Halster omdoen bij 7 mnd oud veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_MV_

Halster omdoen bij 7 mnd oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 17:44

Mijn 7 maand oude hengst veulen staat op dit moment in de opfok. Overdag staat hij met meerdere hengstveulens buiten, 's avonds staat hij met een ander hengstje in een ruime stal.

Toen hij jonger was heeft hij een halster omgehad, dit ging prima, wandelde ook met me mee etc. Nu ben ik door privé omstandigheden een maandje niet geweest. Hij is uit zijn oude halster 'gegroeid' en deze hebben de mensen van de opfok dus afgedaan. Helaas is er toen geen groter halster omgedaan. Ik heb heel optimistisch een groter halster gekocht maar ik krijg hem nu dus niet meer om Bloos Koe

Nu wil ik eigenlijk weer zelf het halster omdoen maar weet niet zo goed hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb al wat topics doorgelezen maar kan eigenlijk het antwoord niet zo goed vinden.

Ik kan het halster wel om zijn snoet krijgen maar hij wordt onrustig en vluchterig als ik de riem achter zijn oren langs vast wil maken. Wat het extra moeilijk maakt is dat het andere hengstje dus bij hem in de stal staat. De ander eruit halen is geen optie want dan worden ze beiden heel erg onrustig.
Ik heb begrepen dat je het het beste met twee man kan proberen en dat het dan wat 'ruiger' gaat, dat is niet anders.

Hoor graag jullie ervaringen en ideeen.
Als het me zelf niet lukt dan vraag ik uiteraard de mensen van de opfok, het leek me alleen goed als ik het eerst zelf probeerde.

Brendageene

Re: Halster omdoen bij 7 mnd oud veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:58

even met 2 mensen doen, veulen in een kleine ruimte zetten (dus gewoon een box) en dan in een hoekje drijven, gewoon heel rustig. je kunt ook een halstertouw achter zijn kont langs doen om het wat te sturen en vooruit te krijgen. Dan houdt 1 iemand hem vast, 1 arm om de borst, de ander om de kont. als het veulen als behoorlijk groot is 2 armen om zn borst en de kont tegen de muur. Dan de ander zo snel mogelijk het halster omdoen en daarna proberen of ze nog even rustig wil blijven staan en dan rustig loslaten. als ze heel paniekerig wordt is het wel beter ze gelijk los te laten als het halster omzit.

Daarna met wat brokjes weer naar je toe lokken en even aaien en rustig toespreken. het beste is om het halster een paar uur om te laten en het dan weer eraf te halen en dan een paar dagen dit te herhalen. Ze zal vanzelf doorhebben dat het niet eng is en zelfs leuk als je brokjes meeneemt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:00

maak het halster zo ruim dat je eerst dat deel om zijn hals omdoet.
(Als hij dan weg loopt kun je hem zelfs al tegen houden)
schuif dan het deel van zijn neusje om en maak het halster kleiner.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:32

mijn hengstje is soms ook wel lastig geweest, halstertouw om zijn nekje stel hem even gerust dat het halster hem niet oppeet. beetje brok bij zijn neus en schuif het neusdeel om zijn neus, terwijl je met je andere hand hem nog voert, beetje te groot maken en in een bliksemactie over zijn oren schuiven , daarna weer uit de hand voeren en ondertussen op maat maken! :J

EDIT: wat duidelijker Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Shattered op 05-01-07 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:33

Bedankt voor de tips! Ga het zeker proberen.
Alleen, ik dacht dat je een hengstje niet uit je hand mocht laten eten als beloning of is dit een fabel?

Hij is niet bang voor het halster, alleen voor de actie dat je het achter zijn oren moet doen...

Ik ga zondag samen met mijn zusje aan de slag met jullie tips
Laatst bijgewerkt door _MV_ op 05-01-07 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:35

als het omzit, even laten lopen.
kan hij even wennen.
zou ik in elk geval doen zo.
op zich zou het wel handig zijn als er een halster was met neusriem, en een rekbare band voor achter zijn oren langs, dan kom je het in 1 beweging omdoen, en dan laten lopen om aan het gevoel te wennen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:38

Uit de hand eten kan heus ! :J je moet het alleen niet te vaak doen, dan kan ie gaan happen. maar af en toe kan geen kwaad Knipoog happen afstraffen, als hij van jou mag eten (geopende hand) mag ie eten maar hij mag er niet om vragen Sigaar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:46

Er zijn veulenhalsters die een gesp op de neus hebben en een achter de oren.
Dan maak je het halster vast om de nek, schuift hem naar boven, en maak je de neusriem vast.

