Moet ik a en b- brevet hebben voor initiatorcursus te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saarJulia

Moet ik a en b- brevet hebben voor initiatorcursus te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:42

Wel ja de titel zegt het, dit vroeg ik me dus af. Zouden jullie me hiermee kunnen helpen ?
bedankt Lachen

Leentje_

Re: Moet ik a en b- brevet hebben voor initiatorcursus te do

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:45

In belgië moet je ze beide hebben Lachen

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:24

Om te mogen meedoen aan de cursus initiator moet je eerst een rijvaardigheidsproef afleggen.
Om aan die proef te mogen deelnemen, moet je je B-brevet hebben (en logischerwijze dus ook je A-brevet).

Je kan wel een vrijstelling aanvragen voor die rijvaardigheidsproef. Als je wedstrijdresultaten kan voorleggen die bewijzen dat je voldoende goed kan rijden, kan je een vrijstelling krijgen.

De dressuurproef die je moet rijden, is op B/L-niveau. Voor een vrijstelling moet je (geloof ik) een aantal officiële L2-proeven gereden hebben met een score van 60% (pin me hier niet op vast he, kan ook wat verschil op zitten).
Het parcours dat je moet rijden staat 90 à 100cm (maar toen ik mijn rijvaardigheid gedaan heb, stond het amper 90). Voor een vrijstelling moet je ook weer een aantal parcours van een bepaalde hoogte goed afgelegd hebben, natuurlijk op officiële wedstrijden he. Knipoog

Het klinkt redelijk simpel, maar ik heb mijn rijvaardigheid afgelegd en van de 16 deelnemers waren er slechts 4 die voor beide onderdelen van eerste keer geslaagd waren (gelukkig was ik bij die 4 Pling ). Er waren vooral veel deelnemers die niet geslaagd waren voor de dressuur.

Eens je je rijvaardigheid hebt, kan je aan de cursus beginnen (daarvoor moet je wel 17 jaar of ouder zijn). Je kan kiezen voor een volledige week les of een tiental zaterdagen. Ik heb gekozen voor de 10 zaterdagen. Je bent wel vaak een stuk van je weekend kwijt (de lessen beginnen om 9u en duren tot 18u), maar je kan beter "groeien" in het lesgeven.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:29

@ Frieke: nu heb ik niet veel hoop meer Sigaar
Ik ga in januari voor mijn B-brevet...

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:36

Niet veel hoop meer om die cursus te volgen? Of voor je B-brevet? Knipoog

De cursus is inderdaad redelijk 'zwaar'. Ik had het zelf ook wat onderschat. De leerstof op zich valt wel mee en is in momenten zelfs interessant. Maar het feit dat je op zaterdag ook nog een ganse dag les moet volgen, nadat je al vijf dagen naar school geweest bent, is niet bepaald motiverend. Knipoog en dan moet je er nog rekening mee houden dat de lesgever soms nogal een vreemd gevoel voor humor heeft Lips are sealed
Maar achteraf gezien was het het wel waard ...

Veel succes met je B-brevet !! Waar leg je het af?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:01

Voor mijn B-brevet Nagelbijten / Gniffelen
In het Ruitershof in Langdorp.. Maar ik ga die cursus niet doen hé.. de TS gaat die doen..

saarJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:01

mmm, dat zal moerlijk worden, ik heb nog géén een van beiden Boos! en tijdens het springen wordt Julia letterlijk zot! Ze rijdt dan ook liever dressuur, ze heeft ervaring tot Z1, zij wel maar ik niet :d

saarJulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:03

er werdt me ook verteld dat afstammelingen van julio marinier over het algemeen goed konden springen.. Ik begin eraan te twijfelen of ze wel een dochter ervan is Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:06

Maar je a-brevet is niet moeilijk hoor Knipoog
Dat zou je eigenlijk van jezelf al moeten kunnen Knipoog
Ik had met mijn a-brevet met het springen 2weigeringen en ik was er nog door Haha!
Mijn b-brevet denk ik niet dat ik ga halen Verdrietig Maar ik ga proberen er toch voor 2 van de 3 onderdelen erdoor te zijn dan krijg je vrijstelling voor de onderdelen waar je erdoor bent.. Lachen