Hoe snel slaat een trailer om of raakt deze los?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Hoe snel slaat een trailer om of raakt deze los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 14:59

Ik heb echt een draak van een paard op z'n tijd en altijd op de terugweg naar huis (waar dan ook vandaan) gaat hij staan stampen en springen.
Zo erg, dat ik met 2 bezwete handen mijn stuur vast moet klemmen en de trailer achter me voel/zie slingeren.
Ik heb nog 650 kg trekgewicht over, dus de auto is niet te licht voor de trailer.

Nu vroeg ik me eigenlijk af hoe groot de kans nu daadwerkelijk is dat de trailer om slaat of dat hij losraakt o.i.d.
Ik sta nu echt doodsangsten uit en ben bang dat het een keer misgaat.

Esther28

Re: Hoe snel slaat een trailer om of raakt deze los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:50

Ik heb een paard dat relatief rustig is op de trailer, maar dat vraag ik me ook af.... Ondanks dat ie rustig is zit ik ook altijd met bloed zweet en tranen in de auto als de trailer met paard dr achterhangt. Ben altijd bang dat die omdondert als mn paard ook maar 1 stapje verzet, of dat ie losschiet of de klep openvalt ofwat ook. Ik zie altijd een miljoen beren op de weg tijdens een trailerrit

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:56

Nou niet zo snel hoor Knipoog
Ik heb een tijdje met een paard gereden dat ook echt stond te stampen. Hij heeft het zelfs voor elkaar gekregen tot twee keer toe zijn voorbeen over de stang te gooien (ondanks dat we hem al kort vast hadden staan, moet echt elastieken benen hebben). En onze trailer is nog nooit ook maar in de buurt van kantelen geweest.

Ik denk dat belangrijk is dat je zorgt dat het paard niet teveel ruimte heeft met het hoofd, dat versterkt de bewegingen nogal, en indien mogelijk een tussenschot op een tweepaards trailer. Dan kan die volgens mij onmogelijk zoveel kracht zetten dat ie de trailer met auto los of om krijgt.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:56

Hangt er ook wel vanaf wat voor trailer je erachter hebt hangen (breed/smal)
Ik heb zelf een keer met een swingend paard op de snelweg gereden, Orien stond écht te flippen en ik had op dat moment een antieke Weijer trailer (godzijdank zijn die wel behoorlijk stabiel) en een auto ervoor die het mocht trekken maar daar was alles mee gezegd. Ik ben echt zowat kapot gegaan daar achter dat stuur, stond gewoon te shaken toen ik eindelijk op de plaats van bestemming was... De hele boel stuiterde en slingerde zo nu en dan flink, zo erg dat andere automobilisten me gingen waarschuwen en notabene toeterden (domme klojo's, ja ik weet ook heus wel dat we niet lekker gaan maar om de boel dan maar midden op de snelweg stil te zetten?!!), daarnaast konden ze dus mn paard zien stuiteren als ze erachter reden want er zat geen zeiltje op (de reden waarom ze flipte trouwens, ze werd gek van de lichten van vrachtwagens en dergelijke)

Een tijdje terug waren we onderweg naar de paardenmarkt in Hedel, en kwamen we een auto + trailer tegen, de trailer was los van de auto en lag op z'n kant, dak was helemaal open en de 2 flinke pony's die erin hadden gestaan hadden het niet gered.
Dit lag allemaal vlak na een oprit naar de snelweg, het was er wat heuvelachtig en de oprit liep wat naar beneden, was een beetje een vervelend stuk. Wij zaten vervolgens te speculeren hoe de boel in godsnaam zo mis had kunnen gaan, auto en trailer leken gewoon bij elkaar te passen, de trailer was vrij nieuw.
Later bleek dat er een andere auto heel hard op ze in was gereden en toen de boel was geschaard. Heb verder eigenlijk nooit van een trailer gehoord die om ging of los kwam, alleen eentje van zo'n oude smalle eenpaardstrailer, maar van die man weet ik dat ie ook altijd behoorlijk onbenullig rijd.

