Veilig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 15:15

Definieer 'veilig' en dat brengt je gelijk bij verschillende risicos en dát is weer afhankelijk van of je een rondje om de kerk stapt of trekt.

Hier op Bokt is dit aspect logischerwijze doorgaans gerelateerd aan dingen als een onverhoopte val en een weglopend paard.

Op hikingsites gaat men doorgaans ook in op EHBO en daar kunnen ruiters nuttige info lezen over wat zelf te doen bij en tegen schock. Echt een aanrader!

Een ander punt is actieve persoonlijke bescherming. Een (verboden) peperspray, een signaal-vuurpijl, een toeter of pieper, iets anders.
In NL zal dat heel anders liggen dan hier. Hier kom je op een nachtelijke rit bijvoorbeeld als potentiële directe risicos alleen een roedel verwilderde honden of wat Wilde Zwijnen tegen. Beiden zijn in de regel zó schuw dat ze jou als een grotere bedreiging zien maar toch.... Bijna jammer dat je tegenwoordig geen sabel meer mag dragen Knipoog Heeft van links opstappen ineens ook weer een reden Haha!
Heeft eigenlijk iemand zo'n alarmtoeter of -pieper en het paard daarop voorbereid?

HC

Fielychi

Re: Veilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:22

HC,
we hebben het hier over Nederland... Verdomd kleine kans dat je hier een roedel wilde honden tegenkomt, dus waarom jezelf en je paard hierop voorbereiden...?
En waar is je eigen stellige standpunt dat je in Nederland niet kán trekken, aangezien je altijd binnen 10km van de bewoonde wereld blijft?

Veilig te paard zie ik als volgt:
- het kunnen inschatten van je paard en zijn reactie, ervaring hebben met elkaar, hierop kunnen inspelen
- je paard enigzins beschermen samen met jezelf en je medeweggebruiker (zie mijn topic 'veiligheidsmaatregelen op buitenrit')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:31

Ik geloof dat je wat door elkaar haalt. Je kunt prima trekken in NL. Je bent alleen nooit ver van 'iets' waardoor verlies van een hoefijzer of breuk van een teugel of stijgbeugel geen echt probleem is.
Verder schríjf ik al dat je in NL andere zaken in het bos tegenkomt Pling
Hier heeft een vuurpijl, toeter of zoiets geen zin. Ziet-hoort toch niemand Cool

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 09:48

De wonderen van het internet. Ge-wel-dig! Een authentieke politie-sabel is mijn kant op Haha!

Het internet is echt een waanzinnige communicatie-revolutie.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:50

Met mijn gsm op pad voel ik me best veilig Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:48

runningkawa schreef:
Met mijn gsm op pad voel ik me best veilig Lachen

en als je goed mikken kan Knipoog

Uiteindelijk gaat het, laten we realistisch zijn, inderdaad hoofdzakelijk om het veilige gevoél.

HC

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:56

Veiligheid. Hummm. Euhmmm.

Eens kijken, wat kom ik tegen als ik op buitenrit ben. Ik heb altijd een mobieltje bij me. Touwtje en zakmes hoorden vroeger ook bij de standaard uitrusting, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die de laatste tijd niet meer mee neem. Idealiter zou ik nog even een naamplaatje + telnr. aan paard zn hoofdstel vast kunnen maken (en zadel).

Wat zijn de potentiele echte gevaren die ik tegen kom? (even het "van het paard afvallen" buiten beschouwing gelaten)
- drijfzand
- aanvallende honden
- enge kerels in de bosjes

In geval van drijfzand:
Paard motiveren zelf uit het drijfzand te komen (motiveren: in geval van nood mag daar best een flinke klap met zweep tegenover staan). Dan hopen dat paard nog bij je in de buurt is als hij er uit is. Als hij er niet uit komt: met mobiel bellen naar politie/reddingsbrigade.

- aanvallende honden. Hopen dat je niet gescheiden wordt van je paard. Hopen dat baasje hond kan pakken. Zweep gebruiken (op hond). Naam en telefoonnummers uitwisselen na afloop (weer: mobiel is handig).

- enge vent in de bosjes. Hopen dat paard heel snel is, zweep gebruiken (op enge vent wel te verstaan). Hopen dat paard en ruiter niet gescheiden worden.

