Advies en tips voor het kopen van een Trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Advies en tips voor het kopen van een Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 14:38

Ben van plan om op korte termijn een trailer te gaan kopen.

Graag advies waar ik op moet letten vooral als ik de trailer van een particulier zou kopen.
De auto die de trailer gaat trekken kan met gemak een 2paards trailer aan. Thja en het rijbewijs is er ook voor aanwezig Knipoog

Wat zijn echt de DO en DON'T voor het kopen van een trailer?
Een houte bodem erg of niet???
Wat is een super betrouwbaar merk bijv. als de trailer al iets van 8 jr. is
Welk merk van trailer verzekerd je telkens van knutselwerk, waar ik dus geen trek in heb.

ikke

Re: Advies en tips voor het kopen van een Trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:04

Om te beginnen zijn er geen echt slechte trailers meer. De staat waarin een trailer verkeert, is voornamelijk afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee is omgesprongen. Een trailer die altijd binnen heeft gestaan en steeds goed is schoongemaakt, zal in een betere staat verkeren dan wanneer diezelfde trailer buiten heeft gestaan in weer en wind, op een grasveld.
Punten van aandacht zijn uiteraard de bodem, maar er niet in prikken, zoals iedereen roept. klop er zachtjes op met de achterkant van de schroevendraaier en druk eventueel met je duim. Een helder geluid betekend een goede bodem; een dof geluid is foute boel.
Pas op met aluminium. Staal (al dan niet verzinkt) en aluminium bijten elkaar. Een alu bodem is GEEN garantie voor een rotvrije bodem.

Tot slot: als je nergens naar hoeft te kijken qua gewicht en rijbewijs, ga voor Ifor Williams. Die heeft echt de allerbeste wegligging. Westfalia is ook erg goed en prettig achter de auto, vooral comfortabel op lange afstanden.
Alle andere trailers zijn verder gelijk met rijgedrag, die hebben allemaal Al-Ko assen eronder. Het enige punt wat hier rijgedrag beïnvloed is of de assen correct zijn geplaatst en daarmee goed sporen. Het gewicht voegt wel iets toe aan stabiliteit, hoe zwaarder, hoe stabieler, maar het effect ervan is betrekkelijk.
In deze categorie vindt ik persoonlijk Weijer de beste prijs-prestatieverhouding hebben, ook op de langere termijn. Het zijn constructief zeer degelijke trailers.
Atec vind ik persoonlijk constructief niet zo verstandig in elkaar zitten. Geen slechte trailer, maar er zitten wat onhandige oplossingen in de constructie.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:56

Ik heb een Wasco, een no-nonsensetrailer met een erg goede wegligging.

Kijk naar de staat van de oplooprem.
Als er een gietvloer of geniete rubbervloer inzit, zou ik de bodem laten nakijken. Als er vocht onder het rubber is gekomen, kan het rottingsproces van bovenaf beginnen en dat hoor je niet aan de onderkant.
Een vloer met rubber matten of een vloer zonder rubber kan je zelf beoordelen.

Verder zou ik een trailer nemen met echt twee assen, ik heb eerder een trailer gehad waarbij de wielen samen op 1 as zaten (Westfalia). Vond ik persoonlijk toch minder.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:36

Ifor-Williams is inderdaad de beste investering.

Er zijn bedrijven die trailers onderhouden en ook (aankoop)keuringen kunnen verrichten, voor een leek is dat zeker een tip. Als je echt zeker wil zijn en weinig verstand hebt (van trailers Knipoog ), dan kun je beter even doorsparen voor een nieuwe van een goed merk.

2-paards trailers hebben een betere wegligging dan een gelijkwaardige 1 1/2-paards (1-paards wordt nagenoeg niet meer gemaakt) maar als je steeds maar één paard vervoert dan krijg je een ongelijkmatige belasting (je paard zet je immers bij voorkeur aan dezelfde kant als de bestuurder van de auto, dus links).
Als je paarden van meer dan 1.70m schofthoogte comfortabel wil vervoeren dan kies je beter een extra hoge (en vaak ook extra brede trailer). Die hebben ze in ieder geval ook van Ifor Williams.

