Zadels gestolen, als bijrijder opdraaien voor de kosten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

Zadels gestolen, als bijrijder opdraaien voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:23

Ik heb een probleem, dit topic hoort hier dus niet maar ik weet niet waar ik het neer moet zetten.

Maarja het probleem(hoop dat jullie het lezen):
Een meisje van mijn school, die ik al kende, zocht een verzorger voor haar paard.. ik kwam er op af, want ik kende het paard al wel en vond haar erg leuk(datpaardhe) maar er stonden nog 3 andere paarden, die van haar nicht waren die ook een verzorger zocht daarvoor. Nu had ik 2 vriendinnen die ook paardengek waren en die graag woude helpen, zodoende hadde wij een afspraak gemaakt, ik zorgde voor N, paard van haar nicht en mijn vriendinnen zorgde voor dat paard van het meisje van mijn school.
(die andere paarden deden we samen.)
Het ging wel een tijd goed, totdat ik ruzie kreeg met mijn vriendinnen omdat ze niet meer vaak kwamen(1 x in de 2 maanden, echt erg dus) en ik het zat was, ook omdat ze niet goed wisten ermee omte gaan,en ze waren goedweer-ruiters. Zodoende, zou dat meisje van mijn school dat paard zelf gaan doen. Maar nu, zijn dezadels gestolen, en ik wordt aansprakelijk gesteld omdat ik de enige was die nog reed, het meisje zei ook dat ik de zadels mee naar huis had moeten nemen, wist ik veel? ze hadden mij niets verteld daarover. We hebben dus wel nieuwe zadels nodig en k zou het zadel voor N voor de helft meebetalen met de eigenaar, dat was wel zo eerlijk. Nu zegt dat meisje dat ik dus ook haar zadel moet meebetalen. Waarom? Ik rijd niet meer sinds ik N verzorg op haar paard. Ik voel me niet aansprakelijk.
Nu weet ik niet wat ik moet doen, het meisje zegt dat ik het meemoet betalen omdat ze mij als eerste hadden, maar dat vind ik onzin, ik was dan wel als eerst op haar paard afgestapt, maar later hadden we dus wat anders afgesproken, en ik zou haar paard niet meer verzorgen.

Hoop advies te krijgen, wat ik moet doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-06 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Sterre

Re: Groot probleem, hoort hier niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:33

Ehh ... helemaal snappen doe ik je post niet, maar als ik het goed heb, zijn er zadels gestolen en nu moet jij een deel (van een zadel) betalen Verward ??
Jij zou de zadels mee naar huis moeten nemen?

Lijkt me een beetje vreemd; als je de/een zadel(s) thuis hebt, kan er niemand (ook de eigenaars) meer rijden.
Ik zou dus iig voor geen één zadel betalen !
Het is aan de eigenaars om een plek te hebben waar de zadels veilig kunnen worden opgeborgen, dat is absoluut niet jouw taak!
Niets betalen dus Lachen .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:35

Dat is ook een manier om je bijrijdster voor de kosten op te laten draaien. Ze hadden ook gewoon voor een goede zadelkast kunnen zorgen en dat lijkt me toch een taak voor de eigenaar en niet voor de bijrijdster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:37

Ik vind ook niet dat je moet mee betalen,of je moet extreem slordig zijn geweest zoals de boel niet afsluiten of zo.Ik weet ook niet hoe oud je bent,anders kunnen ze je niet eens aansprakelijk stellen.

Laat je niet chanteren doordat je anders de paarden niet meer mag verzorgen of zo.Je vind dan heus nog wel andere paarden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:45

--> TAO

beantsje

Re: Zadles gestolen, als bijrijder opdraaien voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:56

Silvana heeft gelijk.
Ik zag trouwens in je profiel dat je 15 bent, dus als er al iemand aansprakelijk gesteld moet worden, zijn het je ouders.

Beslist niet betalen, ook niet aan dat ene zadel dat je wel gebruikte! Ze hebben een flinke kostenpost, dat is waar, maar nu maken ze misbruik van de situatie.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:59

Niks betalen hoor,
Dan moeten de eigenaaressen van de zadels, die maar in een goede zadelkast met slot doen ofzo,, ( en jouw dan ook een sleutel geven Knipoog )

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:19

Dus er waren het meisje van jouw school en haar nicht, jij reed nog op het paard van je nicht niet?

Ik begrijp echt niet hoe ze er bij komen om jou mee te laten betalen, het lijkt mij dat zij voor een goede afgesloten plaats voor de zadels moeten zorgen, daar heb jij niks mee van doen!