Ik denk dat je als je je materiaal gewoon goed onderhoud, de kans echt heel klein is dat de boel loskomt. Al kan ik me dus wel voorstellen dat je bang bent. Is een klein vrachtwagentje geen optie? Is wel weer een hele aanschaf, maar als je een fijne hebt liggen ze wel stabieler dan een trailer, lijkt mij prettiger rijden dan zo'n slingerend ding achter je.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:01

een trailer slaat neit zo snel om tenminste als je een 1,5 of 2 paards heb de 1 paards slaan sneller om. pas geleden is het hier vlakbij op de snelweg gebeurt paard was rustig en was iets met een vrachtwagen of zemoesten uitwijken.paard is door het dak uit de trailer geslingert. heb de trailer zien staan total loss.paard had helemaal niks is zo weer in een andere trailer gestapt. en anders thuis eerst gaan oefenen dat hij er rustig in blijft staan en een hooinet erin hangen. en let op dat hij er niet over de voorstang kan springen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:32

Ik ken maar 1 verhaal van een omgeslagen trailer. Dat was een tweepaardstrailer, achter een 4x4, met 1 paard geladen, tijdens een storm. Door de storm ving de trailer veel wind en toen het paard in paniek raakte en ook begon te springen kiepte de trailer tijdens een bocht op een afrit van de snelweg. Gelukkig geen verwondingen oid.

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:35

volgens mij moet er idd heel wat gebeuren eer dat een trailer omslaat.
bij ons heeft een paard zich een keer om laten vallen de trailer begon wel te slingeren maar kwam niet los va de grond ofzo en het was toch een aardig zware merrie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:34

Je hebt een Freelander toch, Fitz? Nou, dan zou ik me niet zo een-twee-drie zorgen maken om de auto. Die trailer komt ook niet zomaar van de haak. Wat je wel moet doen is zeer regelmatig de kogel in het vet zetten. Een trailer komt los als de kogel kleiner wordt. Dit gebeurt door de jaren door gebruik en dus slijtage van trailerkoppeling en trekkogel. Op moderne trailers zit er daarvoor een verklikker die aangeeft of de trailer goed is aangekoppeld EN of de koppeling nog veilig is.
Maarre, kom langs, dan kijken we IRL gewoon hoe goed (of niet) je koppeling is.
Mentaal is het echter een veldslag. Al zet je een 10-tonner voor je trailer, dan nog zul je met het zweet in je handen rijden. Ik heb het ook wel eens meegemaakt en nee, je wordt er echt niet blij van.

Maar heb je enig idee van de oorzaak? Het zou toch het beste zijn als je het gewoon op kunt lossen, zodat je weer relaxed kunt rijden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:38

Omslaan oid heb ik nog nooit iets over gehoord. Wel heb ik een keer een schade in behandeling gehad waarbij het paard zich omgedraaid had in de trailer en toen de mensen stopten op de vluchtstrook sprong hij over de klep naar buiten en liep op de snelweg. Iedereen kwam nog met de schrik vrij ook!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:44

En als aanvulling: zorg dat je losbreekinrichting functioneert en goed is bevestigd. Niet als het kabeltje of haakje verrot is er een willekeurig karabijntje met een kettinkje aan hangen en 'm om de trekhaak heen slaan. Kan een hoop ellende voorkomen...

Vroegere stalgenoot had het kabeltje gewoon om de demontabele trekhaak heen geslagen, waarbij de trekhaak niet goed gemonteerd bleek te zijn... De goddank lege trailer is met trekhaak en al het talud af geschoten en over de kop gegaan, wat niet nodig was geweest als ie deugdelijk op de rem was getrokken.

Ik weet niet of ik me zou kunnen beheersen om eens flink op de rem te stampen met zo'n hooligan achterin... Dat ie z'n voeten maar aan de vloer houdt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:45

tip, geen diervriendelijke
alleen uitvoerbaar op lege weg zonder regen

vol in de ankers gaan als hij aan het kl*te is.
Dat hij leert dat de pootjes aan de grond houden erg belangrijk is.

Ik heb eens voor iemand gereden die dat deed, paard was meteen rustig.

Maar zo ook bij Kawa gedaan.
Die stond altijd normaal op de trailer, maar had ook ineens uitgevonden dat de weg naar huis te lang duurde.

Wij zijn een keer flink geremd, maar niet genoeg, meteen begon hij weer
Toen echt heel hard geremd, hij heeft het nooit meer gedaan.

Bang zijn deze 2 paarden er ook niet van geworden.

