Vraag: Hoe leer ik mijn paard niet op alles te sabbelen :)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marloes-joy

Vraag: Hoe leer ik mijn paard niet op alles te sabbelen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 19:28

Noa word over 3 maanden 3 jaar, nog vrij jong dus..en een echte kleuter! Clown

Als ik haar halster om wil doen blijf ik altijd steken, ik kijk..en ja hoor..ze heeft 'm weer in d'r mond!
En als ze dan al een keer niet hapt naar haar halster, dan doet ze dat wel in het touw, smak,smak.. Vingers aflikken
Ik heb meerdere manieren geprobeerd om het af te leren, maar het lijkt allemaal weinig indruk te maken.. Blond
Vooral met vaststaan, waar we nu een beetje mee bezig zijn, vind ik het erg eng als ze op het touw gaat staan kauwen..stel dat ze gaat hangen? dan trekt ze heel haar mond kapot!
Ik ben dus heel alert met vaststaan, en telkens als ze ernaar neigt..roep ik "uh!" Clown
en dan laat ze het..
maar ik gerust 15x "uh"zeggen hoor.. Blond

Ik heb het idee dat het niet het intelligentste paard van stal is. Bloos

Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Alvast bedankt! ben benieuwd!

Hier typisch Noa:
Afbeelding

TeeGee

Re: Vraag: Hoe leer ik mijn paard niet op alles te sabbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:31

Mijn paard is nu zes en doet het nog steeds! Ik vind het niet zo erg, wel jammer van mn halstertouw maar nu heb ik een soort rubberen ketting en daarmee doet hij het niet.

Als hij niet zo lekker is dan doet hij helemaal niks, dus daar kan ik wel mee in de gaten houden hoe hij zich voelt.

Laat je paard lekker jong zijn, het is nu echt nog een baby.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:35

volg dit topic even,.
heb hetzelfde probleem

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:36

Mijn paard van 2,5 doet het ook: alles moet in zijn mond. Op zich laat ik hem lekker doen, zolang het maar niet aan mij is ( aan mijn jas sabbelen betekent dan ook meteen een forse tik, ik heb er geen zin in dat hij in de toekomst een keer zijn tanden er in zet) .
Mijn paard is dus een keer gaan hangen terwijl hij het touw in zijn mond had. Het was ook nog eens mijn reservetouw, waar eigenlijk een veel te grote sluiting aan zat. Ik hoorde het zomaar rammelen, die tandjes. Ik kon wel janken, heel zijn bekkie bont en blauw. Hij hoeft nog geen bit in, dus voor de rest hebben we er weinig problemen mee gehad. Enige voordeel: sinsdien sabbelt hij niet meer op zijn touw als hij vaststaat.
Ik laat hem lekker doen, waarschijnlijk is het gewoon jeugdig gedrag en helpt het bij het wisselen straks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:20

Als een paard op zijn halstertouw sabbelt, gewoon proberen het hele halstertouw zijn mond te proppen, totdat hij het niet meer leuk vind....

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:46

Cassidy schreef:
Als een paard op zijn halstertouw sabbelt, gewoon proberen het hele halstertouw zijn mond te proppen, totdat hij het niet meer leuk vind....

oke... Clown
Apart, maar ik ga het proberen Knipoog

Thanx!

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:08

Als een paard veel sabbeld kan het heel goed zijn dat hij een beetje zout te kort heeft,, is helemaal niet zo erg maar soms een beetje vervelend Tong uitsteken
Dan kan je bijvoorbeeld een zoutblok in zijn stal/weide hangen..
veel suc6

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:12

die van mij doet t ook, is nu 4.. wat ik vooral een beetje vervelend vind is dat ze dr hoofdstel ook altijd op eet en erop probeert te kauwen.. meestal bijt ze op dr sperriem of keelriem.. tegenwoordig haal ik de sperriem er van tevoren af, maar dan vind ze wel weer iets anders..
vind t wel zonde van mn tuig!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:19

Hahaha, Marloes, daar ben je mooi klaar mee Haha!

Denk dat het probleem wel over gaat zodra ze aan het werk gaat en zo'n bit in moet.. dan is het immers al gauw niet meer leuk of spannend omdat het niet zou mogen.
Ik zou ze ondertussen niet meer uit de hand voeren, mocht je dat nog doen. Dat maakt happen naar dingen in de hand immers een gewoontje.

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 12:41

Thanx Dees!
Dat geeft hoop Lachen
Ik voer haar inderdaad inprincipe niet uit de hand, geen snoepjes e.d.

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:50

Heeft precieshet zelfde probleem allen die van mij is 10 ( is net 2 jaar beleerd )

met poetsen pakt hij altijd gelijk ht halster touw en sabbelen maar. Al doe ik het hoofdstel in hup hij pakt de teugels/sperriem.. Boos!

ik heb nu ondertussen 4 halstertouwen gehad. Dit halster touw wat ik nu heb zit een plastic ding aan het einde dat had hij vndaag dus in zen mond hij stikte bijna.. Bloos! kmoest met me hand helemaalin zen mond.. Bloos! echt stresse was het..

kga die manieren ook op volgen.. Haha!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:21

Tss, ze geeft alleen maar aan dat ze al he-le-maal klaar is voor een bit Ja

Nee even serieus, wat Cassidy zegt werkte bij mijn pony ook. Stopte ook altijd van halster tot zweep alles in zijn mond. Naar een paar keer een heel halstertouw naar binnen te hebben gepropt was de lol er ineens vanaf, nooit meer problemen mee gehad. Lachen