Inderdaad, als jij nou de zadelkasten open had gelaten ofzo, maar dit is echt volkomen belachelijk. Laat je niks wijs maken hoor!

maras

Re: Zadels gestolen, als bijrijder opdraaien voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:29

Ik heb het verhaal 3 x doorgelezen maar snap nog niet goed wat er nu gebeurt is. Heb jij iets nagelaten waardoor die zadels gestolen konden worden( heb je ze niet opgeruimd waar ze hoorde, heb je ze in het zicht laten liggen of zoiets?.
Zo nee dan kun jij nooit aansprakelijk zijn of aansprakelijk gesteld worden. Zo ja dan kun je je verzekering ( van je ouders neem ik aan) inlichten en mocht jij aansprakelijk zijn dan betalen deze de schade. Ik lees dat je de helft van het zadel van die nicht mee gaat betalen? Zou ik ook niet doen, als jij niets verkeerd gedaan hebt, hoef je ook niet te betalen! Maar iets meer uitleg over hoe het gegaan is , is wel makkelijk.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:33

De zadels vallen onder de gewone opstal- en inboedel verzekering van de eigenaar. Maar die betaalt alleen uit als kan worden aangetoond dat de zadels normaliter ook mee naar huis gingen en slechts incidenteel op stal werden bewaard (of er moet voor de stal weer een aparte opstal- en inboedelverzekering zijn afgesloten). Als de eigenaren aan jou een zadel ter beschikking hebben gesteld dan hebben zij al dan niet bewust het risico genomen om dat zadel daar op locatie te laten, anders hadden ze maar moeten eisen dat je je eigen tuigage regelde.
Bovendien zijn inderdaad je ouders aansprakelijk.

Als ze hier echt wat mee willen dan zullen ze dus je ouders schriftelijk of mondeling aansprakelijk moeten stellen, en dan moeten onderbouwen waarom jij direct schuldig bent aan het laten stelen van de zadels.

Ik kan me echter wel voorstellen dat ze besluiten zelf geen vervangende zadels te kopen, als ze zelf nooit rijden. Dan is het weer aan jou om een zadel te regelen als je door wil gaan met verzorgen en rijden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:56

Knavia schreef:
Ik kan me echter wel voorstellen dat ze besluiten zelf geen vervangende zadels te kopen, als ze zelf nooit rijden. Dan is het weer aan jou om een zadel te regelen als je door wil gaan met verzorgen en rijden.

Idd, dat zou kunnen, maar dan zou het zadel van haar zelf zijn, nu willen ze dat ze alleen bijdraagt in de aanschaf. Mooie boel of niet dan!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:28

Het lijkt mij ook dat jij niet aansprakelijk gesteld kan worden, tenzij je niet aan een opdracht hebt gehouden (Dat je bv, de zadels moest opbergen en dat je dat niet gedaan hebt)

(ff wat anders:Je bent op je 15e wel zelf aansprakelijk, maar meestal komt het er op neer dat je ouders moeten betalen, mocht je aansprakelijk zijn (wat ik hier dus niet zo is lijkt me Knipoog )

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:16

Manon schreef:
(ff wat anders:Je bent op je 15e wel zelf aansprakelijk, maar meestal komt het er op neer dat je ouders moeten betalen, mocht je aansprakelijk zijn (wat ik hier dus niet zo is lijkt me Knipoog )

Nee dat klopt niet. Hoewel jij (moreel gezien) ergens de schuld van kan hebben, kan je nooit aansprakelijk worden gesteld. 't is sneu maar als 15-jarige ben je handelsonbekwaam. Dat betekent dat alleen jouw wettelijk vertegenwoordigers aansprakelijk kunnen worden gesteld. Jouw ouders dus.

Normaal gesproken: als jij al aan hebt geboden mee te betalen aan 1 zadel, is dat normaal gesproken bindend en aanvaard je daarmee aansprakelijkheid. Maar omdat jij 15 bent, telt dit niet. Jij kan geen aansprakelijkheid aanvaarden, dat moeten je ouders doen. (gelukkig maar...) Zelfs als je al betaald zou hebben, kunnen je ouders dit terugeisen.

Pikant detail: het schoolvriendinnetje is minderjarig en kan jou(w ouders) helemaal niet aansprakelijk stellen. Dat is niet rechtsgeldig. Dat moeten haar ouders doen! (geldt ook voor het nichtje, als die ook minderjarig is)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:08

beantsje schreef:
Silvana heeft gelijk.
Ik zag trouwens in je profiel dat je 15 bent, dus als er al iemand aansprakelijk gesteld moet worden, zijn het je ouders.

Beslist niet betalen, ook niet aan dat ene zadel dat je wel gebruikte! Ze hebben een flinke kostenpost, dat is waar, maar nu maken ze misbruik van de situatie.

helemaal mee eens...maar mijn ervaring is dat mensen die vaak financieel krap zitten of financieel dingen slecht geregeld hebben, het al vaak bij anderen weg willen halen. Lekker makkelijk zullen we maar zeggen Knipoog Zeker niet intrappen, je bent ze niks verplicht.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:57

Ik ben wel benieuwd hoe dit afloopt!

