paard gebeten door hond, en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

paard gebeten door hond, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:39

een tijdje terug is mijn paard tijdens een buitenrit aangevallen door 2 herdershonden.
nu is hij er gelukkig vanaf gekomen met een paar tandafdrukken in zijn been, die goed zijn genezen.

maar naar aanleiding van die gebeurtenis vroeg ik me af:

wat als die honden iets geraakt hadden waardoor je het paard af moet laten maken?
ben je daar als hondeneigenaar voor verzekerd? krijg ik dan de waarde van mijn paard vergoed? of alleen de DA kosten?

fjordnina

Re: paard gebeten door hond, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:42

De eigenaar van de honden zou in ieder geval verantwoordelijk zijn. Hij had zijn honden niet onder appél.

Waarschijnlijk is de hondenbezitter daar wel voor verzekerd via de WA verzekering als ik het goed heb. Dat valt geloof ik ergens onder schade door huisdieren. Ik zou me daar als paardenbezitter niet druk om maken, je centen krijg je dan toch wel.

Of je de waarde van je paard vergoed krijgt, denk ik niet, tenzij je zelf een verzekering ervoor hebt afgesloten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 17:58

ja maar het gaat mij er dus om of je het paard vergoed krijgt van de verzekering van de hondeneigenaar als hij afgemaakt moet worden.

ik heb mijn paard zelf namelijk niet appart verzekerd.

wat jij zegt is een beetje tegenstrijdig. eerst je centen krijg je toch wel en dan dat ik het paard niet vergoed krijg. (of ik begrijp je bericht verkeerd?)

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:25

ik weet het niet maar volgens mij is de hondeneigenaar dan de schuldige.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:33

Wat naar dat je hond aangevallen is! Als hondeneigenaar ben je aansprakelijk. Als mijn hond ergens schade maakt aan iets of iemand, zijn wij daar voor verzekerd. Stel dat je geld wilt zien van die verzekering denk ik dat dat knap lastig zal worden. Je moet naam en adres van die eigenaar zien te krijgen. Stel dat je er pas later achter komt dat je paard iets heeft, en hij moet dan afgemaakt worden. Dan moet je nog zien dat je de eigenaar achterhaalt en dat je kan bewijzen dat dat komt door de aanval van zijn honden. Theoretisch moet je gewoon je geld kunnen krijgen, maar of dat ook zo gaat in praktijk....? Ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:43

Ons is het een paar jaar terug over komen.Wij zijn toen aangevallen door 5 loslopende boxers in het bos.Daarbij is mijn vriendin en paard gewond geraakt.Alles is betaald door de gezinspolis van die mensen.Al hoewel ze een paar honden minder zei ,als dat er liepen .Ik vermoed dat ze anders niet aan de polisvoorwaarde voldeed.Het is wel een hele toestand geweest want de verzekering probeerde het hele gebeuren in onze schoenen te schuiven(extreem schrikkerige paarden ,onervaren ruiters)ik rij ook pas dertig jaar Clown waarvan in mijn jeugd(ahum) renpaarden.Dus echt onervaren ben ik niet.Bovendien reden vriendin en ik al 5 jaar samen buiten.
Maar goed na veel vijven en zessen hebben ze toch uitbetaald.Nu vielen deze kosten nog redelijk mee, een hechtwond van het paard en gebroken ribben en schouder voor vriendin.Dus ik weet niet hoe moeilijk ze gaan doen als ze een paard moeten uit betalen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:09

loulou schreef:
ja maar het gaat mij er dus om of je het paard vergoed krijgt van de verzekering van de hondeneigenaar als hij afgemaakt moet worden.

ik heb mijn paard zelf namelijk niet appart verzekerd.

wat jij zegt is een beetje tegenstrijdig. eerst je centen krijg je toch wel en dan dat ik het paard niet vergoed krijg. (of ik begrijp je bericht verkeerd?)

