Ik heb even een vraag. Ik rijd Z1 met mijn paard en ze loop erg goed op het moment. Ook thuis heb ik haar super voor mekaar. Ik rijd haar al 5 jaar en heb haar al vanaf haar tweede jaar. Het vertrouwen is er dus wel.
Nou heb ik 2 maanden geleden een wedstrijd gehad en toen lag er hout op de grond naast de ring. Daar was mijn paard ontzettend bang van en ik heb haar ook de hele proef er niet langs kunnen sturen. De punten waren dramatisch
Maar goed...ik doe voor me plezier wedstrijden,..dus dit was jammer kan gebeuren.Nou ben ik daarna nog een paar keer gestart en iedere keer doet ze net alsof ze bang is van alles. Vorige week was ze zelfs bang van de letters...grote onzin natuurlijk!!!
Gister moest ik weer op een groot concours rijden en was ze echt werkelijk waar van alles bang!! Ze durfde niet rond de ring en ging gewoon in de staak. Ik heb er echt op moeten schoppen omdat ik haar niet vooruit kreeg!! Ik voelde me zo banketstaaf, want ik wil helemaal niet schoppen....maar ik wist echt niet wat ik moest doen. Mijn instructeur had gezegd dat ik schouderbinnenwaarts moest rijden en extra stelling waar ze bang was...maar mijn paard staakt echt gewoon!! Ik kan dus ook helemaal niks rijden. Ik ben gister mijn proef ingegaan en heb zooo meoten schoppen omdat ze anders stil bleef staan. Op een gegeven moment dacht ik ook..van ik laat mijn been is hangen...toen bleef ze dus gewoon stilstaan!
Ik wilde ook niet stoppen met mijn proef omdat ik dan zeker een verliespunt had en dat wilde ik niet en daarbij had ik ook mijn paard nog eens zijn zin gegeven.
Ik vond het zooo rot en zo vervelend dat ik zo moest schoppen, ik wist echt niet wat ik anders kon doen....ik zag de mensen aan de kant ook echt al zo kijken van wat zit dat meisje te schoppen. En dat snap ik maar al te goed!!!
Maar wat mijn punt nu is. Mijn paard staakt dus nu iedere proef en loopt gewoon niet meer. Met inrijden gister was ze ook al bang, maar bij de andere wedstrijden niet en gaat ze pas klieren in de ring.
Ik heb idee dat ze staakt om onder het werk uit te komen. Ik heb het idee dat ze dit ontdekt heeft sinds die keer dat ze zo bang was van het hout naast de ring. Als ze natuurlijk net alsof doet dat ze bang is, krijg ik haar niet aan het werk en komt ze eronderuit.
Mijn paard was eerst echt nooit bang van iets! (het is een koudbloed)
Wat mijn vraag nu is. Wat moet ik hiermee!!! ??? Ik zit te denken om HC te starten en mijn zweep een keer mee te nemen. Als ze zo staakt reageert ze ook niet meer op mijn been en blijft ze gewoon staan. Iemand zei tegen mij dat ik dus echt haar een keer op der kop moet geven met de zweep, maar weten jullie misschien nog andere manieren??
Het ligt ook wel een beetje aan mezelf, want ik heb nu soms al bijvoorbaat op een wedstrijd zoiets van..o daar is mijn paard toch bang van! Dus dit stukje is ook van mij natuurlijk...maar dit had ik de eerste keren nog niet. Pas sinds gister kreeg ik dat gevoel
Ik hoop dat iemand tips heeft. Ik vind dit heel moeilijk. Mijn paard vind het wel leuk om mee te gaan en thuis loopt hij super en ze is zoo lief
Ik vind het echt niet leuk als ik zo moet schoppen en wil ook zo helemaal niet rijden...zo vind ik het niet leuk om op wedstrijd te gaan. Ik wil rijden voor me plezier van mij en me paard en dan wil ik hem wel vriendelijk kunnen rijden!
Sorry voor het lange verhaal.
Groetjes Monique
Wat bedoel je precies met opvoedkundig ingrijpen? Moet ik haar dan echt een keer een flinke tik met de zweep geven of moet ik het anders doen?
.
Maar toen was het wel gelijk over. Dus: of een keer HC starten, of ergens in de buurt vragen of je een keer even van een vrije ring gebruik mag maken. Is voor jezelf ook prettiger, want waarschijnlijk ga je nu zelf van de stress ook anders rijden.

.