Bit indoen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gaya

Bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:40

Wie kan mij helpen? Ik heb een 6-jarige arabier ingereden. De eerste keer dat ik haar een bit indeed met stroop ging het heel goed. Maar nadat ze het bit 5 keer in had gehad in een maand, weigerde ze het. Ik ben van ijzer veranderd in rubber, maar ook dat weigerd ze! Ook als ik er stroop op smeer. Ze houdt haar tanden stijf op elkaar. Ook als ik achter haar tanden duw, lukt het niet. Ze is een beetje kopschuw, en met teveel drang gaat ze door het lint! En als ik teveel aandring, gooit ze haar hoofd omhoog en begint ze te steigeren. Hoe vaker ik het probeer, hoe erger het wordt. Wie kan mij helpen?

Animal_ABC

Re: Bit indoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:50

Eerst de kopschuwheid aanpakken! Als ze daar nog geen vertrouwen heeft, kun je met het trainen van het bit alleen maar erger maken.
Dan ga je eerst zonder bit oefenen op het aanraken van de lippen, de mond eens openen etc.
Als je het bit er in doet, beloon dan de eerste keren door het direct weer uit te doen. Klinkt onlogisch, maar zo heeft je paard zoiets van "o, als ik mijn mond open ben ik er het snelste vanaf"
De eerst tijd nog geen enkele druk op het bit zetten, tot je paard en niet meer heel veel op kauwt enzo. Longeer haar een paar keer op het halster terwijl hij het bit in heeft. Zo staat er geen druk op het bit en kan ze er aan wennen terwijl zijn aandacht ergens anders ligt (het longeren). Of aan de hand een wandeling met het halster terwijl ze het bit in heeft.
Als je paard het bit makkelijk accepteert is het pas tijd om druk op het bit te gaan zetten, door vanaf de grond lichte druk aan één kant te zetten. De minste toegeving van je paard beloon je met het laten wegvallen van de druk. Op dezelfde manier zet je druk op beide bitringen, waarbij je je paard een beetje naar beneden vraagt. Het is niet de bedoeling om je paard zo in de krul te trekken, maar zo leer je hem dat hij druk op het bit kan oplossen door toe te geven ipv er tegenin te gaan...

Dan dubbele lange lijnen werk en dan pas kun je verwachten dat er al een redelijk "stuur" op staat om te beginnen met het rijden...

succes!

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:55

hey dat is een zeer goede tip vooral dat met dat stroop
onze welsh is ook helemaal ingereden het hoofdstel omdoen geen probleem maar een bit vergeet het maar de dame houdt haar tanden en kiezen op elkaar. als het eenmaal zit is het verder oke en kauwt ze er niet meer op . maar in doe :s
ik hou het hier even in de gaten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:58

Ik zou om te beginnen het paard leren om, als je je hand achter het hoofd legt, dat ze haar hoofd naar beneden doet. Verder met het indoen van het bit het hoofdstel bij het deel vasthouden dat achter de oren moet, hoofdstel tussen de oren houden, bit op je hand leggen en voor de mond vasthouden, en dan met de duim in de mondspleet proberen de mond open te doen zodat ze het uit je hand happen kan, vervolgens je hand die achter de oren zit omhoog halen zodat het bit in de mond getrokken wordt. Niet met het bit tegen de tanden slaan om het erin te proppen, dat doet zeer.

Is er overigens al gekeken of het gebit in orde is? Zijn de wolfstanden verwijders, zitten er misschien nog doppen op de kiezen? Een slechte ervaring bij het indoen van het bit kan het paard voor de rest van zijn leven verpesten....

En uitdoen ook met beleid. Haal het hoofdstel van het hoofd af door met een hand achter de oren vast te pakken, het over de oren heen te trekken en daarbij met dezelfde hand met de rug van die hand over de neus te aaien, wachten tot ze het bit zelf uitspugen.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:46

zo als snuffelhues al zij eerst okp schuwheid aan pakken.
dan pas met het bid verder gaan ,mischien houd ze haar tanden wel stijf op elkaar omdat ze mischien last heefd van haar mond zoals gevoeligheid of van haar tanden

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:51

als ze haar mond niet wil opendoen, kan je ook je duim in haar mond steken via de achterkant -daar heeft ze geen tanden, dus kan je niet gebeten worden- en op haar tong wrijven. meestal doen ze dan hun mond open

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:04

ja dat kan ook ik zou als ik jou was ook gewoon eerst zo proberen

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:59

mischien helpt het als je iets lekkers op het bit smeert .. bij mij hielp het wel Ja

arabian07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:10

dat zei ze, dat ze er stroop op had gesmeerd...