Zo samenvattend kom ik een heel eind met mn mobiel, maar als ik dit zo lees dan kan ik beter ook een langere zweep meenemen Haha!.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:36

Apple schreef:
- enge vent in de bosjes. Hopen dat paard heel snel is, zweep gebruiken (op enge vent wel te verstaan). Hopen dat paard en ruiter niet gescheiden worden.

.. grotere mobiel meenemen Pling en gooien Haha!

Inderdaad hopen dat paard en ruiter niet gescheiden worden. Voor de engerd. Mijn hengst zou hem van zijn armen scheiden...

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 05-01-07 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:38

Waarom moet ik kunnen mikken met mijn mobiel?

Ik verwacht hier in Nederland geen enge beesten tegen te komen.
Verder is het al erg moeilijk eens 5 min te zijn zonder harloper, fietser enz in het bos.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:56

runningkawa schreef:
Waarom moet ik kunnen mikken met mijn mobiel?

snap je hem inmiddels wel?

zoals ik al TWEE keer schreef gaat het in NL niet om letterlijke beesten.

HINT, in blokletters,
- als 'wapen' naar de 'engerds-van-Apple' Pling er mee bellen is dan niet zo heel zinvol...

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:59

Als mijn lief in NL s'nachts uit rijden zou willen, zou ik ten eerste zeer nadrukkelijk MEE willen, maar als ze echt graag alleen wil, dan zou ik verplícht een koeien-e-shock-stok mee laten nemen.

HC

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:53

Apple schreef:
Veiligheid. Hummm. Euhmmm.

Eens kijken, wat kom ik tegen als ik op buitenrit ben. Ik heb altijd een mobieltje bij me. Touwtje en zakmes hoorden vroeger ook bij de standaard uitrusting, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die de laatste tijd niet meer mee neem. Idealiter zou ik nog even een naamplaatje + telnr. aan paard zn hoofdstel vast kunnen maken (en zadel).

Wat zijn de potentiele echte gevaren die ik tegen kom? (even het "van het paard afvallen" buiten beschouwing gelaten)
- drijfzand
- aanvallende honden
- enge kerels in de bosjes

In geval van drijfzand:
Paard motiveren zelf uit het drijfzand te komen (motiveren: in geval van nood mag daar best een flinke klap met zweep tegenover staan). Dan hopen dat paard nog bij je in de buurt is als hij er uit is. Als hij er niet uit komt: met mobiel bellen naar politie/reddingsbrigade.

- aanvallende honden. Hopen dat je niet gescheiden wordt van je paard. Hopen dat baasje hond kan pakken. Zweep gebruiken (op hond). Naam en telefoonnummers uitwisselen na afloop (weer: mobiel is handig).

Zo samenvattend kom ik een heel eind met mn mobiel, maar als ik dit zo lees dan kan ik beter ook een langere zweep meenemen Haha!.

Hihi, hopen is blijkbaar een druk bezet werkwoord bij jou! Haha!
Volgens mij hoef je in NL nou niet zo ver te gaan om veel attributen mee te nemen op trektocht. Uitgaande van NL ->

HC -> misschien vind jij een mobiel mee voor het veilige gevoel, maar ik ben toch echt van mening, dat als er iets gebeurt waarbij je hulp nodig hebt en je kan bellen, dit toch wel bijzonder prettig is.
De kans dat ik een mobiel nodig hebt, acht ik toch noodzakelijker/handiger dan het meenemen van een authentieke politie-sabel...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:03

Hoop doet leven dus Apple wellicht gewoon heel levendig Haha!

Neem gerust een mobiel mee. Het voorbeeld is om aan te geven dat je met een mobiel niet veel doet om problemen te voorkomen of direct te beperken. Dat moet je zélf doen....
Tegen 'De Engerd van Apple' heb je meer aan een alarmfluitje dan aan bellen met een mobiel. Ja, en natuurlijk je paard leren niet te schrikken van dat fluitje Pling

