Puntjes verbeteren (vraag aan juryleden)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

barlie

Puntjes verbeteren (vraag aan juryleden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 12:31

Hoi,

een vraagje aan de juryleden?

Ik rij momenteel L1 bij de paarden. (gemiddeld zesjes Bloos )
Wat val jullie tijdens een proef vooral op waar de ruiters punten laten liggen die al snel verbeterd zouden kunnen worden voor een puntje meer.

fresco

Re: Puntjes verbeteren (vraag aan juryleden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:41

Als je paard goed aan de hulpen staat, netjes rechtgericht is en met een fijne aanleuning loopt, moet je voldoende punten halen.
daarbij vind ik het altijd fijn als een paard lekker los door zijn lijf beweegt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:44

Vaak komt het aan op de afwerking. Als je al je oefeningen voorbereidt, rijdt en dan afwerkt kan je veel meer punten halen. Dan ziet het er allemaal veel netter en geleidelijker uit. Verder proberen om echt te rijden tussen de onderdelen, niet denken dat dat niet beoordeeld wordt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:07

Welk commentaar heb je meestal op je coupon staan?

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:54

Meestal geen commetaar.
Middengangen vaak een vijf. (behalve galop)
Enkele zevens en de rest zesjes.

Ik rijd de proeven wel netjes. redelijk aan de hulpen (voorwaarts en nageeflijk)
Maar ik denk dat het voor de jury wat flauwtjes overkomt. En dat wil ik graag verbeteren Ja
Dat ze denken hé daar komt wat Haha!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:59

Even correctie. Knipoog

Bij vijfjes krijg ik wel commentaar.
Bijvoorbeeld middendraf moet meer
Galop aanspringen- meer sprong
Maar vooral de zessen waar meestal geen commentaar bij staat zou ik ook willen verbeteren.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:12

Ben geen jury maar kan misschien toch iets opmerken.
Het afwerken van figuren word vaak verwaarloosd. Dan berijd een ruiter het voor, voert het netjes uit, maar de afwerking is dan heel rommelig. Denk dat veel mensen daar best wat punten op verliezen.
Verder is het altijd fijn als het er soepel en makkelijk uitziet.
Wat ik zelf nog wel is zie is dat mensen bij de middendraf/stap ineens heel explosief naar voren rijden. Het is mooier als je het geleidelijk opbouwt, en op het midden van je lijn het hoogtepunt hebt zegmaar, maar ik weet niet of jury's dat ook zo vinden Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:17

zo te lezen moet je met wat meer impuls gaan rijden. Dan worden je middengangen beter maar ook de uistraling van de hele proef zodat de 6-js al snel 7s worden.

Dingen die mij verder opvallen:
- niet recht over AC rijden
- geen overgangen terug in de middengangen
- overgangen niet rijden waar ze gevraagd worden ("afwenden en arbeidsstap" betekent de overgang IN de wending rijden, niet erna)
- hals strekken is vaak heel mager

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:40

Idd, Lielle, halsstrekken is vaak een drama evenals het wijken.
Durf weg te rijden in de middengalop maar markeer ook duidelijk, dus ook weer een overgang terug naar de arbeidsgalop.

En zoals je zelf al constateert, ziet het er wat flauwtjes uit. Durf te rijden! Beter een fout in je proef dan zo'n matte proef zonder uitstraling.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:48

En in het L1 zie ik toch ook nog veel combinaties die niet nageeflijk lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:07

Als ik iets als ruiter mag zeggen: veel ruiters die hun hoeken niet inrijden, daardoor te weinig tijd hebben om hun oefening voor te bereiden of om netjes de diagonaal op te gaan oid.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 08:22

vaak zie je dat mensen op braaf gaan! Ze durven geen (been en zit)hulpen te geven in de ring of ze zijn zich zo hard aan het concentreren op geen fouten maken in de figuren, dat ze vergeten dat het paard maar een beetje mee lift.

Kies eens een proef uit en neem je voor om gewoon echt hulpen te geven, dan maar eens vooruit schieten omdat je streng met een spoor door komt, maar inkakken win je niks mee.
Leer de proef ook goed uit je hoofd zodat je geen verassingen meer krijgt onderweg!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 09:49

Bedankt voor de tips Knipoog

milou_darby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:30

Ben geen jury maar iets wat mij vaak opvalt in proeven zijn ;
-hoekjes niet netjes rijden
-figuren niet van begin tot eind netjes afwerken
-te weinig verschil in middengangen (ook al kan je pony het niet zo goed, laat iig verschil zien)
- verkeerde been
- verkeerde galop

hopelijk heb je er wat aan Lachen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:25

Ik vind dat je vooral de punten die bij jouw klasse horen goed moet beheersen. In het L1 is is dat vooral het wijken en de verruimingen. Vaak is het wijken echt onvoldoende en worden de verruimingen te weinig getoond. Voor hoeken inrijden, netjes op de letter rijden etc. geef ik geen extra punten Haha!

