Voordelen en Nadelen van leren rijlaarzen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kinee_

Voordelen en Nadelen van leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:39

Hayhay.
Nou, de titel spreekt voor zich;
Ik ben druk aan het sparen voor leren rijlaarzen, want de rubberen komen mijn neus uit (Ha-ha).
Maahaar, de meningen over leren rijlaarzen zijn erg verdeeld geloof ik.
Dus ik wil graag van jullie de voor- en nadelen horen!
En welke raden jullie mij aan? Wat is de gemiddelde prijs?
Wat is het goedkoopst?
Brand maar los! En alvast bedankt enzo.

krumel

Re: Voordelen en Nadelen van leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:46

ehh, meningen verdeeld?
volgens mij alleen maar positief hoor Ja maargoed... ze zijn wel redelijk prijzig natuurlijk. Op zn minst heb je ze voor 160 euro (van lipica) en op zn meest, tsja, hoe duur wil je het maken? heeeel erg duur iig. Voor 300 euro heb je al best fatsoenlijke laarzen. Het ligt er ook aan wat voor leer je wilt. Kalfsleer is meestal al een stuk duurder. Venetoleer (dus mindere kwaliteit leer met coating) is het goedkoopst, dan ben je voor cavallo of petrie ong. 200 euro uit. Lipica is goedkoper, daar hoor je veel positieve verhalen over, maar ook weer minder goede verhalen.
Ikzelf heb pas Königs favorit benelux besteld, kalfsleer (maar wel met zo'n naad aan de binnen/voorkant) voor 286, schijnen heel fijne laarzen te zijn. Maar het is gewoon heel erg persoonlijk

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:54

Het inlopen, de pijn en de prijs vind ik zo ie zo, nadelen
Andere nadelen zijn dat je heel moeilijk moet zoeken, voor dat goeie schoonmaak spul etc..
En daarbij krijg je er héél soms blaren mee!

Voordelen, ze zijn veel mooier, fijner, en niet zo slap en dun, zelf gewoon persoonlijk erg goeD! Lachen

Ik heb trouwens de "Petrie Anky's van Rundleder(!!) Knipoog.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 02:04

Het enige nadeel kan de prijs zijn, het inlopen heb ik totaal geen problemen mee gehad!
Ik vind er zoveel voordelen aan zitten, voorheen ging ik regelmatig door mijn enkel sinds ik leren laarzen heb gebeurd dit een stuk minder. Heb een stillere beenligging gekregen qua zweten is het ook stukken beter. Zomerdag dreef ik altijd mijn rubberen laarzen uit, leer zweet ook wel maar veel minder erg! Kortom ik vind het de moeite waard! Geen last van het goede schoonmaakmiddel vinden of blaren krijgen. Als jij je leren laarzen goed schoon maakt en lekker soepel houdt is er niks aan de hand! Ik heb zelf de Petrie Standaard maar zit er hard aan te denken om nog een stel Lipica laarzen erbij te kopen. Ik hoor veel positieve ervaringen over deze laars! De standaard ben ik ook zeer over te spreken deze zijn alleen een stukje duurder dan de Lipica!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 20:07

Bedankt allemaal!
Ik hoorde inderdaad over het inlopen, dat dat pijn deed. Maargoed, pumps moet je ook inlopen en die koop ik ook! Haha.
Maar je vind ze dus ook voor rond de 200€? Dat is heel fijn namelijk, want heel veel meer heb ik niet! En dat schoonmaakspul? Leg daar eens over uit? Hoe heet dat en hoevaak moet je je laarzen schoonmaken?
Ik hoorde inderdaad ook over een stillere beenligging. Dat klinkt voor mij ook aardig positief aangezien ik nog 'manegeonderbeentjes' heb. En daar probeer ik nu (met een eigen Paard dus, die ik sinds 4 maanden heb) vanaf te komen. Maar met rubberen rijlaarzen gaat dat vrij lastig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:41

Bij Lipica kun je zit je zo rond de 160 euro en het schijnt dat deze laarzen van goede kwaliteit zijn. Die je ook niet in hoeft te lopen Knipoog

