Nieuwe leren laarzen. Gelijk invetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris89

Nieuwe leren laarzen. Gelijk invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:22

Heb de zoekmachine gebruikt en niet echt gevonden wat ik zocht. Ik heb net nieuwe Mountain Horse laarzen gekocht en ik weet nu niet wat beter is. Gelijk invetten of gewoon gebruiken en na een tijdje pas invetten? Of gewoon helemaal niet Haha! . Tell me!

Mikkie

Re: Nieuwe leren laarzen. Gelijk invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:33

Ik heb me ooit laten vertellen dat je leren laarzen niet mag poetsen met ledervet. Dus wat het invetten betreft. Gweoon helemaal niet doen. Je kunt je laarzen het beste behandelen met zwarte (?) schoenpoets. Dat is voldoende. Ik zou ze wel voor gebruik poetsen. Waarom weet ik niet, maar ik ga er vanuit dat je dan toch een beschermlaagje over je laars aanbrengt en dat is natuurlijk toch wel wenselijk, al helemaal in deze periode. Als ze straks vies zijn, dan maak je ze schoon met een vochtig doekje en daarna met schoenpoets erover. Meer niet.
Heel veel plezier met je laarzen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:45

Ok, ik bedoelde ook eigenlijk insmeren met schoenenpoets want vetten met ledervet is helemaal slecht. Bedankt voor je snelle reactie Lachen .

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:49

Als het goed is zit er als je de laarzen koopt en beschermlaagje en glans op je laars. Je moet pas gaan vetten als die eraf gaat. Ik raad je aan om gewoon even langs de ruitershop te gaan, die verkopen meestal iets van laarzenvet soms van derby of van petrie oid. Succes met je nieuwe laarzen Lachen

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:06

Exact als bovenstaand, maar niet gaan vetten met vet, zonde van je laarzen.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:12

Nooooit vet op je laarzen smeren, hier worden ze na verloop van tijd erg dof van! Gebruik liever kiwi schoenpoets. (Kiwi in de fik steken, met nat watje uitsmeren en daarna opwrijven met panty)
Schoonmaken van je laarzen ook noooooit met (zadel)zeep doen maar gewoon met een vochtige doek.
Succes!

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:15

kiwi schoenpoets erop!!! en vuil met een vochtige (zo goed mogelijk uitwringen) spons eraf, goed laten drogen en opnieuw poetsen. De schoensmeer geeft een beschermlaagje over het leer, dus ook voordat je de eerste keer ermee gaat rijden goed poeten.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:20

Samantha21, dat was mijn vraag niet maar wel een goede tip. Al hoef ik deze laarzen helemaal niet in te lopen Clown .

Ik heb nog wat Kiwi spul staan, dan doe ik het daarmee Ja .

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:59

Whuh?
oliebol.
Ik dacht dat ledervet wel oke was..?
Heb ze laatst na een maandje of 3 ingevet, dat uitgewreven en op die voeten en zijkant ietwat zwarte schoenspoets gedaan voor de mooi.
Dit was dus niet zo slim begrijp ik nu Bloos ?!

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:02

Ik heb speciaal spul erbij gekregen om ze schoon te maken.
Inderdaad niet gaat vetten!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:14

ik zie niet in waarom ik een paar laarzen van 400 euro niet met hetzelfde vet in kan smeren als mijn zadel van bijna 2000 euro... als mijn zadel er niet kapot aan gaat zullen mijn laarzen het ook wel houden.
en ja hoor! ik heb mijn laarzen nu 1.5 jaar en maak ze altijd schoon met stubben zadelzeep en poets ze met stubben hamanol. mijn laarzen zien er perfect uit, zijn heerlijk soepel en het leer blijft door de hamanol echt perfect!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:17

mm, ik heb mijn laarzen ondertussen een jaar of 6/7.. ook altijd ingevet, en ook altijd nog tiptop in orde. Zeker niet dof zoals hierboven gezegt werd...

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:19

ik heb ook leren laarzen en mij is vertld dat ik ze wel (voor al in het begin zodat ze soepeel worden) vaak moest in smeren met leervet,, voor leren laarzen xD

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:28

Echt?!
Goh, wat lopen de meningen dat ontzéttend uiteen!
De een vet nooit, de ander wel?

Nou ehh tantjeuh, als jij op die manier 6 a 7 jaar met je laarzen doet zullen de mijne ook vast niet uit elkaar vallen Lachen .

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:56

Wat ik me afvraag: waarom mag je leren laarzen niet invetten met ledervet? Misschien stomme vraag maar ledervet is toch gemaakt voor leer? Of zie ik dat helemaal verkeerd? Knipoog

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:39

Laura24 schreef:
Wat ik me afvraag: waarom mag je leren laarzen niet invetten met ledervet? Misschien stomme vraag maar ledervet is toch gemaakt voor leer? Of zie ik dat helemaal verkeerd? Knipoog

Dat vraag ik me dus ook af, daarom poetste ze ik ook daarmee; ik dacht dat t wel goed was !

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:52

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven. Diverse offtopic reacties verwijderd.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:43

toen ik mijn leren laarzen kocht, kreeg ik ook te horen dat ik ze nooit met zadelvet mocht insmeren ivm dat ze dan te soepel worden en dus in elkaar zakken als het ware.
ik gebruik zelf puur alleen zwarte schoensmeer en dat werkt prima.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:53

Laura24 schreef:

tegen mij zeiden ze donderdag bij divoza (heb er laarzen gekocht) dat je ze niet in moet vetten met hetzelfde vet als voor je zadel omdat ze zadel wel soepel moet worden en je laarzen niet, en dat er dan op een gegeven moment een vette laag op je laarzen komt ofzoiets. weet het niet meer precies maar weet wel dat ik het dan maar niet doe

mariskavdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:25

Lowara schreef:
toen ik mijn leren laarzen kocht, kreeg ik ook te horen dat ik ze nooit met zadelvet mocht insmeren ivm dat ze dan te soepel worden en dus in elkaar zakken als het ware.

ik heb juist het tegenovergestelde te horen gekregen.. eerst moest ik ze goed invetten want dan blijven ze namelijk 100 % waterdicht.. en voor dat glimmen heb ik een speciaal borteltje en dan gaat het glimmen:P

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:28

Lowara schreef:

Ik priscies het zelfde.
En na dat je het erop heb gesmeerd lijken weer nieuw Pling !

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:37

ik zweer bij hamonol van stubben, mijn wedstrijdlaarzen en bruine laarzen blijven er perfect bij!!!!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 16:06

Ik kreeg er laarzen wax bij.
Bij divoza Lachen
die gebruik ik zo af en toe, insmeren, 12 uur in laten trekken en dan poets ik het uit met een stofdoek en een panty Ja

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:28

Gelijk in vetten !! 1 x per week zoizo !! ( als je elke dag rijdt dan )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:29

LiSSy schreef:
ik zie niet in waarom ik een paar laarzen van 400 euro niet met hetzelfde vet in kan smeren als mijn zadel van bijna 2000 euro... als mijn zadel er niet kapot aan gaat zullen mijn laarzen het ook wel houden.
en ja hoor! ik heb mijn laarzen nu 1.5 jaar en maak ze altijd schoon met stubben zadelzeep en poets ze met stubben hamanol. mijn laarzen zien er perfect uit, zijn heerlijk soepel en het leer blijft door de hamanol echt perfect!

precies. Ik gebruik gewoon vet van BE. En ook wel eens olie, Petries z ijn zo stug in het begin. Niets van stuk gegaan hoor.

Nieuwe laarzen vet ik ook direct in.