Nut zomerdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Nut zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:23

Wat is nou het echte nut van een zomerdeken?

Echt schoon blijft die van mij er niet onder, veel warmte geeft hij ook niet af. En waterdicht is hij al helemaal niet.

Anoniem

Re: Nut zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:25

Houdt wel degelijk warm anders hoor. Op het moment dat het voor jou te koud is (ok, het is ook ongepast) om naakt rond te gaan lopen, trek je toch ook niet direct een wollen trui en een winterjas aan? Je hebt dan ook dunne kleding aan, en in de winter dikkere.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:26

mr een pony heeft een vacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:27

Nouks Dat is zo, maar ik dacht dat als ze het koud kregen ze hun haren over eind zetten. Onder de zomerdeken kan dat niet en er zit niet echt vulling in. Vandaar dat het me niet erg warm leek.
Bovendien zou je ze vaak op moeten dan als de paarden nog in de wei staan. Dan is een waterdichte toch handiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:28

Desondanks doet zo'n deken toch echt wel wat om je warm te houden hoor. Waarom zou dat niet?

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:28

Judith_ schreef:
Wat is nou het echte nut van een zomerdeken?

Zwarte paarden worden niet bruin in de zon?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:32

In de wei heb je dan eerder een vliegendeken op...

Ik heb een zwarte pony, maar denk er niet aan om in de zomer dekens op te doen, omdat hij zo mooi zwart blijft... S'winters heeft al lang zat een deken op (= geschoren, want anders word hij echt niet meer droog)

Ik gebruik een zomer deken als overgangs deken als het weer wat warmer word buiten, maar net te kil om zonder deken te staan óf als onderdeken onder mijn winterdeken als het erg koud is Lachen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:52

ik heb er geen, met als reden dat ze niet waterdicht zijn en je er dus eigenlijk niets aan hebt.
ik doe dan altijd een ongevoerde regendeken op. dit is niet echt warm, maar houdt de wind wel tegen evenals de regen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:54

Als opstapje naar een dikkere deken lijkt mij Lachen
Ik doe er zowiezo altijd een op omdat het 's zomers zo stoffig is op stal (ja ze staan 's zomers op stal Knipoog )

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:59

het nut ervan is dat donkere paarden in de zomer niet gaan verkleuren. denk bijv. aan Friezen... het is zeker geen deken als opstapje naar een dikkere deken, want zoals al werd gezegd, kunnen de haren dan niet overeind gaan staan als het paard het koud krijgt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:22

voor sommige paarden is het veel fijner als een vliegendeken, omdat ze daar vaak nog gemakkelijk doorheen steken. Met een zomerdeken is dat al moeilijker. Dat geeft de paarden meer rust.
Het gaat dan wel om extreem gevoelige paarden.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 08:42

hij heeft geen enorme last van vliegen (somige zijn daar gevoelig voor) en hij blijft enigzins schoon (als het dek echt goed zit....)
En inderdaat zwarte paarden worden niet bruin.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:27

Ik heb vorige jaar een zomerdeken gekocht omdat die temperaturen toen te warm waren voor het dikke deken die we hadden, maar het was te koud om zonder deken op stal te staan.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:11

ik vind dat een zomerdeken wel degelijk nut heeft:

* in de zomer na het rijden (en dus afgespoeld/afgesponst) zet ik mijn paard op wat frissere dagen met een zomerdeken buiten
* in de zomer voor een wedstrijd heeft mijn paard altijd een zomerdeken op om schoon te blijven
* in de zomer gebruik ik hem op de trailer
* als vervanger van vliegendekens (mijn pony kreeg schuurplekken van vliegendekens, sinsdien gebruik ik die niet meer)
* als overgansdekens van niks naar tussendeken(200 grams) en omgekeerd
* op frisse zomeravonden
* etc. genoeg redenen voor een zomerdeken

maar, als jij normaal ook al tegen het gebruik van dekens bent zul je nooit het nut (wat er imo wel degelijk is voor een sprtpaard)

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:28

Hmm, mijn paarden staan toch wel geregeld onder een zomerdekentje hoor. Niet als t 30 graden is maar zulke zomers hebben we meestal niet.
Als ze dan stil staan (stal) is t wel fijn zo'n dekentje, en t helpt dan ook weer tegen vliegen natuurlijk!

Als je paard/pony veel buiten staat zou ik niet zo'n deken op leggen. Als ze wel een keer een bui op zn dak krijgen en ze staan onder een natte deken worden ze alleen maar kouder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:53

Perla, ben helemaal niet tegen dekens. Heb mijn (sport)paard geschoren en wel onder deken staan. Vroeg me alleen het nu van een zomerdeken af.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:02

Perla schreef:
ik vind dat een zomerdeken wel degelijk nut heeft:

* in de zomer na het rijden (en dus afgespoeld/afgesponst) zet ik mijn paard op wat frissere dagen met een zomerdeken buiten
* in de zomer voor een wedstrijd heeft mijn paard altijd een zomerdeken op om schoon te blijven
* in de zomer gebruik ik hem op de trailer
* als vervanger van vliegendekens (mijn pony kreeg schuurplekken van vliegendekens, sinsdien gebruik ik die niet meer)
* als overgansdekens van niks naar tussendeken(200 grams) en omgekeerd
* op frisse zomeravonden
* etc. genoeg redenen voor een zomerdeken

maar, als jij normaal ook al tegen het gebruik van dekens bent zul je nooit het nut (wat er imo wel degelijk is voor een sprtpaard)

Zo gebruik ik ze ook.