Ik ben het in ieder geval 100% eens met de rest! Niet meebetalen! Ook niet als ze dreigen met dat je niet meer mag komen ed... Niet intrappen!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:59

Ik zou ook niet mee betalen. Jij bent er toch niet voor om overal voor aansprakelijk te worden gestelt? Er is niets tegen jou gezegd, dat je de zadels mee had moeten nemen. Beetje onzin dat je dan wel moet mee betalen

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:00

sluit me aan bij de rest.Niet betalen dus, het is de eigenaars de verantwoordelijkheid en niet die van een meisje van 15 (sorry niet banketstaaf bedoeld).
Je hebt toch niets verkeerds gedaan? ik vind het al heel schappelijk dat je hebt aangeboden de helft van het zadel te betalen, maar toch zou ik het niet doen, anders lijkt het net of jij je wel verantwoordelijk voelt.(schuldig bent)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:50

Natuurlijk voor geen één zadel betalen om dezelfde redenen als hierboven. Daarnaast is het belachelijk dat ze stellen dat je de zadels mee naar huis moest nemen. Volgens mij verzinnen ze dat nu ter plekke. Ze hadden zelf toch ook niet de zadels mee naar huis genomen? Alsof je alle zadels dan maar even achterop je fietsje meeneemt. Ik vind hun houdiing tegenover jou meer dan schandalig!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:56

Niet mee betalen! Als er geen duidelijke afspraak was dat jij de zadels mee naar huis zou nemen, ( hoe? rijdt je al stiekem auto?) kunnen ze daar geen aansprak op maken.
En iedereen weet dat er tegenwoordig veel zadels gestolen worden. Je (de eigenaar dus) kan ook een zadelslot op het zadel zetten.
Het is niet jouw verantwoordelijkheid.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:03

Dat ligt eraan. Heb jij iets nagelaten waardoor de zadels zijn gestolen? Een kast niet op slot gedaan, ze buiten laten hangen, etc? In dat geval vind ik dat je verantwoordelijk bent.

Heb je de zadels netjes opgeborgen zoals het je 'opgedragen' is, dan is het de verantwoordelijkheid voor de eigenaar.

De bijrijder van een voormalig stalgenootje heeft eens haar dure KN zadel buiten laten hangen Gestoord
Sommige mensen zijn onverantwoordelijk met spullen van een ander.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:07

Maar dan nog, ook al laat ze een duur zadel buitenhangen, mensen moeten gewoon met hun klauwen van andermans eigendommen afblijven. (En dat geldt trouwens ook voor die griezels die ik vorige week bij het uitgaan tegenkwam... MIJN borsten, MIJN billen, afblijven! Knipoog )

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:09

Knavia schreef:
Maar dan nog, ook al laat ze een duur zadel buitenhangen, mensen moeten gewoon met hun klauwen van andermans eigendommen afblijven. (En dat geldt trouwens ook voor die griezels die ik vorige week bij het uitgaan tegenkwam... MIJN borsten, MIJN billen, afblijven! Knipoog )

*LOL*

Waar is dat land? Dan ga ik emigreren Tong uitsteken

Helaas gaat die vlieger niet op (bv op een grote pensionstal). De dekens worden soms letterlijk van de paarden af gestolen

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:16

Ja, die pensionklanten ken ik...
2 kieffer springzadels plots verdwenen, en ik wist wie het had gedaan (maar geen getuigen...). Niets durven ondernemen (tsja, ben geen held, geef het eerlijk toe) totdat ik het er met een koper van een handelspaard over had. Bleek een 'kamper' te zijn die de 'dievegge' (géén kamper) wel kende. Binnen 2 uur m'n zadels terug! En al mijn vooroordelen over bewoners van een woonwagenkamp zijn de deur uit. Nou ja, op Frans Bauer na dan, die vindt ik nog steeds een lieve maar sullige kwal. Lachen

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:38

beantsje schreef:
Manon schreef:

Nee dat klopt niet. Hoewel jij (moreel gezien) ergens de schuld van kan hebben, kan je nooit aansprakelijk worden gesteld. 't is sneu maar als 15-jarige ben je handelsonbekwaam. Dat betekent dat alleen jouw wettelijk vertegenwoordigers aansprakelijk kunnen worden gesteld. Jouw ouders dus.

Dit geldt alleen tot je 14e jaar, dan zijn je ouders aansprakelijk. Als je 14 of 15 bent, zijn je ouders aanprakelijk, tenzij ze de handeling niet konden beletten en hen dan niet verweten kan worden (als het bijv. voor je leeftijd gewoon is dat je die handeling doet). Maar wat ik bedoelde:"ookal ZOU je zelf aansprakelijk zijn en dus schade moeten vergoeden, meestal moeten je ouders dat dan doen, omdat je als 14 of 15 jarige daar zelf het geld niet voor hebt.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:20

Als ze alles geod geregeld zouden hebben, zouden ze alles terug krijgen van de verzekering. Dus ik vind dat jij niet voor de kosten moet opdraaien.