Dominantie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:51

Ik heb een vraagje.

Eergister was ik bij mijn weide-buurvrouw op bezoek. Ik loop dus haar wei op en ga even staan kletsen. Vervolgens komt haar paard eraan gelopen. Het paardje ziet mij, legt de oren in de nek en komt dreigend naar mij toe gelopen. Ik heb een stap achteruit gedaan, maar haar paardje draaide zijn kont naar me toe begon onmiddelijk te dreigen! Vervolgens heb ik nog een paar stappen naar achter gedaan, maar het paard bleef maar dreigen! Uiteindelijk ben ik haar wei uitgegaan omdat het gewoon gevaarlijk was!!
Zij heeft het paard toen hooi gegeven en toen kon ik weer op haar weide staan. Nu zei ze gisteren dat ze niet wilde dat ik nog op haar wei kwam, ik was hier een beetje boos over omdat ze nu net doet alsof het aan mij ligt...

Haar paardje heeft al eens eerder lelijk gedaan tegen mij toen ik gewoon op mijn wei stond en met haar stond te praten, toen stond ik gewoon bij het hek!

Ik denk eigenlijk dat het paard dominant is over haar en dat dus bij iedereen probeert?!

Ik heb haar gezegd dat ze er echt iets aan moet doen, ze heeft een dochter van 10, moet je voorstellen dat haar paardje dat een keer naar een vriendinnetje van haar dochter doet ofzo?! Bovendien is het toch absurd dat ik niet gewoon op haar weide kan lopen?!

Ze staat nu ongeveer 4 a 5 maand naast mij met haar paardje. In het begin was haar paardje helemaal niet zo, toen kon ik gewoon de wei op en aaien enz..

Wat denken jullie?!

( ow ja.. ter info: het is een merrie van ongeveer 15 jaar oud)

Nimmy

Re: Dominantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:00

Klinkt inderdaad als een dominatie probleem.
ten eerste op het moment dat ie zo op jouw afkomt zou je naar hem toe moeten lopen en niet weg (weglopen toon je je onderdanig)
ten 2e zou jij of nog beter de eigenaar het paard weg moeten jagen als die zo doet... dat mag niet en voor een paard is niks zo erg als uit de "kudde" verstoten te worden.
en ja zolang het paard zulk gedrag vertoond niet alleen laten met kinderen en mensen die er minder verstand van hebben...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:16

Als zij niet wil dat jij op dat weiland komt heb jij daar gewoon niets verloren. Paard is idd dominant, maar wat boeit dat? Het is haar paard, het is haar kind, als er wat gebeurt is dat wel mooi haar probleem.

Niet mee bemoeien verder....

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:43

Hm je moet idd niet op de wei gaan als de eigenaar het niet wil, maar aan de andere kant vind ik het heel goed dat je toch wil kijken naar wat er gebeurde, daar leer je van. Toppie dus!

Klinkt als een dominant paard dat haar baasje wil beschermen naar jou, en eigenlijk is ze dus ook een beetje jaloers. Jij staat bij haar mens, en die laat toe dat het paard de leiding neemt en jou verjaagt. Met succes ook nog eens! Dit paard heeft dus 2 dingen geleerd: ik ben de alpha merrie. Ik moet mijn vrouw beschermen.
Let dan ook goed op de volgende keer als je weer een babbeltje maakt, want als haar eigenaresse hier niks aan doet zal de merrie hierein verder geconditioneerd raken. Ze leert dus nog sterker dat zijn haar bazin moet beschermen.
Als je ooit gevraagd wordt te voeren ofzo neem dan een touw mee en zwaai dat om je heen. Daarmee baken jij je ruimte af. Maak je groot, jaag haar weg en aai haar niet. Zij moet leren dat jij iig niet onder haar staat en zulk gedrag niet accepteert.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:48

Gewoon daar wegblijven dus. Het is haar land en als ze niet wil dat jij daarin gaat moet je dat niet doen.

