wat is de toekomst voor ons

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

wat is de toekomst voor ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 12:19

Ik vraag me af, ik heb een paard van 21 jaar, merrie en ze loopt nog wel goed. Ze houd een lange rit vol, ze eet en drinkt goed, doet af en toe een bokje en werkt graag voor me. Springen doe ik niet, buitenrijden en 1 keer in de week les volgen is wat ik met haar ode. Ze heeft heel haar leven niets gemankeerd, mooie veulens op de wereld gezet en daarvoor de nodige rust gekregen om te herstellen. Ze heeft 3 hectare grond te delen met 10 andere paarden en pony`s en leeft voornamelijk buiten. Deken wil ze niet en verkouden is ze bijna nooit, wel eens een loopneus maar ach. Benen denk ik wel aan lichte slijtage en ouderdom omdat ze we eens stijf is en ze heeft wat langer nodig om warm te worden. Ze is 1.67 hoog en is goed op gewicht(mijn singel is 1.35) Ze is allert in de wei en bazig ook.
Wat is jullie mening dat de toekomst zal brengen? Waar moet ik rekening mee houden? Welke kosten zouden er kunnen komen. Waar moet ik aan denken als het gaat om artrose ( ze heeft het niet maar alles wil ik meenemen kwa informatie)
Dus ik ben op zoek naar meningen, ervaringen en informatie!

Waratje

Re: wat is de toekomst voor ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:30

Mening: gewoon leuke dingen blijven doen met haar en goed kijken of er ergens verandering optreden. In beweging houden is altijd goed, regelmatig gebit laten controleren en indien nodig dingen wijzigen.
Mijn merrie is 19, loopt als een tierelier, maar ik merk wel dat ze niet meer zo gemakkelijk dik(ker) wordt, dus ik probeer haar iets ronder de winter in te laten gaan en voer met koud weer wat meer. Ik merk bij haar dat ze wel last begint te krijgen van de regen op haar rugspieren, dus ik heb nu een goede regendeken gekocht om bij regenachtig weer op te leggen. Gewoon koud weer is geen enkel probleem, ze heeft een uitstekende wintervacht, dus vorst is geen probleem.
Blijf kijken naar je paard en geniet ervan. Klinkt alsof ze best richting de 30 wil gaan. Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:51

Geweldig toch? Wie weet wordt ze wel 30!
Verzekeren voor ziektekosten zal wsch niet meer lukken wegens de leeftijd, je doet er goed aan maandelijks een bedrag(je) opzij te zetten voor de DA.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:30

Karenenditty schreef:
Deken wil ze niet !

Kan ze praten dan Haha! haha geintje hoor Knipoog

Fijn joh dat ze nog zo fit is, hoop dat je nog lang plezier ermee beleeft, ga met de andere 2 reacties mee! Lachen

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 08:35

een regendeken is misschien wel een goed idee, maar omdat ze dekens op onverwoestbaarheid test totdat ze de deken eraf heeft gekregen zou ik best willen weten wat dan de meest onverwoestbare regendeken is?
Praten kan ze niet, maar met een boze snuif en duidelijk zichtbaar maken dat ze een afkeer heeft van dekens, samen met een hrade stamp op de grond van het voorbeen laat ze echt haar hekel er aan wel zien. Met een zweetdeken als ze een zadel op heeft doet ze het niet zo, maar leuk zal ze het nooit vinden. Ooit wel eens zo`n paard met zo`n duidelijke mening gezien? Ik lach me suf. Als ze moet wachten op de manege op mij omdat ik even weg ben naar de kantine, laat ze duidelijk zien dat ze aan bijna iedereen een hekel heeft en als ik dan kom geeft ze een luide hinik alsof ik een jaar weg was.
Het sparen is een goed idee, en naast voor haar spaar ik voor een veulentje. Als zij te oud is om te bereiden kan ik ze samen op wei zetten dacht ik zo. We zien wel wat dat veulen betreft, ditty is mijn alles.
Dank jullie wel voor jullie leuke reacties! Ben er erg blij mee.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 08:50

