Help! Paard springt uit de bak!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Help! Paard springt uit de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:27

Ik ben een 3 jarige merrie aan het inrijden en we kunnen gebruik maken van de bak bij de buren, zo af en toe vind ik het wel lekker om haar daar los te gooien zodat ze even uit kan razen. Nu liet ik haar vrijspringen 2 weken geleden en in haar enthousiastme sprong ze over de bakrand van 1.20 ofzo... En ik haar maar over 50 cm laten springen Bloos Maar nu liet ik haar deze week weer ene keer los en het enige wat ze doet is een aanloop maken naar de bakrand om te springen, er stond wel iemand maar ze ging steeds verder door en ging er zeker weer overheen als ik doorging dus heb haar maar eruit gehaald... Ze doet het in de hoek naast het hek waar een stukje weiland en de uitgang zit..Weet iemand wat ik hiertegen kan doen want zou het wel fijn vinden als ik haar lekker los kan laten zo af en toe zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze gewond raakt.. Hieronder een foto van toen ze losstond in de bak en nog niet wist dat ze eroverheen kon.. Maar dan kan je zien hoe de bak eruit ziet..

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Showtime_ op 28-12-06 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginootje

Re: Help! Paard springt uit de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:28

Heej.. Das niet zo fijn!

Misschien vragen of die mensen schrikdraad op het hek willen spannen!?

Gr.Michelle

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:29

Een stroomdraadje? Of misschien verveelt ze zich, een speeltje erin? Of gewoon een hindernis dat ze daar over kan springen :p

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:31

Daar springt ze ook nog wel overheen en doorheen denk ik... en het is mijn bak niet helaas.. Ze doet het juist als ze over een hindernis gaat volgens mij snapt ze het verschil niet.. Ik zat wel te denken om er misschien een ander paard bij te zetten alleen hebben we verder alleen 2 hengsten een bang veulen en een schoppende shet op stal Knipoog maar als de hengst gecastreerd is kan die er wel bij denk..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:31

Is het een idee om het paard 'los' in de bak te laten terwijl je haar aan een longeerlijn hebt? Dat ze de vrijheid heeft, maar je haar wel kunt corrigeren waar nodig. Een commando er aan plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:34

Dat zou dan betekenen dat ze misschien een half uurtje los kan. Vind ik wel heel weinig.

Als ze met een ander paard er in staat, wat dan?

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:47

Dat heb ik nog niet geprobeerd met een ander dus wordt mijn volgende probeersel.. Aan de longeerlijn doe ik nu ja maar dan loop ik me gek... ze staat bij stal wel een paar uur los overdag judith_ maar dat is een kleine longeercirkel dus daar kan ze niet echt rennen, (daar springt ze rouwens niet uit terwijl het hek veel lager is) het gaat alleen om een half uurtje uitrazen in de grote bak..

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:57

Gaaf paardje! ik zou blij zijn met zo'n toppertje

Over het eruit springen, misschien kun je je paard wat vaker buiten laten lopen, in een weiland oid.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 18:00

Tnx chonelly! ze loopt een paar uur per dag buiten in de paddock zoals ik hierboven zei.. het weiland is allemaal veelte nat daar komt ze pas weer na de winter in helaas..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:05

Ik zou zelf denk ik op de hoeken vier palen maken, en daar 50 cm hoger nog een schriklint spannen als je je paard loslaat. Over 1,70 zal ze niet springen. Kent ze schriklint, weet ze dat daar stroom op kan staan? Dan zal ze het zowiezo niet proberen.
Jammar dat je paard nu niet op wei kan. Misschien kun je haar elke dag even aan de hand laten grazen Lachen

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:25

Ja gewoon Schrikdraad spannen. Mijn oude verzorgpaard deed het ook elke keer. We hebben stroomdraad gespannen en toen deed ze het niet meer.

Wel cool dat je paard 1.20 kan springen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:28

Als ze dat trucje eenmaal kennen moet je idd een heel eind omhoog met je omheining. Mijn ervaring is dat ze zelfs over 1.80 gaan als ze de geest krijgen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:02

ja idd dat is het probleem ze weet dat ze het kan... mystictinker, ik wandel elke dag met haar en laat haar dan grazen dus dat is het probleem niet maar echt los laten en lekker laten rennen bokken vind ik wel fijn voor zoeen jong dier.. Schrikdraad kent ze nog niet denk ik.. en ben bang omdat het zo dun is dat ze eroverheen gaat... misschien iets met van dat rood witte afzetlint...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:05

En als er nou wat te eten valt in de bak? Gewoon flink wat hooi neer leggen?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:17

Anne_GTI schreef:
Als ze dat trucje eenmaal kennen moet je idd een heel eind omhoog met je omheining. Mijn ervaring is dat ze zelfs over 1.80 gaan als ze de geest krijgen.

precies. Mijn paard springt ook over het (bak)hek heen. Nu kan ik er wel een stroomdraadje boven spannen, maar ik ben bang dat hij dan nog steeds springt, en dat hij dan misschien in het draad blijft hangen.
Oplossing: je paard niet meer los in de bak zetten. Ik laat mijn paard alleen nog maar 'los' aan de longeerlijn. Heel jammer dat hij niet helemaal vrij kan in de bak, maar het is niet anders.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:20

Eens met Alytje. Zo'n schriklintje zien ze niet eens en als het (zeer waarschijnlijk) alsnog misgaat is het probleem niet te overzien. Hoger afzetten is vaak ook niet de oplossing, ze weten of denken dat ze het kunnen en gaan alsnog.....
Ik zou het voorlopig bij longeren houden, jammer maar helaas.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:27

Hee

Kun je er niet gewoon lint omheen doen rond de 1,70, dat ziet ze vast wel!

