kosten eigen paard per maand

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

kosten eigen paard per maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:30

Hallo allemaal,

ik weet niet of ik dit bericht in de goede rubriek geplaatst heb, maar kon niet zo snel een antwoord op mijn vragen vinden in al eerder geplaatste berichten, dus probeer het zo maar even.

Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie kosten per maand zijn (per paard/pony). Stalling (welke voorzieningen zijn er en wat zit er allemaal bij in of juist niet), gezondheid (wormenspuit, enten etc.) hoefsmid (bekappen en beslaan), voer ( bij gebruik van hoeveel kg per maand) etc.

Alvast hartstikke bedankt!!

mareMyla

Re: kosten eigen paard per maand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:40

Ik betaal voor mijn stalling, voer, wormenspuit en het uitmesten van de stal 195 euro, maar dit is overal weer anders. Als je nog meer reacties krijgt, kun je een beetje een beeld krijgen. Ik sta op een stal met binnenbak en die zijn 'vaak' wat duurder.
Naast mijn stalgeld leg ik ook elke maand geld opzij voor de hoefsmid en m'n lessen.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:41

Attack schreef:
Hallo allemaal,

ik weet niet of ik dit bericht in de goede rubriek geplaatst heb, maar kon niet zo snel een antwoord op mijn vragen vinden in al eerder geplaatste berichten, dus probeer het zo maar even.

Ik zou graag van jullie willen weten wat jullie kosten per maand zijn (per paard/pony). Stalling (welke voorzieningen zijn er en wat zit er allemaal bij in of juist niet), gezondheid (wormenspuit, enten etc.) hoefsmid (bekappen en beslaan), voer ( bij gebruik van hoeveel kg per maand) etc.

Alvast hartstikke bedankt!!

Eens even denken:

Stalling incl. uitmesten, buitenbak, ruime SCHONE stal (3.5 bij 3.5 met dikke strolaag), dagelijkse weidegang( 2 ha) of paddock samen met andere paarden (zij brengen haar binnen en buiten), water, musli, hooi, en andere eten wat er tussen door kan komen zoals wortels bijv. , primitieve wasplaats, hulpzame eigenaar die af entoe komt helpen met lessen of een hoef kan bijvijlen, binnenpoetsplaats betaal ik 150.00
Hooi krijg ze wanneer ze niet op de wei staat maar in de paadock en stal staat gem 4 a 5 keer 1.5 of 2 plakken hooi .....of te wel naar behoefte en dus moeilijk een maat aan te geven. Muslie krijgt ze ook naar behoeft en is nu ongeveer een kilo per dag opgesplits in 's ochtends en 's avonds. Hierdoor zit af en toe ook nog wat basisbrok gemengd.

Wormenspuit: verschilt omdat je telkens een andere moet nemen maar is ongeveer 10.00 gemid.

Jaarlijkse inenting is 30 euro voor mij...Heb een lieve VA en geen rijkosten (tot nu toe ...afkloppen Bloos )

Hoefsmid komt gemid in keer in de 8 weken bekappen a 35.00 (In de zomer is het vaker nodig dan in de winter omdat ze in de somet meer groeien)

ZOooo ik hoop dat je er iets mee kunt.....ben alleen erg benieuwd waarom je het wil weten als ik dat mag vragen.... Bloos Om kosten mee te verglijken????

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:43

Hier zijn al zoveeel topics over ....
Kan je de zoekfunctie niet gebruiken Pling

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:46

stalling: 125 is incl: bak met verlichting voor savonds of in de winterdag, 2 x per dag hooi, onbeperkt stro tot 2 kg brokken (2 x per dag). mogelijkheid om paard buiten te zetten (geen weide). afspuitplaats met warm en koud water, en een kast.
een keer in het half jaar enting voor rhino (niet verplicht) een x in t jaar influenza en een x in de twee jaar tetanus --> weet niet wat de kosten hier voor zijn. Geef een x in de 3 maanden een wormkuur. (bij de dierenarts voor 6 nogwat. en meer geef ik dr niet aan uit.
edit; was de hoefsmid vergeten ongeveer een x in de 8 weken. (15 voor alleen kappen)
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 19-12-06 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 23:04

