loop vast als instructie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ReneZ

loop vast als instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:40

Hallo,

Ik ben net instructeur en ben nu een paar maanden aan de gang, ik heb tijdens de cursus veel opgepikt maar merk toch dat het op een gegeven moment lastig blijkt om een aantal ruiters te motiveren.
De lessen verlopen verder prima heb 1 a 2 keer in de maand mensen voor een proefles en deze blijven ook dus het aantal volle uren loopt op. Dat is natuurlijk een fijn idee. Maar ik zou graag van andere instucteurs en leerlingen natuurlijk willen weten wat zij doen om het voor zichzelf maar ook voor de leerlingen leuk te houden.
Bij mij rijden de leerlingen voor zichzelf en krijgen daarbij instructie, ik heb geen "treintjes" en dit wil ik ook niet. Ook de beginners rijden "voor zichzelf" Ik heb beginners in de les zowel volwassen als kinderen, maar ook gevorderde ruiters met eigen paard.

Wat zijn oefeningen die leerlingen graag rijden? en wat voor oefeingen lesmethoden passen instructeurs toe?

Graag ontvang ik hierover reactie's ideen

Alvast bedankt.

jammes

Re: loop vast als instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:46

ReneZ schreef:
Hallo,

Ik ben net instructeur en ben nu een paar maanden aan de gang, ik heb tijdens de cursus veel opgepikt maar merk toch dat het op een gegeven moment lastig blijkt om een aantal ruiters te motiveren.
De lessen verlopen verder prima heb 1 a 2 keer in de maand mensen voor een proefles en deze blijven ook dus het aantal volle uren loopt op. Dat is natuurlijk een fijn idee. Maar ik zou graag van andere instucteurs en leerlingen natuurlijk willen weten wat zij doen om het voor zichzelf maar ook voor de leerlingen leuk te houden.
Bij mij rijden de leerlingen voor zichzelf en krijgen daarbij instructie, ik heb geen "treintjes" en dit wil ik ook niet. Ook de beginners rijden "voor zichzelf" Ik heb beginners in de les zowel volwassen als kinderen, maar ook gevorderde ruiters met eigen paard.

Wat zijn oefeningen die leerlingen graag rijden? en wat voor oefeingen lesmethoden passen instructeurs toe?

Graag ontvang ik hierover reactie's ideen

Hallo, ik ben geen instructrice, maar een beginner Haha! en ik vind het wel leuk als we zonder beugels etc. oefenen, om je balans te trainen etc. Wij rijden overigens wel in treintjes. Bij een andere manege reden we ook voor onszelf, maar in een trein kan je je beter op 1 ding tegelijk concentreren, zoals je zit en sturen. Ik probeer dus wel om het paard waar ik op rijd, niet blind achter de voorganger aan te laten hobbelen en met het goed zitten etc. heb ik het nog druk genoeg. Ben dus eigenlijk wel blij dat we bij deze manege in colonne rijden Bloos

Alvast bedankt.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:53

Ik ben sinds een klein jaartje ook ORUN gediplomeerd. Ik heb enkele maanden les gegeven op een manege waar veel beginners/ licht gevorderden reden. Daar liep ik ook weleens tegen jouw probleem aan.

Ik ben bij de gevorderde lessen een beetje over gegaan op 'vraaggestuurd rijden'. De ruiters geven zelf aan wat ze graag willen leren en waarom. Ik speel daar weer op in. Bij mij in de lessen is de (dressuur) basis heel belangrijk, daarnaast wordt er regelmatig gesprongen. Verder probeer ik vrij veel aandacht aan de galop te besteden (dus niet domweg rondjes door de bak crossen). Bij het vraaggestuurd rijden hoorde ik vooral dat klanten graag eens 'moeilijkere oefeningen willen rijden' als wijken en schouderbinnenwaarts. Daar speelde ik op in en bestede daar meer aandacht aan dan normaal. Tevens heb ik de klanten vaak zitoefeningen laten doen om dat toe te passen in het rijgedrag. (overgangen terugrijden met alleen de zithulp bijv.) Ook heb ik regelmatig aandacht geschonken aan zonder beugels rijden en zonder zadel rijden, waarbij er na een half uur van paard gewisseld werd, om zo eens de bewegingen van verschillende paarden te kunnen vergelijken. En, als laatste ook goed te gebruiken bij beginners; opstakeltraining. Door een nauwe doorgang rijden, over een plastic zeil stappen, tussen twee pakken stro halthouden en een colafles overpakken van de linker strobaal naar de rechter, slalommen, een opgeklapte paraplu van de grond af pakken (de ruiters) e.d. Naast al deze oefeningen besteede ik veel aandacht aan de theorie. Als een paard aansprong in de verkeerde galop vroeg ik aan klanten waaraan ze dat konden zien en hoe ze het moeten voorkomen. Door ruiters actief te betrekken bij het lesgeven, houd je ze allert, ze leren veel en de lessen zijn zeer afwisseld...en voor jezelf houd je er een voldaan gevoel aan over.

