Hoeveel is dit paard waard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoeveel is dit paard waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 11:37

Ik ben van plan om mijn verzorgpaard over te kopen,ik weet dat hij erg oud is maar daar hou ik rekening mee

Het betreft een zweetvos,ruin en minstens 20 jaar oud
We weten niet of hij papieren heeft en hoe zijn verleden was
We weten dat hij erg mishandeld is geweest als manegepaard,dit was hij tot 3jaar geleden
Hij heeft 2 peesblessures gehad(scheur in de oppervlakkige buigpees,is zo goed als genezen en dan nog een oppervlakkige buiger wegens overbelasting,deze is genezen)in beide voorbenen.

Hij heeft artrose en moet om de maand ingespoten worden met hyaluronzuur wat 50 € per spuit is (1 spuit per 2 maand dus )

De eigenaar heeft hem gekocht voor 2500 € 5 jaar geleden (hij deed verder nog dienst als deels manegepaard ) met zadel,2 dekjes,deken en poetskoffer inbegrepen en wilt hem weer voor die prijs verkopen of de prijs van het zadel eraf doen,dus neem voor 2100 € willen verkopen. Toen de eigenaar hem kocht was hij graatmager en erg agressief,dat gedrag heb ik uit hem gekregen,de eigenaar heeft niet meegeholpen,hij is nog mager maar het valt goed mee

Oja,voor hij op de manege kwam voor waar die eigenaar hem kocht stond hij bij een handelaar die bij de dierenrechtenorganisatie bekend stond om 1 van de ergste paardenbeulen ooit .

Hij is niet gekeurd

Fille(het paard dus ) heeft 7maanden per jaar binnen gestaan en kwam er alleen uit om in de manegelessen te rijden (minstens 5 uur per dag en in het weekend meer),eten kreeg hij af en toe

Nu staat hij elke dag (in zomer,lente en herfst 24/7 buiten) op de weide en wordt nauwelijks bereden(af en toe een wandelingetje)

Nu is mijn vraag : hoeveel zouden jullie voor de paard geven?

bijoekimmie

Re: Hoeveel is dit paard waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:44

Ik denk dat dat heel verschillend is.
Als jij hem graag wil hebben dan wil je er ook wat voor neer leggen.
Ik persoonlijk vind het een beetje veel, hij mankeert nogal wat. Voor dit geld kan je ook een gezonde pony kopen.
Ik zou persoonlijk als ik de eigenaar zou zijn zoiets hebben van een goed tehuis is beter dan geld, maar ja niet iedereen is hetzelfde.
Dus ja wat is een goede prijs , dat wat jij ervoor uit wil geven.
Ik geloof niet dat je hier wat aan hebt, maar hier valt voor niemand een goed passend antwoord te geven.
Veel succes.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 11:45

Ik spreek nu even niet hoeveel hij emotioneel waard voor me is,dat is onbetaalbaar Haha!

Maar het moet binnen de perken blijven

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:46

Ik denk niet dat het een realistisch idee is van de huidige eigenaar om hetzelfde bedrag er voor terug te willen dan dat hij 5 jaar geleden betaalt heeft.

Als het paard emotionele waarde voor je heeft dan zul je dat helemaal zelf uit moeten maken.

Als je zuiver kijkt naar de economische waarde van dit paard met deze gebreken dan zou 800-1000 euro al heel wat zijn (slachtprijs + iets extra's)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:47

bijoekimmie schreef:
Ik persoonlijk vind het een beetje veel, hij mankeert nogal wat. Voor dit geld kan je ook een gezonde pony kopen.
Ik zou persoonlijk als ik de eigenaar zou zijn zoiets hebben van een goed tehuis is beter dan geld, maar ja niet iedereen is hetzelfde.
Ik geloof niet dat je hier wat aan hebt, maar hier valt voor niemand een goed passend antwoord te geven.
Veel succes.

Dat vind ik ook, maar wil de eigenaar het paard graag kwijt of wil jij hem graag kopen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:48

Bij 400 euro zou dit voor mij echt ophouden. Dat is echt veel en veel minder dan wat de eigenaar er dus voor wil hebben.

