Mensen met ervaring Veluwe Trail?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Mensen met ervaring Veluwe Trail?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:50

Wie van jullie heeft de Veluwe Trail een of meerdere keren gereden?
Vriendin en ik willen met onze paarden een trejtocht op de veluwe doen van ongeveer 5 dagen.
Zou graag dingen erover willen weten zoals:"

-Hoeveel dagen hebben jullie die rit gedaan?
-Met hoeveel personen/paarden?
-Zijn er ook dingen in het bijzonder waar we op moeten letten?
-Hoe is het overnachten bevallen?
-Sliepen jij en het paard bij elkaar? (dus jij in het huis en een stal aan het huis bijvoorbeeld)

En hebben jullie nog tips voor ons? Do's en Dont's
Ben benieuwd!

Waratje

Re: Mensen met ervaring Veluwe Trail?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:05

Als je nog nooit een trektocht hebt gereden zou ik niet met 5 dagen beginnen. Een dag of 3 is genoeg als eerste keer. Ben je al wel eens met je paard weg geweest? Zo nee, begin dan eens een weekend weg op een leuk adres. Ben je al wel eens met je paard op pad geweest en ging dat goed, verdeel je tijd dan bijvoorbeeld over twee adressen. Wil je bagage op het paard meenemen of laten brengen? Bagage op het paard meenemen vergt ook wat voorbereiding.
Verder is het van belang dat als je een trektocht gaat rijden, je de paarden niet op stal zet, maar in de wei, zodat ze in beweging blijven. Op stal worden ze stijf en kun je dus last krijgen met rijden op de volgende dag.
Schaf goede kaarten aan van het gebied waar je gaat rijden, de kaartjes van de Veluwetrail zijn daarvoor niet bedoelt en het kan voorkomen dat je een paaltje mist (bijvoorbeeld omdat het verdwenen is) en vraag bij het overnachtingsadres eventueel naar mooie routes.
Veluwe trail heb ik verder nauwelijks ervaring mee, ik zit al op de Veluwe en de enkele dagroute die ik eens heb gereden vond ik niet erg geslaagd. Ik zoek m'n eigen routes wel uit Haha!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:21

Waratje schreef:
Als je nog nooit een trektocht hebt gereden zou ik niet met 5 dagen beginnen. Een dag of 3 is genoeg als eerste keer. Ben je al wel eens met je paard weg geweest? Zo nee, begin dan eens een weekend weg op een leuk adres. Ben je al wel eens met je paard op pad geweest en ging dat goed, verdeel je tijd dan bijvoorbeeld over twee adressen. Wil je bagage op het paard meenemen of laten brengen? Bagage op het paard meenemen vergt ook wat voorbereiding.
Verder is het van belang dat als je een trektocht gaat rijden, je de paarden niet op stal zet, maar in de wei, zodat ze in beweging blijven. Op stal worden ze stijf en kun je dus last krijgen met rijden op de volgende dag.
Schaf goede kaarten aan van het gebied waar je gaat rijden, de kaartjes van de Veluwetrail zijn daarvoor niet bedoelt en het kan voorkomen dat je een paaltje mist (bijvoorbeeld omdat het verdwenen is) en vraag bij het overnachtingsadres eventueel naar mooie routes.
Veluwe trail heb ik verder nauwelijks ervaring mee, ik zit al op de Veluwe en de enkele dagroute die ik eens heb gereden vond ik niet erg geslaagd. Ik zoek m'n eigen routes wel uit Haha!

Mijn paard heeft vroeger in Limburg altijd trektochten met huifkarren gedaan, en ik zelf heb alleen ervaring met dagtochten. Maar we zijn er wel klaar voor. Bagage kunnen we in een rugzak meenemen
en we gaan een tas achter de achterboom van ons zadel maken waar borstels, halster en andere
spullen voor het paard in kunnen, dat iemand met de auto de bagage meeneemt is denk ik geen optie.
En ik weet dat een wei nodig is. En we hebben de kaart van de Veluwe Trail aangevraagd waar alle
dagritten instaan en het beheer van de Veluwe heeft net nog alles geinspecteerd of de routes kloppen
enzo dus denk niet dat kans op paaltjes missen groot is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 16:56

Ik heb deze zomer voor het eerst een trektoch gedaan. Meteen 10 dagen. Je weet zelf wel wat jij en je paard aankunnen.
We waren met z'n vieren en vier paarden. We zijn niet elke dag naar een andere plek gegaan, soms bleven we een paar dagen. Dat was wel fijn, zo kon je makkelijk een dagje niet rijden, wat ook wel eens lekker is.
De spullen werden van de ene naar de andere overnachtingsplaats gebracht. De mensen van het adres waar we geslapen hadden brachten de spullen dan naar het vorige adres. Dat was wel heel fijn, zeker voor een eerste trektocht. Je kan dan net even wat meer spullen meenemen.