Succes!

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:54

Hoi,

Ik probeer vaak gewoon met de problemen aan de gang te gaan die ik per les tegen kom.
Door het probleem op verschillende manieren aan te pakken, probeer ik mensen te motiveren.
Mensen die met gemak op niveau de oefeningen rijden, laat ik meestal een stapje meer maken. dus een wat moeilijkere oefening erbij pakken. Maar ik vind dat ook wel lastig om dat in een groep te doen,omdat je vaak je aandacht te veel moet verdelen. Ik heb de ruiters liever met tweeen of alleen.

Ik geef vaak les aan een aantal basisruiters. Degene die echt op wedstrijd gaan,laat ik vaak de proef ,echt op de letters rijden.Figuren rijden is ook heel belangrijk.Ook probeer ik ze wat handigheidjes aan te leren voor in de proef.
Dingen die na het oefenen nog wat moeizaam waren, werken we daarna nog wat uit.
Voor ruiters die geen wedstrijden rijden, probeer ik zo afwisselend mogelijk les te geven. Veel oefeningen rijden en steeds een stapje verder te komen. maar soms ook weer helemaal terug naar de basis, zodat ze het verschil leren voelen.

(hoop dat je er wat aan hebt) Knipoog

Groetjes

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:00

ik denk dat het juist leuk is dit af te wisselen. Als een colonne rijden kan ook heel goed zijn. Om en om afwenden bijvoorbeeld om te kijken of er genoeg controle is om achter je voorganger vandaan te rijden.
Oefenen voor zit zijn erg belangrijk, zoals zonder beugels rijden. Of een keer een zitles aan de longe?!?
Ook kan ik altijd veel inspiratie halen uit het proevenboekje. Daar staan natuurlijk veel figuren/oefeningen in maar ook leuke combinatie`s.

Voor de kleintjes is het leuk spelenderwijs vertrouwd te raken met pony`s. Bijvoorbeeld de oren of staart aanraken, je tenen aanraken (mits je natuurlijk brave pony`s hebt...) of een soort stoelendans of ponyvoetbal.

Je kan ook leuk afwisselen dmv springmateriaal, bijvoorbeeld slalomrijden tussen de palen door, balkjes neerleggen enz enz.

Tijdens privelessen (wedstrijdniveau) overleg ik vooraf altijd waar ze de afgelopen week tegenaan gelopen zijn om daar wat extra aandacht aan te besteden. Ook oefenen ik zo af en toe de proeven.
heb je hier wat aan?!?!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:11

Tijdens mijn ponytijd hadden we een uur les, eerste 3 kwartier oefeningen rijden (eerst pony losrijden en daarna elke les een apart onderdeel, de volgende les begonnen we dan met dat geoefende onderdeel en kwam er weer iets anders bij) en trainen en daarna spelletjes zoals zonder zadel, stoelendans, eierrace, gymen etc. We hebben ook nogal eens de oude proevenboekjes gepakt en daar uit gereden, hoe heet dat gedoe ook alweer met een dressuurproef en hindernissen (niet te hoog) tussendoor? Toen er een paar kids wedstrijden gingen rijden, gingen we proeven oefenen en moesten we onze procotollen laten zien, daar trainden we dan op verder.

Nu volg ik zowel prive- als groepsles. Tijdens de priveles, neem ik de week door en we trainen o.a. op de mankementen. De groepsles is soms saai vanwege te weinig afwisseling.