Schoonmaken doe ik vaak eerst met een schone vochtige doek. Als ze erg vies zijn maak ik ze schoon met zadelzeep. Je kunt ook van die dure cleaner kopen maar dat is gewoon erg duur. Daarnaast vet ik mijn laarzen regelmatig in met Kiwi schoensmeer. Voorheen gebruikte ik een spray van Petrie maar de schoenpoets bevalt mij vele malen beter!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:31

en wat dacht je van mountain horse laarzen. Wel wat minder mooi, maar je loopt er zo mee weg, en je kunt er ook gewoon op stal mee rondlopen. De sportive high riders zijn ong. 200 euro.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 22:41

Lipica lijkt me wel wat. Ik ga er eventjes wat over opzoeken!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 22:44

Ik heb ook laarzen van Epsom (Althans, informatie) gevonden. Heeft iemand daar ervaring mee? Wordt beschreven als een goede en buigzame laars met een lange rits aan de achterkant. 169.50€ .

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:48

Precies, er zijn weinig nadelen! Misschien dat het een nadeel is dat je nooit meer anders zal willen hebben Lachen Het inlopen kan pijnlijk zijn, maar als je er een paar keer mee fietst gaat het sneller! Voordelen zijn; mooier en fijner!

Je hebt ook een goedkopere rijlaars van Rectigline.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:12

Ik vind ze echt super!
Het enige nadeel is dat je ze wel schoon moet houden; laat mij nou ontzettend lui zijn... Maar dan denk ik aan de prijs en dan zijn ze snel weer schoon Lachen .

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 08:40

Ik heb leren rijlaarzen van Petrie. Erg mooie, stevige, chique laarzen Haha!

Het inlopen kan echt een nadeel zijn, mijn wreven lagen de eerste week helemaal open. Ze lopen nu nog niet bepaald fijn, maarja ze zijn ook om mee te rijden hè Tong uitsteken
En je moet ze natuurlijk onderhouden.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 08:47

Gezien je woonplaats is Huet misschien een goede tip om eens te gaan kijken. www.rijlaarzen.nl Zij hebben voor 160,- op maat gemaakte laarzen met coating. Persoonlijk vind ik ze ideaal, zacht leer dat je niet hoeft in te lopen. En je kunt er nog eens makkelijk de modder mee inlopen daarna zet je gewoon even de kraan erop. Nadeel is de gecoat leer minder ademt dan gewoon leer maar als je rubber gewend bent dan zijn deze waarschijnlijk al een stuk ademender.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 08:49

krumel schreef:
en wat dacht je van mountain horse laarzen. Wel wat minder mooi, maar je loopt er zo mee weg, en je kunt er ook gewoon op stal mee rondlopen. De sportive high riders zijn ong. 200 euro.

Die zijn bij www.piafferuitersport.nl 174,50, dat scheelt alweer.

Ik heb ook de sportive high riders en ik ben er zeer blij mee.
Ze zijn lekker soepel, dus niet echt last met inlopen. De rits en het elastiek aan de achterkand is ook ideaal.

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:14

Hi,
Ik heb gisteren ook Petrie's gekregen..en moet zeggen met uitzoeken is een heel gedoe, dacht dat ik dat wel even deeg, maar laat iemand met verstand je helpen.
Als ze in het begin al vrij makkelijk aan en uit vooral met de Mountain horse laarzen zien ze er van loop van tijd echt niet meer uit..veel te groot bedoel ik dus.
Het nadeel hiervan is dat je met rijden je laars steeds zit op te trekken en kan je vertellen dat dat echt oliebol is...heb het met mijn vorige laarzen gehad

Heel veel succes en als je niet helemaal tevreden over de laarzen bent wat je nu kan uitgeven zou ik toch nog even verder sparen..je zal ook een hele tijd met ze doen..

Groetjes

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 10:15

Trouwens wat doen jullie met jullie laarzen als je pas hebt?meteen invetten of iets anders?

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 11:49

Bedankt allemaal weer! Lachen
Ik ben een stuk verder geholpen nu.

