Spelletjes tijdens lesuren voor kinderen +- 8jaar!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BuenaVista

Spelletjes tijdens lesuren voor kinderen +- 8jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:46

Hoi hoi, even een vraag! Ik geef regelmatig les aan kinderen van een jaar of 8. Nou lijkt het me wel leuk om af en toe een spelletje te doen! Heeft iemand ideeën? Alle suggesties zijn welkom!

Anoniem

Re: Spelletjes tijdens lesuren voor kinderen +- 8jaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:50

Anna Maria Koek koek, Stoelendans, Tally-ho (en dan misschien alleen stap+draf?)..
Er is trouwens ook een boekje met allerlei spelletjes voor verschillende niveau's, het heet Spelletjes met pony's. Misschien is dat wat?

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:04

heb je enig idee waar ik dat kan kopen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:06

Je kunt het gewoon lenen in de bieb. Lachen
Ik zou niet weten waar het te koop is, ik denk gewoon bij de boekhandel. Anders zou je even op internet moeten zoeken.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:07

etaffete-race is ook leuk. Moet ze heen en weer zo snel mogelijk door de bak en als ze weer aan het eind zijn moeten ze een stokje of iets overgeven aan de ploeggenoot. Vond ik vroeger erg leuk

Camilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:13

paarden voetbal of het verwisselen vaar ruiter en paard Lachen leren ze ook beter andere dieren begrijpen .
misschien een schrik pacours
of iets degenlijks

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:32

Mijn kids willen vaak tikkertje (en juf doet dan gewoon mee;) ) doen en van pony ruilen....

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:41

Ik heb dat boek, spelletjes met pony's heb het aangeschaft via een aanbieding in de hoefslag en werd verzonden via de boekenservice (meen dat dit media is) die op zo'n beetje elk paardenevenement staan. Is echt een leuk boek, met voor elk niveau wel verschillende mogelijkheden plus een beschrijving wat het doel van dit spelletje is, zelf vind ik woord raden erg leuk, doel is om beginners bewust te laten worden van de letters, elke ruiter moet een woord verzinnen, bijv. ma, rest van de ruiters staat op de middenlijn en die ruiter mag alleen op de heofslag komen bij de desbetreffende letter en de overige ruiters moeten het woord raden! Als je wilt kan ik het ISBN nummer voor je opzoeken

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:56

Ik heb in de vakantie veel les gegeven op een ponykamp. een collega instrukteur had een heel gaaf spel bedacht, brandweer!

hij liet de pony's gewoon achter elkaar stappen op de hoefslag (met begeleiders) (op ponykamp liepen de pony's zo'n 7 uur per dag, dus de ponys vonden het ook een topspel).
Het spel ging om wie het eerst in het midden van de bak stond, op een manier die hij van tevoren had aangegeven. dus bijvoorbeeld 2 keer de grond aanraken en zitten op het midden.

Het signaal was een schelle brandweer sirene, die hij mee bracht, of gewoon zelf stond na te doen. Het was echt zo leuk om dat te zien! al die kindjes die al struikelend van hun pony af sprongen (de hele fanatieke, al rennend in de lucht), twee keer de grond aanraakten en al rollend voor de instrukteur kwamen zitten.

Het kon uitgebreid worden met koprollen, al rollend naar het midden, 3 radslagen, op je handen lopend, achteruitlopend, noem maar op.

(niet in een buitenbak doen als het net geregend heeft....)
het vereist wel enige humor van de kinderen (en instrukteur). Verder leren ze goed op en af stijgen...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:01

Vossenjacht,
Thee doek in een laars stoppen en de andere kindere moeten het dan afpakken.

Tikkertje.
Nou je weet wel oe dat moet.

Wedstrijdje estaffete
Sla-lom maken, balkje op de grond leggen, kinderen laten afstijgen paar keer door een hoepel! verzin het maar Vork

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:58

Ik vind vooral de spelletjes waarbij de paarden niet zo héél dicht op elkaar hoeven te komen erg leuk. Veel paarden zijn toch een beetje nukkig als er een ander paard bijna in hem komt te staan.

Ik heb het boek spelletjes met pony's ook, heel erg leuk, maar ik kijk er nóóit in. Zal wel even kijken of ik hem kan vinden, misschien kan je hem overkopen? Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:14

Van pony ruilen valt altijd erg goed. En anne-maria-koekoek. En tikkertje inderdaad.
Of een soort van 'avonturenbaan', waar je een ei op een lepeltje ofzo naar de andere kant moet brengen. Clown

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:20

Je kan ook van de lesstof zelf een spelletje bedenken. Zo zijn je leerlingen met een spel bezig, maar toch ook aan het leren. ZO hou de les interessant voor ze.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:20

Ik geef ook les aan kinderen rond die leeftijd, alleen ik speel nooit spelletjes als tikkertje, anne-maria-koekkoek of estafettes. Vaak worden ze zo fanatiek dat het op ruk-en-pluk werk uitkomt. Wat ik wel vaak doe is slalommen (dit maak ik dan leuk door de palen steeds dichter bij elkaar te zetten, of ze het alleen met de beenhulpen laten rijden) , balkjes draven (afwisselend in figuren) of eierrace. Ook zonder beugels rijden, van pony wisselen, gymnastieken of even daarvoor lekker vlechten en dan een chique les ( Knipoog ) geven. Vaak varieer ik het met tussendoor een dressuurmiddagje.

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:31

schipper mag ik overvaren ja of nee..
altijd zo grappig om die kinderen dan zo hard te horen zingen.

Gymastieken idd..
sprongetje met je handen op het hoofd of rug etc..