Mijn oude instructrice haalde veel spelletjes ideeen uit oude engelse boekjes gymkhana heet dat volgens mij.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:12

Ik geef zelf geen les maar heb het wel al 30 jaar Knipoog Vraag me af of het wel verstandig is dat beginners voor zichzelf rijden? Het lijkt mij niet echt mogelijk, lijkt mij dat beginners zich moeten concentreren op hun houding en zit zodat ze het paard zo snel mogelijk niet meer storen, zonder zich te bekommeren om onafhankelijk van een voorganger hun paard weg te kunnen sturen enz. Zoals je beginners ook wel de eerste lessen aan de longe zet. Natuurlijk is ook zelf sturen belangrijk, maar dat kan ook vanuit een 'treintje', bijvoorbeeld afwenden uit de groep, of afwenden met de groep, en dan bij aankomst op de hoefslag afwisselend links en rechts. Voor een beginner een pittige oefening. Maar ik weet niet hoeveel ruiters je in de les hebt, als het er enkele zijn is allemaal weer een stuk simpeler, maar als ik aan een (manege)groepsles denk zie ik er wel 10 achter elkaar. Het lijkt me dan chaos worden als ieder voor zich gaat rijden c.q. probeert te rijden? Of zijn het geen echte beginners meer? Ben benieuwd naar je reactie Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:29

Les geven is natuurlijk een vak apart. Ik kan vanaf hier natuurlijk niet oordelen over de manier waarop jij les geeft maar misschien proberen om je dingen anders over te brengen. Grapjes maken tussendoor, duidelijk alles uitleggen, serieus aansporen tot prestaties maar breng het tactisch, dwing niemand maar geef ze duidelijke en realistische doelen die je binnen korte tijd kunt bereiken. Misschien interessant voor jou om eens wat over Mental Coaching op te zoeken. Heb er laatst een lezing over bijgewoond en moet zeggen dat dat wel een toegevoegde waarde had aan mijn lesgeven.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:49

ik denk dat het voor vooral 'jongere' ruitertjes leuk is om een combinatie te maken van, nieuwedingen, herhaling en zelfinititatief. laat ze zelf dingen bedenken (wel zo dat het nog veilig is enzo) maar blijf wel bezig met paardrijden na zo iets..
Een gevorderde en dan vooral wedstrijd ruiter zal liever hebben dat je oordeelt en helpt verder te komen.. die heeft niet veel aan spelletjes of dergelijken.
het is een vak appart en ieder doet het op z'n eigen manier.. de een heeft ronduit geduld maar de anders is ook wel eens streng omdat het nu de 20ste keer is en degene nog niet doorzet.. tuurlijk is iedereen anders en pakt iedereen het anders op maar ja.. moeilijk maar ik denk dat door evaring je vanzelf gaat zien wat een beginner leuk vind en wat een gevorderde wil horen..

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 20:51

Bedankt voor de vele reacties, tot nu toe al. Graag zie ik nog meer reacties tegemoet.
Als ik dit zo door lees weet ik dat ik op de goede weg zit, fijn om dat bevestigd te zien Lachen

Er was iemand die zei dat het lastig zou zijn beginners voor zichzelf te laten rijden, de mensen die echt bij mij begonnen zijn pakken dit goed op hebben goed stuur over de pony en kunnen al aardig zitten. Dat is ook zeker iest waar ik veel aandacht aan besteedt.

Nu wil ik nog iets vragen, wat doen jullie met mensen die overal een "ja maar" op hebben en wat te doen met ouders die denken dat ze alles beter weten? Ik heb er mijn eigen ideen en aanpak voor maar graag zou ik ook die van anderen horen/ lezen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:54

Oei, "ja, maar" mensen noemen wij dat Haha! Lastig volk! Heb zelf ooit zo een klantje gehad. Heb haar gezegd dat ik daar stond om haar te helpen en dat ik haar alleen kon helpen als ze goed luisterde. Als ze niet vertrouwde wat ik zei of ze het zelf al beter wist dat ik dan naar huis ging en ze iemand anders moest zoeken omdat ik dan liever nuttigere dingen met mijn tijd deed. Ze heeft nooit meer "ge-ja,maard" Knipoog Hou de eer aan jezelf hoog!

