oud en nieuw paard kalmeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

oud en nieuw paard kalmeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:22

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wil mijn paard iets geven op oud jaars dag.Hij is nu al erg nerveus en vanaf donderdag rij ik niet meer op hem.Wat zou ik hem kunnen geven, is tranqigel iets goeds voor deze situatie.

_xpipo_macho

Re: oud en nieuw paard kalmeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:25

je hebt speciaal vo0r paarden kalmeerings prikkjes dat had mijn oude Vzpony voor bij de hoefsmit

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 10:27

Maar moet de veearts dat geven dan?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:35

Ik zou even bellen met de dierenarts die heeft er vast iets voor.

Misschien een verkeerde vergelijking maar mijn hond heeft er ook hele erge last van. We hebben gebeld met de arts en ze heeft er nu pillen voor. Heel fijn!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:46

ik ben niet zo happig op dat soort rommel.
een paar jaar geleden hebben wij onze hond ook zo;n leuk pilletje gegeven... beestje was er zover door weg, dat ie niet meer op zn pootjes staan kon en steeds in zakte, waardoor ie steeds erger ion paniek raakte.

wanneer je paard de ruimte heeft even te vluchten van het gevaar... bak of weiland ... is ie zn angsten denk ik sneller kwijt als dat je m op stal zet( opgesloten dus, wat voor een vluchtdier in angst imo zeer angstaanjagend moet zijn) waar ie half suf wel alles mee krijgt, maar niets kan

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:52

Wij doen alle luiken dicht, geven ze een plak hooi en doen de radio keihard aan. En er zijn er altijd wel die tegen de muur op klimmen, maar het is niet anders. Het ergste duurt altijd een kwartier tot een half uur en dan is het over.

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:54

marleen_usar schreef:
Maar moet de veearts dat geven dan?

nee dat kan je zelf doen die kan je bij een dieren specliaal zaak halen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 12:05

Okee bedankt ik zal daar eens kijken.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:24

Radio hard aan op een rustgevende zender waar geen vuurwerk op te horen is en alle lichten aan; luiken dicht. Dan zien ze de flitsen niet zo. Vaak helpt het ook goed als je nog een extra hoeveelheid ruwvoer (hooi) geeft vlak voor het knallen begint dan hebben ze wat te doen.

Las dat je nu al niet meer rijdt; is dat niet wat voorbarig of gaat ze echt aan de hol als ze een geluidje hoort. Neem aan dat je haar wel voldoende beweging geeft (bijv. longeren enz) want met teveel energie doen ze extra raar.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 14:42

Ik heb toevallig aan mijn DA gevraagd pasgeleden of ze niet iets voor mijn ene paard had. Zij is de enige die er echt doodsbang voor is. Vorig jaar stond haar veulen op zn gemak te eten en zij was zich ontzettend druk aan het maken.

Ik heb voor mijn paarden een buitenstal, ik hoef het niet te proberen om ze daarin te laten staan. De bovenluiken moeten dicht, omdat ik anders bang ben dat er vuurwerk binnen komt oid, of dat ze over de deur proberen te komen. Maar doe ik de bovenluiken dicht, dan is het helemaal grote paniek.
De afgelopen jaren heb ik haar altijd bij de koeien in de schuur gezet. Dat is een grote schuur, waar ik een stalletje voor haar maak. Het geluid hoor je daar wat minder hard en voor haar geeft het ook wel rust om te zien dat alle koeien rustig blijven.

Tranquigel oid raadde mijn DA sterk af. Dan is je paard wel versuft, maar de angst en paniek blijft, alleen kunnen ze dan niks doen, omdat ze zo versuft zijn van de tranquigel en dat is nog veel erger in mijn ogen.

Ik doe het gewoon zoals de meeste het doen. Radio aan, zorgen dat ze wat te knabbelen hebben dan wachten tot het ergste geklap voorbij is Ach gut .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 20:13

Ik heb geen bovenluik helaas, maar ik rij nog wel maar vanaf donderdag waarschijnlijk niet meer.Bij ons wordt er veel afgeschoten ook de dagen er voor.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:15

Bach resuedruppels, heb ik vaker gelezen, iemand daar ervaring mee ?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:18

ik zou eens bij de paarden drogist informeren
en idd de paarden wat meer de ruimte geven

die van mij vind vuurwerk ook nix maar zodra hij eenmaal even de kans op rennen heeft gehad word hij weer rustig
heel soms moest ik hem even tot bedaren brengen maar duurde nooit lang (vaak voer je zelf de angst er in (soms ongewild)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 20:18

