Restant stalgeld betalen; volledig bedrag of weidebedrag ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Restant stalgeld betalen; volledig bedrag of weidebedrag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 11:53

Begin december ben ik verhuist van stalling.
Gezien ik een contract had getekend met een maand opzegtermijn, is het de bedoeling dat ik over December nog betaal.
Echter nou betaalde ik voor de staltijd een ander bedrag dan voor de weideperiode.

Zelf heb ik zoiets van; ik betaal weidegang, mn pony's stonder er immers niet meer op stal.
Echter kreeg ik een mail dat ik het volledige stalbedrag moet betalen.

Dus wat is nu de bedoeling ? Ze hebben geen extra kosten gehad van mijn vroegtijdig vetrek, en hadden aan mij een leuke extra verdienste gezien mijn pony's achter 2 lage ijzeren hekjes in een hoek stonden samen met 2 shetten van hunzelf, i.p.v in een pensionbox.
Ik heb dus niet door mijn opstappen een box leeg gehouden o.i.d, want achter die ijzeren hekjes kunnen ze geen pensionpaard stallen.

Zelf heb ik dus zoiets van: Weidegangbedrag, de pony's stonden immers niet meer in de stal...
Zij hebben ( natuurlijk ) zoiets van : Stallingsbedrag

Wie helpt me uit de brand ?
In het contract staat verder niks over een bepaald bedrag bij vertrek, alleen maar dat er van beide partijen een maand opzegtermijn geldt...

Sonja_vR

Re: Restant stalgeld betalen; volledig bedrag of weidebedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:59

mmm, stond de pony binnen op stro of buiten in het land ?

als het op het land stond, dan idd weide bedrag
stond het binnen , dan stond het op stal
hoewel ik wel vind dat als je pony een geimproviserde stal deelde met twee shetten ze net het volle bedrag zouden mogen vragen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:59

Als jou ponys alleen nog op het land stonden, zou ik naar hun toe gaan en het uitleggen, waarom jij alleen het weidegeld wilt betalen (en terecht Knipoog )

Ik vind niet dat ze volledig stalgeld kunnen vragen als jou ponys er niet meer stonden, en je de laatste maanden ? al minder betaalde.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:01

Ik denk dat je voor die maand dan toch het laatst betaalde bedrag moet betalen, dus als dat stalbedrag is hebben ze contractueel gezien wel gelijk. Beetje jammer is het wel natuurlijk, dat zijn nooit leuke dingen.
Vriendin van me moest jaren geleden op de pensionstal waar haar paard stond ook de volle mep stalgeld van haar paard betalen, terwijl hij 3 weken in een kliniek had gestaan, en ze met haar toestemming zijn stal hadden gebruikt voor een ander paard van henzelf. Daar hadden ze dan toch wel symbolisch een bedrag af kunnen trekken voor het voer wat hij niet op had en het stro wat hij niet gebruikt had, kliniek was ook bepaald niet goedkoop.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:20

Ze stonden op stal op het laatste moment.
Op deze manier stonden ze gestald:

Afbeelding

2 shetten zijn van hun, 2 van mij.
Er zouden 2 ponyboxen komen maar dat is nooit gebeurd.
Maakt verder niet uit, maar ik ben dus weggegaan op het moment dat ze op deze stal stonden,en niet meer op de wei.

Echter heb ik zoiets; ik was een mooie bijverdienste en geen volwaardig pensiongast. De pensionpaarden stonden op een echte paardenbox, ik kan me voorstellen dat als ik daaruit weg zou gaan dat het geld kost gezien ze die box niet meteen weer gevuld hebben.
Dit kost hun geen geld, het was een mooi zakcentje erbij want hun pony's stonden in dezelfde stal en een pensionpaard kun je daar niet plaatsen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:25

wat betaalde je de laatste maanden toen ze daari nstonden ?
het volledige stalgeld ? of weide geld ?
persoonlijk zou ik hun hierover aan spreken omdat hun paardjes er bij stonden en ook omdat je dus geen eigen stallen hadden die ze nu weer kunnen verhuren ze zullen inde handjes moeten knijpen met zo een makkelijke pensioengast als jou !