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:01

mijn idee, het is in principe graag of niet. Mijn klanten weten dat ze bij klachten dit kunnen melden bij mij, en dat we samen kijken hoe we het vor beide zo optimaal mogelijk kunnen krijgen. En staat ze iets niet aan en denken ze dat ze het ergens anders beter kunnen krijgen dan zijn ze vrij om te gaan. Kinderen die te veel praten waarschuw ik, en lukt het zo nog niet om goed mee te doen dan is het tijd voor hun om af te zadelen.

laurasilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:55

hoi. het is ook leuk oom een keer pas de deux te rijden.of met de beginnende ruiter gymnastiek. slamlommen en bijv. races dat ze spullen naar de andere kant moeen brengen en van dat soort spelletjes. dit natuurlijk niet iedere week. je kunt het natuurlijk ook doen met in en uitstappen.
en ik denk dat de kinderen het zowieso wel leuk vinden. lekker bezig zijn met hun pony.

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:35

Ik heb in totaliteit zo´n 10 jaar manege lessen gegeven en in het begin veel te maken gehad met "ja maar" klanten en dat waren vnl. mensen die ouder als ik waren. De manier waarop Solvej dat probleem oploste, gebruikte ik ook en als dat echt niet hielp (je hebt er erge tussen zitten) dan negeerde ik ze een tijdje. Kei banketstaaf Bloos maar het zette ze wel aan het denken en dan gingen ze in ieder geval rijden ipv ja maren!
Voor de oudervraag had ik 2 oplossingen. Als er een ouder aan het meelessen (zo noem ik het maar even) was en ik had er last van dan ging ik op het moment dat diegene begon, harder praten zodat kindlief het niet hoorde en ouder nog harder begon te roepen. Waar ik vervolgens poeslief aan vroeg of het niet wat rustiger aan de kant kon zijn omdat ik anders niet verstaanbaar kon zijn voor de kinderen!
Dat hielp vaak maar soms heb je echte die hards Hamer ! En als ik die echt zat was, dan vroeg ik of ze misschien ook in de bak wilde komen staan zodat ieder kind er nog iets van kon leren en ik misschien ook Blond . En je raadt het al: ik heb nog nooit iemand meegemaakt die dat deed en het probeem was meteen opgelost Pling !
Ook hard misschien maar wel effectief. Dit heb ik door de jaren heen door schade en schande geleerd; het hoofdstuk "hoe om te gaan met lastige klanten" werd toen niet in de cursus behandeld Knipoog . Succes ermee!

piggelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:36

Hoi, Mijn instucteur is lid van een soort van klantbordgroep. Hebben jullie die in de buurt niet? Misschien iets om na te informeren?

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:26

Ik ben geen lesgever, maar (af en toe Haha! )een lesnemer.
Ik vind het wel leuk als we dingen doen als zonder stijgbeugels/zadel rijden. Ook af en toe een sprongetje is wel leuk. Als er genoeg mensen zijn (vanaf 4 bij ons) doen we soms 'carrouselrijden'. Gewoon naast elkaar wat oefeningen enzo, opletten dat je mooi naast elkaar blijft... En ondertussen tegen elkaar fluisteren dat ze wel erg strens is vandaag Haha!

Maar als we ons een keertje meer concentreren op de wat 'moeilijkere' dressuuroefeningen (niet zo moeilijk op mijn niveau) vind ik dat ook wel leuk.
Naja , eigenlijk vind ik paardrijden bijna altijd leuk dus aan mij zal je wel niet zo veel hebben Haha!

Succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:33

Ik krijg aan het einde van een les graag een pak huiswerk mee waar ik in de komende week mee aan het werk kan. De volgende les stel ik het ook zeer op prijs dat mijn instructeur nog weet welk huiswerk ik moest maken en er uit zichzelf naar vraagt of dat specifiek nog gelukt is.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:48

Ik kijk per ruiter waar hij/zij mee bezig is, groepslessen geef ik nu niet meer. Ik denk dat iig de interactie belangrijk is, de vooruitgang en dat jij nog weet wat er allemaal gebeurde of speelt. Ik schrijf dat per klant in steekwoorden op om het zelf bij te houden.
Verder carroussel rijden, tikkertje, zitoefeningen, een keertje springen, treintje rijden en dan voordoen-nadoen (bij kinderen) en dan weer aansluiten enz enz enz...slalom.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:51

Ik ben heel makkelijk geworden, zie zelf onderandere nog wel veel dingen waar aan gewerkt moet worden en vraag ook waan het einde van de les wat de desbetreffende ruiter of amazone nog meer aandacht aan wil besteden, meestal geven ze het dan zelf al wel aan, ook vraga ik nog of de mensen nog vragen hebben.

