Al mee beginnen nu?of wachten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Al mee beginnen nu?of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 13:27

Weet niet of het hier hoort.

Maar heb een vraagje.
Zat te denken om van de week iets het Shadi te gaan doen.

Na het poetsen een dekje op te doen met een dekensingel.
gewoon om dat te laten wennen.Deken heeft hij vorig jaar opgehad toen hij ziek was.

Wil het er alleen even opleggen en dan er gewoon weer afhalen. Heeft misschien niet veel nut.Maar dan went hij weer eens aan wat anders.

Shadi wordt 10-01 2 jaar.

Verder wil ik hem pas gaan beleren als hij 4/4,5 is.

Van de zomer wil ik hem wel een paar keer mee nemen een stukje op de weg te lopen.Heeft hij als veulen een paar keer gedaan en vorig jaar een paar keer.
Verder staat hij gewoon lekker. Poetsen ook niet heel veel.Maar hij is dat wel gewend.
Bij de smid staat hij netjes stil. Met poetsen ook. Vaststaan kan hij ook. Al maakt hij wel graag knopen los Tong uitsteken

Het is ook niet de bedoeling dat ik dat vaak op ga doen.Maar misschien is dit wel goed? Of juist niet.

Anoniem

Re: Al mee beginnen nu?of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:29

Ik zou nu nog lekker wachten met dat singeltje, en niet gaan wachten tot ie 4,5 is maar gewoon (laten) beleren als hij goed 3 is.

Singel kunnen ze nog wel eens heftig op reageren. Dat kun je beter niet aangebonden in je eentje mee gaan klungelen. Straks is het een onderdeel van het zadelmak maken en dan kan hij het allemaal achter elkaar door aanleren.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 13:34

Op zich heeft hij toen hij 1 was ook een dekensingel omgehad toen hij ineens ziek was.om een geleende te grote zweetdeken als noodoplossing even.
Een regendeken heeft hij toen ook een paar maanden op moeten hebben.

Verder laat ik hem liever wat beter uitgroeien dan met 3 jaar.
Gemini is nu ook 4 (feb 5) en die gaan we van het voorjaar ook verder beleren.
Dolly is nu ook 4 en net een paar keer onder het zadel geweest.

Vind zelf 3 toch wat vroeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:37

Je kunt wat grondwerk doen, trail in hand, laten wennen aan vreemde dingen. Dekje en singel zou ik nog even niet doen...

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:39

Opzich vind ik dat je daar dan mee kunt beginnen. Als je er maar écht zeker van bent dat je na zijn derde jaar (ik zie het liever nog later) pas gaat beginnen met het beleren.
Misschien kun je beter alleen even een los dekje opleggen, dus zonder singel.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 13:45

@cassidy heb je misschien wat voorbeelden van dingen.
mee lopen op de weg doe ik liever nu niet.aangezien hij nogal sterk en druk kan zijn doe ik dat liever met zijn 2en.
In de wei valt er nu ook niet echt veel te lopen.Is nogal modder op stukken en dan zit je vastgezogen Haha!

wil hem pas op zijn 4 / 4,5 gaan beleren. Gemini is nu ook 4,5 (feb 5 jaar) en die gaan we van het voorjaar doen. In sept heeft hij een zadel opgehad en een paar keer iemand op zijn rug.En heeft nu even vrij.

Ik denk alleen dat hij het er dan juist eraf trek. Hij loopt namelijk met alles te slepen. Je kan je jas of deken niet laten hangen of hij loopt ermee weg.
Alles pakt hij vast en gaat ermee gooien ofzo.

Als dolly bij hem in de buurt staat met zadel op pakte hij dus ook gewoon dat dekje en ging eraan staan trekken Clown
Vermoed dat hij dat nu ook zou doen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 13:48

Wij hebben onze Arabieren ook met ongeveer twee jaar een dekje met een dekensingel omgedaan,gewoon om te wennen.Toen ze dik drie en en half jaar oud waren zijn ze rustig ingereden,en nooit geprotesteerd tegen het zadel of singel.Ik denk dat dat kwam omdat ze de dekensingel kenden,maar we vroegen uiteraard geen arbeid van ze toen.Hahaha is jouw paard ook zo slim met de knopen in het halstertouw??De mijne krijgt echt elke knoop los,het lijkt wel of hij er een sport van heeft gemaakt.Veel succes en groetjes. Pling

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 14:05

thnx!