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:07

Ilona_D schreef:
Hi,
Ik heb gisteren ook Petrie's gekregen..en moet zeggen met uitzoeken is een heel gedoe, dacht dat ik dat wel even deeg, maar laat iemand met verstand je helpen.
Als ze in het begin al vrij makkelijk aan en uit vooral met de Mountain horse laarzen zien ze er van loop van tijd echt niet meer uit..veel te groot bedoel ik dus.
Het nadeel hiervan is dat je met rijden je laars steeds zit op te trekken en kan je vertellen dat dat echt oliebol is...heb het met mijn vorige laarzen gehad

Heel veel succes en als je niet helemaal tevreden over de laarzen bent wat je nu kan uitgeven zou ik toch nog even verder sparen..je zal ook een hele tijd met ze doen..

Groetjes

daar ben ik het absoluut niet mee eens, ik heb mijn MH laarzen nu al 2,5 jaar en zitten nog steeds perfect, abslouut niet te laag, en ik hoef ze dus echt noooit op te trekken, ken ook niemand die dat wel hoeft overigens, je moet ze wel flink hoog nemen. Maar die van mij zijn maar 1 cm ingezakt en zijn echt niet wijder gaan zitten.
Als je ze goed onderhoudt blijft het leer ook mooi. Ik zou je wel aanraden om de sportive high riders te nemen (dus niet die gewone sportive riders) omdat die toch wel wat eleganter zijn, en mooier zitten (vind ik dan). die zijn geloof ik iets van 10 euro meer.
Ik gebruik mijn MH laarzen nu gewoon voor buitenritten, voor dressuur heb ik nu königs besteld, maar ook dressuurrijden kan er prima mee hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:23

Ilona_D schreef:
Trouwens wat doen jullie met jullie laarzen als je pas hebt?meteen invetten of iets anders?

Nooit invetten daar worden ze helemaal slap van en zakken onnodig veel in. Alleen behandelen met schoensmeer.

Reggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:55

hee kiendje!

leren laarzen zijn wel fijn, maar ze moeten wel passen Tong uitsteken anders zitten ze niet zo fijn..

Die leren chaps (gaithers) van mij zijn ook fijn, mag je wedstrijden mee rijden, zijn minder duur, en het inlopen doet zo doed als geen pijn..

Bij Freddy's schijnen ze je echt goed te helpen, daar weten ze of het echt past enzo Knipoog

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 20:47

Ik ken ook geen nadelen eigenlijk

Wel een tip; Laat ze goed aanmeten !

En inlopen is geen pretje, maar zodra je daardoorheen bent is het gewoon veel fijner als rubberen.
Of je kunt gewoon 2ehands nemen hoef je niet in te lopen Tong uitsteken

Succes ! Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:55

Katja schreef:
Ilona_D schreef:

Nooit invetten daar worden ze helemaal slap van en zakken onnodig veel in. Alleen behandelen met schoensmeer.

Nooit last van gehad. Ik heb m'n laarzen zelfs wel geolied. En nu vet ik ze regelmatig in met vet van Rapide. Ik heb ook speciaal spul van Derby inmiddels. Maar bij mij zijn ze echt niet slap geworden of ingezakt. Enige nadeel van vet is dat de laarzen dof worden. Met dat speciale spul (laarzenwas o.i.d.) glimmen ze makkelijker.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:32

Ik maak ze schoon met water en zadelzeep...

Ik heb veel geluk gehad met de mijne, ik heb ze 2de hands gekocht, maar ze zitten als op maat gemaakt, netter kan niet...

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:40

SUPER Lovers Echt veel mooier dan rubberen, zit fijner enz. Vingers aflikken
Nadeel: Je kunt er geen boswandeling op maken. Haha! Schijnheilig

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:07

ik vind dat er maar 1 (groot) nadeel aan zit en dat is ze elke keer poetsen na het rijden (nouja het hoeft niet persé elke keer maar dat doe ik wel om ze mooi te houden).
En achja, om nou alleen voor dat nadeel geen leren te kopen, nee. Dan toch maar wat vaker poetsen *LOL*.

Voordeel; ze gaan lang mee, ze rijden prettiger, je beenligging is stiller.