waardeloze juri op bixi wedstrijd.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

waardeloze juri op bixi wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:15

Afgelopen donderdag was er in dronten een bixie.

daar heeft een meisje van mijn stal aan meegedaan.
tijdens haar proef moest ze een grote volte (C-X-C) rijden.
als comentaar op haar protocol stond dat ze de hoeken in moest rijden. Wat is dat voor gezeur?!?!

er werd comentaar geleverd dat ik bij mezelf dacht: hallo, het zijn kinderen die net komen kijken!

ook stond er bij een ander meisje als opmerking:
paardrijden is leuk, maar kijk eens op spierproblemen.nl
Het stond ook nog eens op een protocol van een ander ruitertje!!!

dat is toch belagelijk!!! ze had een goede, gezonde en medisch goedgekeurde pony mee.

dat kan toch niet!!! Boos!
er waren zoveel dingen die niet klopte!

wat kan je hier nou aan doen?????

Chocolaatje

Re: waardeloze juri op bixi wedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:23

Tja, jurysporten zijn altijd oneerlijk.

Heb me vroeger ook zo druk gemaakt als een goedgefokte KWPNer met zijn waardeloze proef alsnog mijn correctgereden met mijn half-Haflingertje eruit reed.

Nu maak ik me er al niet meer druk om. Het is en blijft een jurysport, en dat weet je voor je er aan begint.

In dit geval zou ik na afloop aan de jury gaan vragen om uitleg en bij de vereniging aangeven dat je dit onredelijk vindt. Sommige verenigingen vragen die jury dan niet meer.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:25

inderdaad belachelijk op een bixie wedstrijd, deze jonge ruitertjes kunnen de toekomst zijn.(zijn de toekomst)
ze moeten met een leuk briefje weer terug komen, en niet deze dingen.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:29

Helemaal mee eens hoor, maar als je op wedstrijd gaat wéét je dat je kritiek krijgt. Nou is dit natuurlijk onterecht en heel erg overdreven, maar het is wel weer goed om de bixkids op een leuke manier te vertellen hoe het nóg beter zou gaan (dus wat ze fout doen met een omweg).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:35

Hebben jullie de jury('s) er ook op aangesproken?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:37

Pardon een volte en dan de hoeken inrijden? Ik heb geleerd na de C en hoek afsnijden, voor C weer en dan pas erna de hoek inrijden, maar dat valt buiten de oefening

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:38

vind het echt niet kunnen, als het echt belangrijk zou zijn geweest vraag je toch of de ouder van het kind even wilt komen?
ik had ook een dressuur wedstrijd met mijn pony waarbij de jury mij vertelde dat ik echt niet moest starten (het was toen HC) omdat ik eerst maar allerlij teugels enz moest proberen voordat ik moest starten.
ook vergeleek ze mijn pony van bijna 11 met een 3 jarige.
ik was er toen erg kwaad over vooral omdat ze meteen iets zeggen terwijl ze niet eens aan je vragen wat je al hebt geprobeert.. (en omdat ik ga springen met die pony en gewoon voor de lol dressuurde).
de jury denkt volgens mij nog steeds dat kinderen het niet voor hun lol doen maar echt om altijd maar winstpunten te rijden :S

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:07

QuijoSavan schreef:
Pardon een volte en dan de hoeken inrijden? Ik heb geleerd na de C en hoek afsnijden, voor C weer en dan pas erna de hoek inrijden, maar dat valt buiten de oefening

Gewoon een cirkel dus Clown

Maar nu ik dit lees, bedenk ik me iets.

Hoogstwaarschijnlijk bedoelde de jury dat ze vóór en ná die volte de hoeken in moest rijden. Ik kan het me namelijk echt niet voorstellen dat iemand die daar gaat zitten jureren er geen verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:14

Ik ben zelf ook bixie-jury en hebben hiervoor wel een kleine cursus voor gehad, oa dus met hoe omgaan met kleine kinderen. Was erg belangrijk dat we ze altijd bleven motiveren, maar dat gebeurde hier dus niet.

Heb je ze er op aangesproken? Of de organisatie? Eigenlijk zou dit echt niet moeten kunnen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 15:30

dat is gedaan bij de jury en die kwam met hele rare verhalen:
dat was niet voor haar bedoeld, dat was voor een ander meisje.

ja maar het staat wel op haar protocol! Ziek

de jury had ook comentaar op het lopen van een pony. die loopt van zichzelf al uitgestrekt (ze worden ook wel hunters genoemt) maar dat was fout Frusty . kan de pony toch niks aan doen.

oke jury zijn soms ..... Hamer , maar dit zijn kinderen die daar nog helemaal niet aan denken!!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 16:05

Die opmerking over die website vind ik echt níet kunnen, als ze nou meent dat zo'n pony medische problemen heeft zet dát er dan neer, maar ga geen reclame lopen maken.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 18:24

dan nog vind ik dat je dat er niet op kan zetten.
je moet naar de ruiter stappen. in dit geval de ouders of eigenaar!

melandri33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:26

Aan de ene kant vind ik het niet kunnen, het zijn nog kinderen. Aan de andere kant zie ik op de bixie wedstrijden van onze vereninging dat er van tevoren tegen de jury wordt gezegd dat ze alle kinderen een stempel moeten geven. Dat vind ik ook onrealistisch. Stempel is in de bixie zoiets als een winstpunt in de wedstrijdsport. Als ze hoger komen zullen ze ook niet altijd een winstpunt rijden.

