Paard boos op de deken!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Paard boos op de deken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 01:52

Ik heb een heel lief paard dat vreselijk chagrijnig wordt op het moment dat je aan haar deken begint te 'morrelen'.

Vorig jaar presteerde ze het al om haar tanden in je schouder te zetten als je de deken wat naarvoren wilde trekken, dit jaar heeft ze bij deze actie haar oren plat -in het ergste geval zie je zelfs het wit van haar ogen- en aan de achterkant sjorren is verre van slim (i.v.m. zeer flexibele achterbenen).

Momenteel staat ze met een borstbeschermer (1 kant van de boeg werd kaal, spray er nog regelmatig anti-klit op), een Weatherbeeta deken met mini-hals en daarover een ongevoerde regendeken. Dit alles ligt lekker ruim, drukt nergens.

Iemand enig idee waarom ze zo pissig reageert?

ellepel

Re: Paard boos op de deken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 06:04

je deken past niet...die schuurplek is al een voorbeeld er van.
een goed passende deken geeft geen schuurplekken. Knipoog

voorbeeld:
ik heb 2 winterdekens, een die wel goed zit en een die niet goed zit en ook op de schouder schuurplekken geeft,zodra mijn dier die deken ook maar 1 middag om gehad heeft vreet ie me zowat op als ik die er af wil halen Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:29

helaas past je deken dan inderdaad niet.
mijn twee paarden hebben ng nooit geen schuurplekken van dekens gehad. En toch reageert er 1 niet zo vriendelijk als ik het opdoe. hij wordt net niet zo boos als die van jou, maar echt vriendelijk is hij niet. Kan niet echt aangeven waar het aan ligt. Misschien toch het niet goed passen. of gewoon dat het ophebben van het deken hem irriteerd ?

LiinDseyyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:34

dat is niet erg prettig nee. Maar ik denk ook dat de deken niet past.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:36

Ik denk ook dat je deken niet goed op je paard zal liggen. Ik ken een pony die het ook doet, maar zij heeft nooit een andere deken geprobeerd. Maar die doet het wel bij allemaal. Oren in de nek als je de deken nog wel vast pakt en waarom? pijn, gevoelig, angst? Het kan vanalles zijn.
Heeft hij dit altijd gedaan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:54

Dekens liggen nooit lekker.
Het kan zijn dat het niet past, maar het hoeft niet.
Zodra ze gaan bewegen krijgen ze er toch last van.
Ook al past je deken wel goed het hangt er ook vanaf hoeveel ze lopen, dan krijgen ze ook eerder schuurplekken.
Het ene paard is ook makkelijker dan de ander, jouwe laat gewoon duidelijk blijken dat hij liever geen deken opwil.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:08

MirandaFuego schreef:
Dekens liggen nooit lekker.
Het kan zijn dat het niet past, maar het hoeft niet.
Zodra ze gaan bewegen krijgen ze er toch last van.
Ook al past je deken wel goed het hangt er ook vanaf hoeveel ze lopen, dan krijgen ze ook eerder schuurplekken.
Het ene paard is ook makkelijker dan de ander, jouwe laat gewoon duidelijk blijken dat hij liever geen deken opwil.

Persoonlijk lijkt het me ook niks om heel de dag met een deken op te staan. Ik heb een IJslander en die krijgt alleen een zweetdeken op als ze nat is en in de zomer een vliegendeken, maar die haalt ze meestal zelf af.
Ik kan me voorstellen als je een wedstrijdpaard hebt dat je graag wilt dat hij een dun vachtje heeft. Doe heel rustig met de deken, en laat zien dat het niet eng is en niet pijn doet. Gooi hem er niet snel op als je bijvoorbeeld snel weg moet, doe rustig en neem wat snoepjes mee.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:14

De meeste paarden hebben een hekel aan dekens. Logisch eigenlijk want ze hebben van nature een heel goede deken van zichzelf, en op maat gemaakt..... Haha!

Paarden die nog wat dichter bij de natuur staan ( lees, nog wat paard zijn) reageren er over het algemeen wat heftiger op. ( op dekens).

Ik heb er hier een die de nek helemaal spant en spastische bekken gaat trekken wanneer ik met deken aan kom, dat zegt mij genoeg. Gelukkig bijt ze ( nog) niet.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:24

Als je de deken naar voren trekt, trek je tegen de haren in. Misschien dat het paard dat niet fijn vind? Ik leg de deken dan helemaal opnieuw op.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:28

Lennie, ik vind hem zo leuk! Kijk maar in mijn onderschrift. Knipoog

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:44

Owww, sorry Bloos niet gezien! ik dacht dat ik dat ter plekke zelf verzon, blijkt er iemand al eerder de dekenwijsheid te hebben gehad! Haha!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 08:45

lennie schreef:
Owww, sorry Bloos niet gezien! ik dacht dat ik dat ter plekke zelf verzon, blijkt er iemand al eerder de dekenwijsheid te hebben gehad! Haha!