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 11:53

Het wijken gaat netjes, nog geen 10 meter( maar dat hoeft ook nog niet in de L1).
Middengalop lukt ook en ik probeer ook duidelijk verschil te laten zien van arbeidsgalop naar de middengalop en weer terug. daar krijg ik soms een 6 voor en soms een 7.
Middendraf daartegen krijg ik een 4 of een vijf. Commentaar: onregelmatig of te weinig verschil of versneld.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:47

idd is een beetje 'power' in de proef wel belangrijk.
was afgelopen weekend 2e, maar de jury zei tijdens de prijsuitrijking dat ik met veel meer 'power' moest gaan rijden en dat de punten dan ook veel hoger zouden worden.

juut83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 11:15

Dit is bij mij ook zo. Ik start nu net L1 en heb ook veel 6en. Het moeilijkst vind ik de middendraf. Om het verschil tussen arbeidsdraf en middendraf goed te laten zien op de diagonaal. bijv. MXK dan probeer ik bij M al te verruimen (maar heb daar nog wel een pas of 2 voor nodig) dan ben ik al bekant over X en dan moet ik al weer sluiten om een duidelijk overgang te markeren. Eigenlijk is dit stuk gewoon te kort Bloos Hoe bereid je dit goed voor? Beginnen jullie dan bijv. voor M al met veruimen en waar rijd je je overgang terug? En hoe ziet een jury dit het liefst?
Verder denk ik zelf dat je op 7-ens uitkomt als je de afwerking beter voor elkaar hebt. Dit idee heb ik bij mezelf iig wel. Merk dat ik bepaalde punten laat liggen. Bijv. nét niet netjes genoeg de hoek doorrijden of bij een overgang nét niet vloeiend genoeg. Wat ik altijd wel probeer is om niet te blijven hangen in het vorige onderdeel (m.n. als dat iets minder gaat) maar bij elk onderdeel opnieuw proberen het zo goed mogelijk te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:25

Met 2 passen van de M bij de X zijn? Hoe krijg je dat voor elkaar? Een mega lang paard die mega lange passen maakt? Of is de bak ultraklein?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:06

Ik heb gisteren ook voor het eerst L1 gestart, ook meteen mijn 1e wedstrijd met dit paard nadat we er even uit geweest zijn en ik heb ook echt een 6jes proef gereden. Had 182 en 186 punten. Was ik voor de 1e keer wel tevreden mee. Ik heb zelf nog een beetje voorzichtig gereden en hier en daar liet inderdaad de afwerking wat te wensen over, daar heb ik punten op laten liggen.
Ik weet het altijd allemaal wel van tevoren en thuis gaat het keurig, maar als ik het echt op een wedstrijd moet laten zien wordt het allemaal toch wat moeilijker. Nu heeft het paard dat ik rij geen geweldige draf, maar bijvoorbeeld de galoponderdelen had ik 6-en (aangalloperen wel een 7), terwijl Demo daar wel weer goed in is. Ik bekijk altijd met mijn instructrice mijn protocollen en dan kijken we wat ik kan verbeteren. Bepaalde onderdelen had ik wel 5-en voor, zoals het wijken en dat klopt zeker ook, Demo zat de laatste week wat vast op rechts en dat komt dan terug, daardoor had ik hier en daar ook geen fijne lengtebuiging, wat zich ook weer vertaalde in bepaalde onderdelen. De tips die ik meekrijg zijn:
* Ten 1e tijdens het gewone rijden uiteraard blijven werken aan impuls, aanleuning, rechtgerichtheid etc.
- Tijdens de proef:
* Goed de hoeken inrijden
* Figuren afwerken en netjes rijden, bijvoorbeeld gebroken lijn bij F, pas inzetten als jouw lijf bij de F is (geldt ook voor andere figuren, behalve afwenden en voltes uiteraard), helemaal doorrijden tot X
* Bij voltes bij A en C vanaf A of C niet meer de hoek meepakken. Ook goed laten zien dat je het verschil weet tussen volte 10-15-20 meter
* Duidelijke overgangen en tempowisselingen, heen en terug

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:53

En vergeet het rechtrichten voor het wijken niet, met regekmaat zie ik een paard door een wending heen vallen en direct het wijken ik zetten ipv een stukje recht vooruit.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:47

Ben ook maar een ruiter hoor...
Om de middendraf te verbeteren kun je proberen in de hoek een beetje schouderbinnenwaarts te rijden, zodat het paard zich een beetje verzameld. Daarna is het veel makkelijker om hem de benen te laten strekken.
Dan moet je dat natuurlijk al wel een beetje kunnen, dat schouderbninnenwaarts, maar ik ben toch van mening dat je de oefeningen van de volgende klasse thuis al moet beheersen voordat je op wedstrijd gaat.

nestorox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:02

Hoi ik had een vraagje aan een jury lid .ik rijd sinda kort L1 bij de pony's maar vaak krig ik te horen bij het wijken je pony moet meer scharen maar hoe krijg ik dat voor elkaar ?

groetjes nestorox

fresco schreef:
Als je paard goed aan de hulpen staat, netjes rechtgericht is en met een fijne aanleuning loopt, moet je voldoende punten halen.
daarbij vind ik het altijd fijn als een paard lekker los door zijn lijf beweegt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:55

Basje98 schreef:
Dan moet je dat natuurlijk al wel een beetje kunnen, dat schouderbninnenwaarts, maar ik ben toch van mening dat je de oefeningen van de volgende klasse thuis al moet beheersen voordat je op wedstrijd gaat.

Middendraf moet je al in de B laten zien. Schouderbinnenwaarts is een M1 oefening. Dat is niet een 'volgende klasse' Knipoog Dat is (voor sommige) een wereld van verschil.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:14

Wat bij mij goed werkt, is voor mn gevoel de berg op rijden. Van voren moet mijn paard meer in het front komen, zodat ze de achterhand er beter en meer onder gaat zetten (maar geen strenge hand!).
Ik heb hier best veel moeite mee gehad (zeker in het B en L1), maar inmiddels begrijp ik hoe ik het moet doen.
Wellicht dat je instructeur of een jurylid dit voor je beter kan toelichten.