pony verkopen naar Oostenrijk... wat allemaal regelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

pony verkopen naar Oostenrijk... wat allemaal regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 11:01

Hoi,

Mijn pony gaat, als alles goed geregeld kan worden, verhuizen naar Oostenrijk (jippie voor haar, want daar zal ze geen last meer hebben van haar eczeem!). Wat moet ik allemaal regelen?
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen?

sherwood

Re: pony verkopen naar Oostenrijk... wat allemaal regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:07

Allereerst moet je kijken wie de transporteur gaat zijn. Regel jij die of regelt de koper die?
Als jij die moet regelen, zijn er een aantal transporteurs die je kunt kiezen. Maar niet bij alle transporteurs wordt je paard opgehaald. Soms moet je je paard daar heen brengen voor ze vertrekken. Meestal echter halen ze hem aan huis op.
Zorg er voor dat je ruim op tijd begint met een afspraak maken voor de rvv keuring.
Telefoon nummer kan ik je niet geven, want dat is in elke provincie anders. Maar het is wel op internet te vinden, en anders verbinden ze je wel door.
Meld dat het gaat om een pony die op die en die datum door die en die transporteur naar dat adres gebracht wordt. Ze komen dan langs om hem te keuren. De keuring hou in dat ze kijken of hij zo'n transport aan kan. Staat en loopt hij op 4 benen, is hij ziek? Dat soort dingen. Ook wordt hij geschetst en wordt z'n chip gecontroleerd. Vroeger kregen ze dan een loodje in de manen en staart, maar tegenwoordig hoeft dit niet meer vanwege de chip.
Dan komt de hele papierhandel, wat minstens een half uur duurt. En de rekening krijg je later in de bus.
De papieren geef je aan de transporteur, en die geeft ze bij aflevering aan de koper. Ik raad van gelissen aan, die zijn heel goed voor je paard, en zijn ook niet belachelijk duur. Vetritrans is ook een hele goede, maar ik weet niet of hij een transport heeft staan naar oostenrijk.
Persoonlijk ben ik van potijk afgestapt. Vind de vrachtwagens 3 keer niks, veel te veel tocht, en zeker in de winter is dat niet prettig.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:06

de pony wordt vervoerd door de kopers per trailer...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:56

Ok, dan hoef je alleen de exacte datum en route te weten. Je moet namelijk opgeven aan de rvv via welke route je pony reist. En waar hij stopt, en hoe lang, en of hij daar wordt uitgeladen en eten en drinken krijgt.
Dit is heel erg ingewikkeld, maar wel te doen. In princiepe kun je op internet wel dieren hotels vinden, en dan geef je dat op als rust adres. Het is heel lastig als je bv een omleiding krijgt, dan moet je dus van je route af gaan wijken en officieel mag dat natuurlijk weer niet Scheve mond
Maar de rvv kan je hier wel een klein beetje bij helpen, als jij de route via de fax of email alvast binnen hebt gekregen, zodat je die erbij kunt houden als zer er zijn.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 17:58

en een gezondheidsverklaring? Is dat ook nog noodzakelijk? tis 10 uur met de trailer. Hoe vaak is er een pauze nodig?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 19:21

de rvv geeft de gezondheids verklaring, dat is de keuring Lachen
10 uur met de trailer, dat is niet al te gek. Maar er zijn richtlijnen voor. Deze zijn bij de rvv bekend. Ik geloof dat paarden die 6 uur op de wagen hebben gestaan 3 uur rust moeten hebben, maar ik kan me ook sterk vergissen, dat het 12 uur op de wagen is met 6 uur rust.
Zal je even aan de rvv moeten vragen die kunnen je daar zo het antwoord op geven.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 19:22

ok dank je wel Lachen

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:19

-> TAO