twee 2-Jarige friezen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Folkertje

twee 2-Jarige friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:01

Beste lezer..
Ik zal eerst ff wat vertelle:
Ik rijdt nu 2 shetlanders( zelf ingerede Bloos ) en dat gaat wel goed. Bij dezelfde eigenaar hebben ze ook nog 6 friezen lopen( 2 veulen, 2 van 2 Jaar en 1 van 4 en 1 van 10). Nu hebben ze mij ( en een ander meisje maar die mag alleen met mij mee, en niet alleen) gevraagt of ik die 2 2-jarige friezen wou longeren .. Dus ik zij dat ik dat wel leuk vond. Maar nu ben ik er vandaag achter gekomen dat die nog helemaal niks kunnen. Ze schrikken van heel erg veel ..( ook wel een beetje logisch want ze zijn erg jong ) . Ook konden ze amper aan een halstertouw meelopen.. Dus daar zijn we vandaag mee begonnen te oefenen .. Maar mijn vraag was hoe kan ik nou uiteindelijk een beetje longeren.. Toen ik namelijk wou gaan longeren ,, nadat ik heeeel lang met ze gelopen had aan t halstertouw.. Flipte die hengst een beetje uit.. Ook wel een beetje logisch want die weet niet wat die moet doenn.. Maare hebben jullie misschien wat tips voor me.. Uiteindelijk was het t doel om in te gaan rijden.. Maar als jullie in de buurt van Venlo wonen en al een beetje ervaring hebben ,, mogen jullie me wel helpen..
Groetjes,
Folkertje ( 14 Jaar)

Folkertje

Re: twee 2-Jarige friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 19:03

Als je interesse hebt stuur me dan ff een pm met wat info over jezelf en je ervaring

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:10

Ik denk dat je dat longeren beter nog even uit je hoofd kan zetten en ze eerst leren aan een touw mee te lopen, vast te staan en dat soort dingen, op deze site staan veel handige dingen: http://www.horsemanship.org/ en dan bij grondwerk kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:01

Ja vind ik ook, eerst leren meelopen en overal aan wennen:verkeer, pionnen, over een zeil laten lopen, van dat soort spelletjes.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:30

champrules schreef:
Als je interesse hebt stuur me dan ff een pm met wat info over jezelf en je ervaring
Waarom een PM?
Longeren moeten paarden ook leren. Ik denk eerlijk gezegd dat je vooral het begin van longeren beter over kunt laten aan een ervaren iemand. Vooral met een tweejarige hengst zou ik toch oppassen. Een ongeluk met bijv. maaiende voorbenen is zo gebeurd. Ik vind het persoonlijk nogal vreemd/dom en heel gevaarlijk dat de eigenaar jullie zo om laat gaan met jonge paarden. Niet om de veiligheid van de paarden maar vooral voor jezelf.

Oja ervaring Haha! Ben inmiddels al wat ouder, en heb inmiddels al wat paarden ´versleten Haha!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:35

ik denk dat je zelf er goed aan doet om met iemand te beginnen
die er veel ervaring mee heeft.
je geeft aan dat ze nog niet eens met een touwtje met je mee
kunnen lopen, dus ga vooral nog niet met longeren beginnen!
zoals anderen al aangeven, zoek hulp en ben voorzichtig!

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:43

Misschien zijn de friezen er zowiezo geestelijk nog niet aan toe om beleerd te worden.
Daar zou ik eerst maar eens goed overnadenken. En zowiezo iemand met ervaring zoeken. Want friezen zijn iets moeilijker als shetjes volgens mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:50

Niet aan beginnen, jij bent een goedkope manier om die paarden wat manieren bij te brengen, en 2 jaar is nog heel vroeg voor een Fries om al met longeren te beginnen. Een hengst, vooral jonge hengst kan heel gevaarlijk worden. Laat hem het geld maar investeren in een professioneel africhter dan te vertrouwen op de kunsten van (niet gemeen bedoeld) een aantal kinderen.

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:58

Eerst de basis en dan kan je beginnen te werken .
Anders komen er problemen . Dit kan je best tegen de baas zeggen hoor !

Leer ze maar eens eerst vertrouwen in de mens te hebben !
-Meelopen aan het halster !
-Jou zien als leider
-Leren vaststaan
-Minder schrikken dus schrikparcourjes af te leggen
-Voetje geven
-Ze borstelen
-Eens met ze gaan wandelen

Dit kan je natuurlijk niet allemaal op een dag doen hé ! Het heeft allemaal zijn tijd nodig

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:31

Daar begon ik dus ook over te denken.. Ik ben ook begonnen om te poetsen gewoon bij de vriendjes.. En de eigenaar die is een beetje raar vind ik zelf want ik vroeg zo van : mag ik iets met de friezen doen.. en toen zij hij gelijk van je mag die 2 jarige wel longeren .. dus ik dacht van dat ze dat al eens gedaan hadden.. Maar ze hebben die friezen van 4 en 10 ook alleen als fokpaard.. Mijn intructeur zegt ook zo van : ze gebruiken alleen die paarden als veulen machine..Elk jaar moeten ze weer gedekt worden.. Dat is dus ook echt niet goed voor die hoeven...

Folkertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:32

Euuh ik bedoelde eigelijk meer voor die rug Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:06

Maakt verder helemaal niet uit voor die rug dat een merrie ieder jaar weer een veulen heeft.
Maar ik begrijp de redenatie wel...een veulen die echt helemaal niets kan is minder makkelijk te verkopen dan eentje die al wat basismanieren heeft geleerd. En waarom zelf het risico lopen dat je geblesseerd raakt als je iemand hebt die daar zijn gezondheid wel voor wil riskeren?