het heeft wel charme he, zo'n ouder paard! Mijn ruin is 23 geworden, tot 3 maanden voor zijn dood deed ik er hetzelfde mee als jij nu doet. Hij was ook zo'n echte oude heer en ik kon ermee lezen en schrijven. Ik vond het geweldig en heb toen ook nooit gedacht: had ik maar weer een jonger paard waar ik alles mee kan. De mijne had al wel vanaf zijn 16e artrose maar doordat ik op tijd gestopt ben met dressuren en lekker buiten ben gaan rijden is dit niet verergerd. De mijne werd helaas aan 1 oog blind, dit oog is op zijn 21e ook nog operatief verwijderd en dat heeft hij goed doorstaan. Een paar maanden voor zijn dood werd hij ineens atactisch en kreeg hij een aandoening waarbij hij als hij in slaap viel ineens omviel: narcolepsie. Ik had altijd gedacht dat hij langzaam zou aftakelen, ik zou dan nog een aantal jaar een wandelpaard hebben en dan zou het over zijn als hij 35 was ofzo...Maar binnen 3 maanden was het voorbij en moest ik de beslissing nemen..
Hopelijk gaat de jouwe nog lang mee. En wat een heerlijk karakter zeg, echt een grande dame!!
Let goed op haar of ze nog goed kan eten, geef haar zeer regelmatig gedoseerde beweging, liever 2x per dag een half uur dan 1x 2 uur ofzo. Als je goed luistert naar je paard geven ze het echt wel aan. Let goed op of ze haar voer nog goed verwerken kan. Laat het gebit 2x per jaar nakijken(dat zei tenminste mijn paardentandarts) Ent op tijd, ik dacht dat een oud paard voldoende weerstand zou hebben maar volgens mijn DA loopt de enting bij een oud paard sneller terug dan bij een jong paard dus kreeg ik het advies om om de 9 maanden te enten. En maak idd een potje met geld want ze kunnen je ineens(maar dat geldt voor elk paard) donders veel geld gaan kosten!
Heel veel succes met je beessie!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:09

Karenenditty schreef:
een regendeken is misschien wel een goed idee, maar omdat ze dekens op onverwoestbaarheid test totdat ze de deken eraf heeft gekregen zou ik best willen weten wat dan de meest onverwoestbare regendeken is?

Heel erg degelijk zijn de Bucas-dekens en de Rambo's, ook met dekenslopers in de groep blijft dat heel en perfect waterdicht.

Karenenditty schreef:
Praten kan ze niet, maar met een boze snuif en duidelijk zichtbaar maken dat ze een afkeer heeft van dekens, samen met een hrade stamp op de grond van het voorbeen laat ze echt haar hekel er aan wel zien. Met een zweetdeken als ze een zadel op heeft doet ze het niet zo, maar leuk zal ze het nooit vinden. Ooit wel eens zo`n paard met zo`n duidelijke mening gezien? Ik lach me suf. Als ze moet wachten op de manege op mij omdat ik even weg ben naar de kantine, laat ze duidelijk zien dat ze aan bijna iedereen een hekel heeft en als ik dan kom geeft ze een luide hinik alsof ik een jaar weg was.

Ja, zo'n paard met duidelijke mening ken ik ook Clown Mijne heeft ook geen voorkeur voor dekens, heeft een nadrukkelijk afwijzende blik in de ogen en draait weg als ik er mee aankom. Ze weet goed duidelijk te maken wat ze wel of niet wil en voelt zich ook vrij genoeg om dat ruimschoots te tonen Haha! Ook ik lig regelmatig in een stuip om haar maffe dingen (ze is bezitterig, dus als mijn aandacht bij ons jonge paard is gaat ze eerst nadrukkelijk afkeurend kijken en als dat niet helpt nog nadrukkelijker met haar kont naar ons toe staan, maar wel zo dat ze goed kan zien wat er gebeurd......). Leuk hè, die maffe mutsen? Haha!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:48

Ik denk niet dat je teveel moet nadenken over de toekomst. Het zou anders zijn als je een paard van die leeftijd wilde kopen, maar je hebt haar al. Ik zou mij niet teveel zorgen maken over wat je paard allemaal kan krijgen. Zelf kun je ook van alles krijgen en daar sta je (hopelijk) toch ook niet al te veel bij stil? Gewoon kijken hoe het loopt en plezier hebben van je paard zolang het kan. Tegen de tijd dat ze echt begint te kwakkelen dan zie je wel weer verder.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:38

gave reacties allemaal, ja een paardje met karakter.

