Merrie onaardig tegen andere merries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arizona

Merrie onaardig tegen andere merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 19:20

Mijn merrie is sinds ze haar veulen heeft gehad (veulen is eind november weggegaan) vreselijk onaardig tegen andere merries.
Ze mept ze letterlijk van het land af met haar achterbenen Verward
Voor dat ze haar veulen kreeg stond ze met alles en iedereen op de wei en in de paddock, nooit geen enkel probleem.
Maar nu is het echt een kreng 1e klas. Gevolg is dat ze nu maar beperkt buiten kan staan, omdat ze bijna alle paarden al verwond heeft.
Ik weet echter niet of ze het ook bij ruinen doet (we hebben momenteel alleen maar merries staan), maar eigenlijk durf ik het niet eens uit te proberen. Ik kan haar toch niet de rest van haar leven alleen zetten?

Wie heeft hier ervaring mee?

Nadisha

Re: Merrie onaardig tegen andere merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:11

Ik heb er ervaring mee, mijn merrie stond een poos alleen, toen ze haar veulen had gehad, ze deed precies hetzelfde. We hebben we het na 1 maand weer eens geprobeert en toen ging alles perfect. Wij hebben ook geen risico's genomen toen, maar misschien had ze nog een soort idee dat ze nog bescherming moet geven aan haar veulen. Hoelang is dit al bezig?

Edit: Ik denk dat wij misschien gewoon geluk hadden met mijn merrie, maar, je weet maar nooit Knipoog veel succes igg!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:20

mijn merrie idem dito, weet niet of ze het ervoor ook deed, maar ze is nu ook zo'n pittige tante. Ze heeft haar rangorde inmiddels bepaalt in haar weide gropeje,de andere merries zijn inmiddels ondergeschikt,er is een ruin waarbij ze het probeert,maar puntjebij paaltje niets te vertellen heeft. De paarden waar ze af en toe bij staat(ruinen) probeert ze nog steeds weg te meppen. Ik denk niet dat het te maken heeft met merrie en/ofruinen maar uberhaupt de hierarchie in de groep. Kost wat tijd en helaas ook wat (gelukkig geen blijvende) beschadigingen,maar bij haar gaat het langzaam wel steeds beter.

Garo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:11

Freya mijn vorige fjord kon maar met 1 andere merrie, met de rest had ze altijd ruzie.
Ze kon wel bij alle ruinen, tja, ze hield van de mannekes... Cool

strudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:58

mijn merrie kan alleen maar goed overweg met of hele onderdanige paarden. Met zeer dominante paarden moet ze eerst even uit vechten wie er nu de baas van die 2 is. Daarna is alles koek en ei.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 08:02

Uitvechten?
Hoever laten jullie dit dan gaan?
De laatste keer heb ik echt moeten ingrijpen omdat ze met een andere merrie hevig aan het knokken was, maar het stopte niet! Volgens mij was het een soort 'leven op dood' gevecht.
Ze zaten echt met hun achterbenen vol tegen mekaar in te meppen. Met als gevolg een kreupel paard.
Aangezien het allemaal Quarters zijn, dus behoorlijk sterke paarden, en ze allemaal ijzers dragen vind ik dit een behoorlijk risico.

Paardluister

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:18

Ze heeft misschien moeite met haar gedrag weer aan te passen aan de oude situatie, heeft ze misschien een vriendin of vriend in de groep?
Je zou haar dan met die vriend of vriendin een tijdje appart kunnen zetten zodat ze weer rustig went aan de omgang met haar soortgenootjes.
Je merrie zal zich ook zekerder voelen met een vriend of vriendin.
Succes!

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:06

Het kan ook zijn dat je merrie last heeft van haar hormoonhuishouding.
Wat je kan proberen is om haar eerst een poosje naast een ander paard te zetten zodat ze weer aan een ander paard in haar buurt went en misschien dat ze dan geleidelijk aan weer samen kunnen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:25

mijn merrie heeft ook een 'hekel' aan andere merrie's.
Dus ik heb er een ruin bij staan Lachen
Heb er 1 keer een merrie bijgehad, maar dat liep uit op vechten.

Groetjes