Ik heb hem ook van jou haha. Maar volgens mij gaan we een beetje offtopic. Knipoog

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:00

Wacht eventjes. Je gaat de deken goedleggen en je paard bijt je in het ergste geval in de schouder?

Dan denk ik niet dat we hier over oorzaken moeten praten waarom hij misschien pissig wordt in relatie tot de deken. Paarden vinden het bijvoorbeeld ook niet altijd even leuk als je de zadelriem een gaatje te strak trekt. Maar als je dan eenmaal toelaat dat hij de oren platlegt en bijtbewegingen maakt dan kun je er op wachten dat bij de derde keer je een beet hebt en je na een week er geen zadel meer op krijgt.

Dus eerst die brutale vlerk corrigeren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 10:24

Jeetje, wat een reacties! Haha!

Ik was vergeten te melden in de eerste post dat ze nu sinds een aantal weken dus die borstbeschermer en Weatherbeeta om heeft, daarvoor had ze een andere deken op, waardoor ze idd last heeft gekregen van een schuurplek aan 1 kant Ja Die deken ligt er inmiddels niet meer op Lachen

Het tegen de haren intrekken zou eventueel best kunnen, maar ze heeft een deken op met zo'n gladde binnenkant, glijdt als boter over m'n paard, ook tegen de haren in Clown Maar ze doet net zo chagrijnig als je de deken er helemaal opnieuw op moet leggen Ja

@ henkb: die brutale vlerk weet inmiddels dat ze mij niet mag bijten, maar reageert het dan af op hetgeen het dichts in de buurt is (tralies, muur, voerbak, ligt er maar net aan waar ze staat). Ze likt dan over je schouder (dat mag ze dan nog) en als die tanden bloot komen, dan gooit ze haar hoofd al omhoog, ze wéét dondersgoed dat ze het niet mag. Maar dan tóch even proberen... Nagelbijten / Gniffelen

Ze is met alles heel lief en vriendelijk, maar die deken vind ze gewoon niet grappig. Maar zie het ook niet zitten om haar dekenloos te houden...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:57

Als je deken tegen de haren intrekt vinden ze echt niet prettig!!

Als je een deken goed wil leggen maak 'm dan helemaal los, en leg de deken opnieuw op van voor naar achteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:45

Quellian schreef:
Jeetje, wat een reacties! Haha!

Ik was vergeten te melden in de eerste post dat ze nu sinds een aantal weken dus die borstbeschermer en Weatherbeeta om heeft, daarvoor had ze een andere deken op, waardoor ze idd last heeft gekregen van een schuurplek aan 1 kant Ja Die deken ligt er inmiddels niet meer op Lachen

Het tegen de haren intrekken zou eventueel best kunnen, maar ze heeft een deken op met zo'n gladde binnenkant, glijdt als boter over m'n paard, ook tegen de haren in Clown Maar ze doet net zo chagrijnig als je de deken er helemaal opnieuw op moet leggen Ja

@ henkb: die brutale vlerk weet inmiddels dat ze mij niet mag bijten, maar reageert het dan af op hetgeen het dichts in de buurt is (tralies, muur, voerbak, ligt er maar net aan waar ze staat). Ze likt dan over je schouder (dat mag ze dan nog) en als die tanden bloot komen, dan gooit ze haar hoofd al omhoog, ze wéét dondersgoed dat ze het niet mag. Maar dan tóch even proberen... Nagelbijten / Gniffelen

Ze is met alles heel lief en vriendelijk, maar die deken vind ze gewoon niet grappig. Maar zie het ook niet zitten om haar dekenloos te houden...

Ik herken dit gedrag bij mijn merrie...en het is idd de voering van de deken. Ook al ligt er inmiddels een deken op met gladde voering, het gedrag zal al zo bij het paard ingebakken zitten dat je er moeilijk vanaf komt. Waarom heb je alsnog die borstbeschermer om?

Ach, als de problemen niet groter worden, mag mijn merrie best wel mokken bij het op en afdoen van de deken. Ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen. En het feit dat ze geschoren is zal waarschijnlijk ook niet helpen...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:35

Ik heb er met mijn shetje ook last van.
Die kijkt me ook aan alsof ze me op wilt vreten als ik met haar dekentje aan kom lopen.
Hij past verder prima, geen schuurplekken oid!!

Maar ook zij vind het dus geen pretje..Reageert hetzelfde

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:43

mijn paard doet precies hetzelfde. zijn deken zakt naar achteren... hebben ze tot nu toe allemaal gedaan, de perfecte deken is niet makkelijk te vinden en als ik het vind dat sloopt hij ze Haha! maargoed het moet maar hoor zo. mijn paard vind het even vervelend maar dan is het ook wel weer over hoor.