Zeg Tiessie, zal ik eens wat vertellen? Ik heb zelf ook narcolepsie! Wat jou ruin had, heb ik ook. Ik kies daarom ook bewust voor het leven met een ouder paard, omdat zoals jullie inderdaad zeggen kleine porties beweging beter is voor ons alletwee.

Nadenken over wat komt doe ik omdat ik gewoon wil stilstaan bij het feit dat mijn dame ouder word. En jullie kunnen me zo op deze manier ontzettend goed helpen! Ik ben zo blij met jullie verhalen!
Vandaag heb ik haar lekker weer voor het eerst bereden in een week, omdat mevrouw mij wilde beschermen kreeg ze de trap van een ruin die voor mij bestemd was. Braaf heeft ze daarna haar wedstrijd gelopen ( we waren 7e op de clubkampioenschappen, helemaal niet slecht) en met pijnlijk been is ze daarna uitgegleden en liep niet meer goed. Dat glijden was netaan te veel. Mijn mooie dame knapte snel op, maar ik was zelf een beetje ziek, dus ben ik lekker gaan wandelen langs het Kanaal door Walcheren. Vandaag was mijn duizeligheid weg en heb ik het zadel gepakt. wel snel de rem erop gegooid want mevrouw wilde racen,hihi.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:04

Hi

Ook ik ben in bezit van een ouder pony niet helemaal vrijwillig maar hij was 10 toen ie bij mij kwam en nu zijn we dus bijna 14 jaar verder..

Prince wordt dagelijks bereden en we hebben weer springles...hij kan nog zeker over de meter heen. (sprong vroeger bij de ponies M)
Heeft M2 met winstpunten gelopen bij de paarden en mochten Z-starten.
Dat is helaas niet zo ver gekomen want in 2001 ging ie staken (hij was altijd al moeilijk te rijden) maar echt vervelend doen.
Vreselijk onregelmatig lopen of kreupel niet nageven...Als mijn instructrice in de bak kwam ging hij al staken. Recht overeind staan omvallen.

Ik wist het niet meer dus voor kreupelheid naar de kliniek, foto's gemaakt en het resultaat:
"De pony was rijp voor stappen langs de weg" Hij had werkelijk alles hoefkatrol, arthrose, verbening van het hoefbeen.
Dus pony ging in het land en begin winter ging ik nog ff een ander kliniek bezoeken.
Ik was al voorbereid en vertelde ook aan de arts dat als Prince slechte benen had dat ik hem daar achter wilde laten.
Toen ongeloofelijk maar het rapport loog er niet om hij was compleet goed-gekeurd meneer had 5x1 en 1x een2
Hij had wel lichte verbening van het hoefbeen dus speciale ijzers om, daar moest ik een half jaar mee rijden en dan op gewone ijzers.
Ik heb hem nog steeds op speciaal beslag staan.
Helaas is de pony niet meer terug geweest op oude nivo......maar nu (hij wordt 24) loopt ie weer super..heb ander zadel aangeschaft is op speciaal voer gegaan.
Als er weer zo'n moment heb dat ie lekker loopt kost het gewoon moeite om geen startkaart aan tevragen.
Prince wordt 6x in de week "getraind" en zeker niet behandeld als een oudere pony want ik zeg altijd rust is roest.

Afbeelding

Ik heb al die jaren dat ik hem heb nooit verzekerd maar gewoon elke maand 100 gulden (vroeger) en later 100 euro op een rekening gezet dat bedoeld is voor later (nu dus) zijn potje is al die jaren niet gebruikt want die paar keer dat ik een dierenarts moest laten komen kon ik gewoon betalen zonder het te missen (lage bedragen)
Dus ik hoef me niet zorgen te maken over grote dierenarts-kosten.
Maar met een ouder paard moet je wel realistisch zijn..