Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 13:06

Dit onderwerp zou een levendige discussie kunnen opleveren in de ruimste zin van het woord. Hoe denkt iedereen over deze stelling, welke gevaar schuilt in deze stelling en wat zijn de gevolgen.
Is het wel verstandig als bijvoorbeeld ouders, zonder precies te weten waar hun verantwoordelijkheids gevoel begint, een paard aanschaffen ? Aan welke criteria zou men minstens moeten voldoen voor het houden van een paard ?

Hoe denkt men over het verantwoordelijkheidsgevoel van volwassenen die een paard aanschaffen. Is een paard speelgoed ?
Wat zijn de gevolgen voor het paard als deze de mens als speelgoed gaan gebruiken en er gebeuren hierdoor ongelukken. Wie kan men hiervoor verantwoordelijk achten ?

Isis_Ywen

Re: Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:51

Voor mij is geen enkel levend wezen speelgoed, zelfs de kamerplanten (hoe dood ook Ach gut ) verdienen de beste zorg die ik ze maar kan geven.
In het dagelijks leven loop ik regelmatig tegen ouders op die met de beste bedoelingen een leuke pony hebben gekocht voor kindlief, maar geen benul hebben wat voor problemen het met zich mee kan brengen.
Kinderen kunnen héél goed leren van hun viervoeter, maar dit zou naar mijn inziens onder bekwame begeleiding moeten. Meer schade wordt anders toegedaan, aan zowel paard als kind, dan het ooit weer goed kan maken.

Criteria voor aankoop van een paard.....Ik zou het niet durven zeggen omdat eigenlijk elk geval specifiek is. Wat voor de één een criteria is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Maar tenminste het begrip dat een paard geen speelgoed is.

Isis

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:56

In mijn ogen is ook geen enkel dier speelgoed.

Ondanks dat, kunnen Silence en ik gerust een hele middag samen spelen in de buitenbak. Ik weet het, klinkt erg kinderachtig, maar hij heeft er echt plezier in. Op zulke momenten denk ik dan weleens dat we elkaars speelgoed zijn, maar het gebeurd allemaal op een paard en mensvriendelijke manier.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:14

Dieren blijven dieren! Ook al ben je in de omgang goed bezig en heb je veel ervaring dan nog kan er iets gebeuren. Je zal nooit op hetzelfde niveau zitten als een paard, ook al zijn er veel van die mensen die denken dat te zijn. Met paarden is nou eenmaal geld te verdienen, dus er zullen altijd paarden in handen van mensen vallen die r niet goed genoeg mee om kunnen gaan. Dit kun je nou eenmaal niet tegen gaan. Het is maar goed dat een paard niet weet (althans de meeste) hoe sterk hij is en dat het over het algemeen zulke goedmoedige dieren zijn , want anders werden wij idd speelgoed... Haha!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:24

Stel: en dit is natuurlijk hypotetisch, dat een van de criteria zou zijn het volgen van een cursus omgaan met paarden en hun verzorging, ik zeg voorzichtig, zou iemand dit als een van de criteria kunnen aanvaarden ?

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:31

Geen enkel dier is speelgoed zoals hier boven al vaak gezegd. Je mag best lol maken met je paard maar wel zolang hij er ook lol in heeft! en anders niet. niet dwingend zegmaar. Je moet natuurlijk wel streng maar eerlijk blijven tegen je paard zodat hij weet dat jij de baas bent van jullie 2. maar je moet zeker eerlijk blijven!!
Ik vind het niet goed als ouders hun kind zomaar een pony geven als speelgoed. maar als het kind al een aantal jaar op de manege rijd/verzorgt en laat merken dat hij er aan toe is kan het volgens mij een kwaad om het kind een pony te geven. Maar alleen zolang er toezicht is [manege, pensionstal waar mensen bereid zijn te helpen]

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:34

waar slaat dit op?
hier valt toch helemaal niet over te discussieren?
GEEN VAN BEIDEN lijkt mij.....................
woord "speelgoed" kan alleen op "iets" slaan en nooit op "iemand".

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:39

linky schreef:
waar slaat dit op?
hier valt toch helemaal niet over te discussieren?
GEEN VAN BEIDEN lijkt mij.....................
woord "speelgoed" kan alleen op "iets" slaan en nooit op "iemand".