Waarschijnlijk krijgt hij het paard niet eens verkocht als hij het gewoon te koop zou zetten. Het paard heeft nogal wat minpunten (verkooptechnisch gezien). Ik zou met deze vraagprijs dus absoluut niet aan willen beginnen. Naast de normale kosten zit er dus ook iedere maand dierenartskosten aan verbonden.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 11:49

tones schreef:
bijoekimmie schreef:
Veel succes.

Dat vind ik ook, maar wil de eigenaar het paard graag kwijt of wil jij hem graag kopen?

Hij wilt het paard niet kwijt maar hij zei tegen me dat als ik hem voor de aankoopprijs koop hem mag hebben.
Ik koop hem omdat hij geen verstand heeft van paarden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:51

Tsja dan is het een geheel eigen keuze. Hij wil niet verkopen, jij wilt kopen. Dat veranderd de zaak.

Je kunt natuurlijk wel een bod doen en hopen dat hij daar op in gaat.

tones

Nou dan zou ik het niet doen, voor dat geld is er heel veel leuks te koop!

Wie weet hoelang het dier nog mee kan. Voor dat geld krijg je hem zeker niet verzekerd, en als er wat gebeurt sta jij met lege handen,en de vorige eigenaar is mooi uit de zorgen.

mentjuh

ik vind dat wel heel erg veel voor dat paard.. mijn vorige paardje is er voor die prijs uit gegaan was een kerngezonde merrie m dress m spring ze ging voor die prijs weg omdat ze al bijna 12 was (om met de sport nog een start te maken redelijk oud..) ik zou voor dat paard eigenlijk niet meer dan 700 neerleggen mischien wel minder aangezien hij oud is en nogal wat mankeerd...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:56

Gezien jij het paard wilt kopen en de eigenaar het paard niet persee wil verkopen, wordt het toch een kwestie van wat jij dr voor wilt geven. Als het al je verzorgpaard is waarom wil je hem dan uberhaupt kopen met alle risico's van dien?
K zou dr in ieder geval max. 1250 euri voor betalen en niet meer (gezien leeftijd en kwaaltjes en verder geen van betekenis zijnde (sport)prestaties. K denk dat het meer een gevoelskwestie is voor jou.....

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:00

Even ter overdenking, de slachtwaarde is ong 300 euro.... geen cent meer, alles wat je meer betaalt is dus mooi meegenomen voor de huidige eigenaar. Wel fijn als je dat paard nog een paar mooie jaren kunt geven!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:04

tones schreef:

Wie weet hoelang het dier nog mee kan. Voor dat geld krijg je hem zeker niet verzekerd, en als er wat gebeurt sta jij met lege handen,en de vorige eigenaar is mooi uit de zorgen.

Maar ik kan het paard nog wel fijne jaren geven.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:05

capraibex70 schreef:
Even ter overdenking, de slachtwaarde is ong 300 euro.... geen cent meer, alles wat je meer betaalt is dus mooi meegenomen voor de huidige eigenaar. Wel fijn als je dat paard nog een paar mooie jaren kunt geven!

Ik dacht dat het 800 € was ?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:07

Nee, meis, wij hebben 2 maanden geleden een paard van 1.84 m met goed vlees op zijn ribben naar de slager gebracht. Daar hielden wij 331,30 aan over. Ik had zo´n 600 in gedachten, maar dat was kennelijk niet reeel....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:09

Gezien hoeveel het paard mankeert en hoe oud hij al is, zou ik geen cent meer geven dan de slachtprijs.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:12

Armaris schreef:
tones schreef:

Maar ik kan het paard nog wel fijne jaren geven.

Dat hoop je. Heb je genoeg reserves voor de medicijnen.
Ik zeg dit niet om je te jennen hoor! Ik zou het rot voor je vinden als je gewoon platweg gezegd genaait wordt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:22

wat is voor jou het voordeel als je hem koopt?

Is er toegevoegde waarde aan, zowel voor jou als voor hem?