Hij krijgt ook alles los.Doe met eten 1 in de stal met een touw ervoor.Maar Sha eet buiten.want hij is sneller klaar.dan probeert hij ook dat touw los te maken of wil de voerbak van de andere wegtrekken.Nu gaat dat niet want is een vaste bak maar toch staat hij eraan te trekken haha.
Had hem eerst binnen maar hij loopt vrolijk onder dat touw door.
Alles moet hij ook in zijn mond pakken. Emmers touwen borstels enz..als ze een halster aan hebben ook die als je hem aan wil doen eerst in zin mond. Tong uitsteken en dan aan elkaars halster staan trekken.
voetballen en pionnen enz vind ie ook leuk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:12

Ik vind dat je dat soort dingen best al kunt uitproberen. Gewoon op een leuke speelse manier. Niets mis mee,

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:33

Hahahaha is jouw Shadi soms familie van mijn Arabier??Wat je verteld over knopen los maken en echt alles in de mond nemen...het lijkt het verhaal wel van mijn parabiertje.Hij staat overal bekend als de dief!!Loop met hem door een stalgang,heeft hij aan het einde zijn mond vol halsters.Gestolen onderweg,emmers..hup in de mond,voerbakken zijn als ze leeg zijn heel leuk speelgoed.Poetsen??je bent de helft van je spullen kwijt aan hem.Pionnen o die zijn om er mee te sjouwen in je mond.Halster omdoen....eerst in zijn mond!!Is hij aan het spelen met onze andere Arabier,dan is halstertje trekken zijn favoriete bezigheid.En ik weet toch zeker dat hij vandaag nog in zijn stal stond,dus niet bij jou.Hihihihi.Wat een gelijk gedrag,niet te geloven!!Geef die van jou maar een dikke knuf van mij,maar kijk uit want je gezicht is ook lekker slobberen.Groetjes. Haha! Haha! .

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 14:51

Je zou idd haast denken dat ze familie zijn Haha! Naja misschien zit er wel een zelfde opa of oma ergens die hetzelfde is Tong uitsteken
Soraya is egyptisch en gemini russisch.dusja sha is een mengelmoesje Tong uitsteken
Leuk dat ze zoveel het zelfde hebben. Gemini is juist weer heel anders.Eerder een held op sokken Tong uitsteken Nou soraya is ook niet zo.Dus van wie hij het heeft Haha!
Hij kijkt ook niet echt zo met wat hij pakt.En soms heeft hij ineens je vel...

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:54

ik denk persoonlijk niet dat je aan anderen moet vragen wat normaal is...
je weet wat het standaard antwoord is..wat ook in de boeken staat (al is dat in de boeken van tegenwoordig steeds minder naar mijn idee)..
dat je ze helemaal totaal (of zoveel mogelijk) met rust moet laten tot ze 3 zijn.

Kijk of je paard toe is aan dat soort dingen..je paard geeft het zelf wel aan.
In hoeverre wordt die teveel belast als je eens een singeltjes omdoet??
Mijn ukkie staat er altijd met haar neus bovenop als er iets 'gebeurd' met de anderen paarden..
Als er gelongeerd wordt en ze loopt er los bij kan ik haar beter vastzetten want anders gaat ze 'helpen' >mijne zou bij wijze van spreken het liefst al mee rijden.
Dus als ze weer eens met haar dikke neus vooraan staat krijgt ze ook eens dekje op, of ik wapper ermee zodat het na een tijdje zelfs op haar hoofd mag liggen...als je dat snuitje ziet is ze echt blij met en trots.
ze hoeft nix..maar wil alles.
23.5 uur per dag op de wei...en een paar keer in de week een halfuurtje eruit> lekker samen spelen in de wei/bak. Kijken hoe ze rondrent etc.