Erg kort door de bocht, volgens vele is een paard toch iets !!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:40

johnnie schreef:
Stel: en dit is natuurlijk hypotetisch, dat een van de criteria zou zijn het volgen van een cursus omgaan met paarden en hun verzorging, ik zeg voorzichtig, zou iemand dit als een van de criteria kunnen aanvaarden ?

Heb je het over een soort van houderschapsdiploma waardoor je laat zien dat je kundig bent om een paard te houden?

vevonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:48

je hoort vaak van we kunnen altijd poberen of het lukt om dat dier ( maakt niet uit wat voor dier) goed te onderhoud ( om het maar even zo te zeggen). en als het niet leuk verkopen we hem weer...
dat vind ik de slechtste instelling. zo ga je neit met dierne om. je zegt toch ook niet tegne je ma van nou zullen we een kind nemen als het ons niet lukt verkopen we het wel weer...
ik vind dat asosiaal.
je moet je eerst verdiepen in het dier dat je koop en ervoor zorgen dat je weet wat voor onderhoud en tijd het vergt. dan pas kun je een dier kopen... zo niet doe het dan ook niet en lease er 1!!!!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:00

Jippie, paarden zijn edele dieren, neemt niet weg dat andere dieren ook een dergelijke deze benaming zouden moeten hebben.
Houderschapdiploma zou erg ver gezocht zijn maar een paard weegt wat, kan in bepaalde gevallen een gevaar zijn voor de mens en zichzelf. Leren om te gaan met paarden zou ik persoonlijk wel als een van de criteria wensen.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:13

Ik denk niet dat je met een soort "houdersschapsdiploma" paarden kunt houden. Mensen zonder enige ervaring of feeling voor paarden zouden kunnen denken dat ze meteen alles weten en dus makkelijker een paard kunnen aanschaffen daardoor. Ik rij nu bijna 20 jaar en heb sinds oktober 1989 eigen paarden, en daarnaast reed ik ook diverse paarden van andere mensen. Ik leer nog iedere dag van ieder paard dat "nieuw " is voor me andere dingen, ben niet in bezit van ook maar enig diploma relevant op paarden/paarden-houden. Ook wordt elke keer je kennis opnieuw getest bij'"nieuwe" paarden, deze kennis is dus door jaren lange ervaring ontstaan en niet met een of andere cursus. Het zijn en blijven levende wezens die altijd anders kunnen reageren dan dat gewend bent.
Het is, en zal nooit voor mij duidelijk kunnen worden dat mensen hun paard als speelgoed kunnen zien, er mee "spelen" en daarmee een betere band met je paard/pony opbouwen kan ik wel mee inkomen. Onder dat spelen versta ik bv aparte dingen aanleren, als je ze daarmee maar wel in hun waarde laat!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:24

Ijp,

Kort samengevat is het verkrijgen van een rijbewijs voor de auto ook geen enkel garantie dat je een goede chaufeur bent. Dit begrijp ik uit je antwoord. Jarenlange ervaring ook niet altijd.

Om van paarden te kunnen genieten in al hun facetten, zul je moeten voldoen aan minimaal de randvoorwaarden waaronder een paard functioneerd. Schort het hier niet heel erg aan ?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:24

de benaming speelgoed vind ik fout
iets wat leeft is geen speelgoed (onder speelgoed versta ik dingen zonder emotionele waarde)
maar ja een mens neemt eenm pony/paard omdat hij datleuk vindt neem ik aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:29

Er zijn er anders een heleboel die:

a) een paard hebben omdat het een statussymbool is.
b) met een paard omgaan zonder een minimum van kennis van zaken, niet openstaan voor adviezen en niet bereid zijn om te leren.

Mensen speelgoed voor paarden? Jawel, als de eigenaar er geen verstand van zaken van heeft en het paard over zich heen laat walsen.

Paard speelgoed van mensen? Helaas ook maar al te vaak het geval. Daar valllen de mensen onder die een paard als sportapparaat zien, hem te ver pushen, om de haverklap van paard veranderen als het huidige paard tegen beperkingen aanloopt (en/of ze zelf tegen beperkingen aanlopen, soms een combinatie van de twee).