Heb geprobeert te zoeken naar eerdere berichten, maar dat is dus niet gelukt. Ben me aan het orienteren wat de "vaste" kosten zijn bij een eigen paard omdat ik misschien een paard wil aanschaffen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:14

vaste kosten:

stalling, dierenarts (1 x in het jaar), wormkuur (1x per 6 a 8 maanden, ikzelf doe drie maanden)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:30

mijn stalling kost me 125 per maand, inclusief voer, en weidegang (indien mogelijk), een goede verlichte buitenbak en toezicht op stal.
Ik moet de vlas extra betalen, dit kost me ongeveer 30 euro per maand (in de winter) ik mest zelf uit.
Hoefsmid, bekappen is 25 euro in de 2 maanden (beslaan 75)
Dierenarts, enting 25 euro per jaar, + 4x wormenkuur a ca 15 euro

tja, en dan de spullen die je nodig hebt, zadel hoofdstel dekens kleding etc etc, dat kan je zo duur maken als je zelf wilt, evenals de aanschaf van je paard.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:36

Stalling incl alles zo'n beetje ( binnenbak, smid enz ) €225. Verder komt er maandelijks niet heel veel overheen. Maar een vriendin van mij heeft haar haflinger bij huis staan, kan goedkoop aan hooi en stro komen. Zij betaald per maand rond de €20 ofzo.

SannieSweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:36

Hoi Attack,

Ik betaal ook rond de 200 euro voor mijn stalling, voer, wormenspuit, uitmesten doe ik dan zelf, maar dit is per regio idd anders. en vergeet de hoefsmid niet, en paardrij kleding...

goodluckyyy

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:38

paard op het land, vast bedrag aan huur per maand, hooi en kuil incl, elke 6 weken een wormkuur, om de zoveel tijd een hoefsmid verder houden we het zelf bij, hm, denk dat ik in totaal op 75 euro per maand uitkom, zoiets?
natuurlijk, als er bijzonderheden zijn komt het een keer hoger uit.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 09:42

paardjes staan aan huis... en voor de rest alleen flas en brokken en dat is denk ik nog geen 50 € in de maand en hooi halen we van ons land af en wormkuur om de 6 weke en hoefsmid dat is verschillen en dat weer ik ook niet hoeduur

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:35

aan stalling betaal ik 210 euro per maand, voor mijn e pony.
wat er in zit en wat niet:
- uitloop stal
- 2 keer per dag biks, zoveel je wilt
- 2 keer per dag kuil of hooi
- er wordt voor je gevoerd
- zelf uitmesten
- gemeenschappelijk land
- gebruik van een kast

de voorzieningen:
- kleine binnenbak 20x 42
- westernbak (binnen) 20x70
- grote binnenbak 35x75
- buitenbak 62x22
- buitenbak 60x20
- springtuin
- ovaalbaan voor tolten enzo
- 2 longeerkralen
- losgooibak 40x28
- 3 paddocks
- 2 stapmolens
- verschillende overdekte spuitplaatsen
- spuitplaats met solarium
- 38 ha land
- gezellige kantine
- elke maand 1 of 2 keer dressuur wedstrijden
- ook spring, western en men wedstrijden
- veearts op terrein
- zadelmaker op terrein

ook kan je een prive landje nemen, dit kost 250 euro per jaar en daar kan je dan zelf je paard het hele jaar op zetten.
het gemeenschappelijke land is in de winter dicht.

verdere kosten:
- wormenkuur 9 euro per 8 weken
- hoefsmid in de winter alleen bekappen eens in de 10 weken, 20 euro. in de zomer voor op ijzers, 50 euro per 8 of 10 weken.
- inenting 1 x per jaar ongeveer 18 euro
- stapmolen per maand 25 euro, wel zelf erin en eruit halen.
- in de zomer paard op land laten zetten en eraf halen, 50 euro per maand
- extra kast 50 euro per jaar

en qua spullen kan je het zo duur maken als je zelf wilt.

edit: was ff vergeten maar de stal ligt naast het amsterdamse bos, dus je kan er ook heerlijk buiten rijden.

