Rugklachten.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NeverForgetS

Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 12:55

Ik zal eerst even mijn verhaal vertellen en daarna mijn vraag.

2 jaar geleden begon het bij mij rugklachten(soms hele erge). Ik werd op
een dag wakker en kon mij amper meer bewegen als ik alleen al mijn
arm of been optilde deed het super pijn in mijn rug. Volgende dag
dokter geweest hij zei overbelast over 2 weken is het over mooi niet dus.
Een jaar later weer na de dokter( had ondertussen andere dokter vanwege pensioen), hij stuurde mijn naar de manuele therapeut het was
bijna over en mijn therapie stopte, therapeut kon er verder ook niks
meer aan doen.
Maar zodra het gestopt was kwam het
weer super snel terug, afgelopen Oktober dus voor de derde keer na
de dokter en dit keer stuurde hij me naar een mensendieck therapeut.
Heb op dit moment nog steeds therapie, maar het helpt vrij weinig,
warneer ik een ''slechte week'' heb kan ik vaak gewoon niet paardrijden.
Daar lijdt niet alleen ik maar ook mijn jonge paard onder, ik probeer hem
gewoon 3 keer in de week te rijden maar soms kan het gewoon een week
niet en daar baal ik dan zo van, omdat het gewoon belangrijk is dat ze
goed gereden wordt, en dat ik haar de training die ze nodig heeft soms
gewoon niet kan geven !!
Ook heb ik 1 keer in de 2 weken springles met mijn andere paard en ik
wil gewoon springen en ga dan soms door terwijl het zo'n pijn doet dat
ik zelfs de volgende dag niet naar school kan door de pijn die ik heb.

Zijn er hier ook meerdere mensen die zoiets hebben? Dat ze soms het
paard niet kunnen rijden? En wat doen jullie er dan aan of weten jullie
iets waardoor ik mijn paard de training kan geven die ze nodig heeft?

sjaslique

Re: Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:59

Ik herken je verhaal wel een beetje. Het continu heen en weer naar de huisarts en therapeuten. Ik loop zelf nu ook met rugklachten, ook al vanaf september 2005, bij mij merk ik ook dat ik tijdens het rijden soms eigenlijk teveel pijn heb om door te rijden. Nu heb ik geen eigen paard dus dat scheelt wel.
Maar kun je je paard dan niet aan de longeerlijn doen en de rugspieren van je paard trainen?
Verder zou ik het ook niet zo goed weten, maar heel veel sterkte met je rug.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:00

heb zelf ook een hele lastige rug, maar het paardrijden werkt voor mij vaak als een soort (massage) therapie (oke k moet niet op een jong beest gaan zitten en ook geen 4 paarden op een dag rijden, maar toch Knipoog ) Als ik jou was zou ik t er toch niet bij laten zitten, ga op zoek naar een goede arts/therapeut die jou kan helpen je hebt tegenwoordig zoveel verschillende methodes! Heel veel sterkte en succes!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:35

Ook ik heb heel veel last van mijn rug. Met fysio schiet ik helemaal niks op. Ik ga nu een afspraak maken bij een osteopaat. Mijn paard had daar ook heel veel baat bij en hopelijk ik ook.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:11

Mijn rug is ook niet zo best.. Er is mij steeds gezegt dat paardrijden voor mijn rug wel goed is aangezien je veel op je houding moet letten. Ik heb (gelukkig) bijna nooit last van m'n rug met rijden.
Ik heb ook net als jij mensendieck therapie. Ik ben ondertussen ook aan een brace geholpen en die moet ik omhouden tot ik uitgegroeit ben. Dat duurt nog ongeveer een jaartje..
En het steeds weer naar de dokter moeten ken ik ook. Er waren weken dat ik 2 a 3x per week naar het ziekenhuis moest. Nu is het ongeveer 1x in de vier maanden en 1x in de twee weken naar de therapeut.

En wat betreft het rijden van je (jonge) paard. Kun je daar misschien geen goede bijrijdster voor vinden? Of heb je dat liever niet?
Succes ermee! Lachen

NeverForgetS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 15:44

marrke schreef:
En wat betreft het rijden van je (jonge) paard. Kun je daar misschien geen goede bijrijdster voor vinden? Of heb je dat liever niet?
Succes ermee! Lachen

Dat is juist ook een probleem, heb ik liever niet. Er zijn ook maar 2 mensen die op mijn paard mogen
rijden dat ben ikzelf en mijn prive instructrise, wie ook mijn paard heeft ingereden. Het is ook echt
mijn paardje, heb er een zeer goede bang mee en tja, iets in me wilt liever niet dat er een ander iemand
op rijdt.