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:41

ja ik houd het nu ook daarbij tenzij iemand een ganiale oplossing heeft Knipoog daarna ga ik het met een vriendje proberen. Er ligt daar altijd wel hooi in de bak maar het is niet de bedoeling dat ze alleen maar eet maar lekker rondrent.. Ik hou het maar bij longeren en als ze een maatje heeft samen los proberen ik denk dat de kans groot is dat ze dan binnen blijft...

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 00:40

Stroomdraadje spannen en even laten voelen dat ze daar een flinke optater van kan krijgen !~
dan denkt ze wel twee keer na voordat ze erover springt !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:09

MysticTinker schreef:
Ik zou zelf denk ik op de hoeken vier palen maken, en daar 50 cm hoger nog een schriklint spannen als je je paard loslaat. Over 1,70 zal ze niet springen. Kent ze schriklint, weet ze dat daar stroom op kan staan? Dan zal ze het zowiezo niet proberen.
Jammar dat je paard nu niet op wei kan. Misschien kun je haar elke dag even aan de hand laten grazen Lachen

Toen mijn fokmerrie nog niet afgekeurd was sprong ze zelfs zonder aarzeling of flinke aanloop over 1,80!
Ik heb destijds ook alles geprobeert, maar ze ging overal over heen, weide, bakranden... (vikse lading stroom)
en wij alles maar hoger maken en hoger maken, het hielp niks..
dan had ik haar los gedaan en ging smorgens ontbijten en wat zie ik?? een dikke bruine kont voor het raam..
stond ze te grazen in de voortuin! Cool

Toen een maatje gekocht in de vorm van een shetlander, die erbij in en prbleem opgelost!

Ze had wel buur paarden (in de wei ernaast van de buren, maar dat was niet genoeg contact)
Sindsdien doet ze het niet meer..
we hebben het draad nu op 1,20, maar ze blijft er braaf achter staan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:14

Anne_GTI schreef:

dat bedoel ik dus.. die van mij heeft het ook heeeeeeel lang gedaan..
bij de vorige eigenaar deed ze het al toen ze 2 jaar oud was, over de bak rand zo midden in het hoge maisveld..
Toen ik haar kreeg heb ik haar bij een boer gestald en daar ging ze s morgens de wei in , na een paar uurtjes eten sprong ze over het draad om met de shetjes te spelen, en als ze daar weer genoeg van had sprong ze ook weer terug om verder te eten..

En dat zat in der koppie..
Dus toen ze thuis kwam te staan deed ze het ook.
Ik heb zelfs een gezien dat ze ging rollen bij het draad, ze staat weer op doet 2 stappassen naar voren en springt uit stilstaand over dik 1,40 zonder ook maar een draadje te raken..

Ophogen hielp ook niet!
Ze wist gewoon hoe ze het moest doen en was totaal niet bang voor stroom.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 10:44

Ik heb ook al aan een maatje gedacht maar daar gaan ze zich weer zo aan hechten dan krijg je ze straks niet meer uit elkaar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:47

Monster_inc schreef:
Stroomdraadje spannen en even laten voelen dat ze daar een flinke optater van kan krijgen !~

Met dat verschil dat ze die optater pas krijgt als ze er al overheen is, en een beetje stevig stroomdraad hele gemene wonden kan opleveren. Ik zou optisch het bakhek verhogen door een bouwlint te spannen, en het vrijspringen maar even laten.

xxxLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:40

Doet ze het steeds op dezelfde plaats??
Anders zou ik daar iemand neer zetten die dan gewoon gaat zwaaien met zijn handen als ze er over heen wilt.

En ik zou niet zomaar aan die mensen durven vragen of ze misschien hun bak willen verhogen voor jou. Het is al fijn dat je daar mag rijden maar misschien dat jij een goeie band met ze hebt:)
Succes

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 18:50

Cassidy schreef:
Monster_inc schreef:

Met dat verschil dat ze die optater pas krijgt als ze er al overheen is, en een beetje stevig stroomdraad hele gemene wonden kan opleveren. Ik zou optisch het bakhek verhogen door een bouwlint te spannen, en het vrijspringen maar even laten.

ik bedoel dat je er met je paard langsloopt en perongeluk tegen aanstoot zodat ze het even kan voelen . is wel zielig maar verwondingen van een sprong is nog zieliger ,
je ziet ook vaak dat merrie`s in een weiland met een nieuw veulen , het veulen soms express een keer tegen het draad aandrukken om te leren dat het veulen daar uit de buurt moet blijven .