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:31

Cassidy schreef:
Er zijn er anders een heleboel die:

a) een paard hebben omdat het een statussymbool is.
b) met een paard omgaan zonder een minimum van kennis van zaken, niet openstaan voor adviezen en niet bereid zijn om te leren
.

Mensen speelgoed voor paarden? Jawel, als de eigenaar er geen verstand van zaken van heeft en het paard over zich heen laat walsen.

Paard speelgoed van mensen? Helaas ook maar al te vaak het geval. Daar valllen de mensen onder die een paard als sportapparaat zien, hem te ver pushen, om de haverklap van paard veranderen als het huidige paard tegen beperkingen aanloopt (en/of ze zelf tegen beperkingen aanlopen, soms een combinatie van de twee).

klopt, had ik nog niet eens aan gedacht...

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:12

Ik vind dat veel mensen een paard als speelgoed behandelen.
Mijn pony's komen uit een stal waar een halve meter stront lag...
Ze deden er niks mee en hadden ze aleen om over op te scheppen denk ik...
Wij hebben ze echt van de dood moeten redden!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:18

nou ja iemand neemt natuurlijk een paard voor zijn plezier... dus in zoverre kan je het paard als speelgoed zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:02

Het eerste waar ik eigenlijk aan dacht is dat er nog veel te veel ouders zijn die niet eens weten hoe ze een kind moeten opvoeden.
Dan heb ik al helemaal niet zo veel goede hoop over de intenties van menig een die een paard aanschaft. Misschien pessimistisch gedacht maar wel realistisch.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:32

De stelling je paard als speelgoed zien is in mijn ogen tweeledig. Ten eerste kun je je paard als speelgoed zien als je de regels om om te gaan met speelgoed erkend en hanteerd. Ten tweede is niks mis met de stelling spelen met je paard, dit is natuurlijk. Ook hier zijn regels maar ook beperkingen op te leggen. Je moet enigzins weten wat die beperking inhoudt want, tenslotte is een paard een levend edel dier met noden en behoeften. Wij bevredigen toch ook onze behoeften !!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 23:34

Jippie schreef:
Het eerste waar ik eigenlijk aan dacht is dat er nog veel te veel ouders zijn die niet eens weten hoe ze een kind moeten opvoeden.
Dan heb ik al helemaal niet zo veel goede hoop over de intenties van menig een die een paard aanschaft. Misschien pessimistisch gedacht maar wel realistisch.

Volledig onderstreepbaar en correct. Ook De stelling van Cassidy vind ik ijzersterk,
Laatst bijgewerkt door johnnie op 01-01-07 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:46

ik vind zeker dat een paard geen speelgoed hoort te zijn, en ik ken genoeg mensen die er zo mee om gaan, maar ik kan daar dus echt niet tegen.

en als ouders (bijna) niks van paarden weten, dan vind ik dat zij niet zomaar een pony kunnen kopen, aangezien zij hun kind niet (genoeg) kunnen helpen.
Mijn ouders hebben mij eerst lang op de manege laten rijden en verschillende paarden van andere mensen laten rijden.
toen ik 8 jaar reed, op mijn 13e jaar, vond ik een verzorgpaard, ik heb deze een jaar alng elke dag verzorgd en elke dag gereden.
Toen begonnen mijn ouders er rustig over na te denken,
en (ik was toen 14) ik heb toen gezegd, dat ik zou proberen alles zoveel mogelijk zelf te betalen en eerst alles goed uit te zoeken.
Uiteindelijk is alles een stukje sneller geggaan dan verwacht, ik heb eerst stalling, hoefsmid, dierenarts, alle kosten die in ieder geval kwamen uitgezocht,
en ik heb gekeken hoeveel ik had,
overlegd hoeveel mijn ouders konden bijleggen,
en toen bij stallingen gaan kijken, en bij een stalling kwam ik mijn droompony tegen. en die is nu 2 weken van mij Haha!... ik heb er dus heel wat voor over, en ik heb altijd nog mijn ouders die bij kunnen vallen qua geld enz. en op de stalling word ik ook geholpen als het nodig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:22

ikowtje schreef:
en als ouders (bijna) niks van paarden weten, dan vind ik dat zij niet zomaar een pony kunnen kopen, aangezien zij hun kind niet (genoeg) kunnen helpen.