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:10

Ook ik heb al vanaf mijn 11e jaar rugklachten (ben nu 24). Ik herken het verhaal van het heen en weer gestuurd worden van de huisarts naar fysio, manueel enz. Toen ik een jaar of 16 was kreeg ik de mededeling van mijn fisiotherapeut dat ik moest stoppen met paardrijden. Ik kwam toe al een paar jaar bij de fysio omdat mijn ruggenwervel scheef ging groeien door een verkeerde houding, daarnaast heb ik hele zwakke spieren linksonder in mijn rug en zit het daar dus regelmatig vast. Maar het idee dat ik moest stoppen met paardrijden kon ik niet accepteren. Ik ben toen dus weer terug naar mijn huisarts gegaan en hem dit dus ook verteld. Ik werdt toen weer naar een manueeltherapeut gestuurd die mij gelijk gaf dat ik niet moest stoppen met paardrijden. Bij mij is het belangrijk dat ik de spieren in mijn rug op een goede manier en door een goede houding aan te nemen altijd blijf trainen om rugklachten proberen te voorkomen. Eigenlijk kan dit met allerlei sporten waarbij je je rugspieren moet gebruiken, maar vooral met paardrijden omdat je daarbij ook je buikspieren gebruikt wat ook zeer belangrijk is als je rugklachten hebt. Mijn manueeltherapeut is 1 keer bij mij geweest om te kijken hoe mijn houding op mijn paard is en wat ik hieraan moest veranderen en waar ik op moest letten. In het begin had ik veel pijn en heb ik het rijden voor mezelf dus ook weer op moeten bouwen. Ik moest naar mij lichaam luisteren, zodra ik pijn kreeg moest ik stoppen, maar de volgende dag moest ik wel weer op mijn paard stappen. In het begin reed ik dus ongeveer een kwartiertje en dat heb ik toen opgebouwd tot ik weer heerlijk zonder klachten kon rijden. Ik wil niet zeggen dat ik nu helemaal zonder pijn aan het rijden ga, maar bij mij is het gewoon belangrijk om mijn rugspieren in een goede conditie te houden. Ik denk dat het voor jou misschien goed is om na te gaan wat jou diagnose is, want dat kan ik nu niet echt uit jou stukje tekst halen en dan is het moeilijk om advies te geven. Niet alle rugklachten zijn het zelfde en kunnen natuurlijk ook niet op de zelfde manier behandeld worden. Misschien kan jou theraoeut ook kijken hoe jou houding op het paard is en je enkele tips geven. Ik ben benieuwd hoe je het verder aan gaat pakken, misschien heb je wat aan mijn verhaal!

Groetjes Lonkie

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:50

Een deel van je verhaal klinkt bekend.
Als ik van 1 van m'n verzorgpaard stap zit er 'iets' in de rechterkant van m'n rug vast (zo voelt het iniedergeval). Dit verschilt wel per paard, en we zijn nu opzoek naar een ander zadel.
Hopelijk wordt het daar beter van! Maar zo erg dat ik niet kan rijden door de pijn, Nee! Lachen

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:51

het komt mij ook wel bekend voor, het is niet van toepassing op mij, maar wel op mijn moeder. zij heeft ook al jaren rugklachten en was er ook voor in behandeling bij de kinesist.
toen ik ben begonnen met paardrijden, is ze ook begonnen, en de rugklachten kwamen op lange termijn minder. Maarna een paar jaar is ze gestopt met paardrijden, en na een maand of zo is ze in het ziekenhuis terecht gekomen door haar rug.
Ik denk dus eigenlijk dat niet rijden het probleem alleen erger maakt, als ik kijk naar mijn ervaringen.

Ik zou toch nog een keer naar je therapeut gaan en vragen wat er eigenlijk aan gedaan kan worden en wat het precies is.

an_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:32

haaj,ik had het eerst ook een tijdje ik gevraagd wat ik moest doen,het kan ook zijn omdat je te stijf op je paard zit.Of dat je geen goede houding aanhoud, bij mij werkte het om ontspannen te zitten en de goede houding aannemen vraag het maar aan iemand die je lesgeeft of veel verstand heeft van rijden..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:59

Ik loop al vanaf mijn 12e met rugklachten, maar ik longeer mijn paard gewoon veel. Daar worden ze alleen maar beter van!!

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:09

ik heb ook veel last van mijn rug. Heb er ook foto's van laten maken en er bleek ook wel degelijk iets niet goed te zijn. Maargoed loop nu ook bij de fysio om de spieren maar sterker te maken eromheen.
Ik ben na oud en nieuw weer door mijn rug gegaan en heb sindsdien nog niet op mijn paard gezeten. Maar zaterdag ga ik het weer proberen.
Ik denk dat je gewoon goed moet kijken naar jezelf. Als ik voel dat het niet goed zit ga ik niet rijden maar longeer ik hem liever. Ik ben ook wel eens eigewijs om dan toch te gaan rijden maar vaak kom ik dan met meer pijn er vanaf en mijn paard liep dan uiteindelijk nog niet lekker.
Vind overigens wel dat er veel mensen zijn met rugklachten...

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:13

Valt me ook op... Mag me ook bij het clubje aansluiten. Er staat morgen een afspraak bij de osteopaat. Heb er net 5 maanden manuele therapie opzitten en dat heeft wel wat geholpen, maar het is weer teruggekomen. Bij mij is het het gevolg van een haaaarde val van een paard. hoop dat ik er na 10 maanden nog vanaf kom