Moet ik me zorgen maken????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zora

Moet ik me zorgen maken????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:03

Ik heb nu sinds een week een merrie 8 jaar.
Toen we haar gingen bekijken was ze rustig eigenlijk niets aan de hand.
Nu ze een week bij ons is viel eigenlijk na een dag al op dat ze niet aan haar halster vast gepakt wil worden, ze ljikt wel wat kopschuw.
Tevens draait ze haar kont naar me toe in de stal, waar ik naar toe loopt ze draait mee.
En ik moet eerlijk zeggen....dat ik best op mijn hoede ben. Ze heeft nog niet geslagen.
Ze doet verder niet echt lelijk, maar ik vertrouw haar niet helemaal. Misschien wel onterecht hoor.

De 2e keer dat ze in de wei ging, ging het mis. Ze wilde niet meer gepakt worden. En toen werd het donker....
Met veel pijn en moeite haar toch gevangen. En dan loopt ze zo mak als een lammetje mee. En als we de stal binnen gaan blijft ze staan en wil geen stap meer verzetten.

Ze is mijn eerste paard, dus ik ben hier best een beetje onzeker over.

Heeft er iemand ideeen of tips??

Ik begin dit weekend wel met grondwerk.

Fiachna

Re: Moet ik me zorgen maken????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:26

Ik weet natuurlijk niet precies hoe het allemaal zit, maar ik heb ook een keer een tijdje een kopschuw paard verzorgd, en in het begin was het dan ook best wel moeilijk met het halster omdoen enzo... Maar toen ik het paard wat langer verzorgde, vertrouwde hij mij ook. En toen mocht ik het meestal met alleen een klein protest omdoen. En na een paar maanden was hij al niet kopschuw meer.

Dus ik denk dat je inderdaad met grondwerk moet beginnen, zodat het paard je gaat vertrouwen, en daarna gewoon oefenen met het halster en hoofdstel omdoen enzo. Dan komt het uiteindelijk wel goed. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:28

Grondwerk is goed. En je hoeft je geen zorgen te maken, dit gedrag gaat over als je eenmaal met grondwerk bezig bent.

Trek in het vervolg wel wat meer tijd uit voor het uit het land halen, maak er trainingssessies van. 's morgens vroeg beginnen, achter haar aan blijven lopen, niet kwaad worden, als je haar eenmaal hebt, uitvoerig belonen en meteen weer loslaten, daarna weer proberen te pakken. Niet stoppen voordat je haar hebt, niet omdat het gaat regenen, of omdat je moe wordt, of omdat je een afspraak hebt, of omdat het donker wordt. Iedere keer dat jij opgeeft om haar te vangen heeft zijn gewonnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 09:30

Dat is wel een beetje typisch merrie gedrag Lachen Omdat jij onzeker bent straal je dat ook uit naar dit paard en daar maakt ze dankbaar misbruik van door haar eigen zin te doen en zich niet over te geven aan jou commando's. Dit probleem wordt dus veroorzaakt door je eigen onervarendheid. Is er niet iemand die jou kan begeleiden in de omgang in en om stal, waarschijnlijk is het dan met een weekje opgelost.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:34

Citaat:
ik vertrouw haar niet helemaal
dus ik ben hier best een beetje onzeker over

Ik denk dat hier een grote knelpunt. Als jij je paard niet vertrouwd, en je voelt je onzeker in haar bijzijn dan straal je dat vaak van je af, ookal doe je het onbewust. En paarden hebben nu eenmaal een duidelijke hiërarchie in hun rangen. Het kan goed zijn dat jouw merrie na een 'proefperiode' heeft besloten dat jij die titel van van leider niet helemaal verdient. Met als gevolg dat mevrouw als ze geen zin heeft gewoon niet komt, of je een beetje gaat uitdagen.

Grondwerk kan zeker helpen om de verhoudingen wat recht te trekken. Maar vergeet dan niet het allerbelangrijkste: wees gewoon zeker van jezelf. Veel paarden reageren al heel anders op iemand die vol vertrouwen met rechte schouders op hun afkomt, dan op iemand die een beetje klein en zenuwachtig het paard probeert te sussen en hem niet durft op zijn plaats te zetten.

En als het je een troost mag zijn, mijn paard was vroeger net als de jouwe. Ik kreeg haar niet te pakken en ik als ze geen zin had dan kon ik smeken of vloeken, ze zette geen stap vooruit.
Vandaag kan ik haar draaien en keren zoals ik wil, zonder dat ik zelfs een halster nodig heb, alleen maar een hand op de manenkam.

Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 11:18

Dank jullie wel!!
Ik ga vanmiddag haar voor het eerst longeren dus wie weet heb ik er vanavond wel een veel beter gevoel over.

Paard op zich is volgens mij niet verkeerd, waar ik haar in het in eerste instantie niet over haar hoofd kon aaien (weg lopen, of hoofd omhoog gooien) kon mijn zoontje van 4 dat wel, toen deed ze haar hoofd ook naar beneden.
Dus ik denk ook wel dat ze lief en vriendelijk is.
Maar het is zeker een dominante tante tot nu toe!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 15:42

Dat komt vanzelf goed. Jullie moeten elkaar leren vertrouwen. Grondwerk is daar een goede manier voor!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:33

Zora schreef:
Dank jullie wel!!
Ik ga vanmiddag haar voor het eerst longeren dus wie weet heb ik er vanavond wel een veel beter gevoel over.

Paard op zich is volgens mij niet verkeerd, waar ik haar in het in eerste instantie niet over haar hoofd kon aaien (weg lopen, of hoofd omhoog gooien) kon mijn zoontje van 4 dat wel, toen deed ze haar hoofd ook naar beneden.
Dus ik denk ook wel dat ze lief en vriendelijk is.
Maar het is zeker een dominante tante tot nu toe!!

Mijn paard vind het ook niet prettig als je aan haar hoofd zit, of je nu wilt kriebelen of borstelen. Kopschuw is ze echter absoluut niet, het is bij haar meer een uiting van "aan mijn lijf geen polonaise!" Haha!

De eerste dagen met mijn paardje waren ook verschrikkelijk spannend, maar dat is ook logisch, alles is nieuw, je moet alles aftasten. Als je straks een beetje zekerder van je zaak bent en je paardje wat beter kent, trekt het zich waarschijnlijk wel recht. En ja, grondwerk, wat je zelf al zei. Nuttig en bovendien erg leuk om te doen! Ja

Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 20:56

Vandaag voor het eerst gelongeerd.
Ze ging eerst moeilijk doen toen ik zadel op wilde leggen. Gelijk met haar kont naar me toe.
Ze slaat niet, maar het maakt mij wat angstig.
Een vriendin heeft me geholpen, die heeft heeeeeeeel veel keer het zadel erop gelegd. Waar ze in het begin verstijfde leek het later wat beter te gaan.

Het longeren ging wel, ze heeft heel veel energie en ze bleef maar gaan. Maar toen ik haar ging longeren probeerde ze gelijk een loopje met me te nemen, achteruit lopen e.t.c..
Gelukkig toen ze wat uitgeraasd wat ging het beter.
En toen we terug naar de stal liepen was ze zo mak als een lammetje, en heel tevreden.

Nou morgen weer aan de slag!

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:19

klinkt allemaal goed,, nog suc6 verdr Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:26

Ik hoop dat je ook verder begeleiding kunt krijgen, en ga zeker grondwerk doen, daar wordt je zelf ook zekerder van.
En aan de verhalen te horen is het echt geen verkeerd paard. Heel veel plezier ermee.