Misschien niet het meest veilige idee, maar dat is een paard dat de trailer afbreekt ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:50

Wij hebben een vrachtwagentje gehad. Minpunt was dat hij niet dubbellucht was, dus minder stabiel.
Als het paard op de vrachtwagen staat, staat hij op de wielen. Wij hebben een keer met flinke zijwind en een paard dat redelijk rustig staat en de vrachtwagen was hard afgeveerd (extra bladveren) toch moeite gehad. Mijn man reed altijd met zulke ritten, hij moest goed bij sturen, je voelde de vrachtwagen bewegen en dat trekt flink door in je stuur. Mijn paard staat behoorlijk rustig, maar kan bewegelijk zijn, alhoewel minimaal.

Dus denk niet dat een vrachtwagen nu stabieler is, met een vrachtwagen kan je zeker wel omslaan.

De trailer ligt dichter op de weg, de wielen zitten aan de buitenkant, het paard staat er binnen van, dus stabieler dan als hij boven de wielen staat. Ik denk dat je niet zo makkelijk kan omslaan.

Toen onze vrachtwagen nog niet extra was afgeveerd, deindede vrachtwagen en mijn paard perste zich tegen de zijwand, wij sloten hem flink op zodat hij kon hangen, met zijn kont in tegen de stang in het hoekje ervan kon gaan proppen om zich evenwicht te geven. Extra opsluiten kan ook een idee zijn. Als mijn paard niet rustig had gestaan, hadden we het behoorlijk zwaar gehad. De vrachtwagen deint, het paard deint mee en het wordt steeds erger. Na de extra veren is het beter gegaan, maar je had wel wat in je handen met slecht weer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:07

russel schreef:
Wij hebben een vrachtwagentje gehad. Minpunt was dat hij niet dubbellucht was, dus minder stabiel.
<knip>
Dus denk niet dat een vrachtwagen nu stabieler is, met een vrachtwagen kan je zeker wel omslaan.
<knip>

Ik denk niks, ik weet zeker.
Dat jou wagen geen dubbellucht had, duidt erop dat je niet heel veel meer dan 3000kg MTM hebt gehad. Daarmee ben je een onstabiel geheel.
Mijn 608 heeft nergens moeite mee, wind, dansende paarden, hij geeft geen krimp. Windkracht 10 is voor mij geen reden om thuis te blijven. Welliswaar moet ik dan flink sturen, maar omslaan staat niet in het woordenboek van mijn bakkie. Maar dat bakkie mag dan ook 5600kg wegen, bij 3500kg eigen gewicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:08

Er moet toch pittig wat gebeuren voordat de boel om gaat.

Ik heb dan maar kleine pony's in een knappe trailer (een 1,5 paards trailer ingericht voor 2 pony's) maar helaas daar (nog) geen zware trek auto voor(wel legaal, maar niet ideaal).
Laatst had ik 2 jonge hengsten achterin die flink stonden te modderen, maar dan wil ik op een rustig stuk ook wel eens m'n rem aantikken zodat ze eventjes schikken. Daarna staan ze vaak een stuk stiller en als je er geen gewoonte van maak stappen ze er de volgende keer gewoon zo weer in.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:34

lol paard ineens door de voorkant Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:06

ikke schreef:
russel schreef:
<knip>
<knip>

Ik denk niks, ik weet zeker.
Dat jou wagen geen dubbellucht had, duidt erop dat je niet heel veel meer dan 3000kg MTM hebt gehad. Daarmee ben je een onstabiel geheel.
Mijn 608 heeft nergens moeite mee, wind, dansende paarden, hij geeft geen krimp. Windkracht 10 is voor mij geen reden om thuis te blijven. Welliswaar moet ik dan flink sturen, maar omslaan staat niet in het woordenboek van mijn bakkie. Maar dat bakkie mag dan ook 5600kg wegen, bij 3500kg eigen gewicht.

Nee, dat klopt maar de meesten willen een vrachtwagentje waarvoor ze maar een B rijbewijs nodig hebben. Dan is het wel zaak te kijken of hij dubbellucht is. Als ik ooit nog zo een vrachtwagentje koop, moet hij dubbellucht zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 07:38

russel schreef:
Nee, dat klopt maar de meesten willen een vrachtwagentje waarvoor ze maar een B rijbewijs nodig hebben. Dan is het wel zaak te kijken of hij dubbellucht is. Als ik ooit nog zo een vrachtwagentje koop, moet hij dubbellucht zijn.