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:29

Ik betaalde in de zomer minder dan in de winter. In de zomer stonden ze op het land dag en nacht, in de winter op stal.
Ik betaalde wel al een geruduceerd tarief gezien ik shetten heb, maar er zouden ponyboxen komen waar ze 2 aan 2 op zouden staan, en niet met zn vieren.
Het ging gezamelijk niet goed met de pony's en daar heb ik het destijds met ze over gehad, echter bleven ze met zn 4tjes op de stal staan.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:41

Ik vind het niet meer dan logisch dat je het hele bedrag moet betalen.
Als je nu op een pensionstal staat waar het hele jaar hetzelfde betaald wordt (ongeacht weideseizoen e.d.) dan moet je toch ook de volledige mep betalen?
Het in de zomer minder betalen dan in de winter heeft er mijn inziens dus niets mee te maken.
De paarden zouden anders binnen gestaan hebben in December en dan zou je dus ook het volledige bedrag betaald hebben.
Het is jouw keuze geweest eerder weg te gaan dan de opzegtermijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:44

Idd het hele bedrag
Ook al stonden ze zo, ze koste toch stro en hooi.
Het bedrag wat jij de laaste maanden hebt betaald, is nu ook gewoon van toepassing

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:50

Het is jammer voor je, maar hier moet gewoon het normale stalgeld betaald worden wat je voor die tijd ook betaald hebt.

Tenzij ze je willen matzen, vriendelijk willen zijn, hun eigen extraatje minder willen maken omwille van jou... maar dat doen ze waarschijnlijk niet.

Als jij het er niet mee eens bent, had je dat eerder aan moeten geven toen je er nog stond en niet accoord moeten gaan met het stalgeld. Daar ben je nu te laat mee. Zij hebben gewoon recht op het volle pond.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:52

Ik vermoedde idd ook al dat ik rechtelijk gezien het volledige bedrag moet betalen. Echter worden om mij heen andere dingen gezegd vandaar dat ik ging twijfelen. Vandaar dat ik hier vraag wat jullie ervan vinden.
Blijf natuurlijk ook een rasechte nederlander en zuinig op mn centjes Haha!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:05

idd, het hele stalgeld voor de winter betalen ja.
Hij stond toch binnen.
Hij kost hooi en stro.
en hij neemt ruimte.
Ook al kun je daar geen gewoon paard zetten, voor een Shet is het prima.
En hij stond toch prima in de soort van loopstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:52

VSW --> TAO.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:05

Rivjenn, het kostte geen stro en ruimte, gezien ze er de hele maand December niet meer stonden ( op de eerste dagen na )
Het stro wat ze gebruikten, was net zoveel als ze voor hun eigen pony's in dezelfde stal gebruikten. En de ruimte zijn ze ook voor hun eigen pony's kwijt.
Dus op die manier gaat die regel niet op.
Het is alleen omdat ik die afspraak heb gemaakt dat ik het volledige bedrag betalen moet, de andere argumenten gaan in dit geval niet op

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:07

Ja, ik denk gezien ze op stal stonden, je idd toch stalgeld zou moeten betalen. Hoe jammer ook van het geld.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:51

runningkawa schreef:
Idd het hele bedrag
Ook al stonden ze zo, ze koste toch stro en hooi.
Het bedrag wat jij de laaste maanden hebt betaald, is nu ook gewoon van toepassing

Helemaal mee eens.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:40

IDD hele bedrag betalen, afspraak is inderdaad afspraak, dat wist je van tevoren.
En in december stonden ze gewoon binnen, dus gewoon het wintertarief, lijkt me meer dan redelijk.
Dat ze er verder geen kosten aan hebben gehad doet niet ter zake.
Helaas pindakaas.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:45

Afspraak is afspraak, het is winter en dus geld het wintertarief.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:53

Bij de meeste maneges geldt dan niet het gehele tarief met een opzegtermijn, maar voor de stalhuur. Ze hoeven namelijk geen eten of water of stalbedekking te betalen. Ik moest dus bij vertrek ook alleen de stalhuur betalen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:50

Ik heb inmiddels het hele bedrag betaald.
Dit omdat contract idd nou eenmaal contract is en ik bij mijn vetrek niet heb gemeld dat ik het niet eens was met wijze van stalling.
En daarbij ben ik dan van achteraf gezeur of gedoe af, en kan ik het afsluiten.
Het is even 'sneu geld' zoals ze dat noemen, maar ik had het niet nog een maand langer kunnen uitzingen dus het is idd mn eigen keuze

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:22

Verstandige keuze.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:32

Heel verstandig.

Ik heb ook over november stalgeld betaald bij een stal waar ik niet stond. Ik heb wel de laatste dagen van oktober gratis gestaan bij m'n nieuwe stallig, omdat de eigenaar daar graag wilde dat ik eerder kwam zodat ze met de groep mee het land op kon...