Ja die werken ook goed, ik werk daar al een tijd mee.Maar valeriaan werkt ook erg goed, misschien dat ik daar kruiden van ga halen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:24

ik geef der een grote.. bak kuil, en voor de rest is het afgelegen onze stal.. kwa. vuurwerk,... en de eigennaren van stal rijden elke uur langs stal dus jah.. veilig..is het dus wel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:38

MD --> SV.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:20

Je hebt wel troepjes inderdaad, als je écht iets wil dat werkt, even naar je dierenarts gaan Lachen

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:26

ik heb een veulen gekocht en die gaat dus bij ons voor de eerste keer oud en nieuw meemaken. Normaal staat ze dag en nacht buiten ,maar nu halen we haar binnen en zetten we haar bij mijn ruintje van 27 op stal die altijd heel rustig is Lachen Ik wil haar liever geen kalmeringsmiddel geven, hiervan worden ze meestal zo duf dat ze er niet meer helemaal bij zijn en dan raken ze alleen nog maar meer in paniek..iemand nog tips voor het veulen?
edit: ze kan eventueel ook met een ander paardje 's nachts de wei op, maar ben ontzettend bang dat ze zo in paniek raakt dat ze door de draad rent. Er is helaas geen plek om haar alleen in een stal te zetten..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:55

flink wat ruwvoer te eten geven
rescue druppels werken ook goed.
Bij ons staan de paarden gewoon buiten ,ook met oud en nieuw. Wel in het bos, dus niet in de bebnouwde kom gelkukkig.
Er wordt de weken van te voren al zoveel geknald, ook met carbid, en ik zie daar nooit een van de paarden van schrikken.
Volgens mij zijn ze tegen oudejaarsnacht al aardig vuurwerkproof, zolang het vuurwerk niet ín de wei komt.
In de 17 jaar dat mijn paarden buiten lopen is er nog nooit iets geks gebeurt.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:58

ik heb rond de stal nog niet veel geknal gehoord en denk ook dat het niet hard zal knallen daar. De stalhouders wonen er ook pas sinds mei dus weten niet hoe hard het daar knalt Tong uitsteken, maar het ligt best afgelegen en de deur gaat dicht en de radio aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:00

Rohotje: hoe reageert je veulen nu wanneer er geknald wordt?
En loopt ze nu ook met dat andere paard in de wei? En hoe reageert dat paard op vuurwerk?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:01

Tyrza schreef:
Wij doen alle luiken dicht, geven ze een plak hooi en doen de radio keihard aan. En er zijn er altijd wel die tegen de muur op klimmen, maar het is niet anders. Het ergste duurt altijd een kwartier tot een half uur en dan is het over.

Zou ik ook doen...
Je zegt dat je vanaf donderdag niet meer rijdt, maar doe je dan nog wel iets? Ik zou proberen het dagritme zoveel mogelijk hetzelfde te houden.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:03

dat is juist het probleem, het veulen komt woensdag pas en waar ze nu staat is zo afgelegen dat er nog geen haan kraait Clown , voor zover ik heb begrepen word er daar 1 keer in de twee weken een rotje neer gegooit en daar reageerd ze nauwelijks op, kijkt alleen een keer op Lachen we gaan natuurlijk kijken hoe ze er op reageerd, ze gaat gelijk bij dat paard in de wei, ze heeft wel eerder binnen gestaan en mijn ruin is heel makkelijk. Hij reageerd niet op vuurwerk en laat zich ook niet 'aansteken' als andere paarden in paniek raken. Ze gaat ook alleen bij mijn ruin op stal als het echt goed klikt!

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:48

wij hebben sinds 2 maanden een 1.5 jarige kwpn op stal.
maar wij hebben wel de dierenarts gebelt voor advies en we krijgen nu een pasta waar ze een beetje suf van wordt ze is geen paniek paard maar ons huis staat ingebouwd in de nieuwbouw dus het is hier vrij erg met vuurwerk.
en we kijken overdag hoe het gaat mischien is ze wel heel rustig dat ze niks hoeft.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:23

De ene merrie die ik rijd is erg gevoelig en was vorig jaar een week van slag door de knallen, ook doordat ze toen voor het eerst dicht bij een woonwijk stond waar flink geknald werd...

Wij geven ook extra hooi 's nachts en doen de radio aan.
Ze staat in een binnenbox en de deur gaat dicht...

Het is inderdaad maar 1x per jaar en ze zal er aan moeten wennen...

Ik ga er nu in ieder geval (nog) niks voor geven...