Help !! Mijn paard wil dr achterbeen......

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

QueenD

Help !! Mijn paard wil dr achterbeen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 21:50

Mijn paard heeft weer iets nieuws, als ik haar li.achtervoet wil oppakken om het uit te krabben wil ze dr voet niet geven. Normaal gesproken gaat het altijd goed maar sinds 2 wkn is het drama. Ik kan haar ook niet goed vast zetten bij ons op stal dus ik moet haar los laten staan. Die andere 3 is geen probleem maar die ene..... Verward . Begin er een beetje moedeloos van te worden, het been is niet dik, niet gevoelig en gewoon "droog". Wel raar (niet echt dus) dat ze rond haar hengstigheids-periode altijd onwijs moeilijk kan zijn. Xtra oppassen dus. Heeft 1 van jullie een idee of oplossing hoe ik dit probleem kan opheffen ???
Als ik door zou gaan met het been oppakken, kan ik een flinke klap krijgen. Heb ik al bijna gehad Verdrietig , maar ik wil dit absoluut niet opgeven Knipoog .

aerdenhout1

Re: Help !! Mijn paard wil dr achterbeen......

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:00

Ik denk dat er toch ergens iets pijn doet als je dat been wil optillen. Als ze het normaal gewoon deed, is er iets aan de hand.
Een paard gaat niet zomaar denken...nu ga ik mijn l.achterbeen eens een paar weken niet geven. Kijk eens heel goed als je haar los laat lopen in de bak of ze niet heel licht kreupel loopt. Ook in stap kan je kijken of ze haar ene been meer onder plaatst dan de ander.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:11

Nix maar dan ook helemaal nix aan te zien. Loopt niet kreupel, is super wendbaar en maakt stops e.d. Borstelen gaat ook goed, en als je erin (lichtjes) knijpt is er ook nix aan de hand, dat laat ze allemaal toe. Heb het ooit wel eens eerder mee gemaakt maar dat was niet zo erg als nu. Als ik haar zie stappen dan loopt ze gewoon gelijkmatig rond.

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:17

mijn pony is nu 1.5 jaar oud, en wil zijn benen wel optillen maar hij valt dan zowat om en voelt zich er niet prettig bij,
komt misschien omdat hij het niet gewend is, maar hoe kan ik dan ooit zijn hoeven krabben

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:20

Tja...als je voor 100 % zeker weet dat ze aan het "klieren" is, dan maar een keer goed aanpakken. Maar eerlijk gezegd denk ik toch dat er meer aan de hand is, helemaal omdat het maar om een been gaat. Het hoeft natuurlijk niet in het been zelf te zitten! Ook de rug, het bekken,enz, daar kan een kneuzing of verrekking zitten.Ik begrijp dat je western rijd? Ga dan even na of er misschien iets is gebeurd voor ze dit ging doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:26

Even een quote van mezelf: dit is een manier om je paar veilig voetjes te laten geven.

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

Maar als dit pas de laatse twee weken is, zou ik toch even een Osteopaat laten komen om te kijken of er wat in de rug is of met de knieen.

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:29

Ik zou toch eens laten controleren, hoor. Normaal is het niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:37

misschien een rare hersenkronkel van mij, maar ligt het niet aan haar andere achterbeen????
Ik kan me zo voorstellen dat ze niet wil staan op het been dat pijn doet. Dus als je haar "goede" been pakt en zij moet steunen op haar "zere" been, dat ze dat niet wil.
Maar misschien ligt het gewoon aan het been dat ze niet wil geven. lastig.

Miauwpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 23:39

sheela schreef:
misschien een rare hersenkronkel van mij, maar ligt het niet aan haar andere achterbeen????
Ik kan me zo voorstellen dat ze niet wil staan op het been dat pijn doet. Dus als je haar "goede" been pakt en zij moet steunen op haar "zere" been, dat ze dat niet wil.
Maar misschien ligt het gewoon aan het been dat ze niet wil geven. lastig.

Ja, daar dacht ik ook aan. Mijn paardje gaf haar voet totaal niet omdat ze aan haar ander been pijn had.

angelblood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 11:09

ja precies. als je een kussentje ofzo (iets zachts) onder het andere voetje legt kun je kijken of ze haar been nu wel op wilt tillen. ligt het daar niet aan dan toch echt na laten kijken wat er wel aan de hand is.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:26

Nou dat andere a.been kan je zo oppakken en ook daar is nix mis mee. Als je er in (zachtjes) knijpt of je helemaal van boven naar beneden strijkt geeft ze ook geen kick, en das precies hetzelfde in dr li.achterbeen, geeft ze ook geen kick.

Een kussentje onder dr voet leggen is al helemaal geen optie want alles wat in haar ogen vreemd is zit ze bij je op je nek, al hou je een potje zalf voor dr neus dan is ze in staat om zich om te draaien en hard weg te rennen. Haar karakter zelf is vrij nerveus en als ze hengstig is dan kan echt onuitstaanbaar zijn. Meestal in die periode is ze echt super lastig en ook link. Ook in die tijd is borstelen al niet fijn. Dus vraag ik me af........zou het niet ook een stukje karakter zijn Verward . Haar vader (Appaloosa) kon ook zo verschrikkelijk dwars zijn terwijl haar moeder ontzettend meegaand was.

Als ik haar vanmorgen in de bak zag lopen en bewegen en gekke sprongen zag maken....... Dan zou je toch zeggen dat ze niets mankeert, als ze echt pijn zou hebben dan loopt ze echt geen meter. Daar ken ik haar te goed voor.