En misschien weet ze wel donders goed hoe haar paard in elkaar zit, en wil ze dus niet dat jij daar komt om ongelukken te voorkomen! En dan zou ik je dus ook geen zorgen maken over andere kinderen. Het is haar paard, haar verantwoordelijkheid.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 13:54

ik had zelf gezecht tegen haar dat ik de volgende keer een zweepje wilde meenemen, om mezelf groter te kunnen maken. Ik weet dat de merrie nu gewonnen heeft doordat ik weg liep.. maar ga toch niet blijven staan tot ze me aanvalt Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:55

En misschien schoot dat nou net verkeerd bij je buurvrouw. Er zijn andere manieren om je groot te maken, en om te weten hoe je moet reageren. Jij deed nou net het verkeerde dat je buurvrouw erbij stond. En zij zal ook wel denken: straks ben ik aansprakelijk als zij op het land is als ik er niet bij ben en mijn paard valt haar aan en zij weet niet hoe ze moet reageren...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-12-06 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 13:58

Je hoeft me niet zo af te kraken hoor!

M'n buurvrouw is eeen beetje vreemd, bij haar schiet alles verkeerd.. daar kan ik ook niks aan doen. Ik wil haar allen helpen, aangezien ze zelf niet eens met het dier kan rijden! Ze stapt erop, paardje bokt, en ze stapt er weer af..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:59

elexis schreef:
ik had zelf gezecht tegen haar dat ik de volgende keer een zweepje wilde meenemen, om mezelf groter te kunnen maken. Ik weet dat de merrie nu gewonnen heeft doordat ik weg liep.. maar ga toch niet blijven staan tot ze me aanvalt Knipoog

Als je dat tegen mij had gezegd zou ik je ook niet meer op mijn weiland willen hebben, ongeacht of je nu gelijk hebt of niet.

De merrie gedraagt zich inderdaad dominant, de eigenaar had haar weg moeten jagen, dat is niet jouw taak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:00

elexis schreef:
Je hoeft me niet zo af te kraken hoor!

M'n buurvrouw is eeen beetje vreemd, bij haar schiet alles verkeerd.. daar kan ik ook niks aan doen. Ik wil haar allen helpen, aangezien ze zelf niet eens met het dier kan rijden! Ze stapt erop, paardje bokt, en ze stapt er weer af..

Als ze je niet om die hulp heeft gevraagd, heb je je er gewoon niet mee te bemoeien....

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:01

Mijn buurvrouw kent mij, ik ben niet iemand die gelijk de zweep erover haalt..

ben overigens wel benieuwd hoe jullie allemaal zouden reageren als een paard zo naar jullie zou doen!

Laat jullie reacties maar zitten! Ik wilde gewoon proberen uit te zoeken wat er nou gebeurde en wat er eventueel aan te doen is...

typische bokt dit, gelijk afzeiken!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:04

Ik heb ook te maken gehad met dominant gedrag van mijn paard en met allerlei mensen die me 'wel even zouden helpen'. Uit pure ergernis liet ik ze af en toe hun gang gaan met mijn paard, maar dat heb ik wel afgeleerd. Het is niet voor niks mijn paard, ik ben degene die dat op moet lossen en ik kies zelf uit op welke manier en wie me daarbij mag helpen.
Het is het paard van je buurvrouw, en als zij aangeeft dat jij niet meer op haar wei mag komen stelt ze duidelijk geen prijs op jouw goedbedoelde hulp.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:06

Ik snap je beredenering Wendy, maar ik snap ook dat Elexis haar buurvrouw wil helpen, dat zou ik ook doen. Ze staat er wel naast met haar paard en dan zou het toch wel handig zijn om een goede verhouding te hebben tot je buurvrouw. Ik snap ook dat je niet zit te wachten op een boos paard dat uiteindelijk op jouw weiland komt omdat het zich aangeleerd heeft niks van mensen aan te trekken (laten wij nou zoiets hebben in de kudde, een vrolijke ruin die overdominant is en daardoor probeert zich niks aan te trekken van de rest) Misschien kun je voorzichtig aan het licht brengen dat je het paard dominant vindt? Misschien begrijpt ze de hint!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:07

Ik was ook niet van plan om nog op haar weide te komen, het is natuurlijk haar paard en haar probleem.

Mijn buurvrouw geeft alleen nu MIJ de schuld van het gedrag van haar paard.. daar ben ik het niet mee eens.. ik wilde dus allen graag uitzoeken hoe het nou zit..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:08

Het is niet jouw schuld, maar daar zal zij zelf achter moeten komen. Als jij daar niet meer komt, wordt dat heel snel duidelijk lijkt me zo?

