Springen versus Dressuur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ik spring....

Poll eindigt op

nooit
Geen stemmen
af en toe recreatief
1 (25%)
0 tot 50 cm
Geen stemmen
50 tot 80 cm
1 (25%)
80 tot 100 cm
Geen stemmen
B-niveau
1 (25%)
L-niveau
Geen stemmen
M-niveau
Geen stemmen
Z-niveau
1 (25%)
ZZ-niveau
Geen stemmen
hoger dan ZZ
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

jenga_8

Springen versus Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 17:02

De springsport verliest terrein in Nederland en dat is heel erg jammer! Zeker vanwege het feit dat wij internationaal eer en naam hoog hebben te houden.
Van mijn rijvereniging houd ik mij als enige ruiter bij de paarden bezig met springen en het rijden van springwedstrijden. Op mij en de ponyclub na kunnen ze de lelyruiters net zo goed dressuurvereniging noemen, terwijl onze vereiniging vroeger mooie en drukbezochte springconcoursen organiseerde. Maar ook een wekelijks of twee-wekelijks oefenparcours is nergens in de polder te vinden.
Toch is dit voorbeeld niet het enige in Nederland. Er verdwijnen steeds meer oefenparcoursen en springconcoursen. Er wordt minder deelgenomen aan springwedstrijden en verenigingen nemen de moeite niet meer om een springwedstrijd te organiseren vanwege:

- een tekort aan financiele middelen
- terrein en/of accomodatie voldoen niet aan de eisen van de knhs
- een tekort aan vrijwilligers
- geen zin in al die rompslomp(regelen jury+hokje, parcoursbouwer, official en EHBO, tijdregistratiemiddelen)
(Een dressuurbaan is immers sneller neergezet en een dressuur jury is zo geinstalleerd.)

Nee, in Nederland heerst een dressuurmanie! Anky viert hoogtij! Er zijn zelfs dressuurruiters die niet eens af en toe een sprongetje durven te wagen (ook al is het laag)! Een sprongetje maken is een welkome en nuttige afwisseling in in de training van een paard. (zelfs Anky pleit voor een sprongetje zo af en toe!). De tijd waarin iedere ruiter ook nog wel een B-parcourtje kon rondrijden en waarin elke instructeur de basis van het springen mee kreeg, is ver achter ons. Naar mijn mening gaat dit ten koste van de hippische sport in het algemeen.
Onderzoeken naar paarden met een burn-out wijzen uit dat veel paarden te weinig afwisseling krijgen in de training. Dag in en uit in de binnenbak oefenen op dressuurtechnieken wordt sommige paarden té veel! Op deze wijze gaat de sport ten koste van het paard. En is het niet het paard waar onze sport om draait?

Ik vind het bovenstaande een zorgwekkende ontwikkeling en vraag me af hoe andere ruiters hierover denken. Springen is namelijk erg leuk en lang niet zo eng als veel mensen denken. Graag jullie reacties...........?

Onienke

Re: Springen versus Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:32

ik denk dat je wel gelijk hebt eigenlijk, ondanks dat ik het zelf ook erg jammer vind. ik rijd zelf bij een vereniging die ook veel springmogelijkheden heeft en dat vind ik erg prettig. Ik zelf houd ook veel van springen en ga binnenkort lekker starten hopelijk komt de springsport weer een beetje terug!

Scum

Re: Springen versus Dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:54

jenga; je topic is al verplaatst. Als je in een topic in het verkeerde forum opent kun je ook even TEMen met de vraag of het verplaatst kan worden. Het is niet de bedoeling om dan nog een keer hetzelfde topic te openen.