Je moet - naar mijn meing- doen waar jij en je paard je het beste bij voelen (zolang je je paard natuurlijk niet overbelast)..
maar das natuurlijk mijn mening Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 14:59

Als ik naar hem kijk denk ik dat hij dat wel kan.Aangezien hij zijn eigen ook overal mee bemoeid als je met 1 van de andere bezig ben.Dan zit hij in hun spullen te bijten of pakt ze op en gooit ze weg.zal strax even mn jas op zijn rug leggen.Kijken wat hij nu doet.

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:04

ja hoor kun je prima doen, zolang je maar rustige bewegingen maakt. als je paarden van jongs af aan kent, staan ze vrij veel toe. de singel losjes om doen, want als je m te strak doet kan het paard vreemd reageren.
succes!

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:17

ik zie echt geen problemen om een zadeldoek met singel op te leggen . Als ik ga wandelen met mijn veulen doe ik dat ook. Natuurlijk moet je die dekensingel niet hard gaan aanspannen juist genoeg om het dekje op zijn plaats te laten liggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 15:32

Probleem met het vroeg beginnen is dat een paard, en helemaal een wat intelligenter paard, zich al heel snel gaat vervelen als je te lang in een stadium blijft plakken, en niet door kunt stromen naar de volgende oefening omdat je er voor jezelf nog niet op wilt.

Je schrijft dat ik voorbeelden moet geven wat je zoal kunt doen, vervolgens lees ik dat je problemen hebt met het feit dat hij sterk wordt, dat hij niet bij je blijft en dat wandelen ook niet lukt. Daarom van mij de tip om de basis eerst even recht te zetten, voordat je aan de wat ingewikkeldere oefeningen en het mak maken toebent.

Koop een touwhalster, een leadrope en dit boek, en ga aan de slag.

viewtopic.php?f=125&t=625206

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:02

ik ga eingelijk grotendeels met Cassidy mee
als je een beetje een intelligenter dier hebt, zul je door vroeg met dingen beginnen al snel toe zijn aan meer, maar je pony dna vooral geestelijk terwijl zijn lijf verdere stappen in de africhting nog niet aan kan
ik zou ook zoveel mogelijk dier op eht land en in de groep laten zijn
en een paar keer per week als je graag met hem bezig bent
wat grondwerk oid doen om de basis recht te trekken en te houden

NeverForgetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:14

Nee, nog niet mee beginnen, Doe het op zijn vroegst als hij 2,5 is. Maar dan nog alleen beginnen met de basisdingen, zoals echt meelopen, heeel soms longeren, zonder iets. En als hij 3 is pas verder gaan. Laat hem eerst lekker veulen zijn.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 17:35

Bedankt voor de tip.

Wilde dit eigenlijk al eerder doen.Maar iemand die ken is daar ook mee bezig.Alleen heeft een boek van iemand anders. En die zei dus dat dat met een touwhalster, een leadrope enz nog niet mocht omdat hij daar te jong voor zou zijn.

maar ik ga eens kijken bij de link en kijken voor een touwhalster.

ohja nog even een vraag.Bij een touwhalster zou die bij alle maal passen?de ruitershop hier zegt ze passen altijd maar dan moet je de knopen zelf verschuiven, ergens anders hoorde ik dat dat juist NIET mocht en er wel maten zijn.
heb er 1 met pony maar 1 met cob maar en sha zit nu net ertussen.pony wordt krap en cob te groot.(van normaal halster dan)

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:40

NeverForgetS schreef:
Nee, nog niet mee beginnen, Doe het op zijn vroegst als hij 2,5 is. Maar dan nog alleen beginnen met de basisdingen, zoals echt meelopen, heeel soms longeren, zonder iets. En als hij 3 is pas verder gaan. Laat hem eerst lekker veulen zijn.

is geen persoonlijk aanval hoor...maar ik snap echt niet waarom het wel ok zou zijn om heel heel af en toe eens te longeren en niet om eens een dekje (+ singeltje) om te doen?
Tuurlijk is het niet van; aansingelen en lopen maar (neem ik aan)..maar wederom; het lijkt me belastender om te vragen of je ukkie braaf in een cirkel om je heen gaat lopen dan eens iets op te leggen...
Ik doe het 'vaak' ff een paar sec..zo af en toe eens ff een dekentje op..en weer af. Klaar haha. ze heeft dan niet eens door dat er iets gebeurt (al gebruik ik geen singeltje dan).