Stel: je verzorgd hem nu elke dag, je bent elke dag met hem bezig en jij bent de enige die wat met hem doet, want de eigenaar heeft er geen verstand van.
De eigenaar betaald de stalling en de DA (flinke kosten, hij mankeerd behoorlijk wat)

Wat is dan de toegevoegde waarde van dit paard te kopen?
1 je moet stalling gaan betalen
2 je krijgt alle andere kosten er ook nog bij (DA hoefsmid ed)
3 kosten van het voer (als dat niet bij de stalling in zit)
4 alle andere onvoorziene kosten

en als je het paard blijft verzorgen heb je niet al deze kosten, maar wel het plezier vanhet verzorgen

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:26

ik zou er max 1000 euro voor geven, en dat is nog veel! Het paard is al over de 20, heeft gebreken etc. De eigenaar krijgt er echt nooit 2100 euro voor! Ik snap dat hij voor jou emotioneel gezien veel meer waard is, maar ik zou er echt niet meer dan 1000 euro voor geven hoor!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:27

Ik zou hem daar mooi laten staan, want hij mankeert redelijk wat en zoveel kan je er nu ook weer niet mee doen. Laat hem gewoon bij zijn eigenaar staan en verzorg hem lekker! Koop liever een paardje waar nog niets mee is en dat wat jonger is.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 12:29

ma_rie_tje schreef:
wat is voor jou het voordeel als je hem koopt?

Is er toegevoegde waarde aan, zowel voor jou als voor hem?

Stel: je verzorgd hem nu elke dag, je bent elke dag met hem bezig en jij bent de enige die wat met hem doet, want de eigenaar heeft er geen verstand van.
De eigenaar betaald de stalling en de DA (flinke kosten, hij mankeerd behoorlijk wat)

Wat is dan de toegevoegde waarde van dit paard te kopen?
1 je moet stalling gaan betalen
2 je krijgt alle andere kosten er ook nog bij (DA hoefsmid ed)
3 kosten van het voer (als dat niet bij de stalling in zit)
4 alle andere onvoorziene kosten

en als je het paard blijft verzorgen heb je niet al deze kosten, maar wel het plezier vanhet verzorgen

Toegevoegde waarde :
Ik heb alle rechten,ik mag de DA bellen als ik wil en ik zit niet met de angst dat fille morgen dood is omdat de eigenaar bv te lui is om met oudjaar te gaan kijken

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:52

hoe vaak verzorg je m?? want als de eigenaar te lui is om dingen te doen kun jij het ook doen.. als je m mag verzorgen kun je het ook n klein beetje zien als jou paardje als de eigenaar er niets mee doet.. als je gewoon de volle verzorging op je mag nemen zou ik m niet kopen,.. dan betaal je veel meer terwijl je ook alles mag doen zonder die kosten..

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:59

Ik heb voor een handelaar gewerkt en die zij ooit tegen me:

Een paard is waard wat de slager voor zijn vlees wilt geven.

Alles wat je er meer voor krijgt is afstamming, prestaties, hoop, bouw, karakter en emotionele waarde.

Ik denk dat je in dit geval blij moet zijn als je hem voor de slachtprijs naar een goed tehuis kan doen, of op een lekker weitje kan zetten. Je moet het niet als een gemene opvatting opvatten, maar ik denk dat niemand meer dan €1500,- voor dit paard betaalt.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:45

Waarvoor blijf je hem dan niet lekker verzorgen zoals dat nu gaat en doe je net alsof het je eigen paard is.
Als volgens jou de eigenaar niet komt dan is dat neem ik aan geen probleem.
Wil je dan een keer de dierenarts bellen voor iets dergelijks dan betaal je het toch zelf, dit zou je ook moeten doen als hij van jou zou zijn. Alleen nu heeft de eigenaar alle kosten en jij een keertje de dierenarts wanneer jij dit wil. Scheelt een hoop geld voor jou en je staat niet voor onvoorziene dingen die ineens kunnen gebeuren.
En geloof me die dingen gebeuren gewoon en je loopt er op leeg.
Ik snap ook best wel dat hij voor jou heel veel waard is en dat dat niet in geld uit te drukken valt.
Nou veel succes misschien heb je hier wat aan.

whippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:50

je wil een eerlijk antwoord, toch ik zou er niet meer als de slachtprijs voor geven, want als ik het zo hoor zitten er ook nog wel wat dierenartskosten aan te komen en hij is oud.