Respect of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Niky

Respect of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 11:08

Op de wei heeft mijn paard wel respect voor mij, ale, dat denk ik toch. maar als we ergens op een plek komen die hij nog niet kent of als we gaan wandelen aan de hand, is hij heel erg wakker en moet ik hem dikwijls echt tegenhouden of hij zou voor mij uit gaan stappen (gewoon vlot stappen, niet beginnen draven ofzo). Zeker als er in de buurt nog andere paarden staan.

op de wei gaat het goed. als hij mijn auto ziet, hinikt hij en blijft hij kijken tot ik op de wei kom. dan komt hij al aangelopen. hij kijkt mij ook na, als ik naar huis ga.
als hij op stal staat en ik wil naar binnen, vraag ik "achter" en dan doet hij braaf een paar stapjes achteruit zodat ik binnen kan. om terug uit de stal te gaan, doet hij ook een stapje achteruit zodat ik de deur kan opendoen. Als ik hem kuis en vraag van wat op te schuiven, ook geen probleem. leiden aan de koord gaat op de wei ook heel goed, dan loopt hij braaf schuin achter mij, stopt wanneer ik stop, doe ik een scherpe bocht naar rechts ofzo, doet hij dat ook.
als ik zijn eten geef, gaat hij braaf vanachter in zijn stal staan en wacht op mijn teken dat hij mag eten.
als mijn vriendin haar paard longeert, sta ik dikwijls wat te kijken aan de kant, dan komt hij bij mij staan en kijkt mee Ach gut
Dus daar zit het wel goed denk ik. het is dus enkel als we "buiten" zijn.
Hebben jullie hiervoor tips zodat hij meer respect krijgt op die momenten voor mij? of ligt dit aan iets anders?

Ah ja, hij staat nooit op stal, dus 24/24 en 7 op 7 in de wei, beweging genoeg dus Cool .
Hij wordt binnen twee maanden 3 jaar.

traan_beauty

Re: Respect of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:15

Tja.. Hij voelt zich dus op zijn gemak thuis maar 'er buiten' is alles anders..

Mijn tip? Gewoon veel oefenen. Laat hem weten dat jij ook de baas búíten het huis om bent! Wees streng en laat hem niet winnen, anders moet je weer opnieuw beginnen elke keer weer.

Ik denk trouwens dat dit gedrag wel minder word als hij eenmaal is ingereden Knipoog . Maar daar heb je nú niks aan Clown

Veel succes iig!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:40

hij kijk om zig heen maar ik vind het iet respect loos ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:44

Het is een kwestie van vertrouwen en zelfvertrouwen van je paard. Ga hier met hem aan werken, en leer hem 'na te denken' zodat hij minder instinctief zal reageren.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:18

Hij heeft wel degelijk respect voor je, maar hij moet nog 3 worden zeg je? Nou, hij is nog jong en moet net als een klein kind af en toe gecorrigeerd en beloond worden om zo verder te ontwikkelen. Heel normaal dus en als jij consequent bent, komt het helemaal goed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:43

Voor een driejarige gedraagd hij zich voorbeeldig. Let er dus op dat je ook bij wandelingen buiten jou in de gaten houdt en accepteer niet dat hij voorop loopt.

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 19:44

consequent blijven probeer ik echt te doen.
ik oefen buiten ook met het halthouden en even wachten, terug vertrekken op mijn commando enzo.
de buurt bij elkaar hinikken als hij ergens komt, doet hij ook wel graag en dan nog het liefste vlak bij mijn oor Haha!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:32

Als ik merk dat m'n pony meer naar andere paarden/omgeving kijkt dan dat hij op mij let (aangespannen) ga ik er altijd tege praten: "alez, pommeke, wa ziet ge nu weer, weet ge nog wel da ik er ook ben, jaja, mij ni vergete he, zo goe ja, flinke jongen..." en zo nog wa onnozelheid, meestal trekt hij eerst 1 oor naar mij en dan denkt hij "oja, da s waar, die was er ook bij..." en dan blijf ik wa babbelen en meestal is hij dan rap terug bij mij.
Kunt ge mss ook is proberen?

Edit: K zie het nu pas: Puurs!!
Ik woon in Oppuurs Haha!

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:34

Je paard heeft zeker voor jou respect ! Hij luisterd zeer goed .
Alle paarden hebben dat op een andere plek . Ze zijn opgewonden door een nieuwe omgeving . Als je hem bij jou kan houden is er toch geen probleem !

Fascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:46

Hallo,,
ik heb een soort vergelijkbaar paard,,
als ze iets eng vind dan let ze nie meer op mij alleen op der omgeving...
ze is 11 jaar dus ik denk dat dat gedrag er niet meer uitgaat..
heb al zoveel geprobeert..
ze is nu eenmaal een druktemaker, ik voel me altijd zeker bij der zodat ik het kan overbrengen..
ze vertrouwd mij ook 100% buiten en looopt dan ook ontzettend achter me aan..
alleen meestal vind ze het TE eng en loopt ze soms een beetje zenuwachtig scheef ..
maargoed,, er valt mee te leven Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:59

Ook op leeftijd van 11 jaar valt daar nog een heleboel aan te veranderen. En zeker voelen is hetzelfde niet als zeker zijn. En dat voelt je paard heel duidelijk....

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 19:39

@ Pomelo:
van oppuurs, de wereld is klein Haha!
staat je paardje daar ook? mijne staat in ruisbroek.

zo praten tegen hem doe ik ook wel is, vooral als hij weer eens vlak naast mij oor hinnikt, dan zeg ik van "seg muschi, stelt u niet zo aan", en dan maakt hij nog wat stille piep geluiden, zucht Nagelbijten / Gniffelen

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:21

Ja, niet gedacht dat ik hier iemand uit de geburen zou tegenkomen Haha!
Mijn paardje staat in St-amands, bij een vriendin van mij. Mijn shetterke loopt hier gewoon in den hof rond Tong uitsteken

Hehe, piepen Nagelbijten / Gniffelen Dat kunnen die van mij ni denk ik Tong uitsteken