De bodem is altijd tricky, daar kan je als leek echt te weinig aan onderzoeken. Zo is een gietvloer als deze professioneel is aangebracht, en niet is beschadigd door-en-door super om multiplex-bodems tegen rot door urine te beschermen. Maar aan de andere kant, je hebt er als verkoper geen zicht op hoe het hout was alvorens de bodem werd gestort. Verlijmde matten idem met nog meer kans op schade door gelekte urine. Aluminium bodems heb ik geen ervaring mee (aangezien ik al 14 jaar een Ifor-Williams met multiplex bodem en gestort rubber heb, en de trailer waarschijnlijk nog wel 15 jaar meegat...). Wel kan je kijken of de banden scheuren vertonen, door langdurige blootstelling aan zonlicht of gewoon ouderdom. Die kunnen simpel vervangen worden, maar dat kost je natuurlijk weer wat extra bovenop je initiële investering. Zo ook het neuswiel. Scheuren in fiberglass kappen zijn geen prettige belasting voor je portomonnee, begin daar niet aan. En bij de goedkopere volledig poyester trailers van meer dan 10 jaar oud: die willen nog wel eens een te slap frame hebben, waardoor alles dus maar heen en weer wiebelt op de onderbouw.

Eenassige trailers komen toch bijna niet meer voor (dat was althans 14 jaar geleden al?). Het enige voordeel van een éénasser is dat het eigen gewicht van de trailer wat lager is, maar de wegligging is veel minder en het is zeer zwaar voor de schokdempers van je auto. Goh, dat Westafalia die nog maakte.

Mijn Ifor heeft een een voorlaadklep, i-d-e-a-a-l! Geen paarden die keihard de trailer achter uitschieten, je kan de vervelendste paarden in je eentje lossen (immers: klep neer, touw los vooraan, stang los en hup eruit) en bij warm weer op de wedstrijd (en een braaf paard) de voorlaadklep naar beneden voor optimale verfrissing. En de aluminium kap is volledig onderhoudvrij (af en toe mos eraf met de hogedruk) en weerkaatst het ergste zonlicht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 07:21

Ik heb dezelfde vraag pasgeleden nog gesteld, je zou eens moeten kijken of je die terug kunt vinden, stonden echt wel nuttige tips in.
Wat weet ik zo nog ervan?
* bodem (uiteraard): eronder liggen dus Haha! en kijken of er binnenin niks kapot getrapt is.
* zijwanden - vooral achterin en onderaan zijn kwetsbaar.
* banden - het profiel en of er geen haarscheurtjes inzitten
* rem
* roest
en ik kreeg de tip om er een rondje proef mee te rijden en een noodstop te maken om te kijken of de trailer stabiel achter de auto bleef of dat hij niet ineens voorbij gereden kwam ofzo Clown

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:21

Knavia schreef:
Ifor-Williams is inderdaad de beste investering.

2-paards trailers hebben een betere wegligging dan een gelijkwaardige 1 1/2-paards (1-paards wordt nagenoeg niet meer gemaakt) maar als je steeds maar één paard vervoert dan krijg je een ongelijkmatige belasting (je paard zet je immers bij voorkeur aan dezelfde kant als de bestuurder van de auto, dus links).

Ik zit rechts te sturen, wat nu? Haha!
Knavia schreef:
Eenassige trailers komen toch bijna niet meer voor (dat was althans 14 jaar geleden al?). Het enige voordeel van een éénasser is dat het eigen gewicht van de trailer wat lager is, maar de wegligging is veel minder en het is zeer zwaar voor de schokdempers van je auto. Goh, dat Westafalia die nog maakte.

Wat jij bedoelt is dat de triangels van Westfalia aan één balk gemonteerd zijn. Dat doen ze tot op de dag van vandaag. Mijn oude Westfalia (1984) heeft twee balken waar de triangels aan zitten. Een Westfalia heeft namelijk geen assen, maar een onafhankelijke wielophanging, zoals bij een auto. Het rijgedrag an deze trailers is prima en ze geven GEEN overmatige belasting aan de auto.
Knavia schreef:
Mijn Ifor heeft een een voorlaadklep, i-d-e-a-a-l! Geen paarden die keihard de trailer achter uitschieten, je kan de vervelendste paarden in je eentje lossen (immers: klep neer, touw los vooraan, stang los en hup eruit) en bij warm weer op de wedstrijd (en een braaf paard) de voorlaadklep naar beneden voor optimale verfrissing. En de aluminium kap is volledig onderhoudvrij (af en toe mos eraf met de hogedruk) en weerkaatst het ergste zonlicht.