Je begrijpt me inderdaad niet helemaal. Nu ik het bericht terug lees kan ik dat ook heel goed snappen, moest zelf ook even weer diep nadenken over deze redenering Vork

Het eerste stukje bedoel ik dit mee: De baas is WA verzekerd. Mocht deze verzekering niet uitkeren, dan krijg jij je geld toch wel omdat die baas verkeerd was, niet jij.

Het 2e gedeelte bedoel ik mee te zeggen dat je dus wel de dierenartskosten vergoed zult krijgen, maar niet de waarde van het paard. Jij bent dan namelijk degene die een 'levensverzekering' voor het paard moet afsluiten als je de waarde terug wilt hebben.
In dat geval zal jouw verzekering dus uitkeren.

Hoop dat het nu wat duidelijker is?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:12

Het is wettelijk verplicht om de hond op openbaar gebied aangelijnd te houden. Dit was hier niet het geval dus volgens mij moet de hondeneigenaar hoe dan ook opdraaien voor de kosten van het letsel aan jouw paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:21

De eigenaar van de hond is inderdaad aansprakelijk en zal door jouw geleden schade moeten vergoeden. Uiteraard valt daaronder de schade aan het paard.
Wat wel een probleem kan geven is dat wanneer de nota's voor de veearts gaan oplopen je altijd een afweging zult krijgen tussen de waarde van het paard en de kosten die eraan worden besteed.
Dat jij zelf op een gegeven moment kiest voor het eindeloos sleutelen aan het paard (en daarmee dus oplopende kosten) en het niet in laten slapen is je goed recht, maar de maatschappij zal op een gegeven moment zeggen dat het mooi geweest is. Waar dat punt ligt is natuurlijk heel verschillend en daarvoor is geen richtlijn te geven. Het zal zelfs afhangen van de behandelaar bij de betreffende maatschappij hoever die wil gaan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 10:51

hoop dat jij gelijk hebt LDRD.

eindeloos blijven sleutelen zal ik toch nooit doen.

maar vind het wel fijn om te weten dat ik geen verzekering af hoef te sluiten als mijn paard door een ander zijn schuld afgemaakt moet worden.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 14:00

In Nederland is het dacht ik verplicht om WA-verzekerd te zijn. Dat houdt in dat jouw verzekering de kosten vergoedt die jij of je huisdieren veroorzaken.
In het geval dat je paard aangevallen wordt door honden van een ander, betekent dat dat die honden schade hebben gebracht aan andermans eigendom (of het nu een jas, auto of paard is maakt niet uit). De verzekering betaalt dan naar redelijkheid de kosten voor herstel of vervanging uit.
Als nu achteraf blijkt dat er sprake is van grove nalatigheid door de veroorzaker (een bekend agressieve hond onaangelijnd uitlaten b.v.) dan zal de verzekering later proberen om de kosten alsnog op de veroorzaker/verzekerde te verhalen. Maar dan is het niet meer jouw probleem.
Het wordt ingewikkelder als niet helemaal duidelijk is waar de schuld ligt. Dus als jij met je paard van het ruiterpad/openbare weg afwijkt, in een gebied waar honden mogen loslopen, en dan wordt aangevallen.
Of als de veroorzaker niet WA-verzekerd blijkt te zijn (ook al is het verplicht..). Dan moet je via juridische weg je geld zien te krijgen, en dat betekent procederen met vaak als uitslag dat van een kale kip niet te plukken valt.

Ik denk dat op zich de dagwaarde van het paard niet zo snel zal meespelen bij een nog levend maar gehavend paard. Immers, als je (aangelijnde) hond wordt aangevallen door een loslopende hond, zijn de kosten ook voor de WA-verzekering van de loslopende hond. Als er dan nog geopereerd ofzo moet worden in een dierenkliniek, zullen de kosten al snel hoger oplopen dan de 'dagwaarde' van jouw hond, maar toch betaalt de verzekering de kosten dan. Of bij een kat die je per ongeluk aanrijdt, de meeste katten zijn toch gratis boerderijkatjes maar de 'reparatie'kosten worden toch vergoed.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:25