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:43

gaan we (maandelijkse kosten):
-stalling (elke dag weidegang, stal schoonmaken, wormenspuit, biks, musli, wortels, kuil, verwarmde zadelkamer, verlichte buitenbak, velichte paddock, springmateriaal, velichte wasplaats 1 wasplaats per 2 paarden, etc) 200,=
-priveles 1x perweek x4 =60,=
-Dierenarts (inenting) ca. 60,= per jaar
-Hoefsmit 0,= (ik doe zelf aan natuurlijk bekappen en anders werkt mijn instructise ze bij voor ca 15 euro)

En natuurlijk als ze iets krijgt dan kun je wel flinke rekeningen verwachten a 200 of soms wel 500 euro en meer.
tevens koop je ook wel vaak iets nieuws nieuw halstertje etc etc.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:51

Ik hoef niks te betalen omdat ze thuis staan, maar wat iemand kwijt is die bij ons op stal staan met paard (per maand):

kale stalling incl kuil en stro: 80 euro kleine stal, 125 euro grote stal
voeren: 10 euro(1x per dag) of 20 euro (2x per dag)
hooi: 4 euro per baal
trainingsmolen: 20 euro per maand (dacht ik)

we hebben:
- trainingsmolen
- longeercirkel
- koudwater wasplaats
- zomers 24uur per dag naar wei
- s winters over dag wei, s nachts stal
- veel bos en hei in omgeving

En bak word tussen kerst en oud&nieuw gebouwd, maar daar betaalt men nog niet voor nauturlijk.

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:39

Stalling hier ind e buurt verschil heel erg, van 150 euro all in t/m 250 euro all-in.
Het is ook maar net wat ze allemaal hebben, qua buitenbak, binnenbak enz.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:53

Mijn stalling kost 180 per maand.
-Inclusief 2x per dag brokken (mag de hoeveelheid zelf bepalen)
en 2x per dag kuil (mag hoeveelheid ook zelf bepalen)
-Elke dag word het viezigheid eruit gehaald en opgestrooid zodat ze een schone stal hebben. In het weekend doe je zelf je stal helemaal leeg halen en weer schone stro in.
-Er zijn 5 pensionstallen (is particulier) en 2 eigenstallen.
-De stallen zijn 3,5x3,5meter en ik heb de hoekstal, die is het grootst omdat ik het grootste paard op stal heb (176cm) en mijn stal is 3,5x5meter. Ze kunnen over de staldeur heen kijken en kunnen dan door een raam naar buiten kijken. Omdat ik de hoekstal heb, heb ik een luik die ik open kan doen zodat ze naar buiten kan met haar hoofd en half. (het zijn binnen stallen)
-Er is een grote poestplaats voor 8 paarden.
-Er is een buitenbak van 25x50 meter die super gedraineerd is en heeft een speciale bodem voor all-weather! Kan er ALTIJD in rijden en dat meen ik serieus!
-Er zijn 3 ruime weilanden.
-Er is een paddock, deze is net nieuw maar de afmeting weet ik niet hihi.
-De stallingskosten in inclusief wormenspuit.
-Je krijgt een locker voor je spullen.
-En dan heb je de hoefsmid die ongeveer om de 3,5 maand komt (wanneer het nodig is) en die kost 22,50 voor 4kant kappen.
-En de entingskosten zijn 55 euro per jaar.
- 1x in de week een half uur priveles voor 15 euro dus 60 euro per maand.

xxmellaniexx

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:14

uhm...

Tijdens de wintermaanden :
Stalling :
250 € + 100 € om hem te rijden (staat dan veel te ver om vaak langs te gaan, jammergenoeg)
Ontworming :
Geen idee, dat varieert tussen 10 -20 €
Hoeven :
Gewone ijzers vroeger 50 €, maar nu wegens schuiven op het wegdek met studs : 75 € (verre verplaatsing inbegrepen)
Voer :
in stalling inbegrepen krijgen : 's morgens en 's avonds korrels, dan een x per dag wortels, dikke plakken hooi,...
DA :
normaalgezien komt die niet, want ontwormen doe ik zelf, een maal per jaar een speciale injectie, maar de prijs daarvan ken ik niet

Alles blijft hetzelfde tijdens de zomermaanden, maar dan valt de stalling weg, rijd ik mijn paardje zelf en heb ik normaalgezien geen voer.
Soms als hij net thuis is en de weidegang nog niet gewoon is krijgt hij een handvol korrels en wat hooi( gratis, want dat maken wij zelf) en wat stalkrullen...
In de zomer heb ik een verschrikkelijk goedkoop paardje :p

Groetjes

Ps: Hij zou in de winter ook kunnen thuisblijven want we hebben alle voorzieningen, maar geen piste en aangezien hij zeer snel rond en gezond staat is het goed dat hij dan op vermageringskuur gaat :p

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:26

Voor de stalling betaal ik maandelijks 125 euro. Voor krachtvoer ong. 10 euro per maand. Hoefsmid komt 1 x per 8 weken 25 euro. Wormenspuiten kosten gem. 9 euro (1 x per drie maanden). Les kost 10 euro per week.

