15 jaar en nog om te trainen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

15 jaar en nog om te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 10:35

Sinds een paar maanden hebben 2 leerlingen van mij een nieuw paard. harstikke leuk beest, vooral met rijden precies wat we voor de ruiter zochten.
Helaas heeft Noa in de omgang wat trekjes die mij zorgen beginnen te baren.
Ik wist al wel dat ze regelmatig halsters en touwen kapot trok omdat ze ineens vanuit het niets begint met trekken,maar dat is eigenlijk nog relatief ongevaarlijk voor de ruiters zelf.
Gisteren was ik voor het eerst sinds tijden mee naar de ponyclub, en Noa sleepte zowel kinderen als vader gewoon de halve optuigruimte door bij het opzadelen. gewoon gevaarlijk voor zowel de familie zelf als de andere pony's die daar stonden.
Nu is het zo, dat Noa vermoedelijk wat hechtingsproblemen heeft en in de bak ernaast haar grote liefde aan het lopen was, maar om zo te reageren, dat was gewoon niet normaal meer.
ze was zich totaal niet meer bewust van ons en was constant aan het hinniken en ronddraaien waarbij de vader gewoon over het beton werd meegesleept.
Na enige pogingen van de vader om Noa stil te laten staan heb ik maar ingegrepen,maar ik geef toe dat dit langzaam met steeds meer geweld moest en het effect zeer kort was.
Bij mij thuis als ze op les zijn heeft ze deze neigingen ook een beetje, maar dit heb ik al wel met wat truukjes prima kunnen oplossen.
maar ja.. dit is steeds wel heeeel extreem en ik vraag mij werkelijk af, is dit gedrag er met ruim 15 jaar nog uit te krijgen?
we vermoeden zowiezo dat ze dit ook bij de vorige eigenaar had,omdat die bij het kijken en ophalen continue een C pony erbij hielden. zowel met rijden als met poetsen.
Maar goed, leuk en aardig voor Noa, ik wil dit niet hebben natuurlijk! ze moet gewoon leren dat ze stil moet kunnen blijven staan, ongeacht wie er bij haar staat en wat er gebeurt (omdat ze het ook doet als haar vriendje er wel bijstaat)

Vermoedelijke conclusie.. er is "iets" in het verleden gebeurt, of de vorige eigenaar heeft er niet consequent wat aan gedaan. wat kan betekenen dat dit al heel lang speelt omdat ze al 15 jaar is, en we verder geen weet hebben of kunnen krijgen van haar verleden.
is dit nog op te lossen door een soort bootkamp met haar te doen, gewoon een tijd extreem consequent blijven? of is 15 jaar slecht gedrag gewoonweg niet meer af te leren?
Dit ivm dat ik vanaf zaterdag ermee aan de slag wil gaan, en ik natuurlijk geen extra trauma erin wil krijgen Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Re: 15 jaar en nog om te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:13

Ja hoor, valt wel af te leren. Je moet alleen heel konsekwent zijn, en de eigenaren moeten ook heel konsekwent blijven reageren . Hoeveel ervaring hebben die leerlingen? Als de pony leerlingen en vader de heleopzadelruimte door heeft kunnen sleuren hebben ze geprobeerd het met kracht op te lossen, en dat is nooit een goede manier om dingen aan te pakken.

Two Eyes = respect. Het paard moet op jou blijven letten. Er zijn manieren voor om de aandacht vast te houden. Timing is daarbij belangrijk, en eventueel wat harder (maar correct) ingrijpen ook.

Ik zou willen adviseren om met grondwerk te beginnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:17

Je kunt het deels oplossen door er voor te zorgen dat jij (of de andere mens) het hechtpunt wordt en niet een ander paard.

Zorg er voor dat ze tijdens dat hele proces niet kan 'upteamen' met het andere paard.

Hoe gaan ze naar de ponyclub? In de trailer? Dan niet met dat andere paard in de trailer, niet naast dat andere paard opzadelen, niets doen met dat andere paard.

Zorg er voor dat jij het belangrijkste wordt. Grondwerk wil wel helpen.

