hoofdschuw of niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yunis

hoofdschuw of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:14

Mijn veulen is heel erg brraf bij alles wat ik met hem doe, maar als ik tussen zijn oren wil wrijven word hij helemaal zot. Zijn oren zelf en de rest van zijn hoofd zijn geen probleem. Is hij nu hoofdschuw en hoe kan ik het verbeteren. Want eigenaars van pensionstal krijgen nu ook problemen als ze zijn halster over zijn hoofd willen doen. Momenteel ben ik de enige die er geen problemen mee heeft.

fjordnina

Re: hoofdschuw of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:17

Hij vind het gewoon eng. Heel rustig aan overal aaien en dan terloops ook die plek aanraken. Niet reageren als hij zijn hoofd afdraait, gewoon verder gaan waar je mee bezig was. Na verloop van tijd moet het dan wel beter worden.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 15:27

dat heb ik gedaan maar als ik zeg zot bedoel ik niet met zijn hoofd slaan hij gaat peilrecht staan, laat hem omver vallen, de laatste keer wou ik niet weggaan voor ik dat stukje eens had aan geraakt en hij stond erbij te zweten alsof hij een uur zwaar gewerkt had. DA is al komen kijken of hij geen wond had en die heeft hem moeten verdoven. Ik vind het alleen vreemd dat de rest van zijn hoofd wel kan zelfs met harde borstel ( is soms moddervarken als hij van buiten komt). Ook op de rest van zijn lichaam kan hij alles verdragen

ClaudiaFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:27

Misschien moet je eens beginnen met hoofdstel/halster zonder dat je aan de oren moet komen,en dan zal ze je stilletjes aan wel begrijpen.En dan kan je ook zonder hoofdstel eraan komen.
Heb zelfde probleem gehad Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:45

mijn paard had het met de oren. forceer niets, en verwacht niets. als je per ongeluk het plekje een keer aanraakt prijs je hem de hemel in. verder niet erop richten, als je ogen in de richting van die plek gaan weet het beestje al genoeg, omdat iedereen arop fixeert. gewoon poetsen, niet naar kijken, en heel terloops iets erheen werken. niet de plek zelf aanraken. alles wat hij ondergaat flink belonen, en van daaruit verder werken. vooral niets forceren van: 'ik moet en zal vandaag die plek aanraken', dat werkt alleen maar averechts.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:16

Hij is niet hoofdschuw, maar accepteerd gewoon niet dat je aan zijn oren zit. Daar kun en moet je aan werken. Laat me raden: is je veulen een hengst?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 02:15

Cassidy schreef:
Hij is niet hoofdschuw, maar accepteerd gewoon niet dat je tussen zijn oren zit. Daar kun en moet je aan werken.

Mee eens; je kan hem desensibiliseren.
Dit betekend dat je hem juist op de plekken waar hij niet aangeraakt wil worden, hem juist wel aanraakt Lachen .
Als hij met z´n hoofd begint te schudden, met als doel dat jij je hand van die plek weghaalt, laat je hand juist op die plek liggen, net zolang totdat hij het heeft geaccepteerd!!
Voorbeeld: laatst op een clinic waar ik met mijn 3-jarige was, was een welsch ruin, die het niet goed vond als zijn baasje z´n piemel wilde schoonmaken; ze mocht er nog niet eens met d´r hand in de buurt komen! Hij begon dan te trappen en rondjes te rennen.
Nu had degene die de clinic gaf, een "verlengde hand" mee. Dit was gewoon een oude, uitgestopte handschoen aan een stok Lachen .
Met deze "hand" ging hij naar de piemel van de welsch. Doordat hij niet gebogen hoefde te staan, had hij ook meer greep op het touw en had hij een veilige afstand tov de pony. De pony begon zoals verwacht, te trappen en rondjes te rennen. De "hand" bleef echter op de plek Lachen . Pas toen de pony rustig stond, werd er met de "hand" over de hele piemel "gekroeld" (ik weet, dat staat er hier een beetje raar Bloos! , maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel Knipoog ).
Pas toen de pony dit had geaccepteerd en helemaal rustig stond, werd de "hand" weggehaald en werd ´ie beloond door hem te aaien op een plek waar hij het wel prettig vond.
Dit kun je dus ook prima doen met het plekje tussen z´n oren.
Zorg dat je je veulen aan een lang touw hebt, dat mocht hij steigeren, je buiten zijn bereik kan blijven. Je hebt dan natuurlijk wel een stok nodig die lang genoeg is, zodat je de "hand" op z´n hoofd kunt laten liggen!
Stop pas met de oefening, als hij rustig staat en je met de "hand" tussen z´n oren kan kroelen!!
Klinkt naar veel werk, maar is in de regel heel snel opgelost Knipoog .

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 08:21

sterre: dat is wat ik steeds doe en ik kan hem op die plaats ook borstelen maar de andere zijn behoorlijk bang als hij boven hun hoofd gaat staan en hem gewoon neer knalt op de grond.

Cassidy: is idd een hengstje maar zijn oren zijn niet het probleem het stukje ertussen wel.