De ja maar mensen? Zeg ik heel simpel weg tegen het is geen thee uurtje, ik ben degene die les geeft en je mag best met een andere oplossing komen maar doe het dan wel even naar de les. Dan kunnen we dat overwegen met de volgende les. Ik heb echt een schurfthekel aan de ja maar. Vaak loopt ja maar uit op een eindeloze discussie omdat de ruiter vind dat dit, of de ruiter vind dat dat, ga zo maar door. Helemaal in een groepsles wil ik de aandacht besteden aan alle ruiters en wil ik een discussie met een ruiter voorkomen. Vaak als ze erop in blijven gaan echt hakken bedoel ik daarmee hoef ik ze die les niet meer trug te zien, sorry ben daar heel streng in. Ik vind wel dat ze vragen mogen stellen maar mijn lesklanten weten ook dat ik ja maar niet wil horen. ik ben een persoon van duidelijk heid wat lesgeven betrefd. Dus gewoon waarom dit en dat, dan geef je de amazone daarbij een uitleg, vaak heb ik die uitleg dan allang gegeven, dus hoeft de ja maar niet meer, ik ga dus de persoon niet overtuigen. Nu heb ik ook weinig beginners, vaak gevorderden en ver gevorderden. Die hebben hun enthousiasme altijd wel. Beginners zijn vaan angstig en die steken dingen op van jou spontanietijd en vinden daar hun motivatie in trug.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 06:52

Ik doe eigenlijk dezelfde dingen die hierboven al gezegt zijn. Soms laat ik mijn lesklanten zelf ook "lesgeven" laat iedereen op een volte rijden en dan iemand in het midden. Zo zien ze ook wat ruiters goed en fout doen en mijn lesklanten vinden het leuk om dat af en toe eens te doen.
Bij ons op de manege hebben we voor de beginners/licht gevorderden een gevorderd iemand voorop rijden. Dit helpt best veel als je je ruiters iets wil laten zien. Vaak laat ik ze in het midden stilstaan en dan moet degene die de "leadrider" is een oefening doen, zoals op het buitenbeen lichtrijden of de goede galop aanspringen en dan vraag ik mijn lesklanten of ze kunnen zien of de "leadrider" het goed of fout doet. Ik stel ze dan een aantal vragen die hun moeten beantwoorden. Daarna laat ik ze 1 voor 1 dezelfde oefening doen en dan moet de groep weer kijken of diegene het goed of fout doet.

Bij de gevorderden gebruik ik altijd wat moeilijkere oefeningen tussendoor. Elke week herhalen we deze oefening weer en komt er weer wat anders bij.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit "ja maar" mensen heb gehad. De australische mentaliteit is heel anders als de nederlandse Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 12:56

Over het 'jamaar' - ik schijn dat nog wel eens te doen Lachen (Vroeger veel meer dan nu, ik leer wel bij...Knipoog )
Maar het is nooit eigenwijzigheid geweest om het eigenwijs zijn, maar altijd omdat ik iets niet snapte maar niet goed kon verwoorden wat dat precies was. Instructies die voor mijn gevoel tegengesteld waren, of opmerkingen waarbij ik denk: "dat doe ik toch?"
(Een belangrijke is het 'naar voren kijken'. Standaard opmerking, maar ik keek altijd al naar voren. Wat er eigenlijk bedoeld werd was: "hoofd rechtop". Tsja, dat kwartje was bij mij nog niet gevallen...)
Dus soms is het zaak om de vraag onder het 'jamaar' te vinden, en daar op in te spelen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:18

Leuk thema, ik volg dit topic even...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:39

Shadow0 schreef:
Dus soms is het zaak om de vraag onder het 'jamaar' te vinden, en daar op in te spelen.