Overigens zou ik het niet fijn vinden als een halster dag en nacht om bleef...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:10

cassidy ik bedoel ook niet dag en nacht, maar even de kans geven een rondje te rennen (vluchten) zodat hij er aaan kan wennen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:59

Je kan denk ik het beste het halster wat grote maken, en het kopstuk om z,n hals schuiven. Als hij dat goed vind moet je voorzichtig de neusriem over z,n neus doen en als dat goed gaat het halster weer op maat maken en later gewoon op de normale manier omdoen, succes!

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:02

Goed ruim maken niet strak. Geen onverwachtste bewegingen. Steeds stapje voor stapje en goed belonen. Handig is als er iemand bij is voor het geval dat.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 23:17

Ik ga mijn zusje (23 jaar)meenemen, we zullen het andere veulen eruit halen en dan maar hopen dat ze niet te onrustig worden omdat ze gescheiden zijn. Heb een halster met gespen en eentje zonder, zo'n goedkoop ding zullen we maar zeggen. Ga die met gespen gebruiken en dan zo groot mogelijk, beetje voer erbij om te belonen. Ben benieuwd hoe hij het gaat vinden. Het moet nu toch maar weer eens gebeuren vind ik.

Waarom laten jullie het halser niet om? Om ongelukken te voorkomen?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 01:24

Die van mij heeft tot een maand terug ook dag en nacht met halster gelopen. zou ook niet weten waarom niet, als het gewoon goed zit (niet te strak en niet te los).

Zou inderdaad het even met zijn 2en doen, dan is het vast zo gepiept. Voor die tijd niet teveel alleen aankl@ten, werkt alleen maar in tegengestelde richting. Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 10:25

Een veulen dat dag en nacht een halster omheeft loopt het risico dat hij ergens achter kan blijven hangen. En helaas zijn er te veel verhalen bekend van een veulen dat zichzelf heeft opgehangen.
Bovendien leert hij zo wel het halster te accepteren, maar niet om te accepteren dat het halster op en af gaat. En daar heeft de TS nu al de gevolgen van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:56

inderdaad, regelmatig het halster af en omdoen is de clou. als het eenmaal om zit, en er verder niet aan getrokken wordt oid zullen de meeste paarden het gelijk accepteren, maar daar heb je dan dus niets aan. ik laat nooi halsters om bij mijn paarden, niet op stal, niet in de wei. hooguit als ze eventjes vlug mogen grazen en ik op het hek zit oid. zelfs bij mijn veulen, die we in het begin helemaal niet konden pakken in de wei, hebben we steeds het halster afgedaan. gewoon om ongelukken te voorkomen. en met een weekje kwam hij al op me toelopen als ik met het halster aankwam... gewoon oefenen, probeer elke dag even het halster af en om te doen. doe wel alles in rust en vertrouwen, en niet met dwang (in een hoek drukken en het halster om knopen enzo)...

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 01:02

Cassidy schreef:
Een veulen dat dag en nacht een halster omheeft loopt het risico dat hij ergens achter kan blijven hangen. En helaas zijn er te veel verhalen bekend van een veulen dat zichzelf heeft opgehangen.
Bovendien leert hij zo wel het halster te accepteren, maar niet om te accepteren dat het halster op en af gaat. En daar heeft de TS nu al de gevolgen van.