Toch bedankt iedereen zal nog wat verder proberen we zien ddan wel. hij is nog heel jong en we hebben nog wel tijd om het in orde te brengen , ik laat het gewoon niet graag aanslepen.

ellesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:37

Mijn merrie had hier ook erg last van.
Het duurde erg lang voordat ze eht accepteerde, maar als je telkens oefent met het aanraken dan gaat het echt beter.
Succes!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:48

mijn bijrijdpaardje heeft dat ook, alleen bij haar mag je tussen haar oren niet aanraken en ook haar rechteroor niet, linkeroor is geen probleem. ik laat het maar zo, ik aai er soms langs, maar raak het oor niet aan. ik wil haar niet onnodig gestresst maken... ooit zal ze het wel accepteren...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:06

@ sterre, ik zou graag willen weten hoe iemand erin slaagt zijn hand op het hoofd te houden als dat dier als een dolle tekeer gaat van angst. als hij steigert is je hand al weg van die plek, maar ook schudden van het hoofd hou je niet bij in je beweging.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:49

merrieveulen: is idd heel moeilijk , eindigt in een echt gevecht. Zoals ik al zei de eerste keer stond hij te schuimen en te zweten echt letterlijk en ik nog veel meer dan dat. Sindsdien gaat het bij mij veel beter maar van anderen zoals ik ook al zei wordt het steeds erger. Nu is hij nog klein maar als hij straks een jaar wordt wat dan, daarom dat ik jullie nu om raad vraag want wil niet dat ik gans zijn leven last heb daardoor

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:09

merrieveulen schreef:
@ sterre, ik zou graag willen weten hoe iemand erin slaagt zijn hand op het hoofd te houden als dat dier als een dolle tekeer gaat van angst. als hij steigert is je hand al weg van die plek, maar ook schudden van het hoofd hou je niet bij in je beweging.

Sterre schreef:
...een "verlengde hand"... Dit was gewoon een oude, uitgestopte handschoen aan een stok Lachen ....

....Dit kun je dus ook prima doen met het plekje tussen z´n oren.
Zorg dat je je veulen aan een lang touw hebt, dat mocht hij steigeren, je buiten zijn bereik kan blijven. Je hebt dan natuurlijk wel een stok nodig die lang genoeg is, zodat je de "hand" op z´n hoofd kunt laten liggen!
Stop pas met de oefening, als hij rustig staat en je met de "hand" tussen z´n oren kan kroelen!!

Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:59

en met een lange stok zijn je reflexen wel snel genoeg om bijvoorbeeld schudden met het hoofd te volgen? ik zou gewoon puur aan het vertrouwen werken, en niet forceren door die plek aan te raken tot hij zo uitgeput is dat hij niet meer terugvecht. dat schept niet echt vertrouwen. gewoon op je gemakje naar de plek toewerken, en uitbundig belonen als het naar wens gaat.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:49

Hij is nog jong dus je hebt meer kans dat hij het gaat acepteren..

De methode van Sterre is héél handig! Ik heb het zonder stok gedaan maar met mijn éigen hand.. wel onhandiger en gevaarlijker maar zo extreem deed ze het niet.. Ze háátte het als ik bij haar oren in de buurt kwam.. helemaal haar hoofd omhoog doen, stijgeren enz. Héél vervelend als je het hoofdstel op wilt doen! Ik ben haar later heel lekker gaan borstelen steeds meer in de buurt van haar oren en op het laatst het hoofdstel (wat ik aan mijn arm had hangen) rustig om gedaan en haar oren snel en kalm er tussendoor gehaald. Meteen beloond naar afloop. Toen het iets beter ging ben ik gestopt met lekker borstelen naar haar oren toe (duurde nogal lang..) en gebruikte ik een brokje om haar af te leiden en nu? Nu aai ik haar rustig en kan ik het hoofdstel makkelijk op doen Haha!
Het heeft 3 maand geduurd, maar dan heb je ook wat! Clown

Succes!
Laatst bijgewerkt door traan_beauty op 21-12-06 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:50

Wat is de afstamming van je veulen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:06

Wat heeft de afstamming met dit probleem te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:09

Bepaalde hengsten staan er om bekend tot wel 6 generaties lang paarden te geven die bang zijn bij de oren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:29

IK denk eerder dat het aan het feit ligt dat het een hengstveulen is dan aan de afstamming. Als hengsten onderling knokken zijn oren een gevoelig uitsteeksel, en een paard dat zichzelf serieus aan de oren bezeerd kan de richting van een geluid niet meer bepalen, weet dus in de natuur niet waar hij heen moet vluchten (dus bij het geluid vandaan).

Maar welke hengsten zorgen in jouw ogen voor dit gedrag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:50

Ken ook genoeg merrie's die het hebben hoor.
Ik ga geen vooroordelen kweken en namen noemen, maar was wel benieuwd naar de afstamming van dit veulen, eventueel per pb.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 16:56

hengstveulen: vader orlando v/d heffinck
vader moeder gotspe z ( niet zo bekend)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:00

Cassidy schreef:
IK denk eerder dat het aan het feit ligt dat het een hengstveulen is dan aan de afstamming. Als hengsten onderling knokken zijn oren een gevoelig uitsteeksel, en een paard dat zichzelf serieus aan de oren bezeerd kan de richting van een geluid niet meer bepalen, weet dus in de natuur niet waar hij heen moet vluchten (dus bij het geluid vandaan).

Maar welke hengsten zorgen in jouw ogen voor dit gedrag?

inderdaad. toevallig hing mijn jong vandaag nog in het oor van zijn weidemaatje. mijn ruin heeft het er ook een tijdlang moeilijk mee gehad, maar het gaat nog steeds elke keer weer beter. het hoofdstel geeft geen probleem, maar het aanraken van het oor onder het puntje vindt hij eng.

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:57

missgien vind ie het gwoon geen fijn gevoel, doet een paard op de manege bij ons ook

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:05

Clown Dat lijkt me logisch, als hij zo reageert dat hij het niet fijn vind..