Allereerst moet je kijken wie de transporteur gaat zijn. Regel jij die of regelt de koper die?
Als jij die moet regelen, zijn er een aantal transporteurs die je kunt kiezen. Maar niet bij alle transporteurs wordt je paard opgehaald. Soms moet je je paard daar heen brengen voor ze vertrekken. Meestal echter halen ze hem aan huis op.
Zorg er voor dat je ruim op tijd begint met een afspraak maken voor de rvv keuring.
Telefoon nummer kan ik je niet geven, want dat is in elke provincie anders. Maar het is wel op internet te vinden, en anders verbinden ze je wel door.
Meld dat het gaat om een pony die op die en die datum door die en die transporteur naar dat adres gebracht wordt. Ze komen dan langs om hem te keuren. De keuring hou in dat ze kijken of hij zo'n transport aan kan. Staat en loopt hij op 4 benen, is hij ziek? Dat soort dingen. Ook wordt hij geschetst en wordt z'n chip gecontroleerd. Vroeger kregen ze dan een loodje in de manen en staart, maar tegenwoordig hoeft dit niet meer vanwege de chip.
Dan komt de hele papierhandel, wat minstens een half uur duurt. En de rekening krijg je later in de bus.
De papieren geef je aan de transporteur, en die geeft ze bij aflevering aan de koper. Ik raad van gelissen aan, die zijn heel goed voor je paard, en zijn ook niet belachelijk duur. Vetritrans is ook een hele goede, maar ik weet niet of hij een transport heeft staan naar oostenrijk.
Persoonlijk ben ik van potijk afgestapt. Vind de vrachtwagens 3 keer niks, veel te veel tocht, en zeker in de winter is dat niet prettig.