Wanhopig tips gevraagd!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Crazy_Angel

Wanhopig tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 15:30

Ik heb een pony genaamd Akaido,
hij is ontzettend lief en braaf. Maar het probleem is, ik heb niet het gevoel alsof hij van mij is.
Ik kom iedere dag naar zijn weiland, geef hem dan altijd wat te snoepen,
ik neem hem meestal uit lopen.
En als ik kom, loopt hij naar mij toe, omdat hij weet dat ik eten heb.
Maar wie weet doet hij dat ook bij anderen. Maar hij loopt ook altijd met me mee, als ik hem wil leiden naar het hooi.
Omdat hij de laagste rang heeft bij de paarden in de wei, kan hij niet bij het hooi te komen, zonder een trap of beet.
Gister ben ik een beetje over de scheef gegaan, en heb daarom denk ik zijn vertrouwen beschaamd, en loopt niet meer mee als ik hem weer wil leiden naar het hooi.
Ik wou namelijk uit lopen gaan met hem, maar durfde het niet langs de weg, want vorige keer schoot hij er ook zo vandoor toen een auto toeterde.
Dus dacht ik, waarom niet in de wei. Ik wou gewoon een beetje lopen en misschien draven.
Maar hij bleef staan als een steen en weigerde mee te gaan.
Ik weet niet wat ik fout deed, maar liet hem daarna maar gewoon gaan.
Sindsdien, lijkt het alsof er iets verandert is.
Volgens mij ziet hij me niet meer staan.
En ik kreeg hem alleen bij het hooi, toen ik het halster om deed bij hem.

Iemand nog suggesties en tips?
Of weet jij misschien wat hier fout is gegaan?

Cassidy

Re: Wanhopig tips gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:30

Om te beginnen hopen met hooi verdelen zodat hij wel zijn portie krijgt. Verder niet lokken met snoep, hij moet naar je toekomen omdat hij graag bij jouw wil zijn. Vertrouwen kun je kweken door grondwerk te doen. Paarden kunnen veel vergeven. Maar ga maar even niet langs de weg voordat je weet dat hij weer vertrouwen in je heeft.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:33

mischien is hij ergens diep inzichzelf gekwetst.
oja en in de wei wandelen is niet zo super slim ga dan in de bak wandelen want de wei is zijn trein en je weet daarom nooit wat hij doet ik maak het wel is vaker mee dan vertonen ze in eens gek gedrag zo had ikeen keer bij een pony zij was altijd lief en knuffelde je ik dus uit stal halen en gaat ze steigere en trappe naar mij en bijten dit dedd ze naar iedereen ik zou het maar gewoon rustig aan pakken okj!

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:38

misschien is het niet zo slim om het in de wei te doen. want in de wei staan nog andere paarden en waarschijnlijk raakt hij daardoor afgeleid. zou eerst nog eens proberen zijn vertrouwen terug te krijgen.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:41

ja riete heefd ook geleik dus meid doe je best om zijn vertrouwen te winnen.
zo dat je over een tijdje alles met hem kan doen wat je wilt ik duim voor je

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 22:02

dank jullie wel,
vanmiddag na jullie tips ben ik weer naar hem toegegaan en had hem langs de weg vast gezet aan het hek, en toen even lekker verwend.
daar was ie wel blij mee Knipoog

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 16:19

ik heb alleen nog een probleem,
mijn zus adviseerde mij streng om altijd links te lopen van hem
dus ging ik vandaag een andere route lopen omdat k dan constant links kon lopen
maar na een paar meter begon Akaido heel erg schichtig te worden en begon weer heel zenuwachtig draf aan te zetten,
dan gaat hij helemaal rondjes draaien en krijg ik hem niet meer kalm.
de vorige route die ik liep, was recht en overzichtelijk, maar dan moest ik op de terug weg rechts lopen.
En dat raadde mijn zus me af!

wat moet ik hier nou mee!

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:48

Als hij alleen die ene route gewoon is kan het wel zijn dat hij het eng vind om ergens anders heen te gaan. Maar waarom moet je bij die 'bekende' route eigenlijk langs rechts lopen?
Volgens mij kan het geen kwaad als je langs beide kanten loopt, ik doe soms express een eindje langs de andere kant bij m'n shet, dan luistert hij zelfs beter vind ik.

chuky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:05

als je zelf nog nooit problemen hebt gehad met rechts lopen, waarom zou je dat dan opeens niet meer doen

(alleen als je zus een hele goede reden heeft zou ik idd niet meer rechts lopen, vertel je die hele goede reden hier dan?)

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:22

Crazy_Angel schreef:
Gister ben ik een beetje over de scheef gegaan, en heb daarom denk ik zijn vertrouwen beschaamd

Wat heb je gedaan dan, hem een paar fikse tikken verkocht ofzo?

Je paard wilde misschien niet door de wei wandelen, daar brengt hij immers al zijn tijd door. Wegschieten is overigens niet erg, paarden zijn immers vluchtdieren, zolang hij maar onder controle blijft en op jou let. En anders wandelen met een hoofdstelletje, als dat je een veiliger gevoel heeft? Is je paard wel verkeersmak, eigenlijk?

Wellicht is je paardje een beetje down of zit even niet lekker in zijn vel. Dat kan, misschien wat meer afwisseling? Ik weet natuurlijk niet wat je nu allemaal met hem doet, maar grondwerk is inderdaad een prima idee. Buiten dat het gewoon erg leuk is om te doen, bouw je ook wat aan de band met je paard en de onderlinge verhoudingen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:27

Hoezo kun je niet rechts lopen? Je kunt toch zowel rechts als links lopen?

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:42

Mm.. Het is denk ik sowieso niet echt verstandig om je paard elke keer meteen iets lekkers te geven. Dan komt hij zoals je al zei naar je toe omdat je eten hebt o.i.d. plus als je het een keer niet hebt of het niet meteen geeft kan hij gaan bijten enzo.

Ik zou zeggen, probeer veel dingen te doen om de band sterker te maken. Je kunt bijv. na het rijden ofzo, of als hij iets goed heeft gedaan een kleine beloning geven. Extra veel tegen hem praten kan misschien ook helpen.

Wat ik fijn vind om te doen is Amigo loslaten in de bak, hem eerst even flink laten rennen, en na een aantal keer de bak rond links en rechts draai ik van hem weg en laat ik mijn hoofd en mijn schouders hangen. Na een tijdje word Amigo altijd nieuwsgierig, soms ook meteen, en komt aan me snuffelen.
Daarna (nadat hij dus zelf heeft gekozen om bij mij te komen) ga ik rondlopen, zonder halster/touw o.i.d. en dan loopt hij vanzelf achter me aan. Dat is goed voor de band en het vertrouwen, en ik merk dat het rijden daarna ook beter gaat.

Veel succes, ik hoop dat het binnenkort beter gaat. Knipoog