chippen of DNA onderzoek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laureentje

chippen of DNA onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 11:01

Hallo,

de titel zegt het al. Chippen of dna onderzoek. Even vooraf ik wil hier geen nieuwe discussie starten over wat beter is en wat niet. Maar ik ben wel op zoek naar informatie. Ik wil bij mijn paard een dna onderzoek laten doen. Nu moet ik daarvoor een formulier hebben die mijn dierenarts blijkbaar moet invullen en haren van mijn paard moet onderzoeken. Blijkbaar moet je dit formulier bij de KNHS opvragen, maar op hun site kan ik niets vinden over registratie en identificatie. Ik kan me wel herinneren dat dit een tijd geleden er op heeft gestaan, maar kan het nu dus niet meer vinden. Bij het KWPN vind ik ook niets over dit onderwerp. Zelfs de beide zoekfuncties reageren niet. Misschien omdat het vakantie is, ik weet het niet. Maar als jullie ook niets weten, zal ik maar tot 2 januari moeten wachten. Ben ik wel te laat, maar ja .... gelukkig staat hij nog lekker op een weiland.
Misschien dat iemand van jullie mij op weg kan helpen?

Bedankt alvast.

groetjes uit venlo en allemaal alvast een goed, gezond en gelukkig 2007

Neverhere

Re: chippen of DNA onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:20

www.antichip.nl

Staat ook een voorbeeldbrief. Je moet melding maken bij het PVE dat je je paard niet wilt laten chippen maar DNA wilt laten identificeren.
Kopie van de papieren en pagina's van het paspoort meesturen.
Van het PVE krijg je dan een formulier thuis en 2 plastic zakjes om maanharen in te doen.
Officieel moet je DA de manen trekken maar veel DA-en laten het de eigenaar zelf doen, formulier invullen, DA moet ondertekenen en dat alles opsturen naar het lab Van Haeringen. Binnen een paar weken krijg je dan de stickers met de DNA code thuis.
Die moet je weer met je paspoort opsturen naar het stamboek. Daar plakken ze de sticker achterin het paspoort en berekenen je iets van € 15,00 voor het zetten van een stempel Verward

En dán ben je klaar. Hoezo ontmoedigingsbeleid?
Afijn, je hebt je paard dan in elk geval veilig geïdentificeerd Ja

Kom je er niet uit pm je me maar Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:22

Ik moet ook nog een paard doen en wil ook Dna doen.
Dus ik vind dit ook wel erg handig!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:26

Nog even voor de duidelijkheid. Het stamboek of KNHS hebben geen formulieren voor DNA. Die heeft alleen het PVE omdat dat de uitvoerende instantie van de identificatieregeling is op het gebied van paarden.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:28

Zoals Ranna het zegt heb ik het ook gedaan. Dierenarts is geweest om haren te trekken en heeft het formulier ingevuld. Indy staat nu geregistreed bij het NDR (nederlandse draf- en rensport). Alles bij elkaar heeft het toch wel een paar weken geduurd.

Succes ermee!