Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
waarvan in mijn jeugd(ahum) renpaarden.Dus echt onervaren ben ik niet.Bovendien reden vriendin en ik al 5 jaar samen buiten.loulou schreef:ja maar het gaat mij er dus om of je het paard vergoed krijgt van de verzekering van de hondeneigenaar als hij afgemaakt moet worden.
ik heb mijn paard zelf namelijk niet appart verzekerd.
wat jij zegt is een beetje tegenstrijdig. eerst je centen krijg je toch wel en dan dat ik het paard niet vergoed krijg. (of ik begrijp je bericht verkeerd?)
Knavia schreef:In Nederland is het dacht ik verplicht om WA-verzekerd te zijn. Dat houdt in dat jouw verzekering de kosten vergoedt die jij of je huisdieren veroorzaken.
In het geval dat je paard aangevallen wordt door honden van een ander, betekent dat dat die honden schade hebben gebracht aan andermans eigendom (of het nu een jas, auto of paard is maakt niet uit). De verzekering betaalt dan naar redelijkheid de kosten voor herstel of vervanging uit.
Als nu achteraf blijkt dat er sprake is van grove nalatigheid door de veroorzaker (een bekend agressieve hond onaangelijnd uitlaten b.v.) dan zal de verzekering later proberen om de kosten alsnog op de veroorzaker/verzekerde te verhalen. Maar dan is het niet meer jouw probleem.
Het wordt ingewikkelder als niet helemaal duidelijk is waar de schuld ligt. Dus als jij met je paard van het ruiterpad/openbare weg afwijkt, in een gebied waar honden mogen loslopen, en dan wordt aangevallen.
Of als de veroorzaker niet WA-verzekerd blijkt te zijn (ook al is het verplicht..). Dan moet je via juridische weg je geld zien te krijgen, en dat betekent procederen met vaak als uitslag dat van een kale kip niet te plukken valt.
Ik denk dat op zich de dagwaarde van het paard niet zo snel zal meespelen bij een nog levend maar gehavend paard. Immers, als je (aangelijnde) hond wordt aangevallen door een loslopende hond, zijn de kosten ook voor de WA-verzekering van de loslopende hond. Als er dan nog geopereerd ofzo moet worden in een dierenkliniek, zullen de kosten al snel hoger oplopen dan de 'dagwaarde' van jouw hond, maar toch betaalt de verzekering de kosten dan. Of bij een kat die je per ongeluk aanrijdt, de meeste katten zijn toch gratis boerderijkatjes maar de 'reparatie'kosten worden toch vergoed.
LDRD schreef:En by the way, die aangereden kat......de eigenaar van die kat is aansprakelijk voor de schade aan de auto en niet andersom!
ikke schreef:Hhhmm, dan draai ik het om: Hond van de pension-eigenaar loopt de wei in en mijn paard valt die hond aan (tot zover waarheid). Wat als mijn paard die hond "om zeep geholpen" zou hebben (dat is niet gebeurd)?
.Apple schreef:Brengt me gelijk op een nieuw punt (wellicht iets voor een nieuw topic).
Wat is wijsheid om te doen als je echt wordt aangevallen door een hond? Dus niet speels er omheen rennen, blaffen, in staart hangen.
Nee, echt gericht bijten en omhoog springen naar de hals van het paard?
Blijven zitten en hopen dat je paard die hond goed raakt?
Winddancer schreef:Het is wettelijk verplicht om de hond op openbaar gebied aangelijnd te houden. Dit was hier niet het geval dus volgens mij moet de hondeneigenaar hoe dan ook opdraaien voor de kosten van het letsel aan jouw paard.