schuuren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paix

schuuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:41

hey,

wat vinden jullie van schuure? mag je paard dat doen of is dat echt respectloos? ik weet het niet meer want telkens als mijn paard schuurt hoor ik er weer wat anders over?
wie weet wat het nou echt is en wat ik er tegen kan doen?

xx my

waterval123

Re: schuuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:44

Hoebedoel je schuuren?
Na het rijden of gewoon als hij opstal staat of in de wei?
Als hij tegen jou aan begint te schuuren zou ik dat niet oke vinden en afleren! ze kunnen het erg hard gaan doen en dat is na mijn idee niet egt prettig.
Als zse in de stal of wei schuuren kun jij weinig aan doen daar hebben ze speciale dekens en spul voor zadat dat ze niet meer hoeven te schuuren.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:48

ze schuurt gewoon als ik naast haar sta. ik heb het haar al afgeleerd maar ik vraag me gewoon af of dat nou zo respectloos is en wat jullie tip is voor anderen om het afteleren. ik heb het haar afgeleerd door een tik tegen haar hoofd te geven. en proberen om haar hoofd uit mijn buurd te houden.

een keer schuurde ze zo hard tegen mij aan dat mijn tand door mijn lip kwam. ik was zoo woedent dat ik eigenlijk weg moest gaan maar heb het eerst haar betaald gezet. nou doet ze het niet meer

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:49

Wat jij wilt.
Ik laat het m'n paarden niet doen (niet aan mij althans) omdat ik het mateloos irritant vindt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:50

bij ons mag geen enkel paard het doen..lopen namelijk ook kleine kinderen rond en die duwen ze dan natuurlijk gewoon om..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:46

tja ik hoor ook van mensen dat het niet mag omdat een paard dan geen respect voor jou toont maar je ziet als schuurpaal.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:00

Bij mij mag hij het niet hoor!
Een paard mag jou niet als schuurpaal gebruiken

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:08

Die van mij mogen het ook niet hoor, is toch enorm vervelend..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 20:15

mijn paard was best lomp en groot dus dan is het id. vervelend. je hebt zo een paard tanden door je lip. maar nog steeds de vraag is het respectloos of niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 01:45

Als hij wil schuren pakt hij zijn been maar, of de stalwand/boxdeur. Ik ben geen schuurpaal, is een teken van respectloosheid, ik sta dat dan ook niet toe.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:36

Een paard schuurt aan iets wat minder belangrijk is dan hij/zij. Een ondergeschikt paard, of een hek... Ik ga ervan uit dan jij jezelf belangrijker vind dan het hek... Echter niet toestaan om te schuren is symptoom bestreiding, je paard denk niet ineens dat jij de baas bent omdat hij/zij niet kan schuren. Ik zou beginnen met wat grondwerk ed. om duidelijk te maken dat jij dominant bent...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:56

haha leuk geschreven.. maar mijn paard mag inderdaad niet aan mij schuuren.. maar grond werk kan helpen.. tike geven ook? bij mij iedergeval wel Knipoog

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:02

mijn eigen pony doet het eigenlijk niet bij mij,
maar ik heb veel ervaring met schuurpony's en paarden op maneges enz. van mij mogen paarden het nooit doen,
dit ook omdat het vaak steeds harder wordt, en een ander paard wat ik ken is na een tijd gewoon kopstoten gaan geven, en ze was bij meerdere dingen erg dominan bezig. Dus ik zou het niet toelaten, en wij leren het meestal af met een simpele corrigerende tik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:05

Tikje is ook symptoombestrijding. Maar in het geval van manegepaarden denk ik dat je weinig anders kunt.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:30

idd, met mijn eigen pony zou ik het heel anders oplossen hoor, gelukkig doet die het niet

Carolientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:21

Ik wist niet dat paarden schuren tegen iets dat ze minder belangrijk vinden dan zichzelf, weer wat geleerd Haha!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:23

Mijn 'nieuwe' pony doet het ook bij mij omdat ze het bij de vorige eigenaar wel mocht maar dat moet even afgeleerd worden want ik wil het echt niet hebben

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 21:13

tikjes werken anders vrij goed! ook bij mijn eigen paard! soms een flinke tik tegen de kop zorgt dat ze wat anders over mij denkt. ik bedoel paarden in een kude bijten en trapen mekaar ook toch? eerst drijg ik dan kan ze gewoon een tik verwachten!

Fascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:24

Noujj ik laat mijn paard nie altijd schuren maar als ik heb gereden heeft ze ontzettende jeuk op der hoofd en dan mag ze best even schuren,,
als je haar der nou een plezier meedoet waarom niet..
zolang ze maar van ophouden weet en weet wanneer het genoeg is..
het is helemaal nie verkeerd om je paard soms iets te laten doen wat eigenlijk niet mag..
net of wij alles goed doen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:20

Het probleem met een tikje is hetzelfde als schuren aan het stroomdraad. Dat doet pijn. Wat niet wil zeggen dat het stroomdraad iets is wat hoger in rang staat. Aan schuur je daar niet aan. Je blijft erbij uit de buurt. Als je perongeluk toch te dichtbij komt dan zou je weleens een tik kunnen krijgen.

Heb je je ooit afgevraagd waarom er zoveel paarden zijn die bang hun hoofd weg trekken als je je hand opheft om iets aan de kuif oid te doen? Niet omdat ze niet willen dat je aan de kuif komt, maar omdat ze bang zijn dat ze een tik krijgen...

'Pijn' doen helpt niet om je hoger in de rang te krijgen. Grondwerk wel...

Fiachna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:28

Nou ja, persoonlijk vind ik het altijd heel lief als een paard tegen me aan schuurt, ook al is dat verkeerd. Maar als je paard echt te hard gaat schuren dat je bijna omvalt enzo, moet je het toch afleren.
Maar ik heb geen idee hoe, eigenlijk. Tong uitsteken

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:34

Mijn verzorgpaard probeerde ook wel eens te schuren, maar dat accepteerde ik dan echt niet. Dan maakte ik met mijn lichaam duidelijk dat ik dat niet wilde hebben. Een stap in zijn richting (als die dan al niet voor me neus stond Tong uitsteken ) en een dreigende houding waren dan meestal wel voldoende. En ik heb hem heus wel een keer een tik gegeven al ben ik er niet zeker van of dat nu ook echt hielp. Een luid 'EH' dan weer wel.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:50

Mijn paard mag ook echt niet aan mij schuren maar als hij erg veel jeuk heeft pak ik gewoon een zachte borstel en borstel zn jeuk ff lekker weg. Kan me ook wel voorstellen dat dat zweet onder het hoofdstel gaat jeuken. Hij mag trouwens niet schuren met zijn hoofdstel aan (behalve als het zijn been is), dan kan ik straks elke 3 maanden een nieuw hoofdstel halen.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 15:05

maar in een rangen trappen ze ook naar mekaar. als een paard hoger in rang staat en een paard lager in rang kan toch een trap krijgen als hij iets doet wat niet mag van het paard hoger in rang! zo is het ook bij mij als hij luisterd beloon ik maar straffen met tik mag ook! niet perse bij de hoofd maar overal net waar mij uitkomt!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:09

Mijn paard mag zich absoluut niet aan mij schuren en als ik wel eens op een ander paard rij mogen die dat ook niet.
Ik heb ook altijd geleerd dat ze dat doen willen bij iemand die ze lager in rang vinden staan...
Bovendien is zo'n hoofd ook nog behoorlijk hard Haha!