Net zadelmak paard niet te rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Net zadelmak paard niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:34

Een paard bij ons op stal staat nu al 8 weken op de stal waar ze zadelmak gemaakt is.
Heeft de eerste weken echt de hele stal compleet vernield, nu is ze echt supermak.
Alleen loopt ze met rijden echt met de kop in de lucht en wil ze absoluut niet inbuigen. Je kunt er zo opstappen en weg rijden. Niks aan de hand. Ze wil alleen de rug niet los laten onder het rijden. Ze wordt al 8 weken gereden, alleen de laatste 2 weken echt iedere dag.
Ze móet echt iedere dag lopen, anders heb je er de volgende dag meer werk aan. Alleen hebben de eigenaren geen tijd om het paard iedere dag te rijden of te longeren.
Het is een Kigali, een super springer, maar met een aardig probleemkarakter. Is nog steeds onmogelijk met bekappen. Breekt echt de hele boel af en doet alsof ze vermoord wordt.
Degenen van wie het paard is zitten nu te dubben of ze het paard weer bij ons op stal zetten of het nog maar een paar weken aan moeten kijken. In die 8 weken is er trouwens niks veranderd qua ontspanning tijdens rijden. Ik denk aan een rugprobleem bij het paard, wat denken jullie? En hebben jullie advies? Naar stal halen of nog maar een paar weken laten staan bij op de andere stal?

prii

Re: Net zadelmak paard niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:44

Ik zou allereerst voor de zekerheid kijken of ze rugproblemen heeft. Heeft ze dat niet, een echte profesional inschakelen. Iemand die echt veel weet en ervaring heeft met 'probleem'paarden.
Succes Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:54

Hmm moeilijk te oordelen vanachter een pc maar ik geloof nooit zo in probleem karakters of probleem paarden Bloos Als het nog een jong paard is en je kan uitsluiten dat je harnachement (goed zadel, hoofdstel, bit etc) in orde is, dan denk ik dat het ook een kwestie van de ruiter is. Zorg dat iemand je helpt die rijtechnisch dat met je door kan nemen. Het is geen schande als je er zelf niet uitkomt maar verknoei het niet, dat is zo zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:58

--> OMG

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:01

klinkt mij ook in de oren als een lichamelijk probleem,
ik heb nog maar weinig echte probleempaarden meegemaakt, en dat waren allen stuk voor stuk verkeerd aangereden paarden, dus of het puur aan het karakter lag, dat is maar de vraag, evenals met dit paard, een proffesionele sal wil niet zeggen dat de juiste klik tussen ruiter en paard er is, als de stal het netjes wil doen, zal deze een andere ruiter aan moeten wijzen, om te kijken of het probleem niet in de combinatie van hun ruiter-paard ligt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 01:44

Is er al naar de tanden gekeken? Wolfskiezen, doppen ed? Hoe reageert het paard op halster? Ik zou naar rug laten kijken, een osteopaat laten komen. Zo dooremmeren als er een lichamelijke oorzaak is, is gewoon gemeen.

En 8 weken om een paard goed doorgereden te krijgen is niet lang hoor....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:27

paard reageert super op halster, ook op zadel en hoofdstel. is in de omgang echt niet meer te herkennen zo braaf. onder het zadel is ze ook super braaf, alleen dat ze absoluut niet los wil laten. denk zelf ook aan een lichamelijk probleem, maar vroeg me af of er nog meer oorzaken bestaan. die man die haar zadelmak maakt die levert normaal paarden binnen 2 weken weer af. Hij gaat echt super te werk. Gebruikt geen geweld, maar laat wel merken dat hij de baas is. Kan het niet zo zijn dat t paard erg bang is onder het zadel en hij daarom niet los wil laten? Hij had voor die tijd ook absoluut geen vertrouwen in mensen. Niet dat hij mishandeld is geweest, maar gewoon wantrouwend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:33

Ik denk tanden of ze heeft last van het bit. Toen mijn paard haken had, verstrakte zijn lichaam helemaal als hij gereden werd, verder een super lief paard. Het heeft te maken met ontspannen en als er ergens pijn of ongemak is, zullen ze niet ontspannen, al rij de 2 keer per dag elke dag.