Dat is een mooie uitleg van Shadow Ja

Ik ben ook een ja-maarder en ik jamaar ook niet om eigenwijs te zijn maar om verder te komen. Nou heb ik dus wel priveles, ik kan me voorstellen dat je in een groep van tien ruiters gallisch gek wordt als ze dat allemaal beginnen te doen Clown Maar bij mij is het zo dat ik die oplossing dan al geprobeerd heb ooit en graag samen met mijn instructeur een andere oplossing voor het probleem wil zoeken. Ik ben blij met instructeurs die ook het gevoel geven dat ze samen met mij naar die oplossing willen zoeken ipv 'bek houden en rijden'-mentaliteit. De instructeur weet meer dan mij, maar ik ben wel degene die dat paard rijdt en precies voelt wat er onder haar kont aan het gebeuren is en ik rij dat paard wel langer en vaker dan de instructeur mij lesgeeft. Het gevoel 'samen gaan we er tegenaan' is voor mij enorm belangrijk.

Mij maak je dus met lessen ook blij als je me verschillende oefeningen en variaties geeft om een bepaald probleem op te lossen, zodat ik thuis een week verder kan knutselen en denken over het probleem waar we dan mee bezig zijn. Mijn ervaring als instructeur is ook dat je je ruiters heel erg lang bezig kunt houden met basiswerk (en dat is ook vaak nodig) maar dan moet je wel veel variatie bieden. En het allerbelangrijkste daarbij is bemoediging, het gevoel dat de ruiter, ook al is hij nog steeds bezig met dat paard sneller aan de hulp te krijgen oid, wel vooruit is gegaan in de afgelopen tijd, maar dat we gewoon de grens nog verder verleggen.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:24

Ik ben ook geen instructrice, maar heb wel voor de lol samen met iemand eens een paar lesjes gegeven aan een meisje van 6/7.
We merkten dat zij het leuk vond om het ''spelend'' te leren, pionnetjes neerzetten, balkjes op de grond en spelletjes te doen.
Ze kon eerst helemaal niks en toen wij na een maand of 2 zijn gestopt kon ze al goed lichtrijden en sturen ging ook aardig goed.
Meestal zorgden we ervoor dat ze kleine stukjes mocht draven, dan bleef het leuk + de overgangen zorgden daarbij er weer voor dat de pony alert op de hulpen bleef.
Ik vond het vroeger ook altijd heel leuk om op de manege zulke oefeningen te doen, ook zonder beugels. Alhoewel ik dit niet zou doen bij mensen/kinderen die nog niet zo stevig zitten (logisch Haha! ).
Veel succes in ieder geval!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:35

vastomlijnd plan is voor de les onmogelijk aangezien het van dag tot dag verschild. De ene keer is het werk rechtsom prima en linksom niet terwijl het de ander keer andersom wel knudde kan zijn.
Daarom kijk ik wel waar het schip strand. Ik stel de gang voor en de oefeningen vraag de overgangen en dergelijke. Tijdens de les werken aan de zes begrippen zoals takt , schwung rechtrichten noem maar op. Je komt altijd wel dingen tegen waaraan gewerkt wordt.
Ja maar verhalen die ken ik ook, maar duidelijk uitleggen hoe, waarom waarneer, waarvoor blijkt prima te werken. En de ruiters keihard aan het werk zetten geen tijd voor l u l verhalen maar werken moeten ze.
Ik geef af en toe voor de lol les, en als het een z ei k les moet worden omdat de ruiters niet mee willen werken okee prima effe goede vrienden maar dan maar niet daar ga ik mijn tijd niet aan verknoeien.
Bij ons op stal helpen we elkaar met tips en dergelijke en gelukkig zijn wij geen ja maar lessers, onze instructrice is top en als de problemen zijn komen we er altijd samen uit.
Geen pasklare lessen voor mij of van mij.
>En voor jezelf rijden niet als ik in de bak sta, uiteindelijk betalen ze mij om instructie te geven niet om begeleiding te vormen.
Ik wil dat de mensen denken ja waar voor het geld.
En natuurlijk wil ik iedere week weer vooruitgang zien.