Knavia schreef:
In Nederland is het dacht ik verplicht om WA-verzekerd te zijn. Dat houdt in dat jouw verzekering de kosten vergoedt die jij of je huisdieren veroorzaken.
In het geval dat je paard aangevallen wordt door honden van een ander, betekent dat dat die honden schade hebben gebracht aan andermans eigendom (of het nu een jas, auto of paard is maakt niet uit). De verzekering betaalt dan naar redelijkheid de kosten voor herstel of vervanging uit.
Als nu achteraf blijkt dat er sprake is van grove nalatigheid door de veroorzaker (een bekend agressieve hond onaangelijnd uitlaten b.v.) dan zal de verzekering later proberen om de kosten alsnog op de veroorzaker/verzekerde te verhalen. Maar dan is het niet meer jouw probleem.
Het wordt ingewikkelder als niet helemaal duidelijk is waar de schuld ligt. Dus als jij met je paard van het ruiterpad/openbare weg afwijkt, in een gebied waar honden mogen loslopen, en dan wordt aangevallen.
Of als de veroorzaker niet WA-verzekerd blijkt te zijn (ook al is het verplicht..). Dan moet je via juridische weg je geld zien te krijgen, en dat betekent procederen met vaak als uitslag dat van een kale kip niet te plukken valt.

Ik denk dat op zich de dagwaarde van het paard niet zo snel zal meespelen bij een nog levend maar gehavend paard. Immers, als je (aangelijnde) hond wordt aangevallen door een loslopende hond, zijn de kosten ook voor de WA-verzekering van de loslopende hond. Als er dan nog geopereerd ofzo moet worden in een dierenkliniek, zullen de kosten al snel hoger oplopen dan de 'dagwaarde' van jouw hond, maar toch betaalt de verzekering de kosten dan. Of bij een kat die je per ongeluk aanrijdt, de meeste katten zijn toch gratis boerderijkatjes maar de 'reparatie'kosten worden toch vergoed.

Een WA verzekering (beter om te spreken van AVP verzekering) is in Nederland nog steeds niet verplicht.

Dat een AVP verzekering alle kosten blijft betalen voor herstel is in ieder geval niet waar. De redelijke kosten zullen worden vergoed, maar dat roept al snel de vraag op wat nog redelijk is. Dat zal van geval tot geval bekeken moeten worden, maar heb daar toch maar niet al te hoge verwachtingen van hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:26

En by the way, die aangereden kat......de eigenaar van die kat is aansprakelijk voor de schade aan de auto en niet andersom!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:26

Het is denk ik altijd raadzaam om in zo'n geval trouwens gelijk de gegevens van de eigenaar van de hond te vragen. Schade aan je paard zie je vaak pas thuis en dan is het lastig de eigenaar nog te achterhalen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:40

Bedankt voor de correctie, kat was inderdaad fout voorbeeld. Beter is de auto die de brommer aanrijdt, waarbij later blijkt dat de brommer opgevoerd was en roekeloos reed. Maar dan gaat het weer om je autoverzekering, dus ook niet helemaal sluitend voorbeeld....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:49

Autoverzekering of AVP verzekering maakt qua schadevaststelling verder niet uit hoor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:35

LDRD schreef:
En by the way, die aangereden kat......de eigenaar van die kat is aansprakelijk voor de schade aan de auto en niet andersom!

Hhhmm, dan draai ik het om: Hond van de pension-eigenaar loopt de wei in en mijn paard valt die hond aan (tot zover waarheid). Wat als mijn paard die hond "om zeep geholpen" zou hebben (dat is niet gebeurd)?

Maar het geeft dus wel aan dat het zinvol is je paard te leren dat honden er speciaal zijn om door hem/haar te worden aangevallen. M'n oude paard deed het (zie bovenstaand) en mijn huidige paard lijkt er ook interesse in te hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:41

Brengt me gelijk op een nieuw punt (wellicht iets voor een nieuw topic).

Wat is wijsheid om te doen als je echt wordt aangevallen door een hond? Dus niet speels er omheen rennen, blaffen, in staart hangen.
Nee, echt gericht bijten en omhoog springen naar de hals van het paard?

