Onhandelbaar in de winter ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saltoke

Onhandelbaar in de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 17:09

Hebben jullie al meegemaakt dat je paard in de winter "stouter" is dan anders ?
Onze 4-jarige merrie loopt al een tweetal maand erg onrustig en maakt problemen van de kleinste zaken.
Weet iemand of dit met de leeftijd/winter,... te maken heeft ?
Er zijn niet echt dingen veranderd , behalve dat er nu deurtjes aan de stal zitten en ze na het eten een 5-tal minuutjes moet binnen blijven , hier maakt ze ze zich dus zeer druk om telkens (heen en weer draaien , ze is er zelfs eens over gesprongen).
Ik heb een flauw vermoeden dat het misschien ermee te maken heeft dat we er 's winters niet zo heel vaak mee bezig zijn , gewoon twee keer per dag erheen om ze van wei te versteken en af en toe rijden.

Iemand een idee ?
Myrthe

Cassidy

Re: Onhandelbaar in de winter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:26

Als je paard de hele dag op de wei staat kan ik me alleen voorstellen dat ze het kouder heeft dan in de zomer en daardoor wat hyper is. En wanneer zijn jullie op stal? In het donker of in de schermering is een paard alerter dan midden op de dag. De schemering en in het donker komen namelijk in de natuur de meeste roofdieren langs....dus de paarden zijn alerter.

Saltoke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 17:38

Wel , de paarden mogen de hele dag buiten.
En 's Morgens en 's avonds worden ze een 10-tal minuten opgesloten na het eten terwijl we buiten alles in orde brengen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 17:39

Hoelang heb je je paard al en was ze voorheen gewend een deken op te krijgen? Als het kouder wordt hebben ze misschien ook wat meer nodig om warm te blijven qua voer. Zeker als je geen deken oplegt. Verder denk ik dat het met beide wel te maken heeft. Ze is natuurlijk wel jong EN het is koud. Mijne is ook wat frisser als het koud is en daarbij is hij ook pas vier. Hij is bij ons toen in februari gekomen en had voordien altijd een deken op. Die heb ik toen ook aan moeten schaffen want je kunt 'm niet zomaar in de kou zetten als ie dat niet gewend is. Verder denk ik niet dat een paard "stouter" is, eerder wat frisser en het ligt er dan aan wat je er zelf van probleem van wilt maken. Waarom moet die deur eigenlijk dicht gedurende 5 minuten? Die van ons komen binnen als ze brok krijgen, ze eten dat op hun gemak op en wandelen daarna weer op hun gemak naar buiten. Misschien heeft ze het gevoel "gevangen" te worden op het moment dat je haar opsluit tijdens het eten en wordt ze daarom een beetje hyper.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 00:00

Mijn paard is in de winter altijd "stouter" dan in de zomer. Ik heb hem nu de 4e winter en ik wachte eral op Haha! Het is kouder buiten en dan wordt ie heter. Tijdens het rijden vooral, maar ook kleine dingetjes; niet makkelijk stilstaan, trekken aan touwtje bij het binnen zetten, of soms zelfs steigeren. Sjagrijnig bij het poetsen, beetje voernijd. Ook wat lomper in zijn gedrag. In de zomer is ie veel rustiger, soms zelfs sloom.

Sommige paarden hebben dat, ik heb er wel vaker over gehoord. Haha!

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 02:19

Ik ken een fries van ong. 6 jaar die ook altijd in de winter haar streken krijgt.Heel hard rennen buiten.Het lijkt dan net een hyper paard.
Ik denk zelf dat het met de winter te maken heeft.Zij staat dan in stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 05:58

Saltoke schreef:
Hebben jullie al meegemaakt dat je paard in de winter "stouter" is dan anders ?
Onze 4-jarige merrie loopt al een tweetal maand erg onrustig en maakt problemen van de kleinste zaken.
Weet iemand of dit met de leeftijd/winter,... te maken heeft ?
Er zijn niet echt dingen veranderd , behalve dat er nu deurtjes aan de stal zitten en ze na het eten een 5-tal minuutjes moet binnen blijven , hier maakt ze ze zich dus zeer druk om telkens (heen en weer draaien , ze is er zelfs eens over gesprongen).
Ik heb een flauw vermoeden dat het misschien ermee te maken heeft dat we er 's winters niet zo heel vaak mee bezig zijn , gewoon twee keer per dag erheen om ze van wei te versteken en af en toe rijden.

Iemand een idee ?
Myrthe

Om dit nu "onhandelbaar" te noemen....

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:52

het heeft in ieder geval, niets met haar leeftijd en het feit dat ze het koud heeft te maken. als ze vanaf de zomer steeds buiten is en geen dek op heeft gehad dan heeft het paard nu een goede wintervacht. paarden zijn al snel verwend als ze altijd buiten staan en als ze dan even niet naar buiten kunnen proberen ze je uit door 'wild' in de stal te doen (aanstellerij dus.. Lachen ). dus je hoeft je niet schuldig te voelen dat je er niet zo vaak komt als in de zomer, je paard probeert gewoon zijn zin te krijgen.

groetjes van nadine

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:43

Mijn andalusier is ook zo'n hittepetit s'winters, vooral veel allerter met rijden, schrikken van niks, vooral honden zijn dan heel eng, dus al met al zal ik blij zijn als het weer april is........
Vorig jaar had ik hem net en dacht bij mezelf, wat is dit voor een paard, toen werd het april en werd hij zo heerlijk relaxt, toen de zomer, alles prima, honden waren niet eng enzo, maar voor je het weet is het weer November en jawel, het begon weer van voren af aan.
Nu ken ik hem natuurlijk beter en weet wat me te wachten staat, blijf zelf rustig en kan veel met mijn stem bereiken, als extra om te relaxen geef ik Nerv Control van Pavo, door zijn eten, heb het idee dat het wel werkt, hij is i.i.g niet meer zo van streek en beter te hanteren...
Wat ook goed werkt, gelijk aan het werk zetten, ik rijd altijd buiten, maar ik begin na 300 meter al met oefeningen, lekker losrijden, heeft hij meer interesse in mij en minder in de omgeving.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:47

zelfs mijn bomproofpaard is in de winter niet zo bomproof meer Haha!
door de kou zoeken ze gewoon gekkere manieren om het warm te krijgen (laat toeval nou lukken dat bokken of gek doen in het algemeen de snelste manier is om het warm te krijgen)

ik heb mijn lesje geleerd, regelmatig paard loszetten zodat ze kan uitwaaien en als er gereden wordt niet te lang stappen, zo snel mogelijk beginnen draven en vooruit rijden (aan het werk zetten)