Nieuw paard bij de groep

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

Nieuw paard bij de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 10:42

Als het allemaal goed gaat komt er as. woensdag een nieuw paard bij mijn groep.

De groep bestaat op dit moment uit:
paard 1: merrie, 14 jaar, duidelijk de baas, erg dominant
paard 2: merrie 5 jaar, rustig inde omgang, bijt wel van zich af (niet erg onderdanig) maar is sociaal naar andere paarden toe.
paard 3: merrie, 1,5 jaar, veulen van paard 1, erg sociaal, maar probeert wel graag om de baas te zijn

Op dit moment loopt deze groep in paddock 1, waar ook 3 schuilstalletjes zijn. Daarnaast is nog een paddock (paddock 2) zonder schuilmogelijkheid, maar wel mogelijkheid om uit de wind te staan. De afscheiding tussen de paddocks bestaat uit een houten hek.

Ik ben van plan om mijn groep woensdag in paddock 2 te zetten. Het nieuwe paard komt dan in paddock 1. Na een paar uur wil ik paard 2 bij het nieuwe paard zetten. In deze samenstelling wil ik ze enkele dagen laten staan.

Over het vervolg heb ik nog mijn twijfels:
Optie A Het nieuwe paard samen met paard 3 in paddock 1 zetten, enkele dagen laten staan, daarna de hele groep in het weiland om rangorde te bepalen.
Optie B Nadat paard 2 en het nieuwe paard gewend zijn aan elkaar, meteen alles in de wei en de rangorde laten bepalen.

Als de groep eenmaal gewend lopen ze in paddock 1 en 2 (doorgang blijft open).

Wat is de beste optie? Is dit sowieso een goede manier van samenzetten? Heeft iemand nog tips of aandachtspunten?

Cassidy

Re: Nieuw paard bij de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:08

Beste is nieuweling met de dominante merrie samenzetten. Zorg voor beenbescherming en voldoende ruimte zodat het nieuwe paard ook echt weg kan als er geknokt wordt. Ik hoop voor je dat ze geen ijzers onder hebben. En blijf erbij staan. Je kunt ze de eerste dagen ook in aangrenzende paddocks zetten, of de paddock splitsen mbv een schrikdraadje.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 14:57

Geen van de paarden heeft ijzers onder.
De 2 paddocks die ik heb zijn aangrenzend. Als ik de dominante merrie bij de nieuweling zet gebeurd dat in het weiland, in de paddocks kunnen ze elkaar te makkelijk klem zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:02

Nog een tip, als je ze op het land zet, 's morgens niet voeren. Dan vallen ze aan op het gras en hebben minder oog voor elkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 16:33

Ik zou na dat de nieuweling aan paard 2 gewend is, de hele groep samen zetten. Het is niet handig om de dominate merrie alleen te zetten, meestal worden ze daar erg onrustig van.

Verder niet (brok) voeren als je ze bij elkaar zet, doe dat nog even gescheiden tot ze elkaar iets langer (een volle dag) kennen. Bij hooi/kuil zorgen dat er minstens 2 hopen meer liggen als dat er paarden zijn, zo is er altijd te eten, ook voor de nieuweling. (een dominant paard kan gemakkelijk 2 hopen beheren weet ik uit ervaring)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 19:46

Ik zou ze ook even met de dominante samen zetten en zodra daar wat rust en rangorde bepaalt is de hele groep samen doen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 23:18

Voeren doe ik sowieso al in meerder hopen.

Wat is eigenlijk de gedachten achter het vlug samen zetten van de nieuwe merrie en de dominante merrie? Niet dat ik het er niet mee eens ben, maar vraag me af of dit advies uit bepaald gedrag van paarden voort komt. Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:56

Het dominantste paard is vaak ook kuddeleider. Als deze de ander een plaatsje geeft zal dan minder haat en nijd binnen de kudde opleveren omdat de leider de ander geaccepteerd heeft.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 10:17

Helder Lachen

Heel erg bedankt voor alle tips.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 18:07

ik zou ze zowiezo wel in de gaten houden.. myn pony is op dit moment kreupel omdat der een nieuw paard in de wei kwam en die het flik wat klappen uitgedeelt..

dus echt goed kyken of het wel klikt!

groetjes Lysanne

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 13:52

Wat vervelend voor je. Ik hoop dat het snel weer goed komt.

Kreupel door een klap is nou eenmaal het risico wat je neemt als je paarden bij elkaar zet. Ik kies er voor om (met goede voorbereiding) dat risico te nemen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:54

Ik doe Anouar eigelijk altijd gewoon meteen de groep in. We zijn nu een paar keer van stal veranderd en hij is tussendoor ook regelmatig van weiland gewisseld.
Dan zitten ze wel een paar dagen een beetje onder de wondjes, maar dat is niet anders.
Ik hou het in begin een beetje in de gaten, maar meestal gebeurd er niet veel.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 09:40

In een weiland vind ik het ook veel minder "eng" om ze meteen samen te zetten. In de paddocks staan stalletjes en daar kunnen ze elkaar toch klem in zetten.
De nieuwe merrie is gister aangekomen. Ze heeft eerst een half uurtje alleen gestaan en daarna samen met paard 2. Dit ging erg goed. Ik ben van plan om ze vanmiddag of morgen met zijn alle in de wei te zetten.

Nadine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 10:44

zorg voor veel ruimte zodat het nieuwe paard de mogelijkheid heeft om weg te rennen..
misschien is het handig om (al sje de mogelijkheid hebt) om de paarden in het land te laten en de nieuwe in een stukje ernaast met omheining ertussen. zodat ze kunnen neuzen, om kennis met elkaar te kunnen maken. mocht je ze wel bij elkaar in het land zetten, zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk uit de buurt gaat voordat de paarden bij elkaar zijn.

het kan ook zijn dat er niets aan de hand is als je ze samen zet..Lachen

succes!

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 13:23

Ze hebben al kunnen neuzen, dus dat scheelt al.
Het weiland is groot dus dan hebben ze genoeg ruimte om aan de kant te gaan.
Ik had gisteren hooi bij de afscheiding tussen de paddocks gelegd, daar stonden het nieuwe paard, paard 1 en paard 3 samen van te eten. Denk dat het wel goed komt Lachen

Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen.