Wat doen als het gaat vriezen(pomp)(dringend)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Wat doen als het gaat vriezen(pomp)(dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 00:36

Ik hoop dus dat het niet gaat vriezen deze winter!Zit daar echt niet op te wachten.
Want wat moet ik nou met de pomp doen?
Wij hebben een pomp bij de wei.
Die hangt aan een biels en vanuit daar gaat hij in de grond.(grondwater)
Maar kan ik die laten hangen?De slang is zo'n dikke geribbelde rode.Daarboven zit een ijzeren buis die aan de pomp gaat.De pomp is van ijzer.(denk ik)
Het is zo'n handpomp.

Vriest hij dan vast of kapot?of kan je hem laten hangen?ALs het bv snachts vriest?en overdag niet vriest?
Of moet de slang uit de grond?Het is ongeveer 7 meter diep.
Of iets eromheen doen?maar dan om de pomp en de buis/slang?en wat ?

hierop de foto zit een stuk regenpijp eromheen zodat ze niet aan die slang beten toen ze daar stonden.

Afbeelding
Afbeelding

iemand tips??

khirshanta

Re: Wat doen als het gaat vriezen(pomp)(dringend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:41

Volgens mij zou je pomp wintervast moeten zijn... ik dacht in ieder geval dat de pomp op zich er tegen zou moeten kunnen, als alles maar goed ingevet is. Over het water hoef je je volgens mij geen zorgen te maken, want zeven meter onder de grond vriest het niet. Of het water dat ín de pomp zit niet bevriest, weet ik niet. Je zou anders kunnen proberen het water weer naar de bodem te laten zakken. (je moet dan heel vaak pompen om het water boven te krijgen, om het zo maar te zeggen)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:44

ik heb eerst ook ergens gestaan met een pomp. en dat ding ging iedere x kapot Scheve mond wij namen gewoon water van thuis mee..

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 00:54

ik kan zegmaar niet het water eruit laten lopen.dan moet de slag er uit en los en daarna om weer te zorgen dat hij pompt moet je hem volgieten met water. er zit een klepje oponderaan die slang zegmaar wat hem afsluit (dacht ik ) en dat de slang dan vol bleef staan. ik hoef ook maar 1 keer te pompen en dan komt er water al uit.

sommige mensen zeggen dat ze kapot vriezen en andere zeggen weer van niet..
maar om dat ding er af te halen..dat ding is megazwaar en dan nog zo'n lange slang eraan..

hoop dus dat hij eraan kan blijven...
water van thuis meenemen is echt een gedoe..voor 4 paarden moet het op de fiets/scooter meenemen..
evt zou slootwater nog kunnen.maar liever niet..
dat is lijken water zeggen ze..
er zit een begraafplaats langs die sloot een stuk verder.En een man die hier met zijn tuintje zat zei dat dat regen water dan door die lijken lekt in de sloot...
naja niet echt smakelijk..maar misschien is dat niet zo.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:25

He bah... Nee, dat zou ik ook niet doen nee... Misschien zo'n heel veel liter vat?

http://www.2dehands.nl/ibc-container-10 ... k=land_vee

Ze schijnen anders rond de 150/180 euro te kosten, maar deze lijkt me ook zeker wel geschikt. Als je iemand kunt vinden die hem ook voor je wil vervoeren Haha!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:45

zo'n vat hebben we ook staan.Maar dat hebben we dus geprobeert 2 jaar geleden.maar dat bevriesde ook.kwam nix meer uit het kraantje hihi..

dus hoop dat het egt niet gaat vriezen!!

zou isolatie spul van dat gele helpen als je dat erom doet?
of zou dat niet gaan?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 14:37

De pomp die wij op stal hebben (ook een handpomp) blijft altijd gewoon staan. Beetje kokend water erin voor je gaat pompen en klaar, daarna kun je gewoon pompen. Wij hebben ook automatische waterpompen in de wei, maar die worden altijd afgesloten als het vriest.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:52

je kan zo'n pomp beter neit gebruiken als het vriest, want dan pomp je em kapot. Wij hebben dezelfde in onze wei en die vriest ook vast in de winter. Wij sjouwen dan elke dag jerrycans met water naar het land... wel een gedoe, maar niks aan te doen. succes!