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:58

Maar kinderen trekken zich het altijd wel erg aan dus die gaan er echt mee zitten. Ik zou me er ook wat van aan trekken als er stond www.spiereblabla.nl Tong uitsteken

Dus dan vind ik dat deze jury wel wat aardiger had mogen zijn..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 19:07

maar net als de gang van die pony. dat snap ik ook niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:01

bij ons zou zo'n jury nooit meer gevraagd worden. ze letten altijd op dat degenen die ze vragen, ervaring hebben met kinderen of inderdaad heel mild zijn in hun commentaar.
sterker nog, een paar jaar teurg was ik zelf Bixie jury en toen hebben we van tevoren gewoon afgesproken dat elk kind, hoe slecht gereden dan ook, een winstpuntje krijgt. het gaat namelijk om de plezier en de motivatie om later door te gaan. klein verschil in tekst met eigenlijk hetzelfde commentaar:

Volte niet rond, heeft pony niet onder controle

Moeilijk he, zo'n volte. en het sturen gaat al erg goed! nog even oefenen en dan zal het steeds makkelijker worden!

voor sommige bixie jury's toch schijnbaar te hoog gegrepen om iets even anders te formuleren

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:05

Hoeken inrijden is opzich geen vreemde opmerking. Wel als dit tijdens de volte gevraagd wordt.
Echter zijn veel bixiruiterstjes idd nog niet zo gefixed op de hoeken en vooral na een volte rijden ze de hoek na bv C net zo rond als in een volte. Dan mag daar best iets over gezegd worden.
Over die spierproblemen vind ik vreemd, haal dan even de ruiter bij je met de pony of zeg er later iets van c.q beargumenteer beter.

Maar ik kijk er niet meer raar van op. Mijn kleine amazone rijdt ook Bixie met mijn pony's en kreeg afgelopen zomer op een protocol het volgende bij alles waar ook maar een wending of hoek in zat: "Stelling en buiging"

Stelling en buiging in de Bixie A klasse ? Nog nooit meegemaakt
Maar ze zat met mijn shetlander tussen de afgebogen welshpony's dus daar zal die kerel wel op gelet hebben, of hij had niet door dat het om Bixie A klasse ging ( B1 is wel met aanleuning )

Maar ook leuke reacties gehad, bv over de verzorging :
"Wat zien jij en je pony er mooi uit! Als ik een 10 kon geven had ik het gedaan"
Ze had dan ook de hoogste punten die je bij de Bixie's voor verzorging kon halen ( 4 )

En bv:
"Combinatie is zoals nu gereden meer dan klaar voor de B1"

En ook op punten waar het mis ging : "Jammer dat het mis ging, maar je zette goed door!"

Die opmerkingen zijn veel leuker en motiverender, en laten de vreemde opmerkingen in het niet vallen Knipoog

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 11:11

Zo hoort het toch ook!
leuke opmerkingen, daar doe je een kind plezier mee en bloeit dan
helemaal op en wil wel vaken een wedstrijdje doen.
hou het motiverend en brand ze niet af op een foutje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:27

sanex: zo probeer ik ook te jureren bij bixie, moeten er toch plezier inhouden. Dat netjes rijden komt wel als ze willen en wat ouder zijn. Wel probeer mondeling tip te geven naderhand, iets positiefs en verbeterpuntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:19

jezus... wat een waardeloze jury!!!! dat zet je toch niet op de coupon...

Zet er dan teminste nuttige tips op. ik zou het wel eerst even melden bij die vereniging of bij de KNHS vragen waar je zulke "misverstanden" (Om het maar netjes te zeggen) kan melden...

HET ZIJN KINDEREN!! is het zelfde als een kind die nog moet leren praten afkraken omdat hij/zij iets verkeerds zegt...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 07:32

Lowara schreef:
sterker nog, een paar jaar teurg was ik zelf Bixie jury en toen hebben we van tevoren gewoon afgesproken dat elk kind, hoe slecht gereden dan ook, een winstpuntje krijgt.

en dat vind ik dus volkomen fout. Ik vind dat van dezelfde orde als 240 punten geven aan de Atjes omdat het zo schattig is, terwijl het rijtechnisch volkomen nergens op lijkt. Ik snap best dat je milder jureert in het A-B, maar zo krijgen ze straks alleen maar een enorme teleurstelling als de punten niet meer binnenstromen met een grotere ony, die gewoon beter loopt. En ga dan maar eens uitleggen dat die juries voor sinterklaas hebben gespeeld.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:32

