Pony wil eten tijdens wandeling...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsje_

Pony wil eten tijdens wandeling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:46

Ik wandel nu met mijn verzorgpony, omdat ze kreupel is. maar ze blijft maar aan het eten. ik moet constant haar bij haar halster vasthouden om het tegentegaan. maar als het haar dan toch gelukt is dat krijg ik haar ook nimmer omhoog, heeft iemand een handige tip?

kejen

Re: Pony wil eten tijdens wandeling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:43

concequent( ik weet niet hoe je het schrijft) zijn.
Niet als jou paard gaat eten de ene keer toe laten en de andere keer niet, want dan weet ze dat als ze wilt eten dat het misschien wel lukt om te eten en als je haar niet kan houden (als hij blijft eten) niet opgeven anders heeft zij gewonnen:D
Bij mij was dat ook een probleem..
Je moet er gewoon optijd bij zijn, en niet opgeven.
als het dan niet lukt weet ik het ook niet meer.
veel succes;)

xx k.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:01

doe aan beide kanten van het halster een touw, dan kan je meer kracht zetten, en idd consequent zijn!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:06

in plaats van een halster een hoofdstel indoen. Kan ze moeilijker eten met een bit in. hoewel sommige paarden ook doorgaan met kauwen, ook al hebben ze een bit in. Stevig doorlopen en geen kans geven om te eten.

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:31

mijn paard is ook zo'n vreetmachiene. hij mag van mij alleen eten als ik daar duidelijk toestemming voor geef. dan ga ik stil staan en laat het halstertouw losser en zeg toe maar. alle andere momenten dat hij wil gaan eten tijdens een wandeling krijgt ie een tik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:36

Je paard gaat lopen snacken, maar doet dat alleen omdat jij haar dat hebt laten doen (of iemand haar dat eerder heeft laten doen ). Om te beginnen moet je een bepaalde plek uitzoeken waar ze van jou mag grazen en haar dan ook alleen maar daar laten grazen. Voor de rest grondwerk met je paard gaan doen, het moet niet mogen dat hij je met kracht naar dat gras toesleurt en er verder niet vandaan te krijgen is.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:56

als ze te sterk voor je is wandelen over de weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:59

@ Jimbo: Als ze te sterk voor je is juist NIET wandelen over de weg! Dat is een gevaarlijke actie in dat geval....

Wat wel doen?
Het is al een paar keer gezegd... consequent blijven. Je paard nooit laten eten. Eventueel een zweepje meenemen en tijdens het lopen dan op de achterhand aantikken zodra de pony met het hoofd naar beneden wil, en vooral door blijven lopen. Zo wordt een paard in het wilde ook "geleid" door het dominante paard, vanaf achteren.

Als de pony dan nog te sterk is, kun je een hengstenketting onder de kin doen, dan heb je net wat meer in de hand.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:22

Mijn paard mocht dit van de vorige eigenaar doen.. had er nooit echt last van, totdat we elke dag moesten stappen vanwege een blessure.
En ze had af en toe der buien, maar het werd steeds erger. 1 keer vloog ik bijna 3 passen door de lucht omdat ze persee dat ene grasje wou, en ik kreeg der ook niet meer met der smoel van dat grasje af, ook ''me boze stem'' negeerde ze, toen heb ik der 1 keer een schop gegeven.
Toen had ze zoiets van ow.. oke Clown Sindsdien sleurt ze me niet meer mee, neemt niet weg dat ik het nog wel moet onderhouden, ze blijft het nog steeds af en toe proberen. Alleen is nu ''nee'' voldoende met een slap hangend touw..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:27

Jij moet zelf de plekken uitkiezen waar je pony mag grazen en als je daar aankomt moet je ervoor zorgen dat je pony nog niet aan het eten is. Dan pak je een plukje gras en geef dat aan je pony, zodat hij leert dat hij pas mag eten als jij hem wat hebt gegeven, dat hebben ze heel snel door! Als hij al wil eten voordat jij hem gras hebt gegeven gewoon een korte ruk aan zijn hoofd geven en dan zelf gras aangeven Lachen

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 09:22

sheela schreef:
in plaats van een halster een hoofdstel indoen. Kan ze moeilijker eten met een bit in. hoewel sommige paarden ook doorgaan met kauwen, ook al hebben ze een bit in. Stevig doorlopen en geen kans geven om te eten.