Kavaletjes of balken op de hoefslag leggen en ze dan zsm daar over heen laten gaan, zodat er een winnaar kan zijn. ( vond ik vroeger errggg leuk!!)

In dames zit een spel doen...

Wou dat ik nog een kindje was Haha!
Vind het nog steeds erg leuk allemaal als ik dit zo lees..!
maar in je eentje is het altijd minder leuk dan in een groeps les Clown

Succes en veel plezier!!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:48

Zonder zadel vond ik ook altijd erg leuk Haha! en dan vossenjacht Tong uitsteken , een doekje die de anderen af moeten pakken, degene die hem heeft afgepakt, mag een pony van een ander uitkiezen enz.. Haha! Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:55

soms doe ik wel eens een aardappel op een lepel, een soort behendigheids parcoursje uitzetten, stopwatch erbij en hihaaa
(en dan vinden hun nog het leukste dat hun met die pony's door de bak crossen, maar ik moet het dan ook nog eens gaan rennen zónder paard... vinden hun meestal nog komischer dan dat ze zelf door het parcours gaan Clown )
ook doe ik wel eens soort van gymnastiek te paard, raak zijn oren maar aan (handig als je op een shet zit Clown )
verder houd ik gewoon afwisseling in het rijden Lachen

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:00

Wij deden ook altijd Anna-maria koekkoek, maar dan noemden we het 1, 2, 3 Pony!
--Vossenjacht met een theedoek in de laars
--Van pony ruilen, vond ik ook altijd er leuk
--Wedstrijdje; ieder bij een bakletter gaan staan. Afspreken hoeveel rondjes stap/draf/galop je doet. Wie het eerst weer terug is bij zijn letter heeft gewonnen. Wanneer je bijv. snel moet stappen en per ongeluk aandraaft moet je een kleine volte rijden.
--Tikkertje
--Gymnastieken op je paard. Met rondjes draaien, koprollen eraf maken, erop staan enz enz.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:01

Wat wij vroeger wel eens deden was verkeersles. Dus dan mochten we gewoon voor onszelf rijden, maar je moest je hand uitsteken als je van de hoefslag ging en rechts had voorang enzo. En af en toe brulde de intructrise: Rood stoplicht! En dan moest iedereen stilstaan of Laag hangende takken > iedereen verlichte zit. Was erg leuk Lachen

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:34

Wat ook leuk is om te doen is de stap, draf, begeleid race.
Allemaal op 1 rij staan aan de korte zijde van de bak, dan moeten ze in stap zo snel mogelijk naar de andere kant. Als ze in draf gaan dan moeten ze een kleine volte maken. Aan de andere kant van de bak moeten ze opdraaien en zo snel mogelijk naar de andere kant draven, gaan ze in galop dan moeten ze ook weer een kleine volte maken. Dan zo snel mogelijk afstijgen, beugels opsteken en de pony naar de andere kant begeleiden. Dit zo snel mogelijk natuurlijk.
Dit kun je dan ook nog met afvalrondes doen, totdat je in de finale terecht komt.
Hier in Australie vinden de kinderen dit spel helemaal geweldig.

Of de australie versie van vossenjacht Haha!
Je geeft de opdracht om een aantal voorwerpen te vinden. Te paard natuurlijk. En wie ze het snelst heeft gevonden heeft gewonnen.

xUbenterx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:46

wij doen altijd in de manege lessen spelletjes, dit om de kids toch t gevoel te geven dat ze niet alleen saaie dingen leren, zoals voltes sturen, afwenden enz enz.
vaak kiezen de kinderen welk spelletje en dan de meeste stemmen gelden we doen vooral de volgende spelltjes:
*schipper mag ik overvaren
*tikkertje(wie er in galop gaat is af!dan kunnen ze allemaal in 1x goed draven...)
*Pionnen race(pionen in de bak zetten, tot 3 tellen en de gene die geen pion heeft is af en die mag dan tellen)
*Letter race(een letter uit de bak roepen, wie er als laatste aankomt is af, de 2 die over blijven bij A zetten...tot 3 tellen en dan wie er het eerst bij C is...heeft gewonnen!!)
*Vies en Lekker land( A is Vies-land C is Lekker-Land...en dan iets te eten roepen, en dat de kinderen daar dan naar toe rijden...)

Zo kan je toch afwisselen, de kids bij ons kiezen meestal voor tikkertje of schipper mag ik overvaren, omdat er een paar kinderen zittten die nog nie zo lang rijden..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:17

Anoniem schreef:
Er is trouwens ook een boekje met allerlei spelletjes voor verschillende niveau's, het heet Spelletjes met pony's.

Leuk boekje inderdaad. Schrijfster is verre van leuk, maar dat is een ander verhaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:32

Ik herinner me nog een spelletjes dag op kamp.
1 spelletje:

je zet twee shetten (of brave brave pony's) met geblinddoekte ruitertjes bij A. Doel: zo snel mogelijk elk rond een kegel bij C en terugrijden Haha!
Je groep mag aanwijzingen roepen, maar ook de tegenstand kan je foute aanwijzingen geven.

Het kan handig zijn enkele ruitertjes langs de bakrand te zetten om muurbotsingen te voorkomen mss, ik vond het toen iig erg gaaf.

Verder: reeks in en uitjes zetten, afzetten langs de zijkanten en laten springen zonder teugels.

Voltige

zweepje oprapen van de grond

schrikparcoursje

optooiwedstrijdje

enz Lachen

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:36

Ik mag van de ouders niet te veel spelletjes meer doen....Terwijl de kinderen al voor les over spelletjes beginnen, nu moet ik de volgende keer dus 'nee' verkopen Ach gut

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:18

Mag ik vragen waarom niet? Schijnheilig