Ja opzich vind ik dat ook wat overdreven.
Doe dan bv elk kind, hoe gereden dan ook, een rozet. Daar hechten die kids meer waarde aan dan aan een stempel.
Bv tot de 1e 3 verschillende prijzen en daarna elk kind een zelfde kleur rozet.
In Dokkum dit jaar kregen alleen de 1e en 2e een prijs met rozet, en verder niks.
In Oenkerk kregen alle kinderen zowiezo een echte Bixierozet met paardje erop, en de tekst : "Bixie oenkerk 11-11-06"
Dat was veel leuker, het ging die dag zwaar bagger maar dat kon Annelies niks schelen, ze had een leuke dag gehad en kreeg ook nog een rozet. Toen haar oma belde zei ze : "Bas was boevig, maar we hebben lekker door de plassen gegaloppeerd en ik heb ook een hele mooie rozet!'
Helemaal geen wroeging over dat ze geen prijs had o.i.d

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:15

Toen Brit nog bixie reed kreeg ieder kind een presentje (klein kadootje of een medaille), de prijswinnaars een rozet en uiteraard de eeuwige roem Ja

Sinterklaas bixie jury's lijkt harstikke leuk, en uit ervaring sprekend, Britt kreeg telekens als opmerking dat ze wel klaar was voor het 'echte' werk.... eerste wedstrijd 3 ringen door, en dat heeft een behoorlijke tijd geduurt eer er vooruitgang in zat...
commentaar als hoeken doorrijden, krijg je toch ook in de les te horen? evenals stelling buiging? en dan staat toch ook niet iedereen op de achterste benen...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:25

Stelling en buiging is idd iets waar aan gewerkt hoort te worden, maar in de bixie AA en A dient er geen punten in mindering gegeven te worden als er geen stelling en buiging is. Dat was bij ons wel het geval.
In de Bixie A klasse wordt er nog niet over 'In aanleuning gaande pony' gesproken. In de B1 wel, daar zijn de proeven al een normale Bproef en staat er ook een beoordelingspunt bij voor de stap, draf, galop, impuls, in aanleuning gaande pony etc. Dan mogen ze er wat mij betreft punten aftrek op geven.
Dat het commentaar gegeven werd was ik het mee eens, echter niet dat ze daarom punten in mindering kreeg, dat mogen ze pas doen in mijn ogen als die criteria ook aan de proef gesteld wordt.

Commentaar vind ik alleen maar belangrijk op een protocol, we hebben ze ook wel eens terug gehad dat er helemaal niks op stond behalve de punten. Daar kun je niks mee, je kan niet zien waarop je de volgende keer moet letten (ja ik zie het wel en weet het wel, maar het ponykind rijdt voor de jury, en niet voor mij )
Dus een protocol met veel opmerkingen ben ik alleen maar voor, alleen moeten de opmerkingen wel gegrond zijn en behorende aan de criteria van de proef Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:50

Lielle schreef:
Lowara schreef:
sterker nog, een paar jaar teurg was ik zelf Bixie jury en toen hebben we van tevoren gewoon afgesproken dat elk kind, hoe slecht gereden dan ook, een winstpuntje krijgt.

en dat vind ik dus volkomen fout. Ik vind dat van dezelfde orde als 240 punten geven aan de Atjes omdat het zo schattig is, terwijl het rijtechnisch volkomen nergens op lijkt. Ik snap best dat je milder jureert in het A-B, maar zo krijgen ze straks alleen maar een enorme teleurstelling als de punten niet meer binnenstromen met een grotere ony, die gewoon beter loopt. En ga dan maar eens uitleggen dat die juries voor sinterklaas hebben gespeeld.

dus jij zegt een net 4 jarige kindje dat glunderend op de pony hobbelt sorrie meid, je krijgt geen winstpunt want je bent nog te klein om licht te rijden?
zowiezo kun je bixies moeilijk jureren omdat de helft meelopende ouders heeft en de andere helft niet. wat reken je strenger en waarom, een kindje wat half scheef zonder hulp de bak doorgaat en de hoeken vergeet, of het zusje wat netjes zit omdat paps mee zit te hollen en dus minder hoeft te doen?
Bixies zijn een voorbereiding op dingen, en de spelletjes die binnen de bixie proeven werden gedaan waren toen puur voor de lol en voor het plezier van de kinderen en zo hebben ik en de dame die hoofdjurylid was dit ook als uitgangspunt gehouden. iedereen was toen 1de en kreeg ook dezelfde prijzen die dag, harstikke leuk en zeker voor de kinderen een grotere motivatie om de volgende keer weer te komen ipv steeds naast de prijzen te pissen. ik heb het hier trouwens wel over de AA he, niet over de B van de bixies.
daar vind ik dat je inderdaad gewoon moet jureren zoals een gewooon concours, alleen dan milder geformuleerd omdat dat pas de echte laatste voorbereiding is voor een concours.