Hengst met ruin los gooien?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Hengst met ruin los gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 16:13

Ik heb sinds kort een ruin van 3, hij is 1.61. Het leek me voor hem goed om hem met een ander paardje los te laten. Een vriendin van me heeft een hengstje van 4 hij is 1.48, maar deze heeft nog niet door dat hij hengst is. Is het een goed idee om deze twee een keer samen los te laten en zien hoe het gaat of gewoon niet doen?

Groetjes Nelleke

lovemangga

Re: Hengst met ruin los gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:18

gewoon proberen, maar wel goed opletten ivm met rangorde. heb een tijdje een arabier hengst (echt super hengst) met een haflinger ruin (die soms denkt dat hij hengst is) samen los gehad. ging super goed. alleen speelden ze zo leuk en wild samen dat ze helaas niet meer samen loskomen. (ivm met wondjes) tzijn niet mijn eigen paarden.
maar dit ging dus wel goed. we bleven er wel bij, en anders in de buurt.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:25

mijn ruin heeft de hele zomer samen gestaan met een koppel jonge hengsten. ging super. Als je paard heel onderdanig is zou ik er iets voorzichtiger mee zijn, maar anders gewoon lekker proberen. eerst even de ruimte opzoeken( bak of groter stuk land) en niet meteen denken dat het niet gaat als ze een beetje happerig zijn tegenover elkaar. gun ze de tijd om even aan elkaar te wennen Haha!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 19:21

Bedankt voor de tips!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:15

kijk maar uit, mijn verzorgpony is een haflingerruin, en er kwam toen een shetlandhengstje bij, die hing letterlijk aan de lip van die haflinger!!! sindsdien zetten we die hengst nooit meer bij een ruin. en ook geen andere hengst. uitkijke!!!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:17

Bij ons staan de ruinen gewoon samen met de hengsten!
Tuurlijk zullen ze vechten/spelen.. maar houd het de eerste (paar) keren gewoon in de gaten..
mocht het te gek worden, zet ze dan niet meer samen..

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:32

Soms gaat het heel goed en zijn het dikke maatjes nadat de rangorde is bepaald.
Wel is het zo dat (jonge) ruinen en hengsten graag flink spelen en dat kan er soms ook nogal ruig aan toe gaan.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:43

judithjuhh schreef:
kijk maar uit, mijn verzorgpony is een haflingerruin, en er kwam toen een shetlandhengstje bij, die hing letterlijk aan de lip van die haflinger!!! sindsdien zetten we die hengst nooit meer bij een ruin. en ook geen andere hengst. uitkijke!!!

En jij mag ook wel 'ns kijken wat je typt Duivel
Zelf heb ik er geen ervaringen mee, dus ik kan je vraag ook niet beantwoorden Bloos

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:46

ik zelf heb 2 hengstjes die zlefs bij elkaar lopen en ik zet ze heel vaak bij een ruintje in de buurt waar ze heel lief mee spelen! ik zat eerst ook te denken of het wel kon maar ik heb het gewoon geprobeerd en het ging gelukkeg goed Haha! !

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:43

gewoon proberen, het zijn toch allebij mannetjes Tong uitsteken. Je kan altijd ingrijpen als het misgaat !

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 19:59

Je kan het het beste gewoon proberen, en als het echt niet gaat uit elkaar halen.

Nadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:58

Voorzichtig zijn. Een hengst met die leeftijd kan d'r wel eens opspringen. Gewoon een kwestie van uitproberen laat maar zeggen. Wel Voorzichtig zijn als het fout gaat gewoon gelijk niet meer doen. Enne; Pas op jezelf en op je vriendin

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:03

Kan prima. De enige probleem met hengsten is dat wij er zo'n punt van maken. Hoe eerder en hoe vaker hengsten bij andere paarden in komen hoe makkelijker ze worden.
Zal er niet gelijk bij weg lopen. Je weet nooit of het klikt, maar dat geldt altijd niet alleen als je er een hengst bij in doet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:38

Ik heb een jonge hengst van 2,5 en die heeft werkelijk overal al bij gestaan, het is maar net wat ze gewend zijn!

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:18

een beetje verder staat er ook een ruin bij een hengst, en dat loopt prima
ik zou het gewoon proberen en zien hoe het uitdraait.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:32

Hee heb je een nieuw paard? Vertel?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:27

ik heb mijn hengst regelmatig bij andere paarden gehad, ook bij drachtige merries, geen probleem. Ik heb echter ook een shetlandhengstje gehad, die kon niet samen met grotere paarden, die joeg hij het land uit..... met ponies ging wel goed Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:22

Het kan best zijn dat het in het begin goed gaat maar blijf het in de gaten houden. Het speelgedrag van een hengst is heel anders dan van een ruin. En wat in het begin goedgaat hoeft niet altijd te betekenen dat het dat ook blijft doen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:33

ik heb een klophengst en hengst bij elkaar staan het ging goed alleen nu word de kleine meer hengst en word het iets minder dus heb ik ze even apart gezet ivm het slopen van me dekens dus vna de zomer gaan ze weer lekker samen hoor , en nooit problemen gehad met andere paarden

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:56

Ik hou er niet van om het op goed geluk te proberen. Teveel ongelukken meegemaakt. Als het mis gaat heb je ze ook niet zomaar weer uit elkaar, denk ook om jezelf.
Eerst maar eens kennis maken met een draadje ertussen lijkt me beter.