verkeersmak maken 4 jarige die er in galop vandoor gaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

verkeersmak maken 4 jarige die er in galop vandoor gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:21

Hoi Mijn paardje valanda is superbraaf buiten in het bos. Beetje kijkerig soms, maar zal niet gauw iets geks doen. Behalve bij verkeer wat van achterop komt. Vanochtend ben ik ook weer zo geschrokken en heel veel geluk gehad dat er geen ongelukken gebeurd zijn.

We waren net lekker aan het rijden. Eerste stuk (500 m) moet ik helaas over de weg eerst een smalle (net plaats om met een auto te passeren) en dan vervolgens een stukje 80 weg met brede berm en dan breed fietspad.

Auto's die van vorenkomen zijjn geen probleem, beetje rillerig maar verder niets geks. Tot we een 80 weg met een brede berm en een breed fietspad opkomen. Daar moet ik 100 m langs en dan kan ik het bos in.

Eerst een auto langs voren, geen probleem, kijkt niet eens op. MAar toen kwam er weer zo'n k... auto van achteren. Valanda schrikt en raced er weer tussen uit. Ze duwde eerst Fedde (friezenvriendje) aan de kant en sprintte toen over de weg weg. (Vanaf het fietspad). Na een meter of 10 had ik haar wel weer terug, en ik was blijven zitten enzo. Maar ik heb er inmiddels toch flink de bibbers in. Ik ben altijd maar weer blij dat er tot nu toe geen overig verkeer is aangekomen, want dan denk ik dat ik echt een probleem heb.

Ik wordt er inmiddels zelf zenuwachtig van. Zodra ik aan de weg denk en aan auto's dan wordt ik buik pijnig. Alleen durf ik nu nog steeds niet weg, aangezien ze ook niet bij een paardenvriendje wat voor of naast loopt blijft. Ze denkt alleen maar wegwezen hier. Ik weet dat dat niet handig is. dat ik het overbreng enzo, maar voorlopig ben ik daar nog niet mee geholpen.

Wie kan mij helpen?? Alle tips welkom

groetjes Kim

4_LIFE

Re: verkeersmak maken 4 jarige die er in galop vandoor gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:23

Pff... gelukkig geen ongelukken gebeurd! Ach gut
De auto's van achter laten zien. Lachen Bij mensen op het oprit gaan staan, of in de berm omkeren om de auto te laten zien mssn?.. Lachen
Veel succes! *LOL*

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:29

Op de oprit gaan staan doe ik inderdaad ook en dat gaat goed, alleen van die auto's die langs achter razen.... dat lukt dus niet, hoe pak ik dat aan. Ik was zelf te laat om om te draaien en te laten kijken, de eerste auto langs achter gaat meestal wel, maar als er daarna nog een paar volgen... zucht.......

Volare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:16

doet ze het alleen bij die 80 weg of bij elke auto die van achterop komt?
als ze het altijd doet kan je ook beginnen met oefenen op een heel rustig stuk waar af en toe een auto langs komt.. en dan steeds een drukker stuk opzoeken. dus niet gelijk een weg waar ze zo hard rijden en waar zoveel auto's komen.
ze zal toch moeten wennen dat auto's ook van achter kunnen komen, want omdraaien om te laten kijken kan natuurlijk ook niet altijd.
sterkte ermee!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:26

Hoi,
ze doet het bij alle auto's. Op de smalle weg rustig passeren gaat de ene keer wel de andere keer niet. Alleen lijkt et net of er steeds een heleboel autos zijn. De eerste keer dat valanda er tussenuit piepte was dat nadat er 2auto's gepasseerd waren. Bij de derde was Ze weg en ik kon ze echt niet houden.
Zou je oefenen aan de hand of erop?
Ik moet wel zeggen dat ik er zelf behoorlijk enuwachtig van wordt. Vroeger maakte het me allemaal niet uit hoe maf de paarden deden. Hoe gekker hoe liever. MAar tegenwoordig krijg ik (veel te snel naar mijn zin) op zulke momenten de bibbers. ben gewoon bang dat ze op een auto springt of dat ik op het wegdek lig.Is hoog vallen hoor van 1.72

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:28

Als het niet al te ver lopen is zou je er ook naast kunnen lopen..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:34

ben een hark, stap met een bankje op ben zelf maar 1.58 hoog. Blijft een hoge klim, dus ik ben nu aan het oefenen met opstappen zonder bankje... gaat moeizaam. (ik ben een muts) Maar dat is ook een optie, maar dat vind ik zelf niet de beste.... Ik wil haar graag verkeersmak hebben dus alle tips blijven welkome. Wel ieder een bedankt voor de reacties tot nu toe

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:43

ik denk dat je zelf te zenuwachtig bent en je dat over brengt op je paard. Het is denk ik verstandig om iemand anders eens met je paard te gaan rijden (natuurlijk eentje met veel ervaring met bosritten en jonge paarden en het liefst iemand die je paard goed kent Knipoog).
Eraf stappen zou ik persoonlijk niet doen. Je paard weet op een gegeven moment dat jij dat stuk er naast loopt en als het over een tijdje goed gaat, en je wilt er weer op, heb je misschien de kans dat je paard niet meer verder wil omdat hij altijd gewend was dat er iemand naast liep. Je kunt misschien proberen om eens met je paard aan de hand (met hoofdstel in) te gaan wandelen een aantal keren en daarlangs te lopen (maar dus niet als je van plan bent om te rijden en ook niet als ze een zadel op heeft), als ze het goed doet natuurlijk belonen en evt. een appeltje ofzo geven.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:46

Ik draai mijn paard altijd naar het enge ding toe (in dit geval dus de naderende auto) goed luisteren of er een auto aankomt en hem dan met zijn hoofd erheen draaien, zodat hij hem goed ziet aankomen. dan went hij er vanzelf aan. succes!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:51

Klopt dat ik er de bibbers van krijg maar in volle galop over de asfalt is geen grap......... Is nu nog maar 2 keer gebeurd, maar dat vind ik wel 2 keer te veel.