Dan nog, als het echt iets is dat in het paard zit dan is de kans groot dat je het er nooit helemaal uit krijgt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:25

een stevig halster kopen en een stevig touw, dat niet kapot kan? gaat ze hangen, een flinke schop onder de billen (in de goede zin van het woord).

waarom staat het paard niet vast? en eventueel het halster onde rhet hoofdstel laten zitten als het paard wegloopt met het hoofdstel omdoen..

maar dan heb je natuurlij nog niet het werkelijke probleem aangepakt. ik denk ook, het paard leren dat alleen zijn niet erg is, belonen op de goede momenten en consecuent als iets je niet zint.
het verschil leren van als er een zadel op ligt gedraag je je, en als je alleen of met je vrienden los bent mag je doen wat je wilt.
werk is werk en naast werk kan je genoeg spelen..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 11:37

het scheiden van de paarden is helaas onmogelijk. ze staan naast elkaar op stal, lopen samen in de wei en beide kinderen rijden direct na elkaar in de lessen.
kinderen zijn 14 en 12 jaar oud en de 12 jarige is nog een relatieve beginner ( het is haar paard). ze hebben al ruim 1.5 jaar een andere E pony, die ze vanaf krap 4 jaar hebben en die gewoon wel netjes luistert en blijft luisteren.
kids en vader blijven consequent,maar kennen dit soort gedrag nog niet en vooral de 12 jarige is zo'n groot paard op zulke rare momenten niet de baas ( logisch, zelfs een volwassen kerel kan een paard van 1m65 niet aan als ze echt raar gaan doen)
Vandaar dat ik Noa even wat regels wil aanleren omdat ik wel rare fratsen van paarden ben gewend en deze methodes ook aan kids en vader door ga geven zodat zij ermee aan de slag kunnen.

wat ik zelf in gedachten heb, is inderdaad wat Natural Horsemanship, en bij het opzadelen zorgen dat paard niet vast staat,maar wel het touw door de ring om bij etteren een ongeloofelijke ruk te geven zodat ze wel stilstaat. dit heb ik al een tijdje thuis toegepast en werkt eigenlijk erg goed.
alleen heel soms slaat ze schijnbaar ergens van door en dat is er gewoon geen houden meer aan, ook niet met een hoofdstel om ( ze heeft gewoon los al een hoofdstel kapot gerukt!)

welke methodes of discipline/ belonings manieren raden jullie aan?
ik ben zelf erg bekend met een clicker, maar dit kan ik pas gaan gebruiken als ze ietsje verder is,omdat die uitgaat van puur positief gedrag en geen negatief straffen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:43

Oef.

De manier van houden werkt dus niet erg mee en dus zelfs tegen.

Dit paard is net verhuisd, moet nog wennen, is gescheiden van een maatje dus als een magneet heeft ze zich gestort op het andere aanwezige paard. Grote paniek dus als dat paard even weg is.

Hoe is de geschiedenis van dit paard? Heeft ze last van verlatingsangst al bij de vorige eigenaar?

Als ze echt last heeft van verlatingsangst dan heb je een dik probleem dat je zo ook niet kunt oplossen. Dmv grondwerk kun je wel de aandacht van het paard bij jou houden, maar dat is nog maar de vraag of dat voor langere tijd werkt.

Je gaat ook problemen krijgen met "andere paard alleen ergens naar toe" en "met dit paard alleen ergens naar toe".

Oplossing? Nog 2 andere paarden erbij zetten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 12:00

ze staat sinds begin september op deze stal, dus al ruim 4 maanden. we weten eigenlijk 99% zeker dat ze deze vorm van verlatingsangst al had voordat ze gekocht werd, ivm dat bij de verkoop die eigenaren die C pony er continue bijhielden.
Noa heeft van de zomer een tijdje bij mij gestaan en stond op een kudde met in totaal zo'n 6 dieren. erg sociaal paard, maar haat het om alleen te staan, dan gaat ze soms echt totaal door het lint.
In de lessen bij mij thuis heeft ze dit in het begin heel erg gehad, ging je alleen rijden ( ze zag de rest wel), nou, dan was ze het eerste half uur alleen maar aan het rennen en aan het hinniken. eigenlijk was dit zelf na een les of 5 opgelost door extreem actief te rijden en het paard echt aan het werk te zetten,maar ik dnek dat als je met een groepje rijdt en ze blijft alleen over, dat het mis zal gaan.
eigenaren hebben weinig land en hebben tot voor kort een shetlander erbij gehad, maar dit maakte geen verschil.
ze klit op elk paard die ze maar een beetje kent, en is in sommoige gevallen zelfs zo extreem dat de eigenaren bang zijn voor de staat van Noa's stal na een uurtje rijden met het andere dier in de bak.
Probleem is, de thuissituatie kan niet veranderd worden.
stallen, bak en weides zijn pas sins september opgeleverd en ik denk niet dat vaders blij zal zijn om ineens na al dat geld en moeite de boel om te bouwen Clown
extra pony kan niet ivm de kleine weides, en omdat het geen verschil maakt als Noa bij mij thuis in een kudde staat, als ze alleen moet rijden wordt ze al raar, en soms doet ze het zelfs als haar vriendje direct naast haar op de poetsplaats staat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:06