Kijk eens op marktplaats en zo wat ze vragen voor dergelijke autootjes, kijk vervolgens ook eens wat ze vragen voor ECHTE vrachtwagens en stop in je achterhoofd dat voor 3000 euro het C-rijbewijs op zak is. Tel dan ook dat wegenbelasting voor een vrachtwagen veeeel lager is en verzekering nauwelijks meer (als particulier) en je komt vanzelf tot de conclusie dat die B-rijbewijsbakjes eigenlijk voor wanna-bees is. Oh, en check via de RDW site ALTIJD het kenteken op laadvermogen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 08:02

Gelukkig heb ik nu een goede trailer, vw is te veel onderhoud.

Een vrachtwagen die jij bedoelt, mag je niet voor je huisdeur zetten, dus je moet een plek hebben om hem te stallen. Bij je pensionstal zullen ze er niet zo op zitten te wachten. Dan moet je ook nog voor je C rijbewijs gaan, ook geen optie voor iedereen. Heb je een oldtimer heb je geen wegenbelasting en is de verzekering te verwaarlozen, idd is de wegenbelasting bij een jongere auto gauw behoorlijk.

Rij je niet zo veel en niet zulke flinke afstanden is een B-vrachtwagentje, mits je ook wat handig bent en eventueel een stalling, afdak, carport hebt, een hele goede optie vind ik. Heb je regelmatig 2 paarden te vervoeren, zal ik zeker voor een kleine echte vrachtwagen gaan. Vaak zijn de B vrachtwagens teruggekeurd, dus lichter gemaakt, verzwaar je ze met extra veren waardoor je over de 3200 kg totaal komt, en je zorgt voor het juiste rijbewijs zit je ook goed.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 22:39

Foei, russel en ikke, dit is een trailertopic, geen vrachtwagentopic Knipoog

Ik rijd idd met een Freelander, maar ook daar voel ik het behoorlijk in.

Als het even een keer meezit ga ik toch weer onverwacht op de rem staan. Hoewel ik dat in het verleden ook gedaan heb en dat eigenlijk niets uit maakt. Misschien wordt hij nu eens wijzer Duivel

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:56

Fitzroy schreef:
Foei, russel en ikke, dit is een trailertopic, geen vrachtwagentopic Knipoog

Ik rijd idd met een Freelander, maar ook daar voel ik het behoorlijk in.

Als het even een keer meezit ga ik toch weer onverwacht op de rem staan. Hoewel ik dat in het verleden ook gedaan heb en dat eigenlijk niets uit maakt. Misschien wordt hij nu eens wijzer Duivel

*schaam*
Maar bedenk dat een Freelander maar 1600kg weegt. De Disco is met 1950kg net die 350kg zwaarder die het verschil maken tussen wat onhandige beweging en het gevoel de combinatie niet meer onder controle te hebben.
Een Freelander is een prima trekauto, maar ondanks dat het ook een goede Land Rover is, komt ie zowel in constructie als in gewicht net dat stukje te kort, waar jij nu tegenaan loopt.
Blijft overeind dat het wegnemen van de oorzaak het beste is, als je tenminste weet waarom ie het doet. Mogelijk is een keer plat in de ho-ijzers gaan wel de oplossing. Ik heb het sommige paarden op die manier afgeleerd, al blijf ik erbij dat het geen elegante oplossing is.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:09

Totaal geen elegante oplossing.

Fitz, wij hebben het ook eens te zachtjes gedaan, haalde niks uit. (ook al vond ik het al best flink)
Maar 2 min daarna eens echt giga lomp in de remmen, toen was het afgelopen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:09

Dan gaat die van mij niet meer op de trailer. Het is een gok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:10

Als hij het doet om te Kl*te heeft hij aan mij toch echt de verkeerde getroffen...ook als hij later denkt er dan niet meer op te hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:15

Paarden denken toch niet?? Die reageren op situaties, referentie kader. Misschien rijdt de chauffeur wel op een vervelende manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:21

Ik bedoel daar simpel mee, als hij kl**t heeft ie pech
Ook al is het de keer erop door een soort van angst dat hij er niet meer op wil, dan heeft ie toch ook pech, want dan zal ik toch weinig geduld met hem hebben.
Kan me niet schelen of je dat denken noemt of niet Lachen
Vergeet overigens niet dat als hij na dat remmen gewoon rustig door gereden word, dus hij er weer met een goed gevoel eindigd

Vergeet niet dat een paard heel goed weet wanneer hij terecht of onterecht op zijn donder krijgt.
Ik denk dat 9 van de 10 paarden wel begrijpen waarom er de rem opgevlogen word.
Denken of niet, maakt me niets uit, als het maar helpt Lachen