Ehm, hoe vaak moet ik nog zeggen dat aluminium NIET onderhoudsvrij is? Iedereen roept dat maar, iedereen laat zich daarover de meest idiote fabels wijs maken, maar ondertussen durft geen hond naar mijn aluminium Land Rovers te komen kijken om te zien wat ijzer met alu doet!
Dat Ifor verder een goede trailer is, ben ik met je eens. Als ik die Westfalia niet had gekocht (als wrak voor minder dan weinig), dan was er een Ifor gekomen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:16

Over andere constructies waarin aluminium is gebruikt, durf ik ook geen uitspraken te doen. Maar die kap, die is toch echt onderhoudsvrij!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:34

Ik heb een Böckmann, ook heel erg stabiel, ook op lange afstanden. Als ik ermee rijd, merk ik alleen met het remmen, dat er iets zwaars achter mijn auto hangt Lachen
Een tip: Ik heb zelf een trailer met voerbakken voorin, waaronder een zadelkamertje zit gemonteerd. Is handig, vind ik, maar je moet wel even opletten, dat er genoeg ruimte is tussen de voerbakken en de borststang. Ik heb ergens een trailer gezien, waar die ruimte echt veel te nauw was, zodat je er, als je het linkerpaard op de trailer had gezet, er eigenlijk voor niet langs kunt.
Ifor-WIlliams, daar hoor ik ook goede dinge nover, Westfalia schijnt bij een botsing als een eierschaal open te kunnen klappen door die constructie van twee helften op elkaar met een naad in het midden.
Als je met 1 paard rijdt, altijd links laden, want de weg loopt iets scheef naar rechts en anders hangt je trailer scheef naar rechts. Je hebt ee nbetere balans, cvooral in de rechterbocht, als je links laadt. In Engeland dus rechts Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 09:53

Knavia schreef:
Over andere constructies waarin aluminium is gebruikt, durf ik ook geen uitspraken te doen. Maar die kap, die is toch echt onderhoudsvrij!

De balkjes die over die alu kap lopen zijn toch echt van verzinkt staal. Ik heb nog niet kunnen ontdekken dat deze balkjes geïsoleerd zijn gemonteerd t.o.v. het aluminium. Daarmee heb je potentieel hetzelfde probleem als ik met mijn Land Rovers. Als je dus vroeg of laat een keer de gaten in je alu dak blaast met je hogedruk reiniger, dan weet je nu waar dat van komt..........

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:18

* evne een puntje, er staan hier hele handige tips!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 16:28

Ik lees de tips.
Is het verstandig om een trailer te lease btw?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:22

Ik lees hier ook even mee!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:24

PaysBas schreef:
Ik lees de tips.
Is het verstandig om een trailer te lease btw?

Bij een trailermaatschappij bedoel je??

Als je er niet vaak mee rijdt, lijkt het mij goedkoper.
Je hebt eenmalige kosten, en de reparaties, onderhoud etc. is voor de maatschappij.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:52

Ik ben ook van plan een 2 paards trailer te kopen....waar moet ik verder nog rekening mee houden....gaat er de extra kentekenplaat op of moet ie een eigen kenteken en moet ie gekeurd worden enz...ik weet er dus echt niets van.... Verward

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:16

Hij moet een eigen kenteken hebben en als hij ouder is, ook een APK, denk ik. Als hij nieuw is, hoeft hij niet gekeurd te worden.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:31

oke, en moet hij in de belasting, en wat gaat dat kosten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:15

bterlaan schreef:
Hij moet een eigen kenteken hebben en als hij ouder is, ook een APK, denk ik. Als hij nieuw is, hoeft hij niet gekeurd te worden.