Inderdaad. NIET dag en nacht omhouden. Als het eventjes kan zelfs overdag niet, maar dat wordt wat lastig bij veulens.
Heb helaas nare ervaringen met halsters omhouden. Wij hebben vorig jaar een veulen kunnen laten inslapen, omdat deze met het halster vast is te komen zitten in het hek. Zij heeft zich in paniek nog verder het hek ingetrokken en van haar benen was niks meer over. Was dit halster er niet geweest, was er dus ook niks gebeurd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:07

vreemd dat het veulen eerst wel gewend was aan halster en nu ineens niet meer....? Mijn veulen staat ook in de opfok maar als ik een maand niet kom weet ze nog heel goed wat een halster is hoor, dat verleren ze niet meer (mits goed geleerd). Kennelijk is er iets in de vroege opvoeding niet helemaal goed gegaan, hoe heb je het veulen indertijd geleerd wat een halster is?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:54

cissy schreef:
vreemd dat het veulen eerst wel gewend was aan halster en nu ineens niet meer....? Mijn veulen staat ook in de opfok maar als ik een maand niet kom weet ze nog heel goed wat een halster is hoor, dat verleren ze niet meer (mits goed geleerd). Kennelijk is er iets in de vroege opvoeding niet helemaal goed gegaan, hoe heb je het veulen indertijd geleerd wat een halster is?

de driejarige van een kennis van ons had er ook even moeite mee, na enkele maanden volledige vrijheid op een enorm stuk land. die was ook al op de merriekeuring geweest enzo. maar goed het duurde vijf minuten, en toen was het ook weer goed. ik denk idd dat er in het begin niet echt goed mee geoefend is... maar wat niet is kan nog komen, hij is nog jong zat!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:01

Toen mijn veulen van het land kwam moest er ook even weer aandacht besteed worden aan de basis...ze zijn een half jaar van God los geweest, de basis is snel weer terug maar soms toch echt wel weggezakt...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:38

precies, en dan moet je er toch even aan, even alles doornemen en wat oefenen. niet tot je veulen er gek van wordt, maar gewoon even alles weer terug naar boven brengen.

Tmroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:53

Ik heb met mijn hengstveulentje (ook 7 maandjes) het zelfde probleem gehad.
Hij draaide alleen met een noodgang om en gaf een 'angstig' trapje na..
Terwijl hij hiervoor toch goed reageerde op zijn halstertje..

Ik pakte ipv eerst het halster eerst een touwtje wat ik om zijn hals legde, zonder kracht..
Tot hij weer om wilde draaien..
Kalmeren en een beetje eten.. een beetje aanraken over zijn hoofdje..
halstertje laten snuffelen.. en dan het halster in één keer om doen, niet te voorzichtig..
in het begin ging het niet gesmeerd.. maar nu gaat het alweer een paar maandjes super!

Alleen is het afdoen nu een probleem Tong uitsteken Meneer wil erg graag rennen! Haha!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:39

Die van mij was in het begin ook heel moeilijk een halster om te doen. Ben ook gewoon aan het oefenen gegaan met op en af doen. Binnen een week had ze het door wat de bedoeling er ook al weer van was.

Ga erin mee dat het absoluut niet verstandig is om een paard dag en nacht met halster om te laten. Sowiezo niet zonder toezicht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:08

inderdaad, gewoon rustig oefenen, geen deadlines stellen van 'morgen moet hij het wel snappen', maar laat het paard aangeven hoe snel je kunt. maak het leuk, beloon hem door op fijne plekjes te krabbelen en een lief woordje als iets goed gaat. hoe meer rust, hoe fijner het paard later in alles mee zal werken. dwang werk wellicht sneller, maar beschadigt ook het vertrouwen...

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 18:53

het gaat stukje bij beetje beter, op aanraden van een goede vriend ben ik idd eerst begonnen met een touw rond zijn hals te leggen. Eerst wat angstig maar dat is nu goed. Wil hem hier aan laten wennen en over een paar daagjes ipv touw een halster gebruiken. Veel aaien en belonen en af en toe een brokje, hij wordt steeds makker dus ik heb goede moed met het halster.

Bedankt voor jullie goede tips, erg fijn om te lezen.

tammmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:42

mijn shetlandveulen had ik na 2 weken oud al een halster om gedaan zodat ze er al heel vroeg en jong er aan wende! Toen het een maand oud was kon ik het al afspuiten en wasen met de tuinslang, en voetje geven! Ik was overal kei vroeg bij hoor! Na een maand al de weg op om aan het verkeer te wennen. Moeder meenemen ( mee fietsen of wandelen ) en veulen alleen ( bij mijn andere pony ) achterlaten. Het is allemaal heel erg goed gegaan, als je er maar vroeg genoeg mee begint denk ik. Haha!