Bij mijn paard de achterste kiezen aan 1 kant. Alleen te zien als je goed achterin kan kijken.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:35

Als het niet lichamelijk is misschien voor het rijden longeren met een bijzetje, zodat ze weet wat ongeveer de bedoeling is.
Misschien snapt ze het hele verhaal nog niet en loopt ze nog niet voldoende in balans aangezien ze nog maar net onder zadel is...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:45

dat zou idd ook nog kunnen. Die man heeft t gebit wel nagekeken, maar hij is ook geen tandarts verder.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:47

Ik zou even een tandarts langs laten komen. Mijn pony had eerst ook een wolfstand en had daar behoorlijk last van, toen die eruit was gehaald ging het al een stuk beter.
Misschien ligt het aan het zadel, kan daar even iemand na laten kijken.
Soms moet het zadel opgevuld worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:36

Melissa schreef:
Als het niet lichamelijk is misschien voor het rijden longeren met een bijzetje, zodat ze weet wat ongeveer de bedoeling is.
Misschien snapt ze het hele verhaal nog niet en loopt ze nog niet voldoende in balans aangezien ze nog maar net onder zadel is...

Yep, super advies (NOT!). Bij een paard dat last heeft van zijn tanden, en al helemaal geen jong net ingereden paard, en al HELEMAAL een paard dat het nog niet snapt, moet je vooral niet met bijzets in de weer gaan...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:50

Cassidy schreef:
Melissa schreef:

Yep, super advies (NOT!). Bij een paard dat last heeft van zijn tanden, en al helemaal geen jong net ingereden paard, en al HELEMAAL een paard dat het nog niet snapt, moet je vooral niet met bijzets in de weer gaan...

Ik zeg toch ook, als het niets lichamelijks is. En ik bedoel ook niet onder het zadel, gewoon los aan de longe.
Ken veel mensen die jonge paarden longeren (bijgezet) Zelfs voordat ze ingereden zijn..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:53

En dat is dus iets waar ik geen voorstander van ben. Paard moet eerst leren op zijn eigen benen te lopen. En met bijzets te gaan werken omdat een paard het niet snapt is een teken dat de africhter het niet goed heeft gedaan.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:25

ieder zijn eigen manier ;aten we maar zeggen Haha!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:33

Heel veel jonge paarden snappen gewoon de bedoeling niet en zonder uitleg denken ze dat het zo hoort: zo strak lopen met de neus in de lucht.

Soms moet je ook echt naar de rijtechnische kwaliteiten van iemand kijken die een jong dier rijdt. Je kunt misschien wel weten hoe iets moet, maar het uitleggen aan een jong dier is weer iets anders.

Werken met dwangmiddelen zoals bijzet zou niet mijn voorkeur hebben, is er werkelijk wel wat met de rug aan de hand dan vererger je het alleen maar.

Het punt is dat als het paard 8 weken onder het zadel loopt dat je inmiddels ook een rugprobleem veroorzaakt kunt hebben. Dan kan je er wel een osteopaath bij halen maar moet er toch ook weer kritisch naar de rijkunstige kwaliteiten gekeken worden. Anders begint het gewoon weer opnieuw.

Is het niets om dit paard een of twee weken bij een prof te plaatsen zodat die met zachte hand de weg naar nageven en ontspanning kan uitleggen? Dan krijgt iedereen een duwtje in de goede richting, zowel paard als ruiter omdat de ruiter vanaf een makkelijker punt opnieuw kan vertrekken.