Waar Cassidy wel echt gelijk in heeft is dat het 'beter' en vooral leuker is om op een manier met je uk bezig te zijn waar je ook nog iets aan hebt...
Behalve er eens een dekje op gooien heb je meer aan samen een stukje lopen en steeds 'ho' vragen..en natuurlijk overdreven prijzen haha...! stap, stap stap..ho. al is het maar in de wei enzo Haha!
Zo leren ze spelenderwijs dingen waar JIJ ook iets aan hebt....dat moet wel goed zitten voor je er andere dingen van wil gaan vragen...
Zorg ervoor dat je leid-oefeningetjes doet.ik ga bijvoorbeeld wel een beetje slalommen om van die mini piloonetjes...echt 2 x (heen en terug bijvoorbeeld) en dan zorgen dat ze je een beetje fatsoenlijk volgt...dat ze dus leert om op jou te letten..
Mijne vind dat heel grappig en ik heb er duidelijk profijt van!
En laat haar daarbij dus wel ff spelen met die pionnen etc..
Snap je wat ik bedoel? spelletjes die leuk zijn voor beiden, maar die wel goed zijn voor de verhouding tussen jullie!

misschien heb je er iets aan Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:04

Arabian_Girl schreef:
Bedankt voor de tip.

Wilde dit eigenlijk al eerder doen.Maar iemand die ken is daar ook mee bezig.Alleen heeft een boek van iemand anders. En die zei dus dat dat met een touwhalster, een leadrope enz nog niet mocht omdat hij daar te jong voor zou zijn.

maar ik ga eens kijken bij de link en kijken voor een touwhalster.

ohja nog even een vraag.Bij een touwhalster zou die bij alle maal passen?de ruitershop hier zegt ze passen altijd maar dan moet je de knopen zelf verschuiven, ergens anders hoorde ik dat dat juist NIET mocht en er wel maten zijn.
heb er 1 met pony maar 1 met cob maar en sha zit nu net ertussen.pony wordt krap en cob te groot.(van normaal halster dan)

Niet gaan schuiven met de knopen van een touwhalster, daar verknoei je het hele halster mee. En nee, het is niet "one size fits all" je hebt er wel degelijk maten in. Kijk even op www.equiplay.nl voor de maten, en je kunt daar ook touwhalsters bestellen.

Waarom zou een touwhalster bij een jong paard nog niet kunnen? Je moet je paard er niet mee vastzetten en er ook niet mee losgooien maar voor grondwerk is hij ideaal. Jij zult moeten leren omgaan met dat halster dus meteen druk laten vallen als je paard naar je toekomt, en je paard zal moeten leren dat sterk maken niet werkt en het halster daardoor onaangenaam wordt, maar als hij braaf met je meeloopt hij het niet voelt. In mijn ogen is een touwhalster een effectief hulpmiddel bij het beleren van je paard, en voorkomt dat je op je buik achter je paard aan wordt gesleurd (wat bij een gewoon halster dus wel degelijk kan als je paard zo sterk wordt en de benen neemt). Wat je met het touwhalster en de leadrope niet moet doen is gaan longeren of te korte draaien meenemen, maar wijken voor druk, stapje vooruit, achteruit, naar links en naar rechts kun je op deze leeftijd al meenemen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 23:33

Oke , zal eens een touwhalster gaan bestellen.
Hij KAN netjes meelopen.Maar vaak wordt hij voorals als hij naar de stal wil echt druk en gaat ie staat springen naast je of sleurt je idd mee. K probeer hem altijd beetje achter me te laten lopen want soms zwaait hij nog welis met zijn hoofd.