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:10

dat hoop ik dan maar.. voor er ongelukken gebeuren..

Ik heb haar gister overigens verteld dat ik DENK dat haar paard dominant is en dat ik bang was dat ze dat gedrag een keer naar een kind ofzo zou doen, toen haalde ze haar schouders op en zat ze me onozel aan te kijken Boos!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:15

Als ze niks van je aan wil nemen moet je daar gewoon weg blijven. Het is haar paard waar zij mee om gaat zoals zij dat wil. Dat is toch verder geen probleem? Als ze jou vraagt of jij bv tijdens vakantie ofzo op haar paard wil letten, dan pas wordt het een ander verhaal. Dan kun je zeggen "ik doe het zo en zo" en als ze daar dan niet mee akkoord gaat dan moet ze iemand anders zoeken. Maar anders gewoon niet mee bemoeien.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 14:18

Nogmaals: Ik ben dus niet van plan om me ermee te bemoeien.. ik wil gewoon graag weten hoe het zit en wat je in zo'n situatie kan doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:21

Zonder dat je echt die aanvaring met dat paard aangaat, kun je niets doen. En dan is de verhouding tussen jullie rechtgezet, maar het paard nog steeds dominant naar zijn baas toe, en dat kun je niet veranderen zonder dat de baas ook die aanvaring aangaat.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:04

het paard heeft gewoon door dat het boven de eigenaar staat en gaat dat nu doortrekken naar andere mensen. Als je wat wil oplossen moet je idd de aanvaring aangaan en dus naar het paard toelopen, desnoods met een zweep in je hand en hem wegjagen... maar daarvoor heb je wel medewerking van de buurvrouw bij nodig.. en zal zij ook moeten veranderen
miss proberen er rustig over te hebben, aangeven dat dit gedrag gevaarlijk is en er ongelukken kunnen gebeuren.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:15

hallo! je wil nixs meer horen? laat iemand dit topic alsjeblieft sluiten! je wil reacties maar als ze niet zijn zoals je wilt is het afkraken! en laat die vrouw met rust! zij denkt dat het zo het besten is en jij hebt haar gewaarschuwd jouw probleem niet meer nou als dit topic nu gesloten mag worden??

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:37

Jeetje Loveamira, het zit je wel hoog he? Ik zou toch eens op je taal/zinnen/spelling letten, dan valt het nog te lezen wat er staat.... Slapen Frusty

Ik snap de TS best. Ik heb zelf ook een erg dominant paard, en weet ook hoe het is als iedereen zich daarmee "bemoeid", en dat is geen pretje. Wat jij doet is heel aardig bedoeld, maar ik zou me er gewoon vanaf halen. Laat haar lekker aanmodderen, ze komt zichzelf nog wel tegen, en dan mag jij zeggen "zie je wellll!" Duivel Haha!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:56

ik heb dislectie sorry dat me taal me spelling wat slecht is :S
en ik erger me gewoon aan zulk soort mensen!! ze willen geen reactie meer en vervolgens gaan ze gewoon door!! :S:S

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:52

Dan nog kun je het wel op een normale manier zeggen toch, loveamira?
De TS is volgens mij al aardig bijgedraaid en leest volgens mij de reacties echt wel. Er is door verschillende mensen gezegd dat ze er gewoon niks aan kan doen en dat het aan de eigenaar van het paard is en ze geeft zelf al aan dat ze ook niks zal doen?

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:52

Wendy schreef:
Dan nog kun je het wel op een normale manier zeggen toch, loveamira?
De TS is volgens mij al aardig bijgedraaid en leest volgens mij de reacties echt wel. Er is door verschillende mensen gezegd dat ze er gewoon niks aan kan doen en dat het aan de eigenaar van het paard is en ze geeft zelf al aan dat ze ook niks zal doen?

laat haar maar, ga er verder niks over zeggen.

@wendy, heb jij nou zelf ook zo'n dominant paard gehad? hoe ben je daar mee omgegaan? ( nogmaals, ik ga dus echt niet aan het paard van iemand anders 'sleutelen' maar vind het ook gewoon interessant)