Daarnaast moet je natuurlijk altijd zadel en medische problemen uitsluiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:06

Emilion1985 schreef:
Een paard bij ons op stal staat nu al 8 weken op de stal waar ze zadelmak gemaakt is.
[knip]
Ik denk aan een rugprobleem bij het paard, wat denken jullie? En hebben jullie advies? Naar stal halen of nog maar een paar weken laten staan bij op de andere stal?

monya schreef:
Is het niets om dit paard een of twee weken bij een prof te plaatsen zodat die met zachte hand de weg naar nageven en ontspanning kan uitleggen? Dan krijgt iedereen een duwtje in de goede richting, zowel paard als ruiter omdat de ruiter vanaf een makkelijker punt opnieuw kan vertrekken.

Rugprobleem eerst uitsluiten, maar ook naar een andere stal gaan kijken. Ik ga er hierbij van uit dat paard bij prof zadelmak is gemaakt.

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:08

Hmmm,Heb ook voor met nieuw verzorgpaard

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:16

Cassidy schreef:
Emilion1985 schreef:
[knip]
Ik denk aan een rugprobleem bij het paard, wat denken jullie? En hebben jullie advies? Naar stal halen of nog maar een paar weken laten staan bij op de andere stal?

monya schreef:

Rugprobleem eerst uitsluiten, maar ook naar een andere stal gaan kijken. Ik ga er hierbij van uit dat paard bij prof zadelmak is gemaakt.

Dat is soms juist het probleem, teveel profs... Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:17

evelien_d schreef:
Hmmm,Heb ook voor met nieuw verzorgpaard

En kan jij bij je verzorgpaard beslissingen nemen waar je hem neerzet, of je hem uit handen geeft of door een ander laat berijden?

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:17

Cassidy schreef:
En dat is dus iets waar ik geen voorstander van ben. Paard moet eerst leren op zijn eigen benen te lopen. En met bijzets te gaan werken omdat een paard het niet snapt is een teken dat de africhter het niet goed heeft gedaan.

agree

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:18

monya schreef:

Teveel profs of te weinig tijd?
En niet iedereen die beweert prof te zijn is dat ook of heeft voldoende kennis in huis. Of wil niet toegeven dat hij bij een bepaald paard aan het einde van zijn kennis is...Lips are sealed

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:36

Cassidy schreef:
monya schreef:

Teveel profs of te weinig tijd?
En niet iedereen die beweert prof te zijn is dat ook of heeft voldoende kennis in huis. Of wil niet toegeven dat hij bij een bepaald paard aan het einde van zijn kennis is...Lips are sealed

HAHAHAHAHAHA, sorry, weet dat een one-liner niet mag, maar soms lees je zoveel tussen lijntjes door.

Weet je, zadelmak maken is het begin van een werkzaam leven, een kleuterschool, wat daar mis gaat komt ergens altijd terug. Hoeft niet altijd een groot probleem te zijn, maar waarom zou je 80% willen als je 100% kunt krijgen? Fouten worden later nog genoeg gemaakt en gelukkig zijn de meeste paarden niet rancuneus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:44

Het ligt niet alleen aan de africhter. Veel eigenaren die hun paard er africhting wegbrengen verwachen hun paard binnen een bepaald tijdsbestek op een bepaald niveau. Sommige paarden hebben gewoon langer nodig, worden echter bij de africhter eerder weggehaald voordat de basis bevestigd is omdat de middelen niet aanwezig zijn. De eigenaren lopen uiteindelijk tegen problemen aan en dan is het acheraf altijd de schuld van de africhter....is dat terecht?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:13

Het gebit is nagekeken. Niks aan de hand daarmee. Tja, wanneer noem je iemand die zadelmak maakt een prof? kan wel zeggen dat hij een hele goede naam heeft in de omgeving en dat iedereen z'n paardje naar hem toe stuurd. Ik heb hem aan het werk gezien en dat ziet er echt goed uit. Toch gaat er nu iets niet goed en dat kan aan haar rug liggen, of toch manier van rijden. Eigenaren hebben beslissing genomen om haar toch maar naar onze stal terug te halen en daar met haar aan het werk te gaan. Zowel longeren als rijden. Ik houd jullie op de hoogte hoe dit zal gaan.