HC

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:11

als ik buiten ben, met mn paard meestal nog aan de hand (voor rijden zijn we allebei nog wat te zenuwachtig) heb ik altijd mobiel en zakmes bij me.
een zweep is idd ook geen verkeerd idee, om gevaar van buitenaf mee te kunnen verjagen..
ik snap best waar Huertecilla het over heeft..
en als je van je pony valt ben je dan nergens meer.
ik denk dat het van groot belang kan zijn om je pony te leren na een val altijd bij je te blijven.
misschien zelfs om je te beschermen tegen mensen die raar doen.
en een telefoon, daar heb je op het moment zelf even heel weinig aan, duurt een kwartier voordat de politie ofzo er is, als ze je al kunnen vinden.

het is idd handig je paard van te voren te leren niet te schrikken van je alarmeringsmateriaal!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:16

Apple schreef:

Deze

Afbeelding

is 2 meter 40... Whoosh!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:20

Marigold schreef:
misschien zelfs om je te beschermen tegen mensen die raar doen

Dat heeft een valkuil. Als jij je been breekt kan er niemand bij je komen. Met een gebroken onderbeen los je dat nog wel op, maar met een gebroken dijbeen bloed je dan simpel dood.
Maar goed, dat zijn extreme dingen. Is goed om over na te denken opdat je tussen de oren voorbereid bent maar verder is het een kweste van poep gebeurt.

HC

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:14

Apple schreef:
In geval van drijfzand:

Hmmmm, drijfzand is geloof ik vooral aan de kust, dus wegblijven van de kust lijkt me voldoende veilig Haha!
Honden en enge kerels (of vrouwen?): zweep mee en je paard leren aan te vallen. Nou heb ik mijn paard nog niet zover dat ze echt aanvalt, maar ze kan zich met juiste motivatie wel flink groter en "woester" maken dan dat ze eigenlijk is. Het gros van de "aanvallende honden" (zowel dierlijk als menselijk) is er meteen klaar mee als de "prooi" achter hun aankomt (kaiiiii, deze heeft het boekje niet gelezen... Clown )
Ik voel me al met al niet zo heel erg onveilig in Nederland Cool

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:07

Drijfzand is voor mij een vrij reeel risico, zo aan de kust.

Je hebt "aanvallende" honden en aanvallende honden. De eerste categorie is inderdaad wel klaar als je er op af komt rijden. De tweede categorie begint dan net.

Zo'n zweep van 2.40 van het plaatje van HC is wellicht wel een idee. Kun je ook nog flink mee knallen om engerds weg te houden Haha!. En in geval van een slagaderlijke bloeding kun je er nog een tourniquet mee aanleggen (stijgbeugelriem zou dat ook kunnen doen, mits natuurlijk paardlief nog bij je is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:10

Als ik met dan ding knal word het alleen maar gevaarlijker
Paard in ene halve sec. weg, ik op de grond Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:11

Eerst maar eens met dat ding oefenen in de bak Haha! Haha!.

En oefenen hoe je dat ding handig te paard kunt vasthouden zodat je hem snel bij de hand hebt en het niet te snel uitrolt (en je paard struikelt over het losbungelende zweepeinde).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:12

of ze het eind vast pakken en je van het paard rukken Haha!

Nee, hou het wel bij m'n mobieltje Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:13

Huh, dat is ook nog een mogelijkheid Nagelbijten / Gniffelen

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:18

Als ik een buitenrit ga maken met paard en wagen neem ik sinds kort gewoon een heel scherp mes mee omdat ik vind dat ik nu genoeg enge verhalen erover heb gehoord. En dan kan je wel zeggen: ja maar dat gebeurt mij toch niet maar dat weet je maar nooit

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:23

Bij mennen leer je ook op het koetsiersbewijs dat je altijd een mes bij je moet hebben Lachen.

Dan kun je in elk geval het paard los snijden uit zn tuig als de koets bijvoorbeeld kantelt ofzo.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 12:37

Hier kom ik niet echt drijfzand ofzo tegen, dus daar moet ik me al geen zorgen over maken Lachen
Als ik met m'n paard ga rijden heb ik altijd een gsm bij. Voor vervelende mannen moet ik geen schrik hebben op aiki, 2 keer klikken met m'n tong en geen mens die ons nog inhaalt Haha!
Als ik ga mennen met m'n shet heb ik altijd een lange zweep mee (gebruik ik niet op m'n pony, hij heeft het aangeleerd zonder zweep), omdat ik erg laag zit in die tweewieler tov mensen die gewoon staan, en als ik iemand wil afschudden met m'n shet moet die al gaan galopperen wat niet altijd gaat.