Helaas heeft Noa in de omgang wat trekjes die mij zorgen beginnen te baren.
Ik wist al wel dat ze regelmatig halsters en touwen kapot trok omdat ze ineens vanuit het niets begint met trekken,maar dat is eigenlijk nog relatief ongevaarlijk voor de ruiters zelf.
Gisteren was ik voor het eerst sinds tijden mee naar de ponyclub, en Noa sleepte zowel kinderen als vader gewoon de halve optuigruimte door bij het opzadelen. gewoon gevaarlijk voor zowel de familie zelf als de andere pony's die daar stonden.
Nu is het zo, dat Noa vermoedelijk wat hechtingsproblemen heeft en in de bak ernaast haar grote liefde aan het lopen was, maar om zo te reageren, dat was gewoon niet normaal meer.
ze was zich totaal niet meer bewust van ons en was constant aan het hinniken en ronddraaien waarbij de vader gewoon over het beton werd meegesleept.
Na enige pogingen van de vader om Noa stil te laten staan heb ik maar ingegrepen,maar ik geef toe dat dit langzaam met steeds meer geweld moest en het effect zeer kort was.
Bij mij thuis als ze op les zijn heeft ze deze neigingen ook een beetje, maar dit heb ik al wel met wat truukjes prima kunnen oplossen.
maar ja.. dit is steeds wel heeeel extreem en ik vraag mij werkelijk af, is dit gedrag er met ruim 15 jaar nog uit te krijgen?
we vermoeden zowiezo dat ze dit ook bij de vorige eigenaar had,omdat die bij het kijken en ophalen continue een C pony erbij hielden. zowel met rijden als met poetsen.
Maar goed, leuk en aardig voor Noa, ik wil dit niet hebben natuurlijk! ze moet gewoon leren dat ze stil moet kunnen blijven staan, ongeacht wie er bij haar staat en wat er gebeurt (omdat ze het ook doet als haar vriendje er wel bijstaat)
Vermoedelijke conclusie.. er is "iets" in het verleden gebeurt, of de vorige eigenaar heeft er niet consequent wat aan gedaan. wat kan betekenen dat dit al heel lang speelt omdat ze al 15 jaar is, en we verder geen weet hebben of kunnen krijgen van haar verleden.
is dit nog op te lossen door een soort bootkamp met haar te doen, gewoon een tijd extreem consequent blijven? of is 15 jaar slecht gedrag gewoonweg niet meer af te leren?
Dit ivm dat ik vanaf zaterdag ermee aan de slag wil gaan, en ik natuurlijk geen extra trauma erin wil krijgen