Stevig doorlopen doen we al Knipoog alleen dan gaat ze ineens keihard (dribbelen en dan met der hoofd naar de grond) ik heb vrijdag met hoofdstel gewandeld, dat ging een stuk beter Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 09:27

Mijn paard heeft dat ook altijd gedaan, zodra ik het halster los liet ging dat hoofd naar beneden en eten maar en dan moest je haar maar weer omhoog zien te krijgen. Vork
Ik zou inderdaad een hoofdstel indoen en je mag best eens laten weten dat ze niet mag grazen door bijvoorbeeld even aan het touw te trekken, je begrijpt me wel denk ik. Verder erg consequent blijven, niet opgeven! Ga desnoods als het een rustig straatje is maar midden over de weg lopen, houd haar bezig en zorg dat ze niet gaat eten wilt ze haar hoofd naar beneden doen meteen weer omhoog halen en blijven volhouden!!
Maar je moet haar natuurlijk ook niet als ze het een paar keer goed doet uit jezelf laten grazen, dan weet ze niet meer wat wel en niet mag en dat maakt haar in de war, consequent. Knipoog Eten doet ze maar in der eigen tijd.
Succes en ik hoop dat je verzorgpony snel weer beter is!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:13

ik heb mijn paard op een gegeven moment heel hard aan gepakt! ze renden gewoon naar een stukje gras en dan smoel in het gras en dan kreeg je haar pas weg als zij uitgegeten was. toen heb ik me voet onder haar mond geschoven en me voet met volle kracht omhoog gebract! sins dien doet ze het noooit weer!

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 23:06

dat probleem had ik in het begin ook met mn pony. Je moet gewoon veel wandelen en consequent zijn. (dus niet meteen opgeven)
Wat misschien ook helpt is om het wandelen in de bak te oefenen. Gewoon veel wenden verschillende kanten op gaan en zorg dat ze op je let. Dan kun je het buiten gaan proberen: bij mij is dit heel goed gegaan mn pony had gelukkig meer aandacht voor mij als voor het gras! Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:09

Ik zou een touwhalster gebruiken,werkt efficiënter.
En dus alleen laten grazen als jij dat wilt en dus als jij haar het gras aanrijkt.Doe het niet op dezelfde plaats want dan heb je een dribbelend paard op de heenweg.

Als ze erheen loopt moet je consequent zijn,ik zou in fasen werken.
Dus bv
fase 1 kusgeluidje
fase 2 stem
fase 3 tikje van zweep ofzo

Kies maar zelf,uiteindelijk gaat je pony al reageren bij het kusgeluidje of wat je zelf kiest

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:40

Achja, welke pony wil niet eten? Haha!

Gewoon lekker goed tempo doorlopen dat ze de kans niet krijgt om te eten.
Als ze het lang goed heeft gedaan als beloning toch maar even laten eten, maar als jíj weer door wil lopen moet ze daar wel direct naar luisteren!

Monster_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:44

loveamira schreef:
ik heb mijn paard op een gegeven moment heel hard aan gepakt! ze renden gewoon naar een stukje gras en dan smoel in het gras en dan kreeg je haar pas weg als zij uitgegeten was. toen heb ik me voet onder haar mond geschoven en me voet met volle kracht omhoog gebract! sins dien doet ze het noooit weer!

Auch Verdrietig

jah zeker tanden nu kwijt , dat ze het daarom niet meer doet...
Goed bezig hoor ....... Verdrietig

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:47

De reden waarom ik met hoofdstel en hengstenketting... vooral op de weg heb je dan net iets meer te vertellen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 01:08

Angs16 schreef:
De reden waarom ik met hoofdstel en hengstenketting... vooral op de weg heb je dan net iets meer te vertellen.

Dan kan je je paard in principe gewoon niet aan

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:36

Jou conclusie is wel erg gemakkelijk Lachen
Maar denk dat gerust, ik weet gelukkig wel beter..
Jij kan mij niet vertellen.. dat als je paard schrikt en weg wil.
Jij nog alles over je paard te vertellen hebt Lachen
En als je paard het gewend is van een vorige eigenaar, is het idd best moeilijk af te leren...

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 13:48

Angs16 schreef:
Jou conclusie is wel erg gemakkelijk Lachen
Maar denk dat gerust, ik weet gelukkig wel beter..
Jij kan mij niet vertellen.. dat als je paard schrikt en weg wil.
Jij nog alles over je paard te vertellen hebt Lachen
En als je paard het gewend is van een vorige eigenaar, is het idd best moeilijk af te leren...

als je aan het rijde bent rij je dan ook met scherpe bitten, als tie weg wilt....

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:17

Beetje rare vergelijking...
Het gaat hier over wandelen, niet over rijden.

strudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:03

zweepje mee en op het moment dat je ook maar ziet dat het hoofd om laag gaat een tik op kont of des noods neus.
Ik heb ook zo'n grasmaaier en deel ook nog wel eens een tik uit met het eind van het halstertouw, dat scheelt weer wat extra's in je hand.

Verder ga eens met d'r grondwerken! dan leer je je paard dat hij of zij op jou moet letten en pas iets mag doen als jij dat aangeeft. Het vergt een consequente hand, maar voorkomt een hoop geruk en gepluk, hoofdstel en hengsten ketting.
Macht tegen macht werkt vaak heel frustrerend, respect tegen respect is veel ontspanender.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:30

Angs16 schreef:
Beetje rare vergelijking...
Het gaat hier over wandelen, niet over rijden.

nee maar als je erop zit kan ie er toch ook vandoor gaan?

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:33

Gewoon negeren, als ze echt zo sterk is kan je altijd nog een [hengsten]ketting gebruiken, in het begin is het zielig maar als ze het over een tijdje weer zonder gaat lopen zal je merken dat ze een stuk rustiger word..