Eerst de kopschuwheid aanpakken! Als ze daar nog geen vertrouwen heeft, kun je met het trainen van het bit alleen maar erger maken.
Dan ga je eerst zonder bit oefenen op het aanraken van de lippen, de mond eens openen etc.
Als je het bit er in doet, beloon dan de eerste keren door het direct weer uit te doen. Klinkt onlogisch, maar zo heeft je paard zoiets van "o, als ik mijn mond open ben ik er het snelste vanaf"
De eerst tijd nog geen enkele druk op het bit zetten, tot je paard en niet meer heel veel op kauwt enzo. Longeer haar een paar keer op het halster terwijl hij het bit in heeft. Zo staat er geen druk op het bit en kan ze er aan wennen terwijl zijn aandacht ergens anders ligt (het longeren). Of aan de hand een wandeling met het halster terwijl ze het bit in heeft.
Als je paard het bit makkelijk accepteert is het pas tijd om druk op het bit te gaan zetten, door vanaf de grond lichte druk aan één kant te zetten. De minste toegeving van je paard beloon je met het laten wegvallen van de druk. Op dezelfde manier zet je druk op beide bitringen, waarbij je je paard een beetje naar beneden vraagt. Het is niet de bedoeling om je paard zo in de krul te trekken, maar zo leer je hem dat hij druk op het bit kan oplossen door toe te geven ipv er tegenin te gaan...
Dan dubbele lange lijnen werk en dan pas kun je verwachten dat er al een redelijk "stuur" op staat om te beginnen met het rijden...
succes!