hoe achteruit de trailer uit krijgen...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

hoe achteruit de trailer uit krijgen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 22:45

ik heb een 3,5 jaarig paard...
ik heb haar woensdag voor de 1e keer mee genomen naar de les..
dat was de 4e keer dat ze op een trailer is geweest..
maar nu is er een groot heel groot probleem..
ze loopt er met gemak op.. maar ze gaat er niet achteruit af.. de vorige eigenaar heeft haar altijd in een 2 paards trailer zonder het tussenschot vervoert dus draaide ze zich om als ze op bestemming aangekomen was..
en woensdag hebben we haar in een 1,5 paardstrailer gezet.. maar daarin kon ze dus niet omdraaien wat ze wel wilde..
toen had de manegeeigenaar gezegt dat ik met haar moest gaan oefenen...
ik ben begonnen met de stal.. ik heb haar 1ts 1 been erin laten zetten en toen achteruit weer terug.. dat ging goed.. met 2 benen ook.. maar toen wilde ik hetzelfde doen met 3 benen en toen zette ze meteen het 4e been er ook in.. nou niet erg dacht ik.. maar toen had ik precies hetzelfde als op de trailer ze wilde niet meer achteruit.. ze verroerde zich niet..
na eeb tijdje wilde ze wel achteruit gaan maar toen voelde ze dat ze een stap lager moest zetten en sprong ze meetn vooruit..
hebben jullie iedeen wat ik hiermee kan doen..
ik hoop van wel.. woensdag hebben we haar opp de manege eruit gekregen door der voorbenen lelkens naar achtere te schuiven en dan wat duwen ( 1 schoof naar achtere en iemand anders bleef tegen der aan staan zodat ze niet zo snel naar vore sprong) uitendelijk na half uur hebben w der eruit gekregen...
weer op stal hebben we er 3 kwartier over gedaan en uiteindelijk met 2 logeerlijnen haar er bijna uit moete trekken... meisje wat mij helpt met inrijden wist het ook niet meer...
dus hebben jullie ideen zeg ze dan asjeblieft..

groetjes marlies

Pauline

Re: hoe achteruit de trailer uit krijgen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:36

Je kan oefenen met 2 baleken op de grond, en dan later met staanders twee hoge hindernissen maken. Daarna leg je er dekens over oid zodat het gesloten is.
Dat alles met veel belonen, geen straf. Leer haar eerst voor al die stappen het commando terug. Druk op het halster en por zacht tegen haar boeg. Een stapje achteruit is braaaaaaaaaaaaaf!

Besef dat je paard in zijn dode hoek naar achteren de diepte in moet, en paarden kunnen enkel diepte voelen. Het is best veel wat je vraagt...Geduld en oefenen Lachen Succes.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:42

Het probleem is de helling van de klep en dat kun je eigenlijk alleen maar met een trailer oefenen.
Meeste paarden hebben daar in het begin wat moeite mee(zeker als ze gewend zijn om te kunnen draaien), maar dat leren ze heel vlug hoor.

Heb vorige week mijn jonge paard uit de opfok gehaald en dat ging toen ook heel lomp met uitladen. Tweede keer bij de veearts ging het al iets beter en thuis liep ze er gewoon netjes achteruit af. Gaat allemaal nog wel heel langzaam en voorzichtig, maar dat leren ze echt heel snel. Ze moeten gewoon even doorkrijgen dat het niet eng en gevaarlijk is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:47

Proberen de hoek van de klep wat kleiner te maken door bv uit te laden bij een stoeprand of bij een heuveltje. Dan hoeven ze minder stijl achteruit te lopen. Steeds een lagere stoeprand opzoeken tot ze normaal de klep afloopt. Na een keer of 3 was bij die van ons het probleem opgelost. (die moesten we er ook met drie sterke kerels zo ongeveer uit tillen)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:50

Hij zal toch eerst moeten leren achteruit te lopen op commando...
Anne_GTI dat is ook een goed idee Ja

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:21

-> VMR-TAO

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:49

Soms blijft het een probleem: mijn inmiddels gepensioneerde Belasco merrie bleef ondanks alle tips en adviezen en geduld en truukjes (die werkten vaak maar één keer) zo de trailer oplopen maar bij het lossen keihard en volledig onstuurbaar eruit hollen. Na vele dierenartsen rekeningen (wéér een dikke hak of een schaafplek) besloten om een trailer met voorlaadklep aan te schaffen. In het begin ook daar afstormen maar dat was na 2x over (zonder noemenswaardige training of trucs) en sindsdien geen trailerperikelen meer.

Wat mij destijds wel door een oude rot in het veld is verteld, is dat, als het paard teruguit loopt, door een verschuiving van het zwaartepunt in de trailer, de trailer licht achterover gaat hellen (wat vrij logisch is). Sommige paarden zien dan dat de achterrand van het dak dus ook daalt (in verhouding tot de horizon) en willen snel de trailer uitvluchten alvorens dat dak 'instort'. Die paarden kan je een veiliger gevoel geven bij het lossen door links en rechts achter aan de zijkanten van de trailer steunen te laten aanbrengen, die jij bij het laden en lossen eerst uitschroeft en vastzet. (Kan het even niet beter beschrijven, maar net zoals bij die mobiele kranen met van die zijsteunen). Helaas hielp dat bij mijn Belasco niet voldoende, maar bij andere paarden leek het wel te helpen. Ook handig omdat je zo de paarden al kan laden zonder dat de trailer aangekoppeld is (b.v. om te oefenen in de wei, dag in, dag uit....). Alleen wel eerst omhoog schroeven, voor je wegrijdt...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 18:56

wauww al die tips.. Haha!
het comando terug kan ze wel maar als ze eenmaal met haar achterbenen ergens tssen staan durft zre niet meer terug.. ik heb gistere haar tussen 1 hek en een muur terug late lopen... na 100 keer proberen liep ze toch terug..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 19:08

Rammelen aan het halster, dan loopt ze er vanzelf uit. Werkt nagenoeg altijd. Niet te lief rammelen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 19:09

rammelen hebben we toen gedaan.. heel veel.. je zou ook zeggen na een tik met zewwp tegen voorbenen aan dat ze dan terug zou gaan maar ze schrok even maar meer niet.. bleef stokstijf staan...!!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 23:32

hebben jullie nog meer ideeen..?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:35

Gewoon eens de tijd er voor nemen. Meestal als het 1 x lukt, gaat het de volgende keer iets makkelijker ( niet altijd hoor Clown )
Maar als hij dr eenmaal aan gewend is, dan gaat het al veel sneller.
Gewoon oefenen denk ik Tong uitsteken En het helpt altijd wel als er iemand mee is, om je te helpen Tong uitsteken

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:42

hallo, mijn volbloed durfde ook nooit achteruit de trailer af te lopen zo lang je bij haar in de trailer bleef. toen ben ik achter haar bij de klep gaan staan en heb haar daar achteruit de trailer afgeleid. en dat werkte heel goed. dan durfde ze er wel af. eerst ging ze heel snel er af maar op den duur kreeg ze steeds meer vertrouwen en liep ze er op haar gemakje vanaf,