Blijven zitten en hopen dat je paard die hond goed raakt?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:26

apple, voor dit soort gevallen heb ik in het bos altijd een (lange) zweep bij me. Niet dat het altijd helpt, maar toch.
wat kan je verder doen, hard schreeuwen? weggaloperen? ik weet het eigenlijk niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:39

ikke schreef:
Hhhmm, dan draai ik het om: Hond van de pension-eigenaar loopt de wei in en mijn paard valt die hond aan (tot zover waarheid). Wat als mijn paard die hond "om zeep geholpen" zou hebben (dat is niet gebeurd)?

Het is hier wel van belang dat alle betrokkenen het eens zijn over de lezing, maar daar ga ik hier dan even vanuit.
Als de hond gewoon 'liep te lopen' en jouw paard viel hem spontaan aan dan ben jij aansprakelijk voor de schade aan die hond. Wat de schade zal zijn als de hond gedood zou worden? Tsja, daar kan je in verzekeringsland een leuke boom over opzetten Haha! .
Als hij niet bij de dierenarts is geweest zijn er daarvoor geen kosten, zou het hooguit kosten kunnen zijn ter verwijdering van de hond. Ik denk niet dat je kan spreken van dat een hond 'waarde' zou hebben (tenzij goed getrainde politiehond bv) en een soort van dagwaarde vergoeding zal dan ook nihil zijn; dat zou in eerste instantie mijn standpunt zijn en ik denk dat dat aardig in rechte vol te houden is. Denk dat hierover weinig jurisprudentie te vinden is.
Dat zo'n dier emotionele waarde heeft natuurlijk daar heeft de schaderegelingspraktijk niet zo veel mee te maken, want we kennen hiervoor niet een soort smartengeldvergoeding.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 11:12

even nog als toevoeging op die wa verzekering, het is niet standaard dat schade door dieren in de polis opgenomen wordt. Het zou dus ook heel goed kunnen dat de verzekeringsmaatschappij de door de hond aangerichte schade niet vergoed omdat dit niet in de voorwaarden is opgenomen, ondanks het feit dat de eigenaar netjes WA verzekerd is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:17

Het is wel in de polisvoorwaarden opgenomen, tenzij uitdrukkelijk uitgesloten!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:25

Apple schreef:
Brengt me gelijk op een nieuw punt (wellicht iets voor een nieuw topic).

Wat is wijsheid om te doen als je echt wordt aangevallen door een hond? Dus niet speels er omheen rennen, blaffen, in staart hangen.
Nee, echt gericht bijten en omhoog springen naar de hals van het paard?

Blijven zitten en hopen dat je paard die hond goed raakt?

ik had weinig keus. mijn paard flipte helemaal en ging er in paniek vandoor. 2 honden blaffend achter me aan.
ondertussen schopte mijn paard regelmatig flink links en rechts.

uiteindelijk heeft mijn paard toen de eigenaar van die honden het ziekenhuis in geschopt. ik ging kwaad verhaal halen bij die man (die 6 honden bij had en 1 riem) en toen was die man zo dom aan het achterbeen van mij paard te voelen. nog voordat ik uitgeschreeuwd was met: niet doen! (paard stond nog helemaal te flippen en te trillen) had hij hem al een trap verkocht.

ziekenhuiskosten zijn nooit op mij verhaald.
had ie ook niet moeten doen, want dan had ik aangifte gedaan van z'n honden. (heb ik nu spijt van dat ik dat niet heb gedaan, nu blijkt dat die honden vaker mensen hebben aangevallen. )

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:29

Winddancer schreef:
Het is wettelijk verplicht om de hond op openbaar gebied aangelijnd te houden. Dit was hier niet het geval dus volgens mij moet de hondeneigenaar hoe dan ook opdraaien voor de kosten van het letsel aan jouw paard.

Idd Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 12:41

maar het is ook verplicht om op de ruiterpaden te blijven rijden. en doen we dat altijd?
ikke niet iig. dan kan ik bijna nergens rijden.