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Niet op te lossen, paard verkopen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:02

nou,. dit klinkt inderdaad erg uitzichtloos. isoleren. ergens op een hutje gaan wonen waar geen andere paarden komen.

ik zou ook een ander paardje kopen, al is het alleen maar voor de veiligheid van het meisje!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:09

Isoleren hoeft ook weer niet. Groep groot genoeg maken en de situatie zo inrichten dat jij kunt omgaan met het paard zonder dat de paniek toe slaat. Op een manege of pensionstal neerzetten bijvoorbeeld waar ze tussen de paarden staat en altijd zichtcontact heeft.
Helaas, dat is in deze situatie niet mogelijk.

Verkopen is echt een serieuze overweging, aangezien de omstandigheden waarin dit paard gehouden wordt voor dit probleem contraproductief werken. Verlatingsangst is ook iets waar wel enigzins mee om te gaan is, maar dat niet te corrigeren is (het is ook geen ondeugd oid, maar een karaktertrek).

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 20:00

Cassidy schreef:
Ja hoor, valt wel af te leren. Je moet alleen heel konsekwent zijn, en de eigenaren moeten ook heel konsekwent blijven reageren . Hoeveel ervaring hebben die leerlingen? Als de pony leerlingen en vader de heleopzadelruimte door heeft kunnen sleuren hebben ze geprobeerd het met kracht op te lossen, en dat is nooit een goede manier om dingen aan te pakken.

Two Eyes = respect. Het paard moet op jou blijven letten. Er zijn manieren voor om de aandacht vast te houden. Timing is daarbij belangrijk, en eventueel wat harder (maar correct) ingrijpen ook.

Ik zou willen adviseren om met grondwerk te beginnen.

Daar ben ik het mee eens!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:52

Met 'two eyes' en grondwerk kun je het probleem beheersbaar maken, maar het onderliggende probleem gaat niet weg.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:14

dat vermoeden had ik dus ook al. thuis heb ik er ook 2 rondlopen die een bepaalde mate van "ik wil niet alleen zijn' maar dat zijn een C pony en een jaarling, en daar kun je op zo'n moment nog wel wat ehm.. mepwerk bij gebruiken om ze goed in het gareel te houden. deze dame is 1m65 en heeft het gewoon wat extremer allemaal.
zowiezo ga ik er morgen mee aan de slag, kijken en uitlokken om te kijken waar en wanneer het probleem ontstaat en waar ze wel op reageert van mij.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:20

Ik denk niet dat het zin heeft om het aan te pakken, tenzij de vader en meiden ook concequent zullen reageren op haar acties..

Het probleem met dit paard is dat ze weet hoe sterk ze is. Ze trekt halsters en touwen kapot door haar kracht/ gewicht in de strijd te gooien, dit deed ze dus ook met opzadelen..

Dit paard is niet geschikt voor niet-gevorderden, en vraagt zo om ongelukken..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 22:23

Dat is het probleem niet.

Het probleem is verlatingsangst.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 22:41

klopt, paard heeft namelijk NIET in de gaten dat ze sterk is, godzijdank nog niet! en is in de omgang echt superlief, op het extreme af zelfs, bij het rijden heb ik zelden zo'n braaf en meegaand paard meegemaakt met ruiters die zo weinig kunnen. pas deze week voor het eerst sinds ze haar hebben is het paard in de les een paar keer opzij gesprongen,maar dat neem ik haar niet kwalijk, beest stond al ruim 2 weken stil wegens blessure ruiter, net oud en nieuw geweest en al weken niet meer op de club.
als je dan indenkt dat ze alleen even 5 minuutjes wat drukker is, kun je je indenken wat een trouw dier het eigenlijk is met zo'n beginnende ruiter erop.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:52

Maar dan nog steeds is het geen paard waar iedereen mee om kan gaan.. ik heb het niet over het rijden, maar de omgang..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 23:53

Omgaan met verlatingsangst inderdaad.