hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:31

Hallo,

Wij hebben nu onze '' enters'' ( 1,5 worden in april/maart 2, tsja hoe noem je dat?) Nou is de ene vroeger wel veel in handen geweest, de andere helemaal niet. Die heeft de eigenaar aangekocht. Omdat ze een hele tijd dus op het land hebben gestaan met ze tweetjes en niet door handen zijn genomen, zijn ze dus helemaal niks gewend.

Vorig jaar konden we niet met ze aan een touwtje lopen, rukten ze zich los enzo. En nu zijn ze weer een hele zomer op het land geweest en is er weer niks mee gedaan. Maar ze zijn nu stukken groter ! Die ene die aangekocht is, is altijd al wat bang voor mensen geweest. Nou wil ik vooral met die proberen wat vertrouwen te krijgen, doormiddel van een beetje lichte vrijheidsdressuur, zonder die moeilijke oefeningen. Gewoon dat ze een beetje leren ons te respecteren als leider, dat ze normaal aan een touwtje mee kunnen lopen en ons volgen waar dan ook.

Wie weet wat oefeningentjes die ik met ze kan doen of andere dingen. Zonder dat het belastend is of fysiek te moeilijk.
Zeggen dat iemand anders het dan maar moet doen omdat wij niet sterk genoeg zijn is niet een optie, want de eigenaar zelf is er bijna nooit en om ze nou de hele week op stal te laten staan wordt het niet beter van.
groetjes,

Jimbo

Re: hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:12

wandelen met longeerlijn aan halster, ben je ze niet gelijk kwijt. zorg ook voor begeleiding/eventueel een aanjager. als ze stil blijven staan en gaan steigeren ben je nergens. Niet te lang en niet te vaak.
Zelf zou ik de eigenaar tot verantwoording roepen of tenminste vragen wat er mee gedaan mag worden, je wilt niet de veroorzaker zijn van een ongeluk....
Ook eens voetje vragen (goed vasthouden, veulen moet evenwicht nog vinden)
Vast leren staan heb ik weinig/geen ervaring mee.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:20

Begin eerst eens met wat vertrouwen op te bouwen in de box door te poetsen enzo. Wij hebben precies zo eentje op stal. Loop eens rondjes in de stal aan de lange lijn. Alle deuren dicht zodat ie niet weg kan. en flink belonen als ie braaf is, desnoods met een brokje. Als hij steeds zich los rukt is dat een teken dat ie jullie niet als leider respecteert. Logisch ook als ie nooit in handen is geweest. Toch moet je hem dat bijbrengen. Wij hebben de longeerlijn losjes om de neus gedaan en dan door het halster heen. Als ie braaf is gebeurt er niets, gaat ie zich losrukken of steigeren dan trekt het automatisch strak en zal hij daardoor naar beneden komen. Let op dat je dit met beleid en met meerdere personen doet om ongelukken te voorkomen. Weet waar je mee bezig bent en als je niet zeker van jezelf bent begin er dan niet aan. En de eigenaar moet zeker ter verantwoording worden geroepen en niet anderen alleen hiermee opzadelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:55

Vrijheidsdressuur zou ik niet doen, grondwerk kun en moet je meenemen. Dat heeft niets met kracht te maken, maar alles met techniek, en als je die niet onder de knie hebt moet je er niet aan beginnen. Koop een touwhalster en een leadrope van 3 meter, en een paar stevige handschoenen en ga grondwerk met ze doen. En vraag van tevoren toestemming aan de eigenaar, misschien is die er wel helemaal niet zo gecharmeerd van dat jullie ze truukjes bij willen brengen?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 10:04

Wij mogen van de eigenaar alles doen, zolang het maar veilig is. En als wij hulp nodig hebben mogen we hem vragen, alleen is hij vaak aan het werk en alleen weekends thuis. Hij heeft weinig tijd voor zijn paarden en zijn blij dat wij er iets mee doen. En wij overleggen zo en zo altijd alles even, ook al hoeft dat niet. Hij is niet zo moeilijk. En wij hoeven niks van hem.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 10:05

Ik bedoel hij verplicht ons helemaal niks
het is allemaal vrijwillig.
maar ik zal het bovenstaande eens proberen.
Gisteren ging het in de bak zetten, omstebeurten eerst de ene en toen de andere wel goed.
Ze hebben bijde keren geprobeerd weg te spurten maar ik had ze nog goed vast. Dus viel mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:19

Ik zou je willen adviseren om dit boek aan te schaffen en daar oefeningen uit te doen:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Realiseer je wel dat tweejarige paarden nog steeds kleuters zijn met een korte periode waar ze de aandacht bij je kunnen houden. Dus uren blijven oefenen heeft geen zin.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:23

Vrijheidsdressuur is leuk, maar het vereist veel aandacht en concentratie. Ik zou er dus ook niet mee beginnen. Vooral niet omdat het 2 jonge dieren zijn die niet eens gewent zijn aandacht te geven aan/voor een mens.

Begin met grondwerk. En idd zoals casidy zegt, eis niet te lang de aandacht op, dat werkt alleen maar averechts.

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:39

Laat ze eerst maar eens wennen aan mensen, met rustige bewegingen aaien over zijn hele lichaam (daarbij goed in de gaten houden of ie niet trapt ofzo). vandaar uit kun je het paard aan de longeerlijn laten staan (longeerlijn door de ring halen, niet vast maken maar zelf vasthouden) met zijn hoofd in de hoek zodat het lijkt (voor het paard) alsof ie moet blijven staan.

veel succes