Denk rustig verder, maar in NL is APK voor trailers tot 3500kg niet van toepassing.
En nee, ook de wegenbelasting is afgeschaft.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:25

Mijn ervaring is met Westfalia dat deze vrij veel wind vangen (type met grote raam voorin), ik heb 2x narigheid gehad met een IforWilliams, dus die nooit weer!
Ikzelf heb nu een Westeria (van Böckmann) en die bevalt super!

De meeste tips zijn al gegeven, kijk naar bodem, zijwanden, de banden, remmen, lampjes (kun je ook zelf vervangen) laadklep, sluitingen van deurtje en laadklep en ga er ook een klein blokje mee om!
Doe ook een noodstop, dat hebben wij ook gedaan, dan weet je zeker dat de trailer je niet achter in de kofferbak hangt!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:26

Wij hebben nu een Wesco 1½ paards van zeker 15 jaar oud. Degelijke trailer en volgt goed. Lekker licht gewicht (510 kilo).
Maar nu wil ik een 2 paardstrailer en ben dus ook aan het zoeken en informeren.

Heeft iemand ervaring met het merk 'sluis'?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:53

Wij hebben afgelopen weekend 4 sluis trailers gezien, waarvan 2 een hele slappe neus hadden. Als je tegen de wand vooraan duwde dan wiebelde de wand.
Polyester durf ik ook niet aan omdat ik iemand ken die een paard had die tegen de achterbuis is gaan 'hangen', de buis brak een stuk uit de zijwand waar hij gemonteerd zat.

Heeft iemand ervaring met een Titan of Henra (op leeftijd)?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:00

neem iemand mee met cht verstand ervan, en laat die kijken naar de bodem! je ziet nog teveel trailers waarvan de bodem er op het oog zo perfect uit ziet, met hier en daar wat likjes verf eroverheen ofzo, of van die korreltjes. En nog een voorbeeldje: Mijn paard is in een hotra jumper vervoerd, ding was nog geen 2 jaar oud. Paardheeft iets gedaan iig weten niet wat, maar de achterstang was krom, en de gaten waar je de pinnen van de achterklep indoet aan het zijscherm was volledig afgekanpt, binnenin was het hout volledig rot, dat terwijl er een keurig laagje wit materiaal overheen zat, en leek niets op aan te merken, maar het had ook heel erg af kunnen lopen... ik heb goede ervaringen met zuidema en bockmann trailers

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:25

Ja, nieuw wil niet alles zeggen. Ik heb liever een degelijke oudere trailer dan een nieuwe slappe trailer. Net als met een zadel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:30

Sokkebok schreef:
Ja, nieuw wil niet alles zeggen. Ik heb liever een degelijke oudere trailer dan een nieuwe slappe trailer. Net als met een zadel.

1984 oud genoeg? Haha!
Als even geduld hebt, komt mijn twee-paards Westfalia te koop; ding is van '84, maar ik zet hem rustig naast een nieuwe, de mijne doet er niet voor onder.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:33

ik heb een oude 2 tons Henra uit 1994 een PH2...nog wat..

Bevalt prima, lekker ruim en ligt als een huis! Met vast zwaar tussenschot dus niet zo'n slap zeil in het midden.

Heb m 2 jaar geleden helemaal opnieuw op laten bouwen met stevig hout en dito bodem, rubber gietvloer en kan er weer tig jaartjes tegenan.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:33

ikke schreef:
Sokkebok schreef:

1984 oud genoeg? Haha!
Als even geduld hebt, komt mijn twee-paards Westfalia te koop; ding is van '84, maar ik zet hem rustig naast een nieuwe, de mijne doet er niet voor onder.

Sorry ikke, maar we zijn vandaag geslaagd. Een Henra van 1992. Het is tenminste niet zo'n loei van een bak zoals de meeste nieuwe van tegenwoordig, want ik wil niet groter vervoeren als 2 E-pony's en deze trailer is 1.50 binnenbreedte in tegenstelling tot 1.65 die je ook veel ziet. Het is geen superdeluxe maar wel degelijk met gietvloer. Nu hopen dat de pony's hem ook mooi vinden. Haha!