Dus maandelijks ben ik rond de 190 euro kwijt.
Maar de incidentele kosten van de DA zijn wel de kosten waar je rekening mee moet houden. Een paar weken geleden heb ik nog 200 euro moeten betalen voor een simpel onderzoek met wat foto´s.

Edit: Dit soort topics zijn er door de jaren heen echt al heel veel geweest. Even zoeken met de zoekmachine wat iets handiger geweest. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:31

Wat een paard kost ligt aan veel factoren, maar een van de belangrijkste is wel in wat voor omgeving je woont. Als ik kijk wat mensen in het westen van NL betalen, wat ik in het zuiden betaalde en wat hier gevraagd wordt, dan is dat een wereld van verschil, zonder dat de aangeboden faciliteiten nou echt anders zijn.
Punten om rekening mee te houden zijn:
Stalling (wat wil je en hoeveel kun/wil je ervoor betalen)
Voer (indien niet in de stalprijs)
gangbare veterinaire verzorging (enten, ontwormen en zo)
Hoefsmid
materiaal (zadel, hoofdstel, poetsspullen enz. enz. enz.)

Je zult dus voor jezelf uit moeten zoeken wat er in jouw omgeving gevraagd wordt voor stalling en wat er dan voor die prijs wordt geboden.
Maar als je niet gewoon 500 euro per maand kunt missen, dan moet je je ernstig af gaan vragen of het verstandig is om een paard te kopen, zeker als je in een dure omgeving woont.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:33

Tsjah, ik ben per maand zo'n 350,- kwijt alles inclusief 9les, stalling, hoefsmid, DA, etc)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:35

Gebruik de zoekfunctie!
Hier zijn zoveel topics over...

Paardjes achter het huis, dus dat kost alleen het voer Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:37

binnenbak, buitenbak.overdekte stapmolen, solarium, wasplaats, poetsplaats,kantine. achterbergbodem,paarden worden sochtends een half uur in de molen gezet,als het lekker weer is daarna op paddock of wei(paarden mogen niet in kudde) dit voor 250 euro, een kluisje kost extra 1o euro. Lachen

de rest moet je zelf betalen, ik ben per maand ongeveer 400 € kwijt aan 1 paard. (incl wedstrijden,wormenkuren enzenz)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:38

ik sta op een pensionstal bij een boer en betaal per febr 2007 185 euro p/m
-zelf mesten,mag ruim stro pakken Knipoog
-zelf naar de wei brengen,open van ong april tot nov,is 20 min heen en weer lopen
-2 x p/d kuil en bix maar je mag zelf erbij pakken wat je wilt Knipoog
-er is een goede buitenbak met tapijtsnippers heel jaar doot berijdbaar wen een losgooi/longeerbak en losgooi blubberweitje
-om de 6 a 8 weken 75 euro voor 4 ijzers
-en wormenkuren verschillende prijzen
-2x per jaar enten a 18 euro per keer
-elke week van okt tot april 1,50 euro voor 10kg peen
-en meusli/slobber

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:32

zo de knetter zeg, wat een bedragen allemaal. Wij betalen maar 50 euro per mnd bij een particulier

- Ruime goed verlichte stallen die op/ aan het erf staan( vind ik persoonlijk fijner dan een stal binnen in een gebouw)
- Wasplaats met warm en koud water
- verlichte en gedraineerde bak met speciale bodem voor 365dgn rijplezier.
-24/7 weidegang ( ook s'winters ) en een eigen bos om in te ravotten
- stro/ kuil/ hooi naar eigen gebruik.
- Afgesloten en verwarmde schuur voor opslag voer, zadels ed
- uitmesten doen we meestal zelf, maar als we een keer geen tijd hebben word het gedaan
- Springbenodigheden zijn ook aanwezig ( hindernissen enz )

Voer kopen we zelf en kost misschien een keer 20/ 30 euro per mnd en de smid komt 1 keer per 6/8 week. Daarnaast is er teveel land voor onze paarden, daarom lopen er schapen om het bij te houden.
Denk dat het ons allemaal bij elkaar iets van 80 tot 100 euro kost per paard

Moet wel zeggen dat ik van sommige bedragen hier genoemd echt schrik. 200 euro en meer voor alleen stalling. Wat moet je in hemelsnaam met 3 binnenbakken en 2 buitenbakken en een aantal paddocks. En dan kan je paard s'winters nog niets eens buiten lopen behalve in een paddock. Nee, dat was niet aan ons besteed