Vertrouw niet alleen op de veluwetrail kaarten en de bordjes, die zijn soms heel onduidelijk en er ontbreken regelmatig bordjes. Wij zijn een aantal keer flink verkeerd gereden. De kaarten zijn ook niet echt heel duidelijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:15

Odetje92 schreef:
Mijn paard heeft vroeger in Limburg altijd trektochten met huifkarren gedaan, en ik zelf heb alleen ervaring met dagtochten. Maar we zijn er wel klaar voor. Bagage kunnen we in een rugzak meenemen

Daar krijg je ongenadig spijt van. Rugzak en paardrijden gaat niet samen, zeker niet als er redelijk wat vulling in die rugzak zit. Het is voor jou zelf al oncomfortabel, maar voor het paard nog veel meer door de veranderde balans en het feit dat je altijd achter de beweging zit.
Als je paard gewend is aan trektochten is dat absoluut een plus, dan kan hij misschien ook wat extra steun zijn voor het andere paard.

Odetje92 schreef:
en we gaan een tas achter de achterboom van ons zadel maken waar borstels, halster en andere spullen voor het paard in kunnen, dat iemand met de auto de bagage meeneemt is denk ik geen optie.

Halster kun je beter onder het hoofdstel meenemen, touw eventueel om de hals of netjes opgeknoopt aan je zadel hangen. Per paard een borstel en voor beide paarden een hoevenkrabber is voldoende, meer is alleen maar extra gewicht. Regel goedliggende zadeltassen voor je bagage als je die op het paard mee wilt nemen en zorg dat je zadeldekje groot genoeg is daarvoor. Een rol of bananentas aan de achterkant van het zadel zodanig aansnoeren dat hij niet op de rug van het paard ligt.

Odetje92 schreef:
En ik weet dat een wei nodig is. En we hebben de kaart van de Veluwe Trail aangevraagd waar alle dagritten instaan en het beheer van de Veluwe heeft net nog alles geinspecteerd of de routes kloppen enzo dus denk niet dat kans op paaltjes missen groot is.

Er zijn zat vervelende wandelaars die er plezier in hebben om andermans spullen te vernielen en dus zomaar eens een paaltje uit de grond halen. Serieus, zorg dat je zelf de weg kunt vinden door goede kaarten en een kompas. Kaarten van de Veluwetrail zelf zijn overzichtskaartjes, daar kun je niet mee rijden, maar wel een grote lijn uithalen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 17:21

@ Waratje:
Bedankt voor de tips, maar heb nog wel het een en ander te zeggen;
haar halster onder het hoofdstel zal echt niet gaan, ze is een trekpaard en heeft
geen nylon halstertje maar een kettinghalster.
Rugzak mee weet ik niet zeker, maar is wel handig voor de wat kleinere dingen.
Ik ga de tocht doen met westernzadel dus heb genoeg knoopjes en ringetjes aan
het zadel om dingen aan te hangen zoals een halster, een tas etc

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:04

Afgelopen zomer heb ik samen met lenneke_ en 2 andere een gedeelte van de Veluwe Trail gereden. Het was mijn eerste trektocht en we zijn dus meteen 10 dagen weg geweest. Is mij goed bevallen maar mischien is het voor een eerste keer raadzaam wat korter te gaan, 5 dagen (zoals julie van plan zijn) lijkt mij prima om mee te beginnen!

De bagage kan je door de overnachtingsplaatsen die bij de veluwe trail zijn aangesloten meestal laten overbrengen. Dat is erg handig dan hoef je je bagage dus niet op het paard mee te slepen. Vaak kost het niets om de bagage over te laten brengen.

Wij hebben altijd op het zelfde terrein als ons paard geslapen, vind dit zelf ook wel erg prettig dan kan ik hem nog in de gaten houden (b.v. eventuele stijfheid v/d rit enz.) en gewoon lekker vaak even bij hem kijken.

En nog een laatste iets het is hier al vaker gezegt maar goede kaarten zij ECHT nodig!!

Welk gedeelte van de veluwe trail ben je van plan te gaan rijden?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 21:30

sabien schreef:
...Welk gedeelte van de veluwe trail ben je van plan te gaan rijden?

We hebben nog geen route. Sanne heeft de kaart van de Veluwe Trail besteld, als we die hebben
gaan we de route bepalen