Stel je nu eens voor dat je kind ambities heeft om te gaan voetballen, of een muziekinstrument te bespelen, of circusartiest te worden, moeten alle ouders dan verstand hebben van voetbal, dat muziekinstrument kunnen bespelen of in het circus werken om hun kind daarmee te helpen? Je zegt zelf dat je ouders je lange tijd op een manege hebben laten rijden, later verzorgpaarden te nemen voordat je je eigen paard kreeg. Dat is een aanpak, de andere is dat je een kind met 8 jaar al een eigen pony geeft, en voor de broodnodige en goede begeleiding zorgt, niet teveel laat freewheelen, maar ook niet te erg loopt te pushen. De gulden middenweg vinden, dat is belangrijk. En daar ontbreekt het maar al te vaak aan.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:47

johnnie schreef:
Ijp,

Kort samengevat is het verkrijgen van een rijbewijs voor de auto ook geen enkel garantie dat je een goede chaufeur bent. Dit begrijp ik uit je antwoord. Jarenlange ervaring ook niet altijd.

Om van paarden te kunnen genieten in al hun facetten, zul je moeten voldoen aan minimaal de randvoorwaarden waaronder een paard functioneerd. Schort het hier niet heel erg aan ?

Dat is juist wat ik bedoel!
Er zijn zoveel boekjes in de handel verkrijgbaar met info over paarden, daardoor zullen er altijd mensen zijn die ze gaan kopen en na het lezen zullen denken dat ze alles weten! Ze weten dan een heleboel theoretische dingen (mits ze de goede boeken hebben gelezen, dat punt is ook nog discutabel) maar de theorie en praktijk verschillen natuurlijk heel veel. Je zal gerust dingen uit boeken kunnen leren zoals bv de stal en onderhoud daarvan, maar er staat niet in beschreven hoe je moet handelen als je paard gaat flippen door bv een rotje die gegooid wordt (zoals de laatste dagen veel voor gekomen is ) dat zijn dingen die in de praktijk gebeuren en geen enkel ALLEEN theoretisch onderlegd persoon ZONDER enig praktijk ervaring zal dit 1,2,3, meteen goed kunnen opvangen. Er zijn geen "standaard-paarden" die zo uit een boekje komen, waar iedereen maar zo mee kan weglopen. Alle paarden die ik heb mee gemaakt, in die bijna 20 jaar ervaring reeds vele honderden, hebben een eigen WIL en KARAKTER en geen een is het zelfde! De een laat die WIL duidelijker zien dan de ander maar ze hebben er allemaal wel 1.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:56

johnnie schreef:
De stelling je paard als speelgoed zien is in mijn ogen tweeledig. Ten eerste kun je je paard als speelgoed zien als je de regels om om te gaan met speelgoed erkend en hanteerd. Ten tweede is niks mis met de stelling spelen met je paard, dit is natuurlijk. Ook hier zijn regels maar ook beperkingen op te leggen. Je moet enigzins weten wat die beperking inhoudt want, tenslotte is een paard een levend edel dier met noden en behoeften. Wij bevredigen toch ook onze behoeften !!

Dat spelen met je paard had ik idd ook al in mijn 1e bericht omschreven, je moet ze echt in hun waarde laten! Mijn paard wil absoluut alleen gekkigheid uithalen als het hem uitkomt, ik hoef bij hem bv ook niet aan te komen met vrijheidsdressuur oefeningen, hij wordt dan chagerijnig en als ik niet stop kan hij zelfs agressief worden. Dus alleen als meneer zin heeft wil hij wel dingen voor me doen. Mijn pony vindt het daarintegen helemaal te gek om te doen alle tijden van de dag. Mijn 2 hebben dus allebei een eigen wil en die respecteer ik, vooral bij die grote, als ik mijn zin doordram dan blijven we echt geen vrienden, en dat is iets wat ik absoluut wil vermijden. Als paard/eigenaar moet je een goed werkend koppel zijn en dat kan m.i. alleen met wederzijds respect en dat kan je niet afdwingen door ALLEEN JE EIGEN WIL DOOR TE DRAMMEN, je bent allebei een individu met verschillende karakters probeer die dan zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.