Als het allemaal goed gaat komt er as. woensdag een nieuw paard bij mijn groep.
De groep bestaat op dit moment uit:
paard 1: merrie, 14 jaar, duidelijk de baas, erg dominant
paard 2: merrie 5 jaar, rustig inde omgang, bijt wel van zich af (niet erg onderdanig) maar is sociaal naar andere paarden toe.
paard 3: merrie, 1,5 jaar, veulen van paard 1, erg sociaal, maar probeert wel graag om de baas te zijn
Op dit moment loopt deze groep in paddock 1, waar ook 3 schuilstalletjes zijn. Daarnaast is nog een paddock (paddock 2) zonder schuilmogelijkheid, maar wel mogelijkheid om uit de wind te staan. De afscheiding tussen de paddocks bestaat uit een houten hek.
Ik ben van plan om mijn groep woensdag in paddock 2 te zetten. Het nieuwe paard komt dan in paddock 1. Na een paar uur wil ik paard 2 bij het nieuwe paard zetten. In deze samenstelling wil ik ze enkele dagen laten staan.
Over het vervolg heb ik nog mijn twijfels:
Optie A Het nieuwe paard samen met paard 3 in paddock 1 zetten, enkele dagen laten staan, daarna de hele groep in het weiland om rangorde te bepalen.
Optie B Nadat paard 2 en het nieuwe paard gewend zijn aan elkaar, meteen alles in de wei en de rangorde laten bepalen.
Als de groep eenmaal gewend lopen ze in paddock 1 en 2 (doorgang blijft open).
Wat is de beste optie? Is dit sowieso een goede manier van samenzetten? Heeft iemand nog tips of aandachtspunten?